De voorzitter opent de zitting op 15/11/2021 om 19:00.
Het overlegcomité van 26 oktober 2021 besliste dat vanaf vrijdag 29 oktober 2021 mondmaskers weer door iedereen gedragen moeten worden in de publieke ruimten (o.a. overheidsgebouwen) binnen. De beslissing van het overlegcomité heeft gevolgen voor de organisatie van de fysieke vergaderingen van de lokale bestuursorganen, waardoor de mondmaskerplicht opnieuw van kracht is. Het mondmasker mag afgezet worden van zodra iedereen heeft plaats genomen in de vergadering aangezien in de Balluchon de social distancing gegarandeerd kan blijven.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Notulen van de gemeenteraad d.d. 11.10.2021.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 11.10.2021, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 11.10.2021 goed.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri op 25.11.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente Koekelare in de algemene vergadering van de EVA-vzw Koelibri vertegenwoordigd wordt door 7 gemeenteraadsleden.
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 2 november 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri op 25 november 2021.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail van 2 november 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 25.11.2021:
Art. 2.
De vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 25.11.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6.12.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 27 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 27 september 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2021 met als agendapunten:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West Opdrachthoudende Vereniging op 13.12.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 23 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 13 december 2021 plaatsheeft om 18u00 in het “Fluvius-gebouw, Noordlaan 9 te 8820 Torhout”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 13 december 2021:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 13 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van DVV Westhoek op 14.12.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de dienstverlenende vereniging Westhoek;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 6 oktober 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van DVV Westhoek d.d. die op 14 december 2021 plaatsheeft in het Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100 te Diksmuide;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail van 6 oktober 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek d.d. 14.12.2021:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek d.d. 14.12.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS op 14.12.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de TMVS;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 1 oktober 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS op 14 december 2021. De praktische organisatie hiervan zal begin november 2021 overgemaakt worden.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per schrijven van 1 oktober 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de TMVS d.d. 14.12.2021:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de TMVS d.d. 14.12.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Buitengewone Algemene Vergadering van de TMVS.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van MIROM op 14.12.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij MIROM;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 19 oktober 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van MIROM op 14 december 2021. Deze Buitengewone Algemene Vergadering zal hoofdzakelijk digitaal plaatsvinden om 18u00. De vergadering zal ook fysiek plaatsvinden, maar enkel en alleen voor diegenen voor wie het strikt onmogelijk is de vergadering digitaal bij te wonen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per schrijven van 19 oktober 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de MIROM d.d. 14.12.2021:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de MIROM d.d. 14.12.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Buitengewone Algemene Vergadering van de MIROM.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI op 15.12.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 27 oktober 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI op 15 december 2021 plaatsheeft in het OC Vondel, Dwarsstraat te Meulebeke;
In functie van de coronamaatregelen kan deze Buitengewone Algemene Vergadering mogelijks digitaal georganiseerd worden.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail van 17 oktober 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op artikel 21 van de statuten van WVI worden de leden van de oppositie om de drie jaar aangeduid om met raadgevende stem in de raad van bestuur te zetelen. Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 14.01.2019 werd dit mandaat toegekend aan Tine Maertens voor de legislatuurperiode 2019-2024. Het desbetreffend mandaat wordt bijgevolg hernieuwd tot het eind van voornoemde legislatuurperiode, in overeenstemming met voornoemde gemeenteraadsbeslissing.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI d.d. 15.12.2021:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI d.d. 15.12.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI.
Art. 4.
Gelet op artikel 21 van de statuten van WVI worden de leden van de oppositie om de drie jaar aangeduid om met raadgevende stem in de raad van bestuur te zetelen. Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 14.01.2019 werd dit mandaat toegekend aan Tine Maertens voor de legislatuurperiode 2019-2024. Het desbetreffend mandaat wordt bijgevolg hernieuwd tot het eind van voornoemde legislatuurperiode, in overeenstemming met voornoemde gemeenteraadsbeslissing.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv op 16.12.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Cipal dv;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail d.d. 03.11.2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv op 16 december 2021. Gelet op de coronapandemie, gaat deze vergadering digitaal plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail d.d. 03.11.2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 16.12.2021:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 16.12.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv.
In principe kunnen goederen die behoren tot het openbaar domein geen deel uitmaken van het gebied dat opgenomen is in een verkavelingsakte voor de site Belhuttebaan 76a en 76b. Het is echter zo dat lot B geen deel meer uitmaakt van het openbaar domein gelet op de stilzwijgende desaffectatie. Lot B wordt immers al verschillende decennia gebruikt als onderdeel van de gemeentelijke opslagplaats (en is dus niet voor iedereen vrij toegankelijk).
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de desaffectatie te willen bevestigen door een uitdrukkelijke beslissing van openbaar domein naar privaat domein.
Beschrijving van het openbaar domein dat gedesaffecteerd wordt
De Gemeente Koekelare verklaart eigenaar te zijn van volgend perceel grond:
GEMEENTE KOEKELARE – Eerste afdeling
Een perceel GROND gelegen nabij de Belhuttebaan en aan de Vlaanderenstraat, kadastraal zonder nummer, met als toegekend gereserveerd perceelnummer D 153V P0000, met een oppervlakte volgens het hieraan gehecht splitsingsplan van vijf are zevenennegentig centiare (5a 97ca).
Splitsingsplan
Dit perceel grond staat aangeduid in het groen als “LOT B” op een splitsingsplan opgemaakt door de heer Johan D’Haene, landmeter–expert te Koekelare op 22 juli 2020. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 32010/11034. Alle partijen verklaren dat dit plan niet meer werd gewijzigd.
Oorsprong van eigendom
De gemeente Koekelare verklaart dat ze eigenaar is van het voormeld Lot B sedert meer dan 30 jaar vanaf heden.
Stilzwijgende desaffectatie
De gemeente Koekelare verklaart dat de desaffectatie reeds stilzwijgend is gebeurd. Lot B wordt immers al jaren gebruikt als onderdeel van de gemeentelijke opslagplaats (en is dus niet voor iedereen vrij toegankelijk).
Uitdrukkelijke bevestiging tot desaffectatie
De stilzwijgende beslissing tot desaffectatie wordt nogmaals uitdrukkelijk bevestigd door de gemeenteraad van de gemeente Koekelare, zodat op heden ontegensprekelijk vaststaat dat Lot B niet langer deel uitmaakt van het openbaar domein, en werd opgenomen in het privaat domein.
De gemeente verklaart dat de hogere overheid haar geen kennis heeft gegeven van een verzoek tot schorsing of vernietiging binnen de door de wet bepaalde termijnen, en dat dus tot deze desaffectatie kan worden overgegaan.
Kadastraal plan Belhuttebaan 76.
Opmetingsplan.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om bovengenoemde stilzwijgende beslissing tot desaffectatie te bevestigen, zodat op heden ontegensprekelijk vaststaat dat Lot B niet langer deel uitmaakt van het openbaar domein, en werd opgenomen in het privaat domein.
Art. 2.
De gemeente verklaart dat de hogere overheid haar geen kennis heeft gegeven van een verzoek tot schorsing of vernietiging binnen de door de wet bepaalde termijnen, en dat dus tot deze desaffectatie kan worden overgegaan.
Een verkavelingsakte is noodzakelijk om tot een effectieve verkoop van een kavel uit een vergunde verkaveling over te kunnen gaan. Voor de verkaveling Belhuttebaan 76A en 76B te Koekelare werd een ontwerp van verkavelingsakte opgemaakt. De gemeenteraad dient deze verkavelingsakte goed te keuren.
Op 11.05.2021 verleende het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning voor de verkaveling Belhuttelaan 76A en 76B te Koekelare.
Conform artikelen 4.2.15 en 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is een verkavelingsakte noodzakelijk om tot effectieve verkoop van een kavel uit een vergunde verkaveling over te kunnen gaan. Voorafgaand aan de effectieve verkoop van een kavel moet de instrumenterende ambtenaar de verkavelingsakte verlijden.
Het ontwerp van verkavelingsakte werd opgesteld door notariskantoor Christophe Vandeurzen, waar de verdeling zoals vastgelegd in de vergunning officieel bevestigd wordt.
Ontwerp verkavelingsakte.
Verkavelingsplan.
Vergunning verkaveling.
Decreet over het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15.05.2009.
Art. 1.
De verkavelingsakte voor de verkaveling Belhuttebaan 76A en 76B te Koekelare goed te keuren.
Art. 2.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de verkavelingsakte te ondertekenen en de gemeente te vertegenwoordigen bij de notariële verplichtingen.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Voor de verkoop van een onroerend goed (bouwgrond met af te breken gebouwen en aanhorigheden) gelegen in de Belhuttebaan 76A en 76B te Koekelare aan de coöperatieve vennootschap Woonmaatschappij Ijzer & Zee werd een verkoopakte opgemaakt met het oog op de realisatie van 6 sociale huurappartementen. De gemeenteraad moet deze verkoopakte goedkeuren.
Er werd een ontwerp van akte van verkoop van onroerende goederen opgemaakt door notariskantoor Christophe Vandeurzen voor volgend goed:
Het voormeld onroerend goed staat aangeduid als “LOT D” op een splitsingsplan opgemaakt door de heer Johan D’Haene, landmeter–expert te Koekelare op 22 juli 2020. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 32010/11034.
Het voormeld onroerend goed staat aangeduid als “LOT B” op een verkavelingsplan opgemaakt door de heer Johan D’Haene, landmeter–expert te Koekelare op 23 maart 2021. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 32010/11076.
Het goed ligt gelegen in het RUP Nieuwenhove zoals goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 20.02.2017.
Met het oog op het behalen van het BSO (bindend sociaal objectief) keurde de gemeenteraad d.d. 26.06.2017 de overeenkomst goed voor de realisatie van een sociaal woonaanbod met de sociale woonorganisaties. Hierin werd opgenomen dat cvba De Mandel een project van 6 sociale huurwoningen zou realiseren binnen het RUP nieuwenhove op de site Hof de Fontein (Belhuttebaan 76) en dit na de herlokalisatie van de gemeentelijke dienst openbare werken. Door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid werd een schatting opgemaakt voor de verkoop van een perceel aan cvba De Mandel en werd een ontwerp van verkoopakte voorbereid. Aangezien de werkingsgebieden van de sociale woonmaatschappijen hertekend worden, zal de Vlaamse regering een beslissing nemen over de definitieve vaststelling van de werkingsgebieden. Het ziet er naar uit dat de Woonmaatschappij Ijzer en Zee vanaf 1 januari 2023 als enige woonmaatschappij werkzaam zijn op ons grondgebied.
Bijgevolg wordt voorgesteld om deze site te vervreemden aan de coöperatieve vennootschap Woonmaatschappij Ijzer & Zee voor de prijs van honderdtwintigduizend euro met het oog op de realisatie van 6 sociale huurappartementen.
Verkavelingsakte
Verkoopakte.
Voorschriften RUP
Verkavelingsplan.
Splitsingsplan.
Motivatienota.
Vergunning verkaveling.
Overeenkomst sociaal woon aanbod.
Schattingsverslag dienst vastgoedtransacties.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om de akte van verkoop van een onroerend goed (bouwgrond met af te breken gebouwen en aanhorigheden) gelegen in de Belhuttebaan 76A goed te keuren voor:
Art. 2.
De verkoop van bovengenoemd onroerend goed gebeurt voor de prijs van honderdtwintigduizend euro.
Art. 3.
De koper is verplicht de verkoopprijs voorafgaandelijk aan het verlijden van de akte van verkoop te betalen door overschrijving op het rekeningnummer BE36 0910 0022 8381 op naam van de Gemeente Koekelare.
Op 1 januari 2015 traden de hulpverleningszones in werking en veranderde de gemeentelijke organisatie naar een zonale werking. Anders dan bij de gemeentelijke brandweer, waar één gemeente de leiding en de organisatie van de brandweerkazerne onder haar vleugels nam, zijn hier alle gemeentes, alle burgemeesters samen, verantwoordelijk voor de werking van de hulpverlening op het grondgebied van de zone. De gemeentelijke dotaties worden jaarlijks door de zoneraad bepaald, op basis van een akkoord goedgekeurd door alle betrokken gemeenteraden. Via externe begeleiding (firma Arch International nv) werd een voorstel van verdeelsleutel uitgewerkt, dewelke voorgelegd wordt aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Het zonecollege van 5 februari 2021 besliste hieromtrent een intern vooronderzoek op te starten met (regelmatige) terugkoppeling naar het zonecollege.
De zonecommandant kreeg de opdracht om in een eerste fase de financiële analyse (brandweer/DGH/..., zonaal – opgesplitst per post) toe te lichten aan de financieel directeurs van de gemeenten van Brandweer Westhoek en aan het eerstvolgende zonecollege waar het verdere plan van aanpak zou worden bepaald.
Deze toelichting aan de financieel directeurs vond plaats op 26 februari 2021.
De vraag werd gesteld om een nieuw overleg met de financieel directeurs in te plannen, om een vervolg te koppelen aan deze oefening, met een diepere analyse waarmee aan de slag kan gegaan worden op een volgend zonecollege. Dit overleg vond plaats op 12 maart 2021.
Het verdere plan van aanpak werd toegelicht in het zonecollege 2 april 2021 en in de zoneraad van 28 april 2021.
Dit plan voorziet in externe begeleiding voor de verdere uitwerking van de verdeelsleutel.
Naar analogie met een gelijkaardige opdracht die Zone 1 liet uitvoeren, werd in het zonecollege van 2 april 2021 beslist om beroep te doen op Poolstok voor het uitvoeren van deze opdracht op basis van een raamovereenkomst.
In het zonecollege van 7 mei 2021 werd de opdracht toegewezen aan Arch International nv.
Op 2 juli 2021 vond een overleg met de financieel directeurs plaats over de voorgestelde aanpak door Arch International nv.
Voor de goedkeuring van de verdeelsleutel door de zoneraad is consensus vereist. Elke gemeenteraad moet de verdeelsleutel ook met een apart besluit goedkeuren, en dit ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is. Bij gebrek aan dergelijk akkoord, wordt de dotatie van elke gemeente vastgesteld door de provinciegouverneur.
In het zonecollege van 15 september 2021 werd door Arch International nv toelichting gegeven over het plan van aanpak. Rekening houdende met de opmerkingen vanuit het zonecollege werd de verdeelsleutel cijfermatig uitgewerkt.
In het zonecollege van 1 oktober 2021 werd kennis genomen van het voorstel voor de verdeelsleutel opgemaakt door Arch International nv. De provinciegouverneur werd in kennis gesteld dat goedkeuring van de verdeelsleutel door elke gemeenteraad uiterlijk 1 november niet haalbaar is.
De Zoneraad Brandweer Westhoek heeft in zitting van 27.10.2021 deze verdeelsleutel besproken en er werd beslist om deze verdeelsleutel aan alle steden en gemeenten voor te leggen.
Voorstel verdeelsleutel.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
Koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszone.
Ministeriële omzendbrief van 14 augustus 2014 betreffende de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszone.
Art. 1.
De gemeenteraad keurt het voorstel voor de verdeelsleutel opgemaakt door Arch International nv goed met het oog op de vastlegging van de gemeentelijke dotatie voor de brandweerzone Westhoek.
Art. 2.
Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de Minister van Binnenlandse Zaken en aan de heer provinciegouverneur van West-Vlaanderen.
Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Koekelare hebben op 28 juni 2021 de jaarrekening 2020 vastgesteld met de volgende saldi:
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 juni 2021 en bezorgde de digitale rapportering op 30 juni 2021.
De gouverneur van de provincie West-Vlaanderen keurde bij besluit d.d. 15.10.2021 de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Koekelare goed, met volgende verantwoording: "Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand."
In overeenstemming met artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, dient bovengenoemd besluit ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Besluit van de gouverneur d.d. 15.10.2021 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262 en artikel 332, §1, derde lid.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststellen van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur d.d. 15.10.2021 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Naar aanleiding van werken aan de Sint-Martinuskerk, dient de Kerkfabriek Sint-Martinus een lening aan te gaan om de kosten te financieren. Net als in het verleden wordt gevraagd aan de gemeenteraad het waarborgen van de lening (t.b.v. € 120.000) goed te keuren. Deze lening wordt aangegaan ter financiering van de vervanging van de verlichtingsarmaturen en de aanpassing van de toegangsdeuren van de Sint-Martinuskerk.
Bij kredietcontract d.d. 06.10.2021 heeft KBC Bank NV een (investerings)krediet van € 120.000,00 toegestaan aan de Kerkfabriek Sint-Martinus (hierna de “kredietnemer”) voor de financiering van: uitrusten, verbouwen en/of herstellen bedrijfsgebouw. Het betreft de vervanging van de verlichtingsarmaturen door dimbare LED verlichtingsarmaturen en het plaatsen van nieuwe nevenverlichting. Daarnaast worden de toegangsdeuren van deze kerk aangepast met het oog op de verbetering van de ingang voor andersvaliden.
Het voormeld krediet dient solidair te worden gewaarborgd door gemeente Koekelare (hierna ook “de borg“) met het oog op de beperking van de financiële kosten.
Krediet Kerkfabriek Sint-Martinus.
Art. 1.
De gemeente verklaart zich solidair borg te stellen tegenover KBC Bank NV wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van het voormeld krediet en dit tot een maximumbedrag van €120.000,00.
De borg kent en aanvaardt de voorwaarden van het krediet en de financiële toestand van de kredietnemer.
Art. 2.
De borg gaat de verbintenis aan ten opzichte van KBC Bank NV het door deze laatste gevraagde bedrag tot maximaal het hierboven vermelde bedrag te storten ten laatste twee weken na ontvangst van een aangetekend schrijven tegen ontvangstbewijs waarin KBC Bank NV vraagt dit bedrag te storten op de daarin aangeduide rekening.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de door de borg verschuldigde bedragen, worden verwijlintresten – tegen de rentevoet van de marginale beleningsfaciliteit van de Europese Centrale Bank geldig op de laatste dag van de maand, voorafgaand aan deze waarin de vertraging optreedt, verhoogd met een marge van 1,5% - van rechtswege en zonder ingebrekestelling aangerekend en dit gedurende de periode van niet-betaling.
Art. 3.
Dit besluit is onderworpen aan het administratief toezicht.
Art. 4.
Bij ondertekening door de borg, dient eigenhandig geschreven te worden "goed voor solidaire borgstelling ten bedrage van honderd twintig duizend euro".
De gemeenteraad stelt de feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2022 vast.
De feestdagen, dienstvrijstellingen en de vakantieverlofregeling 2022 worden, rekening houdende met de bepalingen zoals opgenomen in de RPR, vastgelegd en voorgelegd aan de gemeenteraad.
Tevens worden er twee zitdagen door GSD-V georganiseerd in 2022. De exacte data zijn nog niet bekend.
Voorstel feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2022.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 186, artikel 285,§1,1°, artikel 285,§3, artikel 287 en artikel 330 tot en met artikel 334.
Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, B.S. 01.07.2004.
Rechtspositieregeling (RPR) van toepassing op gemeente en OCMW personeel zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 29.06.2020 en 08.09.2020.
Art.1.
De gemeenteraad stelt de feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2022, rekening houdende met de bepalingen zoals opgenomen in de RPR vast overeenkomstig het document zoals in bijlage opgenomen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de verlenging van de projectvereniging IOED (intergemeentelijke onroerende erfgoeddienst) Polderrand, voor de periode 2022-2026.
Art. 1.
De gemeenteraad keurt de verlenging van de projectvereniging Polderrand voor de periode 2022-2026 goed.
Art. 2.
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de IOED Polderrand (info@polderrand.be)
Na de goedkeuring van het kerkenbeleidsplan voor de gemeente Koekelare en het doorlopen van een haalbaarheidsonderzoek over de herbestemming van de parochiekerk op De Mokker kwamen het gemeentebestuur en de Kerkfabriek H. Pastoor tot een overeenstemming om binnen enkele jaren deze kerk te herbestemmen tot een socio-cultureel ontmoetingscentrum. Het bestek voor de aanstelling van een ontwerper voor het verbouwen van de parochiekerk De Mokker n.a.v. de herbestemming, wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
In zitting d.d. 11.09.2017 keurde de gemeenteraad het kerkenbeleidsplan voor de gemeente Koekelare goed na een voorafgaande goedkeuring door het Bisdom Brugge. Voor de parochiekerk H. Pastoor van Ars op de wijk De Mokker werd als toekomstvisie meegenomen om de mogelijkheden te onderzoeken om op termijn over te gaan tot een herbestemming.
Voor de parochiekerk H. Pastoor van Ars heeft het college van burgemeester en schepenen gebruik gemaakt van een subsidie van de Vlaamse Overheid om een begeleidingstraject te doorlopen voor een haalbaarheidsonderzoek over de herbestemming van deze kerk. Deze studieopdracht werd uitgevoerd door Collectief Noord en Origin Architecture and Engineering. Dit begeleidingstraject leverde een eindrapport op met een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek over de herbestemming van deze kerk.
Het eindrapport werd overgemaakt aan het gemeentebestuur en de kerkfabriek H. Pastoor van Ars en daarna besproken in een overleg met een delegatie van het gemeentebestuur, het kerkbestuur, Pastorale Eenheid Sint-Maarten Koekelare-Ichtegem, Deken Michel Roggeman, Pastoor Philip Verbrugge en bisschoppelijk gedelegeerde Bart Vercauteren. Na dit overleg kwamen het gemeentebestuur en de kerkfabriek tot een overeenstemming om binnen enkele jaren de parochiekerk H. Pastoor van Ars op de wijk De Mokker te herbestemmen tot een socio-cultureel ontmoetingscentrum.
Vervolgens werd het principieel akkoord van het Bisdom Brugge gevraagd om deze parochiekerk te herbestemmen en de onttrekking ervan aan de eredienst. Deze vraag werd binnen het Bisdom besproken in het bureau van de diocesane beleidsploeg d.d. 26.06.2021. Per e-mail d.d. 12.07.2021 werd meegedeeld dat het bureau geen principieel bezwaar heeft bij het verder onderzoek naar een herbestemming van de parochiekerk H. Pastoor van Ars te Koekelare (wijk De Mokker) tot een socio-cultureel ontmoetingscentrum. Wanneer het resultaat van het haalbaarheidsonderzoek is dat men effectief werk wil maken van de herbestemming, dient de vraag officieel gesteld te worden aan het Bisdom Brugge waarna de canonieke procedure (met o.a. het horen van de priesterraad) zal opgestart worden. Na het doorlopen van de canonieke procedure, zal de bisschop definitief beslissen over de vraag tot herbestemming. Hierbij zal het belangrijk zijn dat in het dossier dat wordt voorgelegd ook een voor alle partijen aanvaardbaar voorstel inzake de eigendomsoverdracht van het kerkgebouw (op heden eigendom van de kerkfabriek) wordt opgenomen.
Door de technische dienst werd in het kader van de opdracht “Aanstelling ontwerper verbouwen parochiekerk De Mokker” een bestek opgesteld. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Na de aanstelling van een architect kan een ontwerpdossier voor de herbestemming van deze kerk tot een socio-cultureel ontmoetingscentrum opgemaakt worden.
Het bestek voor de aanstelling van een ontwerper.
Kerkenbeleidsplan d.d. 11.09.2017 door de gemeenteraad goedgekeurd.
Haalbaarheidsonderzoek voor de herbestemming van de Pastoor van Arskerk opgemaakt door Architecture & Engineering Origin en Collectief Noord.
Briefwisseling herbestemming parochiekerk H. Pastoor van Ars op de wijk De Mokker.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025.
Art. 1.
Het bestek voor de opdracht “Aanstelling ontwerper verbouwen parochiekerk De Mokker”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025.
Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden voor de aanleg van 3 oversteekplaatsen langs de Bovekerkestraat en de Werkenstraat en het creëren van een parkeerplaats voor andersvaliden langs de Ichtegemstraat.
Langs de Bovekerkestraat zijn er momenteel, met uitzondering van het centrumgedeelte, geen oversteekplaatsen. Het is aangewezen om 2 bijkomende oversteekplaatsen aan te leggen en tevens ook een bijkomende oversteekplaats te voorzien op het kruispunt Werkenstraat-Populiereweg.
Bij de bouw van een meergezinswoning langs de Ichtegemstraat (huisnummers 5 en 7) werden 16 parkeerplaatsen aangelegd op het openbaar domein. Het is wenselijk om één van deze parkeerplaatsen, meer bepaald de meest rechtse parkeerplaats, voor te behouden voor andersvaliden.
Advies Politiezone Polder parkeerplaats andersvaliden Ichtegemstraat
Advies Politiezone Polder oversteekplaatsen Bovekerkestraat
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.
Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.
Art. 1. Volgende artikels dienen te worden aangevuld of gewijzigd :
Art. 2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 tot en met 288 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 3. Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit besluit.
Rondvraag
Raadslid Pollentier verwijst naar de stijgende coronabesmettingen. Hij vraagt of er zicht is op de actuele cijfers?
Burgemeester antwoordt dat de cijfers momenteel slecht zijn in Koekelare. Er zijn momenteel tussen 100 en 120 besmettingen per week. Dit aantal stagneert voorlopig. Sinds vandaag zijn er al vergelijkbare cijfers in omliggende gemeenten. Woensdag is opnieuw een overlegcomité gepland en er is nood aan extra maatregelen. Hij volgt het standpunt van collega’s dat het aangewezen is dat alle steden en gemeenten geen afzonderlijke beslissingen nemen.
Raadslid Pollentier beaamt dat de beslissingen op een hoger niveau moeten genomen worden. Hij vraagt om de verenigingen bij te staan in de komende tijd door het sensibiliseren en informeren en hoopt dat iedereen de genomen beslissingen blijft respecteren.
Raadslid Maertens vraagt de stand van zaken inzake de timing voor de renovatie van sporthal 1. Hij vraagt of er meer informatie is over de mogelijkheid om mobiele kleedkamers te voorzien.
Schepen Lievens antwoordt dat er momenteel geen nieuwe informatie beschikbaar is.
De voorzitter sluit de zitting op 15/11/2021 om 19:39.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter