Mon 26/05/2025 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van o.v. Mirom op 27.05.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Koelibri EVA-vzw op 28.05.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de dv WVI op 11.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Creat Services op 17.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Cipal dv op 24.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van DVV Westhoek op 25.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Fluvius West op 26.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Uiterlijk 1 juni 2025 moet elke gemeente een kerkenbeleidsplan opstellen of een bestaand kerkenbeleidsplan actualiseren of herbevestigen. Aan de gemeenteraad wordt het geactualiseerd kerkenbeleidsplan ter goedkeuring voorgelegd.
N.a.v. de geplande wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat wordt een rooilijnplan opgemaakt. De nieuwe rooilijn moet na de voorlopige vaststelling en het openbaar onderzoek definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.
Bij de gemeentelijke technische dienst is er behoefte aan een nieuwe tractor, in vervanging van een oude tractor.
Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een zevende fase in de verledding van de openbare verlichting.
Dit ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Galgestraat is kadastraal nog eigendom van het Agentschap Natuur en Bos. Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor de overdracht van deze weg naar het openbaar domein.
Via OVAM kunnen lokale besturen gratis een beroep doen op zwerfvuilhandhavers die actief zijn als GAS-vaststeller. In samenspraak met de gemeente kan door hen worden gehandhaafd op zwerfvuilgevoelige plekken. Dat zijn omgevingen waar veel mensen aanwezig zijn, dus niet op landelijke wegen of in rustige woonwijken. Wel bijvoorbeeld in centrumstraten, het Motepark, op parkings, en tijdens evenementen. Ook kermissen, markten, festivals en sportwedstrijden zijn zwerfvuilgevoelig en komen in aanmerking.
Om effectief vaststellingen te kunnen doen op het grondgebied van Koekelare in het kader van het afvalbeleid, dient de gemeenteraad haar goedkeuring te geven voor de aanstelling van deze zwerfvuilhandhavers als GAS-vaststeller.
Aanvullend punt ingediend door fractie team 8680 inzake de structurele file in de Ringlaan.
Toelichting
Elke ochtend en elke avond vormt zich een file aan de verkeerslichten in de Ringlaan. Meer specifiek gaat het over de spitsmomenten net voor de start van de schooldag en net na het laatste belsignaal. Deze structurele file leidt ertoe dat ook het rondpunt richting de Belhuttebaan vast komt te staan. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties voor auto’s en vrachtwagens, maar ook en vooral voor fietsers – nota bene net op een moment dat heel wat kinderen en scholieren passeren.
Het probleem is te wijten aan meerdere factoren waardoor er ook geen ultieme wonderoplossing is. Toch kunnen enkele maatregelen de mobiliteitsdruk verlichten. Enkele suggesties:
De situatie op het kruispunt met de verkeerslichten zelf is door de extra fase duidelijker en dus veiliger geworden, maar creëert het neveneffect dat de hoofdas van de Ringlaan trager schuift, wat op piekmomenten tot file leidt. Door de lichten anders af te stellen tijdens deze piekmomenten kan de doorstroom op de hoofdas verbeterd worden.
Wie vanuit de parking De Buidel op de Ringlaan naar links wil afslaan, moet wanneer het druk is inschuiven in een file. Altijd een gevaarlijk manoeuvre, maar het inschuiven zorgt ook voor vertragingen op de hoofdas en dus opstroppingen aan het rondpunt. Een verplichting om vanop de parking van De Buidel rechts op te draaien richting het rondpunt kan de doorstroom vlotter maken.
Wie vanuit richting Moere komt heeft twee stroken om voor te sorteren. Eén naar links, richting Belhuttebaan, één rechtdoor en naar rechts. Wanneer het verkeerslicht groen oplicht mogen auto’s op beide stroken rijden. Het verkeerslicht met pijl naar links aan de overkant van de straat, dat voor verduidelijking moet zorgen, licht echter pas op enkele seconden later, wat voor verwarring zorgt. Deze pijl zou gelijktijdig met de lichten zelf op groen moeten springen om de doorstroom vlotter te maken.
In elk geval is voor team8680 een uitgebreide studie nodig om deze structurele file te gaan analyseren en mogelijke oplossingen te formuleren.
Voorstel tot beslissing
De gemeenteraad draagt het College van Burgemeester en Schepenen op om een analyse te maken van de verkeersproblematiek in de Ringlaan tijdens de voorgenoemde piekmomenten en de conclusies en mogelijke verbeteringen die daaruit volgen voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad.