Terug
Gepubliceerd op 24/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/05/2025 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 26/05/2025 om 19:00.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 28.04.2025

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 28.04.2025.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 28.04.2025, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 28.04.2025 goed. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van o.v. Mirom op 27.05.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van o.v. Mirom op 27.05.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Mirom;

        Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven d.d. 10.04.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van o.v. Mirom op 27.05.2025 om 18u00, dewelke plaats zal vinden in de vergaderzalen van vereniging o.v. Mirom (Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare).  

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij mevr. Karen Verholleman als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Mirom werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij dhr. Joan Deceur als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Mirom werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van o.v. Mirom d.d. 27.05.2025:

        1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 der statuten): jaarverslag 2024
        2. Verslag van de commissaris
        3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2024
        4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
        5. Goedkeuring van de aanpassing van het geplaatste kapitaal (art. 14 der statuten)
        6. Benoeming van de bestuurders (zonder voorwerp)
        7. Varia
          1. aansluiten aankoopcentrale Creat

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Mirom op 27.05.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van o.v. Mirom. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van Koelibri EVA-vzw op 28.05.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Koelibri EVA-vzw op 28.05.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente Koekelare in de algemene vergadering van de EVA-vzw Koelibri vertegenwoordigd wordt door 7 gemeenteraadsleden.

        Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 13.05.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Koelibri op 28.05.2025 om 20u00 in Huis Proot, Röntgenzaal.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.02.2025 de vertegenwoordigers en plaatsvervangend vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van de EVA-vzw Koelibri voor de dienstjaren 2025-2030 werden aangesteld.

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 28.05.2025:

        1. Ondertekenen van de aanwezigheidslijst
        2. Goedkeuring en ondertekening verslag van de vorige vergadering (02/04/2025)
        3. Kastoestand
        4. Jaarrekening
        5. Kwijting aan de bestuursleden
        6. Voorstel tot verhogen administratieve bijdrage
        7. Personeel
        8. Voorstel tot wijzigen arbeidsreglement
        9. Rondvraag

        Art. 2.

        De vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan de Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 28.05.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Algemene Vergadering van Koelibri. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van WVI dv op 11.06.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de  algemene vergadering van de dv WVI op 11.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de WVI.

        Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 03.04.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van dv WVI op 11.06.2025, dewelke plaats zal vinden om 18u30 in het Provinciaal hof, Markt 3, 8000 Brugge.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij de heer Jan Lievens als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van WVI werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij mevrouw Kelly Tanghe als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van WVI werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken met betrekking tot deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd worden op de algemene vergadering van de dv WVI op 11.06.2025:

        1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 26.02.2025
        2. Kennisneming ontslag één bestuurder: mevrouw Kim Deplancke, schepen stad Waregem 
        3. Benoeming één bestuurder 
        4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024) 
        5. Verslag van de commissaris 
        6. Jaarrekening 2024 
        7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris 
        8. Evaluatierapport 2019-2024 
        9. Mededelingen

        Art. 2.

        De heer Jan Lievens en mevrouw Kelly Tanghe zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering dd. 11.06.2025 van de dv WVI, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren.

        Art. 3.

        Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de dv WVI en aan de betrokken vertegenwoordiger en plaatsvervanger.

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van Creat Services op 17.06.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de  algemene vergadering van Creat Services op 17.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Creat Services;

        Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 21.03.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Creat Services op 17.06.2025., dewelke plaats zal vinden om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij mevrouw Karen Verholleman als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Creat Services werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij de heer Joan Deceur als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Creat Services werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken met betrekking tot deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd worden op de algemene vergadering van Creat Services op 17.06.2025:

        1. Wijziging van vermogen 
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen 
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024 
        4. Verslag van de commissaris 
          1. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 
          2.  Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024 
        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris 
        6. Aanstelling commissaris 
        7. Actualisering presentievergoeding 
        8. Statutaire benoemingen 
        9. Varia

        Art. 2.

        Mevrouw Karen Verholleman en de heer Joan Deceur zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering dd. 17.06.2025 van Creat Services, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren.

        Art. 3.

        Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan Creat Services en aan de betrokken vertegenwoordiger en plaatsvervanger.

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van Cipal dv op 24.06.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Cipal dv op 24.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Cipal dv;

        Gelet op het feit dat de gemeente per brief d.d. 09.05.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Cipal dv op 24.06.2025, dewelke plaats zal vinden om 16u00 uur via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. De vertegenwoordigers hebben dus de keuze om via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel deel te nemen of fysiek naar het Technologiehuis te komen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij mevr. Karen Verholleman als vertegenwoordiger en dhr. Joan Deceur als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv voor de dienstjaren 2025-2030 werden aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 24.06.2025:

        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
        2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
        3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
        4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
        5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
        6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
        7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
        8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de raad van bestuur
        9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
        10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 24.06.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van Cipal dv. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van DVV Westhoek op 25.06.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van DVV Westhoek op 25.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij DVV Westhoek;

        Gelet op het feit dat de gemeente per mail werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van DVV Westhoek op 25.06.2025, dewelke plaats zal vinden om 18u00 in het Streekhuis Westhoek te Diksmuide.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij Kelly Tanghe als vertegenwoordiger en Joan Deceur als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van DVV Westhoek voor de dienstjaren 2025-2030 werden aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van DVV Westhoek d.d. 25.06.2025:

        1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 12 maart 2025
        2. Akteneming vertegenwoordiger Algemene Vergadering voor Heuvelland
        3. Akteneming voordracht leden van de raad van bestuur
        4. Benoeming leden raad van bestuur
        5. Vaststelling van de jaarrekening 2024 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
        6. Goedkeuring evaluatierapport (art. 23 statuten)
        7. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en de revisor (art. 18 statuten)
        8. Varia

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van DVV Westhoek d.d. 25.06.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van DVV Westhoek. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van Fluvius West op 26.06.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Fluvius West op 26.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de vereniging Fluvius West;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 03.04.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Fluvius West die op 26.06.2025 plaatsheeft om 18u00 in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke buitengewone Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij Tania De Vlaminck als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij Joan Deceur als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius West d.d. 26.06.2025:

        1.
        a)  Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024. 
        b)  Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024.


        2.

        a)  Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        b)Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.

        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.

        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten. 

        6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030.

        7. Statutaire benoemingen.

        8. Benoeming van een commissaris.

        9. Statutaire mededelingen.             

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 26.06.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

      • SECRETARIAAT - Goedkeuren van het geactualiseerd kerkenbeleidsplan.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Uiterlijk 1 juni 2025 moet elke gemeente een kerkenbeleidsplan opstellen of een bestaand kerkenbeleidsplan actualiseren of herbevestigen. Aan de gemeenteraad wordt het geactualiseerd kerkenbeleidsplan ter goedkeuring voorgelegd.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 28 januari 2014 keurde de gemeenteraad van de gemeente Koekelare een toekomstvisie goed voor de parochiekerken op het grondgebied van de gemeente Koekelare. De opmaak van deze toekomstvisie kaderde binnen een proefproject in de Westhoekregio en werd begeleid door de dienstverlenende vereniging WVI. Deze visie vormde de basis voor de opmaak van dit kerkenbeleidsplan.

        De gemeenteraad keurde in zitting van 11 september 2017 het eerste kerkenbeleidsplan voor de gemeente Koekelare goed.

        Uiterlijk 1 juni 2025 moet elke gemeente een kerkenbeleidsplan opstellen of een bestaand kerkenbeleidsplan actualiseren of herbevestigen.

        In het voorjaar 2025 werd een geactualiseerd kerkenbeleidsplan voorbereid en dit werd besproken tijdens het overleg tussen het Centraal Kerkbestuur en de gemeente Koekelare op 9 april 2025. De volledige vergadering kon zich akkoord verklaren met de voorgestelde toekomstvisie voor de 3 kerkgebouwen op het grondgebied van de gemeente Koekelare.

        Vervolgens werd het geactualiseerd kerkenbeleidsplan door de Bisschop van Brugge op 2 mei 2025 goedgekeurd na bespreking in de beleidsploeg van het Bisdom Brugge op 29 april 2025.

        Relevante documenten

        Geactualiseerd kerkenbeleidsplan

        Verslag overleg Centraal Kerkbestuur en gemeente Koekelare d.d. 09.04.2025

        Goedkeuring geactualiseerd kerkenbeleidsplan door de Bisschop van Brugge d.d. 02.05.2025

        Juridische grond - regelgeving
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
        • Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
        • Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
        • Eredienstendecreet van 7 mei 2004
        • Onroerend Erfgoeddecreet van 12 juli 2013
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. Het geactualiseerd kerkenbeleidsplan voor de gemeente Koekelare goed te keuren.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur, de Bisschop van Brugge, het Centraal Kerkbestuur, de kerkfabrieken en de pastoraal verantwoordelijken.

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Definitieve vaststelling nieuwe rooilijn Veldstraat.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Afwezig: Jan Lievens, Raadslid

        N.a.v. de geplande wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat wordt een rooilijnplan opgemaakt. De nieuwe rooilijn moet na de voorlopige vaststelling en het openbaar onderzoek definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        In samenwerking met Aquafin en Fluvius zullen er wegen- en rioleringswerken uitgevoerd worden in de Veldstraat.

        Om de uitvoering van de infrastructuurwerken mogelijk te maken, is het noodzakelijk om bijkomende gronden te verwerven. Bijgevolg werd er door de ontwerper, het studiebureau Jonckheere uit Brugge, een rooilijnplan opgemaakt.

        De rooilijn werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 25 juni 2024. 

        Een eerste openbaar onderzoek werd gehouden in de periode van 7 oktober 2024 tot en met 7 november 2024. In zitting van 16 december 2024 besliste de gemeenteraad om het agendapunt inzake de definitieve vaststelling van de rooilijn te verdagen.

        Om de administratieve procedure voor de wijziging van de rooilijn correct te laten verlopen werd beslist om het openbaar onderzoek te hernemen.

        Het ontwerp van rooilijnplan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek en volgende instanties werden geïnformeerd : de betrokken eigenaars, de maatschappij voor openbaar vervoer (De Lijn), de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

        Het openbaar onderzoek werd gehouden in de periode van 24 maart 2025 tot en met 24 april 2025.

         Volgende bezwaren werden ingediend :

        - Veldstraat 161 : de eigenaar wenst de zone tussen de voorgevel en de huidige rooilijn te behouden. Gezien een aanpassing van de rooilijn niet noodzakelijk is om de rijweg te vernieuwen, wordt de bestaande rooilijn behouden

        - Veldstraat 45 : de eigenaars wensen het stuk grond vanaf het einde van de betonnen afsluiting met de buurwoning (nr. 43) en evenwijdig met de rijweg, te behouden. Het rooilijnplan wordt in die zin aangepast

        - Veldstraat 59 : de eigenaar wenst het stuk grond voor het poortje, vanaf de hoek van hun woning, te behouden. Het rooilijnplan wordt in die zin aangepast

        - Veldstraat 61 : de eigenaar wenst het stuk grond vanaf de hoek van de woning en evenwijdig met de rijweg, te behouden. Het rooilijnplan wordt in die zin aangepast

        - Sterrestraat 11 (achterzijde): De eigenaar wenst de delen van de grond die niet noodzakelijk zijn voor de vernieuwing van het voetpad, te behouden om dit later te ontharden in te integreren in een voortuin. Het rooilijnplan wordt in die zin aangepast; de nieuwe rooilijn zal gevormd worden door de hoek van Veldstraat 4 en de hoek van Veldstraat 2

        Overeenkomstig art. 17§5 van het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, stelt de gemeenteraad binnen de 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan vast.

        Relevante documenten

        Rooilijnplan Veldstraat, vóór de start van het openbaar onderzoek

        Rooilijnplan Veldstraat, aangepast na het openbaar onderzoek

        De 5 ingediende bezwaarschriften

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, inzonderheid artikel 17.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. 

        De gemeenteraad stelt het rooilijnplan voor de Veldstraat definitief vast. Na het openbaar onderzoek wordt het voorlopig vastgestelde rooilijnplan op volgende plaatsen aangepast:

        - Veldstraat 161 

        - Veldstraat 45 

        - Veldstraat 59

        - Veldstraat 61  

        - Sterrestraat 11 (achterzijde)

        Art. 2.

        Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.

      • TECHNISCHE DIENST - Aankoop nieuwe tractor technische dienst. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Bij de gemeentelijke technische dienst is er behoefte aan een nieuwe tractor, in vervanging van een oude tractor.

        Feiten, context en argumentatie

        De dienst openbare werken van de technische dienst beschikt over 2 tractoren. De tractor die voornamelijk ingezet wordt voor het transport bij de uitvoering van grond- en bestratingswerken is van het bouwjaar 2003 en er worden op korte termijn hoge herstelkosten verwacht.

        Deze tractor wordt vervangen door een nieuwe tractor.

        In het kader van de opdracht “Aankoop nieuwe tractor technische dienst” werd een bestek met nr. 24.602 opgesteld door de Technische dienst.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66.115,70 euro excl. btw of 80.000,00 euro incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        Relevante documenten

        Het bestek

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Het bestek met nr. 24.602 en de raming voor de opdracht “Aankoop nieuwe tractor technische dienst”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 66.115,70 euro excl. btw of 80.000,00 euro incl. 21% btw.

        Art. 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3.

        Voor deze uitgave is een investeringskrediet voorzien op het budget 2025.

      • TECHNISCHE DIENST - Verledden openbare verlichting - programma 2025. Goedkeuring studie en offerte van Fluvius System Operator en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een zevende fase in de verledding van de openbare verlichting.

        Dit ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        Het blijft de ambitie van distributienetbeheerder Fluvius om tegen 2028 de openbare verlichting volledig om te bouwen naar ledverlichting.

        Met de verledding wordt een globale energiebesparing en tevens een aanzienlijke verlaging van de CO2-uitstoot beoogd.

        Ledverlichting zorg voor een beter comfort en een hogere veiligheid voor de weggebruikers en zorgt voor een vermindering van de lichtvervuiling.

        Momenteel zijn al 6 fasen van de verledding goedgekeurd en nagenoeg volledig uitgevoerd.

        De verleddingsgraad in Koekelare bedraagt intussen 68%.

        Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een volgende fase (fase 7 - programma 2025) voor het verledden van de openbare verlichting langs enkele gemeentelijke wegen, waaronder de dorpskern (Dorpsstraat, Brouwerijstraat, Noordomstraat, Fransmansplein, Kerkstraat, Sint-Maartensplein, De Wallaart en Nieuwenhovedreef), Eernegemstraat, Oostmeetstraat, Moerewegel, Clevenstraat en Leugenboomstraat.

        In deze fase worden er 132 nieuwe ledarmaturen geplaatst.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 83.568,01 euro excl. btw of 101.117,29 euro incl. btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Relevante documenten

        Plan met aanduiding te verledden lichtpunten

        Offerte Fluvius

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen. 

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) iii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: bescherming van exclusieve rechten).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor het verledden van de openbare verlichting werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. Goedkeuring wordt verleend aan de studie en offerte voor de opdracht “Verledden openbare verlichting - programma 2025”, opgemaakt door Fluvius System Operator cvba, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. De raming bedraagt 83.568,01 euro excl. btw of 101.117,29 euro incl. btw.

        Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Art. 4. Afschrift van dit raadsbesluit wordt overgemaakt aan Fluvius System Operator cvba.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuring kosteloze grondafstand van een stuk weg (Galgestraat) aan het openbaar domein.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De Galgestraat is kadastraal nog eigendom van het Agentschap Natuur en Bos. Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor de overdracht van deze weg naar het openbaar domein.

        Feiten, context en argumentatie

        De Galgestraat staat in het kadaster ingetekend als het perceel Koekelare, 1e afdeling, sectie C, nr. 1051C met het Agentschap Natuur en Bos als eigenaar.

        Gezien de Galgestraat een openbare weg is en alsdusdanig gebruikt wordt, is het wenselijk dat dit perceel overgedragen wordt naar het openbaar domein.

        Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.

        Het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie C, nr. 1051C, met een oppervlakte van 1750 m², zal kosteloos overgedragen worden naar het openbaar domein.

        Relevante documenten

        De ontwerpakte voor de kosteloze grondafstand.

        De kadastrale situatie.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De akte opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid voor de kosteloze grondafstand van een stuk weg (Galgestraat), kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie C, nr. 1051C, met een oppervlakte van 1750 m², van het Agentschap Natuur en Bos naar het openbaar domein, wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        De Vlaams commissaris bij de Afdeling Vastgoedtransacties wordt gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte.

        Art. 3.

        De Hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van onderhavige akte.

        Art. 4.

        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

    • milieu

      • MILIEU - Aanstelling van een vaststeller gemeentelijke administratieve sancties OVAM

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Via OVAM kunnen lokale besturen gratis een beroep doen op zwerfvuilhandhavers die actief zijn als GAS-vaststeller. In samenspraak met de gemeente kan door hen worden gehandhaafd op zwerfvuilgevoelige plekken. Dat zijn omgevingen waar veel mensen aanwezig zijn, dus niet op landelijke wegen of in rustige woonwijken. Wel bijvoorbeeld in centrumstraten, het Motepark, op parkings, en tijdens evenementen. Ook kermissen, markten, festivals en sportwedstrijden zijn zwerfvuilgevoelig en komen in aanmerking. 

        Om effectief vaststellingen te kunnen doen op het grondgebied van Koekelare in het kader van het afvalbeleid, dient de gemeenteraad haar goedkeuring te geven voor de aanstelling van deze zwerfvuilhandhavers als GAS-vaststeller.

        Feiten, context en argumentatie

        De Vlaamse overheid ondersteunt lokale besturen bij de handhaving op zwerfvuil. In Vlaanderen zijn er zwerfvuilhandhavers - aangestuurd door het team terreincontrole - actief die als GAS-vaststeller kunnen worden aangesteld en bij het vaststellen van een overtreding op zwerfvuil achterlaten, overgaan tot het controleren van de identiteit van de overtreder en het opmaken van een bestuurlijk verslag. Deze verslagen worden vervolgens overgemaakt aan de sanctionerend GAS ambtenaar, en deze bepaalt of er een sanctie wordt uitgeschreven. Dit kan gaan om een geldboete of een alternatieve maatregel.

        Als lokaal bestuur kan gratis beroep gedaan worden op deze zwerfvuilhandhavers via OVAM.

        Wat doen deze zwerfvuilhandhavers?

        Zwerfvuil is klein afval dat mensen al dan niet bewust op een daarvoor niet bestemde plaats achterlaten. Voorbeelden zijn sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, mondmaskers, zakdoekjes, hondenpoepzakjes, kleine zakjes met afval.
        Duo-patrouilles in burger op het terrein proberen overtreders op heterdaad te betrappen terwijl ze zwerfvuil achterlaten. De door OVAM aangestelde zwerfvuilhandhavers opereren ook ’s avonds en in het weekend. Verder kan bijvoorbeeld ook worden gecontroleerd of hondenbaasjes het verplichte hondenpoepzakje bij zich hebben tijdens hun dagelijkse wandeling.

        Wat is de procedure?

        Als de handhavers een overtreding vaststellen, maken ze direct een bestuurlijk verslag op. Er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.
        Dit bestuurlijk verslag bezorgen zij aan de sanctionerende ambtenaar die aangesteld werd door de gemeente Koekelare.
        De sanctionerende ambtenaar heeft 6 maanden de tijd om het dossier te behandelen en een GAS-boete of een alternatieve maatregel op te leggen.

        Aandachtspunten:

        • Betrapping op heterdaad is moeilijk. Dit zal wel bij elke actie verschillen. Hangt ook af van de locatie, het tijdstip, het aantal personen op straat, de weersomstandigheden, …
        • Mogelijke agressie: verbaal/fysiek; politiebijstand noodzakelijk. De handavers gaan steeds met twee personen op pad om de veiligheid zo veel mogelijk te garanderen. Indien nodig wordt politiebijstand gevraagd.
        • De handhavers dragen geen uniform, maar zijn in burger. Dit om betrapping op heterdaad mogelijk te maken. Hun legitimatiekaart wordt onmiddellijk getoond als iemand aangesproken wordt.
        • Identificeren dader: vragen naar identificatie (identiteitskaart, rijbewijs, busabonnement, …). Bij problemen wordt de politie gecontacteerd.
        • Handhaving op zwerfvuil kan gevoelig liggen (pers, algemene opinie,…). Communicatie over het project vanuit gemeente is noodzakelijk. Bij opstarten van communicatieacties in verband met handhaving zwerfvuil wordt de OVAM steeds vooraf betrokken.

        Om effectief vaststellingen te kunnen doen op het grondgebied van Koekelare in het kader van afvalbeleid dient de gemeenteraad haar goedkeuring te geven voor de aanstelling van deze zwerfvuilhandhavers als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties.

        Juridische grond - regelgeving
        • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikel 119 bis, gewijzigd ingevolge de wet van 13.05.1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
        • De wet van 24/06/2013 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
        • De wet van 07.05.2004 tot wijziging van de wet van 08.04.1965 betreffende de jeugdbescherming en de Nieuwe Gemeentewet.
        • De wet van 17.06.2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
        • Het KB van 17.03.2005 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17.06.2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
        • Het KB van 07.01.2001 tot vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13.05.1999 betreffende de invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
        • Het KB van 21.12.2013 houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie,
        • De Omzendbrief OOP 30bis van 03.01.2005 aangaande de uitvoering van de wetten van 13.05.1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 07.05.2004 tot wijziging van de wet van 08.04.1965 betreffende de jeugdbescherming en de Nieuwe Gemeentewet en van 17.06.2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
        • De wet van 20.07.2005 houdende diverse bepalingen.
        • De Omzendbrief OOP 30ter van 10.11.2005 waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet krachtens de wet van 20.07.2005 houdende diverse bepalingen.
        • De Wet van 15.05.2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswachten, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet.
        • De omvorming van de stadswachten naar gemeenschapswachten.
        • Onze beslissing dd. 09.11.2015 houdende de vaststelling van een algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties, aangepast door ons op 08/05/2017 en 10/02/2020.
        • De omzendbrief dd. 22.07.2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder onder III.1. onder punt 18.
        • Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
        • Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden;
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad stelt OVAM aan als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Koekelare voor de vaststelling van afval gerelateerde overtredingen zoals opgenomen in het politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties.

        Art. 2.

        Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan OVAM.

  • Aanvullende punten

    • SECRETARIAAT - Aanvullend punt ingediend door fractie team 8680 inzake de structurele file in de Ringlaan.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur

      Aanvullend punt ingediend door fractie team 8680 inzake de structurele file in de Ringlaan.

      Toelichting
      Elke ochtend en elke avond vormt zich een file aan de verkeerslichten in de Ringlaan. Meer specifiek gaat het over de spitsmomenten net voor de start van de schooldag en net na het laatste belsignaal. Deze structurele file leidt ertoe dat ook het rondpunt richting de Belhuttebaan vast komt te staan. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties voor auto’s en vrachtwagens, maar ook en vooral voor fietsers – nota bene net op een moment dat heel wat kinderen en scholieren passeren.

      Het probleem is te wijten aan meerdere factoren waardoor er ook geen ultieme wonderoplossing is. Toch kunnen enkele maatregelen de mobiliteitsdruk verlichten. Enkele suggesties:

      De situatie op het kruispunt met de verkeerslichten zelf is door de extra fase duidelijker en dus veiliger geworden, maar creëert het neveneffect dat de hoofdas van de Ringlaan trager schuift, wat op piekmomenten tot file leidt. Door de lichten anders af te stellen tijdens deze piekmomenten kan de doorstroom op de hoofdas verbeterd worden.

      Wie vanuit de parking De Buidel op de Ringlaan naar links wil afslaan, moet wanneer het druk is inschuiven in een file. Altijd een gevaarlijk manoeuvre, maar het inschuiven zorgt ook voor vertragingen op de hoofdas en dus opstroppingen aan het rondpunt. Een verplichting om vanop de parking van De Buidel rechts op te draaien richting het rondpunt kan de doorstroom vlotter maken.

      Wie vanuit richting Moere komt heeft twee stroken om voor te sorteren. Eén naar links, richting Belhuttebaan, één rechtdoor en naar rechts. Wanneer het verkeerslicht groen oplicht mogen auto’s op beide stroken rijden. Het verkeerslicht met pijl naar links aan de overkant van de straat, dat voor verduidelijking moet zorgen, licht echter pas op enkele seconden later, wat voor verwarring zorgt. Deze pijl zou gelijktijdig met de lichten zelf op groen moeten springen om de doorstroom vlotter te maken.

      In elk geval is voor team8680 een uitgebreide studie nodig om deze structurele file te gaan analyseren en mogelijke oplossingen te formuleren.

      Voorstel tot beslissing
      De gemeenteraad draagt het College van Burgemeester en Schepenen op om een analyse te maken van de verkeersproblematiek in de Ringlaan tijdens de voorgenoemde piekmomenten en de conclusies en mogelijke verbeteringen die daaruit volgen voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad.

      Relevante documenten

      Bijkomend agendapunt vanuit fractie team 8680. 

      Bijlage bijkomend agendapunt vanuit fractie team 8680

      Tussenkomsten

      Raadslid Sam Dewulf duidt dit agendapunt aan de hand van de ingediende nota en 2 filmpjes die getoond worden tijdens de zitting.

      Schepen Ramboer repliceert hierop. Daarna gaat de raad over tot de stemming over dit agendapunt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
      Voorstanders: Tom Pollentier, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Michiel Sys, Henk Dejonghe
      Tegenstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Joke Verhelst, Joan Deceur
      Onthouders: Guido Wauters
      Resultaat: Met 6 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 1 onthouding
  • Rondvraag

    • RONDVRAAG.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur

      Rondvraag.

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Pollentier verwijst naar een eerdere vraag over bibliotheekbeheerraad. Hij vraagt of er al verdere stappen werden genomen en of er een timing werd vastgelegd.

      Schepen Lievens antwoordt dat hierover al informatie werd ingewonnen. De verdere uitwerking dient correct uitgewerkt te worden. Door de drukke periode werd dit nog niet afgewerkt.

       

      Raadslid Pollentier verwijst naar de opmaak van het nieuwe meerjarenplan. Hij vraagt welke timing voorziet wordt voor de inspraak. Wordt het personeel en de burgers hierbij betrokken?

      De burgemeester antwoordt dat het ontwerp van het nieuwe meerjarenplan na de opmaak wordt voorgelegd aan de adviesraden. Bij de voorbereiding werd dit al op verschillende momenten besproken met de leden van het managementteam. In aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen werden voorstellen aan de burgers gecommuniceerd en ontvingen we heel wat voorstellen van belangengroepen.

       

      Raadslid Pollentier verwijst naar de opstart van de restauratiewerken aan de voormalige onderwijzerswoning in de Bovekerkestraat. Hij vraagt of er naar aanleiding van een eerdere vraag rond bijkomende isolatie en akoestische isolatie wijzigingen aan het dossier werden aangebracht. Hij vraagt welke invulling dit pand zal krijgen.

      Schepen Lievens antwoordt dat het ontwerpdossier na de indiening van het subsidiedossier niet meer gewijzigd werd. Het voorzien van akoestische isolatie kan met de architect besproken worden. Hij deelt vervolgens mee dat we openstaan voor suggesties voor de invulling van deze woning.

       

      Raadslid Pollentier verwijst naar een schrijven van de advocaat van de huurders van de cafetaria in de sporthal. Hij vraagt welke stappen ondertussen genomen werden.

      Schepen Jan bevestigt dat dit schrijven ontvangen werd. Bij het afsluiten van de concessieovereenkomst werd een plaatsbeschrijving opgemaakt waarbij geen melding gemaakt werd van vochtproblemen. Dit werd nu aangekaart na hun verhuis naar een andere woonst. Waarschijnlijk was er een condensprobleem te wijten aan te weinig verluchten en verwarmen van bepaalde ruimtes.

      Raadslid Pollentier meldt dat er al eerder in 2023 en 2024 problemen waren met schimmelvorming en dat dit gegeven niet nieuw is. Hij vraagt of er een structureel probleem kan zijn?

      Schepen Jan antwoordt dat ondertussen een antwoord werd bezorgd aan de advocaat van de huurders.

       

      Raadslid Pollentier verwijst naar een eerdere vraag over het herstel van de slagboom op het gemeentelijk sportcentrum. Hij vraagt wat de stand van zaken is.

      Schepen Jan antwoordt dat er ondertussen vooruitgang is in dit dossier. De nodige kabel werd aangelegd en door een firma dient nu de verdere activatie gebeuren.

       

      Raadslid Wauters verwijst naar een vraag tijdens de vorige zitting en vraagt of de aanpassing van een straat werd doorgegeven aan Google Maps. Hij vraagt meer informatie over het niet-uitvoeren van een pentanqueterrein op De Mokker. Hij merkt op dat een plexi-bordje op een stenen zuil in de Noordomstraat stuk is. Hij vraagt of de gemeente reeds een hemelwater- en droogteplan heeft opgemaakt.

      Schepen Jan antwoordt dat er enkele jaren terug werken uitgevoerd werden op het speelplein op De Mokker. Er werd toen geen pentanqueterrein aangelegd aangezien er reeds in het centrum op De Mokker enkele petanqueterreinen liggen die in de praktijk ook niet gebruikt worden.

      De algemeen directeur antwoordt dat het niet evident is om een wijziging op Google Maps aan te brengen.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat hij de opmerking over het plexi-bordje zal nakijken.

      De burgemeester antwoordt dat de gemeente enkele jaren terug reeds een hemelwater- en droogteplan heeft opgemaakt.

       

      Raadslid Dewulf merkt op dat er soms fietsers in de Dorpsstraat tegen de rijrichting in rijden. Hij vraagt of het aanbrengen van bijkomende signalisatie mogelijk is?

      De burgemeester beaamt dat ondanks duidelijke signalisatie er soms nog fietsers tegen de rijrichting in rijden.

       

      Raadslid Dewulf verwijst naar een beslissing van de Vlaamse regering inzake een subsidie voor gezond eten op school. Hij deelt mee dat zijn fractie hier geen voorstander van is. Hij vraagt wat het standpunt is binnen het schepencollege en of dit wordt meegenomen in het meerjarenplan.

      De burgemeester antwoordt dat hij dit standpunt voor een deel kan bijtreden. Ondertussen nam hij contact op met enkele schooldirecteurs en 1 directeur deelde reeds mee dat zijn school hierin niet zal meestappen.

       

      Raadslid Dewulf vernam dat er ontevredenheid is bij de jeugdverenigingen die een fuif organiseren in de loods in de Atlasstraat, meer bepaald over de factuur van 300 euro voor het gebruik van deze loods.

      Schepen Ramboer antwoordt dat deze afspraak in het gemeente werd gemaakt aangezien het gemeentebestuur de nodige investering deed in deze loods en dat gebruikers elk jaar een factuur van 300 euro ontvangen. Er werd ondertussen nagedacht om deze factuur in de toekomst eventueel te laten vallen en enkel nog een waarborg toe te passen. Dit wordt bekeken in het licht van het nieuwe meerjarenplan.

      Raadslid Dewulf vraagt of een waarborg nog nodig is.

      Schepen Ramboer antwoordt dat het niet de bedoeling is om de waarborg te schrappen. Dit kwam reeds aan bod tijdens een bespreking in de Jeugdraad.

       

      Raadslid Sys werd gecontacteerd door een bewoner uit de Wulfaertdijk en deelt mee dat er omwonenden zijn die geen vragende partij zijn om daar een parkeerstrook te realiseren. Hij vraagt of deze procedure verder behandeld wordt? Hij vraagt of omwonenden hierover bevraagd zullen worden.

      De burgemeester antwoordt dat de procedure lopende is en er werden reeds vragen gesteld.

       

      Raadslid Demey verwijst naar het gebruik van de toepassing e-Notulen, meer bepaald over de bijlagen bij de agendapunten.

      De algemeen directeur antwoordt dat deze toepassing e-Notulen niet langer zal gebruikt worden en vervangen wordt door de nieuwe toepassing Notula.

       

      Raadslid Demey vraagt of er nog belijning moet aangebracht worden net buiten de bebouwde kom in de Catstraat-Lekestraat.

      Schepen Ramboer antwoordt dat op deze plaats mag geparkeerd worden. De belijning zal nog een stukje verlengd worden.

       

      Raadslid Demey vraagt wat de stand van zaken is inzake de opstart van de permanentieregeling voor de gebouwen van het lokaal bestuur. Hij vraagt of er reeds een centraal telefoonnummer is.

      De algemeen directeur geeft een stand van zaken over deze opstart. Op dit moment is er nog geen centraal telefoonnummer.

       

      Raadslid Demey merkt op dat er enkele bomen zouden opgesnoeid moeten worden langs de Provinciebaan.

      Schepen Ampoorter deelt mee dat we dit kunnen doorgeven aan de Vlaamse overheid die beheerder is van deze weg.

De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2025 om 20:54.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter