De voorzitter opent de zitting op 25/04/2022 om 19:00.
Voor deze zitting wordt het dragen van een mondmasker aanbevolen. Tijdens een tussenkomst kan het mondmasker afgezet worden.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 28.03.2022.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 28.03.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 28.03.2022 goed.
De gemeenteraad adviseerde op 11 oktober 2021 het voorstel voor de afbakening van het nieuwe werkingsgebied voor een nieuwe woonmaatschappij op het grondgebied van onze gemeente gunstig. De Vlaamse regering legde op 4 februari 2022 de werkingsgebieden voor de nieuwe woonmaatschappijen definitief vast. Aan de gemeenteraad wordt nu advies gevraagd met betrekking tot de onderlinge stemverhouding i.k.v. de afbakening van het werkingsgebied voor de nieuwe woonmaatschappij. De Vlaams minister van Begroting, Onroerend Erfgoed en Wonen stelt de vraag aan de lokale besturen om voor 13 mei 2022 een advies te bezorgen m.b.t. de onderlinge verdeling van de stemrechten hieromtrent.
De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 7 februari 2022 aan het college van burgemeester en schepenen betreffende de afbakening werkingsgebieden woonmaatschappijen – vastleggen onderlinge stemverhouding lokale besturen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Westhoek-Noord.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid boek 4, deel 1, titel 3, zoals vervangen bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen.
Art. 1.
De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied Westhoek-Noord in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaald gewicht:
Criterium |
Bron |
Gewicht |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente |
Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) |
0,01 % |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente |
VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) |
0,01 % |
Een ander criterium dat verband houdt met wonen, nl. de gelijkheid van aandelen onderling in de gemeenten van het werkingsgebied Motivatie: Het principe van gelijkwaardigheid van de betrokken lokale besturen van het werkingsgebied levert de beste resultaten op voor de besluitvorming, ook inzake het woonbeleid.
|
De aandelenstructuur |
99,98 % |
Art. 2.
Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.
Door de projectvereniging IOED Polderrand werd het jaarverslag 2021 (jaarrekening, financieel verslag en het verslag van de accountant) overgemaakt. De gemeenteraad dient het jaarverslag 2021 goed te keuren.
Bij raadsbesluit d.d. 14.12.2015 werd de oprichting en de statuten van de projectvereniging IOED (intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst) Polderrand goedgekeurd.
Bij raadsbesluit d.d. 26.03.2018 werden de gewijzigde statuten van de IOED Polderrand goedgekeurd.
De gemeenteraad dient het jaarverslag van de IOED Polderrand goed te keuren.
Het jaarverslag 2021 bevat een jaarrekening, financieel verslag en een verslag van de accountant.
Jaarverslag 2021.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om het jaarverslag 2021 van de IOED Polderrand goed te keuren.
Art. 2.
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de IOED Polderrand.
De IOED Polderrand heeft voor 2022 een begroting opgemaakt. De gemeenteraad dient kennis te nemen van deze begroting.
Bij raadsbesluit d.d. 14.12.2015 werd de oprichting en de statuten van de projectvereniging IOED (intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst) Polderrand goedgekeurd.
Bij raadsbesluit d.d. 26.03.2018 werden de gewijzigde statuten van de IOED Polderrand goedgekeurd.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de begroting 2022 van de IOED Polderrand.
Begroting 2022.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2022 van de IOED Polderrand.
Art. 2.
Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de IOED Polderrand.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Koelibri EVA-vzw op 28.04.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente Koekelare in de algemene vergadering van de EVA-vzw Koelibri vertegenwoordigd wordt door 7 gemeenteraadsleden.
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 11.04.2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Koelibri op 28.04.2022.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 28.04.2022:
Ondertekenen van de aanwezigheidslijst
Art. 2.
De vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan de Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 28.04.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Algemene Vergadering van Koelibri.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de ov Fluvius op 8.06.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 8 juni 2022 plaatsheeft te Affligem met als agenda:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Gelet op de beraadslagingen.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 29.04.2019 waarbij Willy Boone als vertegenwoordiger en Dirck Devreker als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de ov Fluvius voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.
Overwegende dat de Raad van Bestuur van Fluvius OV beslist heeft dat de vergadering digitaal zal gehouden worden indien de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 8 juni 2022 met als agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging in Affligem op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de dv WVI op 08.06.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 1 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van dv WVI op 8 juni 2022, dewelke plaats zal vinden in het OC Vondel, Dwarsstraat te 8760 Meulebeke;
In functie van de coronamaatregelen kan deze Algemene Vergadering mogelijks digitaal georganiseerd worden.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 15-12-2021
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2021
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij de heer Jan Lievens als vertegenwoordiger en mevrouw Laura Cools als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de dv WVI voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken met betrekking tot deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd worden op de algemene vergadering van de dv WVI op 08.06.2022
Art. 2.
De heer Jan Lievens en mevrouw Laura Cools zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering dd. 08.06.2022 van de dv WVI, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren.
Art. 3.
Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de dv WVI en aan de betrokken vertegenwoordiger en plaatsvervanger.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Fluvius-West op 20.06.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 14 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 20 juni 2022 plaatsheeft op “Domein de Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 31 maart 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij Els Verhelst als vertegenwoordiger en Urbain Scharmin als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Fluvius-West voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 20 juni 2022:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 20 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de TMVS dv op 21.06.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de TMVS;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 05.04.2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van TMVS dv op 21.06.2022, dewelke plaats zal vinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent (met digitale inbelmogelijkheid via Zoom);
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij mevrouw Laura Cools als vertegenwoordiger en mevrouw Els verhelst als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van TMVS dv voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art.1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Art. 2.
Mevrouw Laura Cools en mevrouw Els Verhelst zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering dd. 21.06.2022 van TMVS dv, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren en alle akten en bescheiden daaromtrent onderschrijven.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit zal verstuurd worden:
• Hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a Statutair Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent
• Hetzij per elektronische post, 20210615AVTMVS@farys.be
De gemeenteraad dient het mandaat vast te stellen voor de Eerstelijnszone Houtland en Polder. Aangezien de bestuurders aangeduid worden voor een termijn van drie jaar moet het mandaat opnieuw vastgesteld worden door de gemeenteraad.
Het bestuur van ELZ Houtland en Polder is verkozen in december 2019.
Overeenkomstig artikel 18 §4 van de statuten van ELZ Houtland en Polder, worden de bestuurders benoemd voor een termijn van drie jaar.
Een (her)verkiezing van de mandaten dringt zich bijgevolg op.
Bestuurders kunnen twee keer worden herbenoemd. Elke bestuurder kan maximum drie achtereenvolgende termijnen van drie jaar vervullen. Bij gebrek aan kandidaten én bij voldoende draagvlak bij de leden, kan een bestuurder na 9 jaar opnieuw verkozen worden.
De samenstelling van het huidige bestuursorgaan vindt u in bijlage.
Er wordt overgegaan tot geheime stemming.
Samenstelling van het huidige bestuursorgaan ELZ Houtland en Polder.
Met 16 stemmen voor Stijn Ramboer, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om om Stijn Ramboer voor te dragen als bestuurder voor ELZ Houtland en Polder.
Art. 2.
Dit besluit wordt overgemaakt aan ELZ Houtland en Polder.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening over het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus werd goedgekeurd door de kerkraad op 01.02.2022.
De toelage van de gemeente voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt € 109 152,19
De rekening over het dienstjaar 2021 sluit met een saldo van € 60 464,22.
Jaarrekening.
Kastoestand.
Staat van het vermogen.
Actualisering inventaris.
Interne krediet aanpassing.
Aanvullende nota.
Rekeninguittreksels.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening over het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis werd goedgekeurd door de kerkraad op 15.02.2022.
De toelage van de gemeente voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt € 27 204,13
De rekening over het dienstjaar 2021 sluit met een saldo van € 29 255,88.
Jaarrekening.
Kastoestand.
Staat van het vermogen.
Actualisering inventaris.
Interne krediet aanpassing.
Aanvullende nota.
Overzicht saldo.
Saldo zichtrekening.
Terugbetalingstabel.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Pastoor van Ars werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening over het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Pastoor van Ars werd goedgekeurd door de kerkraad op 24.01.2022.
De toelage van de gemeente Koekelare voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt € 27.210,12.
De rekening over het dienstjaar 2021 sluit met een saldo van € 36 388,02.
Jaarrekening.
Kastoestand.
Staat van het vermogen.
Actualisering inventaris.
Interne kredietaanpassing.
Aanvullende nota.
Rekeninguittreksels.
Crest cap.
Aflossingstabel lening.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.
De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Andries werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening over het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek Sint-Andries werd goedgekeurd door de kerkraad op 17.02.2022.
De toelage van de gemeente voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt € 5983,97.
De rekening over het dienstjaar 2021 sluit met een saldo van € 19 389,50.
Jaarrekening.
Kastoestand.
Staat van het vermogen.
Actualisering inventaris.
Interne krediet aanpassing.
Aanvullende nota.
Saldo spaarrekening.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Andries.
De rekening 2021 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening over het dienstjaar 2021 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart werd goedgekeurd door de kerkraad op 18.01.2022.
De toelage van de gemeente Koekelare voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt € 1.976,51.
De rekening over het dienstjaar 2021 sluit met een saldo van € 9778,52.
Jaarrekening.
Kastoestand.
Staat van het vermogen.
Actualisering inventaris.
Rekeninguittreksels.
Statusblad.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2021 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart.
De meeste Vlaamse lokale besturen waren tot eind 2021 voor het aanvullende pensioen voor hun contractanten aangesloten bij de groepsverzekering bij Belfius Insurance of Ethias. Beide verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst in juni 2021 opgezegd, met ingang van 1 januari 2022.
VVSG en OFP Prolocus (pensioenfonds) hebben intussen samen voor een nieuw aanbod gezorgd, zijnde een pensioenfonds waar alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Om toe te kunnen treden tot het pensioenfonds van OFP Prolocus worden er verschillende sleuteldocumenten voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP (= Instelling voor bedrijfspensioenvoorziening) meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen = in dienst van het bestuur, 0% voor passieve aangeslotenen = niet meer in dienst van het bestuur en de pensioenreserve in OFP Prolocus heeft laten staan) moet behaald worden.
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 29.03.2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met het OCMW een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen ;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 13.04.2022 besproken werden;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Deze persoon is idealiter een beleidsverantwoordelijke maar kan ook vanuit de administratie aangeduid worden. Deze vertegenwoordiging in de algemene vergadering van OFP Prolocus is onbezoldigd. Concreet gezien gelden hierrond de volgende spelregels :
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
Om toe te kunnen treden tot het pensioenfonds van OFP Prolocus moeten er verschillende sleuteldocumenten goedgekeurd worden. Gezien de complexe materie en de hoeveelheid aan technische documenten die goedgekeurd moeten worden heeft OFP Prolocus voor elk sleuteldocument een korte toelichting opgesteld. Alle details en nuances kunnen uiteraard teruggevonden worden in de officiële sleuteldocumenten zelf (zie bijlage).
Er werd vanuit ons bestuur nog een samenvatting opgemaakt, die tevens in bijlage kan teruggevonden worden waarbij de belangrijkste elementen opgesomd worden.
Sleuteldocumenten:
Toelichting bij de sleuteldocumenten:
Stappenplan.
Toetredingsakte bij de beheersovereenkomst en het financieringsplan.
Samenvatting.
Notulen HOC-BOC 13.04.2022.
De wet betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid van 28 april 2003.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Met 16 stemmen voor Lode Claeys, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 16 stemmen voor Liesbet Deweerdt, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met:
Er wordt kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Art. 2.
Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art. 3
Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art. 4
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon
Art. 5.
De gemeente Koekelare vormt samen met OCMW Koekelare een zogenaamde MIPS-groep.
Art. 6.
De heer Lode Claeys wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Liesbet Deweerdt wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Art. 7.
De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De gemeenteraad dient het jaarverslag 2021 en de rekening 2021 alsook het jaarprogramma 2022 en de begroting 2022 van de interlokale vereniging MIVOS (Burensportdienst Midden West-Vlaams Overleg van de Sport) goed te keuren.
Bij raadsbesluit d.d. 01.03.2004 werd een burensportdienst MIVOS onder de vorm van een interlokale vereniging goedgekeurd.
Op de vergadering van het beheerscomité van MIVOS van 17-03-2022, werden het jaarverslag 2021 en het jaarprogramma 2022 met begroting voorgelegd aan de schepenen. Dit jaarverslag 2021 en het jaarprogramma 2022 werden éénparig goedgekeurd.
Het jaarverslag 2021 werd afgesloten met een positief saldo van € 9.324,78. Dit saldo zal worden overgedragen naar het volgend boekjaar.
Het lidgeld voor elke gemeente voor 2022 blijft behouden op € 250.
Jaarverslag 2021.
Jaarprogramma 2022 met begroting.
Verslag beheerscomité MIVOS 17-03-2022.
Art. 1.
Het jaarverslag 2021 - rekening 2021 van MIVOS wordt goedgekeurd.
Art. 2.
Het jaarprogramma 2022 - begroting 2022 van MIVOS wordt goedgekeurd.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het secretariaat van MIVOS (Sportdienst Kortemark, Brouwersplein 3 te 8610 Kortemark of via mail naar flore.pottelancie@kortemark.be).
Tijdens de renovatie van sporthal 1 worden er kleed- en doucheruimtes voorzien d.m.v. huurcontainers. Op die manier kunnen de gebruikers van de sporthal en de buitensportverenigingen hiervan gebruik maken tijdens de geplande renovatiewerken. Er werd een bestek opgemaakt zodat de prijsvraag kan opgestart worden.
In het kader van de opdracht “Huur van tijdelijke containerunits op het sportcentrum De Mote” werd een bestek met nr. 22.303 opgesteld door de Technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 75.000 euro excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestek.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Art. 1.
Het bestek met nr. 22.303 en de raming voor de opdracht “Huur van tijdelijke containerunits op het sportcentrum De Mote”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 75.000 euro excl. btw.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien op de volgende wijziging van het meerjarenplanning 2020-2025.
Naar aanleiding van de aanleg van een fietspad langs de Zandestraat, Schouttetenstraat en Sint-Andriesstraat moeten de bovengrondse netten van de openbare verlichting en laagspanning verplaatst worden en wordt er in het centrumgedeelte bijkomende openbare verlichting voorzien. De lastvoorwaarden en gunningswijze dienen goedgekeurd te worden.
Door de aanleg van een nieuwe fietspad langs de Zandestraat, Schouttetenstraat en Sint-Andriesstraat, moeten de bovengrondse netten van de laagspanning en openbare verlichting verplaatst worden. Er worden hierbij nieuwe LED-armaturen voorzien.
In het centrumgedeelte is er momenteel geen openbare verlichting aan de kant waar het fietspad aangelegd wordt. Voor het comfort en de veiligheid van de fietsers, wordt er bijkomende openbare verlichting voorzien.
Fluvius heeft een ontwerpdossier opgemaakt voor deze werken, bestaande uit de plannen en een kostprijsberekening.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De kostenramingen van Fluvius
De ontwerpplannen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 80.728,89 euro incl. 21% btw, zijnde 61.394,42 euro excl. btw of 66.101,59 incl. btw (btw enkel op OV) voor de verplaatsing van de bovengrondse netten en 12.088,68 euro excl. btw of 14.627,30 euro incl. btw voor de bijkomende fietspadverlichting.
Art. 1.
De opdracht “Verplaatsing netten en bijkomende openbare verlichting n.a.v. de aanleg van een fietspad langs de Zandestraat, Schouttetenstraat en Sint-Andriesstraat” wordt goedgekeurd. De raming bedraagt 80.728,89 euro incl. 21% btw.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien op de volgende wijziging van het meerjarenplanning 2020-2025.
Door een eigendomsoverdracht kort voor het verlijden van een aankoopakte, moeten de gegevens van de eigenaar-verkoper in de verkoopakte aangepast worden. Dit wordt rechtgezet in een verbeterende akte.
Door de gemeenteraad werd in zitting van 1 maart 2021 de akte van aankoop aan Dhr. Arickx voor een strook grond gelegen in de Lekestraat met het oog op de aanleg van nieuwe weginfrastructuur langs de Lekestraat, Catstraat en Oostmeetstraat goedgekeurd.
Kort voor het verlijden van de authentieke akte werd het perceel door Dhr. Dieter Arickx verkocht aan de BV 'Brood en banket Astrid & Dieter' waardoor de gegevens van de eigenaar-verkoper in de verkoopakte moeten aangepast worden.
De dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid heeft bijgevolg een verbeterende akte opgemaakt.
Het ontwerp van verbeterende akte van aankoop van een onroerend goed zoals opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid voor volgend goed: 9ca 71 dm², gelegen Lekestraat 40, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 835/Y2;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.
Art. 1.
De verbeterende akte van aankoop van een strook grond van 9ca 71 dm², gelegen Lekestraat 40, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 835/Y2, met het oog op de uitvoering van infrastructuurwerken langs de Lekestraat, Catstraat en Oostmeetstraat, opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt goedgekeurd voor 1.245,00 euro.
Art. 2.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
Mondelinge vraag n.a.v. het sluiten van de Buidel voor de gemeenteraad van 25/04/2022
Vorige week werd de Buidel 1 week gesloten. Dit had heel wat gevolgen voor heel wat gezinnen. Ook de personeelstoestand in de Buidel baart ons zorgen. Graag willen we hierover dan in de komende gemeenteraad dieper op in gaan. We hebben hieromtrent alvast onderstaande concrete vragen:
- Hoe kwam de beslissing tot sluiting tot stand?
- Welke oplossingen ziet het schepencollege om op korte en op lange termijn een oplossing te bieden aan het personeelstekort in de Buidel?
- Is het nu ingevoerde reservatiesysteem een tijdelijk of blijvend gegeven?
Raadslid Pollentier licht dit aanvullend agendapunt ingediend door de CD&V-fractie toe waarbij 3 vragen gesteld werden. Schepen Lievens beantwoordt de vragen die gesteld werden.
- Hoe kwam de beslissing tot sluiting tot stand? Schepen Lievens deelt mee dat door de langdurige afwezigheid van de Coördinator de samenwerking met Infano opgestart werd. Op 31 maart waren slechts 3 begeleiders doordat heel wat medewerkers wegens ziekte afwezig waren. Voor de werking die dag werd het team aangevuld met collega’s uit de administratie binnen het lokaal bestuur. Daarna werd beslist om 1 april de kinderopvang niet te openen en 1 week te sluiten. Na deze sluiting werken we enkel met inschrijvingen.
- Welke oplossingen ziet het schepencollege om op korte en op lange termijn een oplossing te bieden aan het personeelstekort in de Buidel? Schepen Lievens antwoordt dat het aantal uren per week voor de begeleiders werd opgetrokken. Momenteel zijn diverse sollicitatiegesprekken lopende zodat nieuwe begeleiders kunnen starten. Er wordt ook nagezien om deze job te combineren met een job binnen de poetsdienst.
- Is het nu ingevoerde reservatiesysteem een tijdelijk of blijvend gegeven? Schepen Lievens antwoordt dat de inschrijvingen belangrijk zijn om een goede planning voor de organisatie van de dagelijkse begeleiding op werkvloer op te maken. Er zal verder met inschrijvingen gewerkt worden.
Mail aanvullend punt CD&V fractie m.b.t. IBO De Buidel.
Raadslid Pollentier vernam dat er momenteel een grote achterstand is voor de betalingen van de ouderbijdragen voor De Buidel. Hij vernam dat de laatste betalingsherinnering dateert van juli 2019 en er momenteel ongeveer een bedrag van 25.000 euro openstaande ouderbijdragen is. Recent werden betalingsherinneringen verstuurd waarover hij reeds vragen kreeg. Hij stelt vast dat geen herinneringsbeleid toegepast werd. Hij is van oordeel dat dit geen voorbeeld van goed financieel beleid is. Het is belangrijk dat facturen geïnd worden.
De Burgemeester antwoordt dat hij vorige week vernam welk bedrag aan ouderbijdragen voor de werking van De Buidel openstaat. Hij tilt hier zwaar aan. In het managementteam van maart kwam aan bod dat er een grote achterstand is op de financiële dienst. Momenteel wordt met de tijdelijke uitbreiding van de personeelsinzet gedurende de volgende 3 maanden deze achterstand weggewerkt. Na deze periode zal de werking geëvalueerd worden. De invoering van de e-facturatie vraagt alvast heel veel inzet in onze financiële dienst. Als klein bestuur heeft dit grote impact op onze werking.
Raadslid Lootens-Stael verwijst naar de opvang van Oekraïense vluchtelingen in ons land. Ze vraagt hoe dit in onze gemeente zal gebeuren.
De Burgemeester antwoordt dat het lokaal bestuur hiervoor geen eigen patrimonium ter beschikking kan stellen. We ontvingen verschillende reacties van inwoners die hun accommodatie aanbieden. Niet alle panden voldoen aan de vereisten. In samenspraak met de sociale dienst, die instaat voor de opvolging van vluchtelingen, wordt geschikt patrimonium op een federaal forum geplaatst.
Raadslid Lootens-Stael vernam dat er nog een volgende loonindexatie mag verwacht worden dit jaar. Zij vraagt hoe dit budgettair zal opgevolgd worden binnen ons lokaal bestuur. Zullen er projecten geschrapt worden?
De Burgemeester antwoordt dat lokale besturen zich momenteel in een moeilijk vaarwater bevinden. Een financiële crisis voor lokale besturen kan voor de deur staan. Aanbestedingen swingen de pan uit, de energiekosten stegen explosief en daarnaast zullen de indexaanpassingen voor de lonen en de werkingskosten ook opgevangen moeten worden. Binnen ons lokaal bestuur zal de financiële situatie en toekomst nagezien en geëvalueerd worden en desgevallend zal geschoven moet worden.
Raadslid Demey vernam dat voor de heraanleg van de Oostmeetstraat, Catstraat en Lekestraat de uitvoeringsopdracht gegund werd aan de 2de laagstbiedende inschrijver. Wat is de reden hiervoor?
Schepen Ampoorter antwoordt dat door de laagstbiedende niet ingegaan werd op de vraag voor een prijsverantwoording voor zijn offerte. Bijgevolg werd de opdracht gegund aan de 2de laagstbiedende inschrijver.
De voorzitter sluit de zitting op 25/04/2022 om 20:49.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter