Mon 25/04/2022 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De gemeenteraad adviseerde op 11 oktober 2021 het voorstel voor de afbakening van het nieuwe werkingsgebied voor een nieuwe woonmaatschappij op het grondgebied van onze gemeente gunstig. De Vlaamse regering legde op 4 februari 2022 de werkingsgebieden voor de nieuwe woonmaatschappijen definitief vast. Aan de gemeenteraad wordt nu advies gevraagd met betrekking tot de onderlinge stemverhouding i.k.v. de afbakening van het werkingsgebied voor de nieuwe woonmaatschappij. De Vlaams minister van Begroting, Onroerend Erfgoed en Wonen stelt de vraag aan de lokale besturen om voor 13 mei 2022 een advies te bezorgen m.b.t. de onderlinge verdeling van de stemrechten hieromtrent.
Door de projectvereniging IOED Polderrand werd het jaarverslag 2021 (jaarrekening, financieel verslag en het verslag van de accountant) overgemaakt. De gemeenteraad dient het jaarverslag 2021 goed te keuren.
De IOED Polderrand heeft voor 2022 een begroting opgemaakt. De gemeenteraad dient kennis te nemen van deze begroting.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Koelibri EVA-vzw op 28.04.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de ov Fluvius op 8.06.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de dv WVI op 08.06.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Fluvius-West op 20.06.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de TMVS dv op 21.06.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient het mandaat vast te stellen voor de Eerstelijnszone Houtland en Polder. Aangezien de bestuurders aangeduid worden voor een termijn van drie jaar moet het mandaat opnieuw vastgesteld worden door de gemeenteraad.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Pastoor van Ars werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Andries werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening 2021 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De meeste Vlaamse lokale besturen waren tot eind 2021 voor het aanvullende pensioen voor hun contractanten aangesloten bij de groepsverzekering bij Belfius Insurance of Ethias. Beide verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst in juni 2021 opgezegd, met ingang van 1 januari 2022.
VVSG en OFP Prolocus (pensioenfonds) hebben intussen samen voor een nieuw aanbod gezorgd, zijnde een pensioenfonds waar alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Om toe te kunnen treden tot het pensioenfonds van OFP Prolocus worden er verschillende sleuteldocumenten voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De gemeenteraad dient het jaarverslag 2021 en de rekening 2021 alsook het jaarprogramma 2022 en de begroting 2022 van de interlokale vereniging MIVOS (Burensportdienst Midden West-Vlaams Overleg van de Sport) goed te keuren.
Tijdens de renovatie van sporthal 1 worden er kleed- en doucheruimtes voorzien d.m.v. huurcontainers. Op die manier kunnen de gebruikers van de sporthal en de buitensportverenigingen hiervan gebruik maken tijdens de geplande renovatiewerken. Er werd een bestek opgemaakt zodat de prijsvraag kan opgestart worden.
Naar aanleiding van de aanleg van een fietspad langs de Zandestraat, Schouttetenstraat en Sint-Andriesstraat moeten de bovengrondse netten van de openbare verlichting en laagspanning verplaatst worden en wordt er in het centrumgedeelte bijkomende openbare verlichting voorzien. De lastvoorwaarden en gunningswijze dienen goedgekeurd te worden.
Door een eigendomsoverdracht kort voor het verlijden van een aankoopakte, moeten de gegevens van de eigenaar-verkoper in de verkoopakte aangepast worden. Dit wordt rechtgezet in een verbeterende akte.
Mondelinge vraag n.a.v. het sluiten van de Buidel voor de gemeenteraad van 25/04/2022
Vorige week werd de Buidel 1 week gesloten. Dit had heel wat gevolgen voor heel wat gezinnen. Ook de personeelstoestand in de Buidel baart ons zorgen. Graag willen we hierover dan in de komende gemeenteraad dieper op in gaan. We hebben hieromtrent alvast onderstaande concrete vragen:
- Hoe kwam de beslissing tot sluiting tot stand?
- Welke oplossingen ziet het schepencollege om op korte en op lange termijn een oplossing te bieden aan het personeelstekort in de Buidel?
- Is het nu ingevoerde reservatiesysteem een tijdelijk of blijvend gegeven?
Raadslid Pollentier licht dit aanvullend agendapunt ingediend door de CD&V-fractie toe waarbij 3 vragen gesteld werden. Schepen Lievens beantwoordt de vragen die gesteld werden.
- Hoe kwam de beslissing tot sluiting tot stand? Schepen Lievens deelt mee dat door de langdurige afwezigheid van de Coördinator de samenwerking met Infano opgestart werd. Op 31 maart waren slechts 3 begeleiders doordat heel wat medewerkers wegens ziekte afwezig waren. Voor de werking die dag werd het team aangevuld met collega’s uit de administratie binnen het lokaal bestuur. Daarna werd beslist om 1 april de kinderopvang niet te openen en 1 week te sluiten. Na deze sluiting werken we enkel met inschrijvingen.
- Welke oplossingen ziet het schepencollege om op korte en op lange termijn een oplossing te bieden aan het personeelstekort in de Buidel? Schepen Lievens antwoordt dat het aantal uren per week voor de begeleiders werd opgetrokken. Momenteel zijn diverse sollicitatiegesprekken lopende zodat nieuwe begeleiders kunnen starten. Er wordt ook nagezien om deze job te combineren met een job binnen de poetsdienst.
- Is het nu ingevoerde reservatiesysteem een tijdelijk of blijvend gegeven? Schepen Lievens antwoordt dat de inschrijvingen belangrijk zijn om een goede planning voor de organisatie van de dagelijkse begeleiding op werkvloer op te maken. Er zal verder met inschrijvingen gewerkt worden.
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger namens de werknemers en een plaatsvervangend lid namens de werkgevers of zelfstandigen voor de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening te benoemen.
Raadslid Pollentier vernam dat er momenteel een grote achterstand is voor de betalingen van de ouderbijdragen voor De Buidel. Hij vernam dat de laatste betalingsherinnering dateert van juli 2019 en er momenteel ongeveer een bedrag van 25.000 euro openstaande ouderbijdragen is. Recent werden betalingsherinneringen verstuurd waarover hij reeds vragen kreeg. Hij stelt vast dat geen herinneringsbeleid toegepast werd. Hij is van oordeel dat dit geen voorbeeld van goed financieel beleid is. Het is belangrijk dat facturen geïnd worden.
De Burgemeester antwoordt dat hij vorige week vernam welk bedrag aan ouderbijdragen voor de werking van De Buidel openstaat. Hij tilt hier zwaar aan. In het managementteam van maart kwam aan bod dat er een grote achterstand is op de financiële dienst. Momenteel wordt met de tijdelijke uitbreiding van de personeelsinzet gedurende de volgende 3 maanden deze achterstand weggewerkt. Na deze periode zal de werking geëvalueerd worden. De invoering van de e-facturatie vraagt alvast heel veel inzet in onze financiële dienst. Als klein bestuur heeft dit grote impact op onze werking.
Raadslid Lootens-Stael verwijst naar de opvang van Oekraïense vluchtelingen in ons land. Ze vraagt hoe dit in onze gemeente zal gebeuren.
De Burgemeester antwoordt dat het lokaal bestuur hiervoor geen eigen patrimonium ter beschikking kan stellen. We ontvingen verschillende reacties van inwoners die hun accommodatie aanbieden. Niet alle panden voldoen aan de vereisten. In samenspraak met de sociale dienst, die instaat voor de opvolging van vluchtelingen, wordt geschikt patrimonium op een federaal forum geplaatst.
Raadslid Lootens-Stael vernam dat er nog een volgende loonindexatie mag verwacht worden dit jaar. Zij vraagt hoe dit budgettair zal opgevolgd worden binnen ons lokaal bestuur. Zullen er projecten geschrapt worden?
De Burgemeester antwoordt dat lokale besturen zich momenteel in een moeilijk vaarwater bevinden. Een financiële crisis voor lokale besturen kan voor de deur staan. Aanbestedingen swingen de pan uit, de energiekosten stegen explosief en daarnaast zullen de indexaanpassingen voor de lonen en de werkingskosten ook opgevangen moeten worden. Binnen ons lokaal bestuur zal de financiële situatie en toekomst nagezien en geëvalueerd worden en desgevallend zal geschoven moet worden.
Raadslid Demey vernam dat voor de heraanleg van de Oostmeetstraat, Catstraat en Lekestraat de uitvoeringsopdracht gegund werd aan de 2de laagstbiedende inschrijver. Wat is de reden hiervoor?
Schepen Ampoorter antwoordt dat door de laagstbiedende niet ingegaan werd op de vraag voor een prijsverantwoording voor zijn offerte. Bijgevolg werd de opdracht gegund aan de 2de laagstbiedende inschrijver.