Terug Gemeenteraad

Mon 26/05/2025 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij

Openbaar

secretariaat

technische dienst

milieu

  • Via OVAM kunnen lokale besturen gratis een beroep doen op zwerfvuilhandhavers die actief zijn als GAS-vaststeller. In samenspraak met de gemeente kan door hen worden gehandhaafd op zwerfvuilgevoelige plekken. Dat zijn omgevingen waar veel mensen aanwezig zijn, dus niet op landelijke wegen of in rustige woonwijken. Wel bijvoorbeeld in centrumstraten, het Motepark, op parkings, en tijdens evenementen. Ook kermissen, markten, festivals en sportwedstrijden zijn zwerfvuilgevoelig en komen in aanmerking. 

    Om effectief vaststellingen te kunnen doen op het grondgebied van Koekelare in het kader van het afvalbeleid, dient de gemeenteraad haar goedkeuring te geven voor de aanstelling van deze zwerfvuilhandhavers als GAS-vaststeller.

Aanvullende punten

  • Aanvullend punt ingediend door fractie team 8680 inzake de structurele file in de Ringlaan.

    Toelichting
    Elke ochtend en elke avond vormt zich een file aan de verkeerslichten in de Ringlaan. Meer specifiek gaat het over de spitsmomenten net voor de start van de schooldag en net na het laatste belsignaal. Deze structurele file leidt ertoe dat ook het rondpunt richting de Belhuttebaan vast komt te staan. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties voor auto’s en vrachtwagens, maar ook en vooral voor fietsers – nota bene net op een moment dat heel wat kinderen en scholieren passeren.

    Het probleem is te wijten aan meerdere factoren waardoor er ook geen ultieme wonderoplossing is. Toch kunnen enkele maatregelen de mobiliteitsdruk verlichten. Enkele suggesties:

    De situatie op het kruispunt met de verkeerslichten zelf is door de extra fase duidelijker en dus veiliger geworden, maar creëert het neveneffect dat de hoofdas van de Ringlaan trager schuift, wat op piekmomenten tot file leidt. Door de lichten anders af te stellen tijdens deze piekmomenten kan de doorstroom op de hoofdas verbeterd worden.

    Wie vanuit de parking De Buidel op de Ringlaan naar links wil afslaan, moet wanneer het druk is inschuiven in een file. Altijd een gevaarlijk manoeuvre, maar het inschuiven zorgt ook voor vertragingen op de hoofdas en dus opstroppingen aan het rondpunt. Een verplichting om vanop de parking van De Buidel rechts op te draaien richting het rondpunt kan de doorstroom vlotter maken.

    Wie vanuit richting Moere komt heeft twee stroken om voor te sorteren. Eén naar links, richting Belhuttebaan, één rechtdoor en naar rechts. Wanneer het verkeerslicht groen oplicht mogen auto’s op beide stroken rijden. Het verkeerslicht met pijl naar links aan de overkant van de straat, dat voor verduidelijking moet zorgen, licht echter pas op enkele seconden later, wat voor verwarring zorgt. Deze pijl zou gelijktijdig met de lichten zelf op groen moeten springen om de doorstroom vlotter te maken.

    In elk geval is voor team8680 een uitgebreide studie nodig om deze structurele file te gaan analyseren en mogelijke oplossingen te formuleren.

    Voorstel tot beslissing
    De gemeenteraad draagt het College van Burgemeester en Schepenen op om een analyse te maken van de verkeersproblematiek in de Ringlaan tijdens de voorgenoemde piekmomenten en de conclusies en mogelijke verbeteringen die daaruit volgen voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad.