Terug
Gepubliceerd op 23/05/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 24/04/2023 - 19:30 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Eric Huyghe, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 20:25.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 27.03.2023

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Eric Huyghe, Raadslid

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 27.03.2023.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278 volgens artikel 74.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen d.d. 27.03.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het zittingsverslag d.d. 27.03.2023 goed. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname van het ontslag en vervanging van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Eric Huyghe, Raadslid

        Raadslid Laura Cools heeft bij de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad haar ontslag ingediend als gemeenteraadslid en werd vervangen door raadslid Henri Dubois

        De raad voor maatschappelijk welzijn dient hier kennis van te nemen. 

        Feiten, context en argumentatie

        De raad voor maatschappelijk welzijn bestaat uit dezelfde leden als de gemeenteraad voor zover deze ook bestaat uit personen van verschillend geslacht. 

        De gemeenteraad heeft kennis genomen van het ontslag van raadslid Laura Cools en van de vervanging door de eerste opvolger, de heer Henri Dubois, die in handen van de voorzitter de eed heeft afgelegd. 

        Relevante documenten

        Ontslag Laura Cools. 

        Juridische grond - regelgeving

        Wet  betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Besluit

        Art. 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van raadslid Laura Cools en de vervanging door raadslid Henri Dubois. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname van het ontslag en vervanging van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Eric Huyghe, Raadslid

        Raadslid Urbain Scharmin heeft bij de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad zijn ontslag ingediend als gemeenteraadslid en werd vervangen door raadslid Roy Vandendriessche.

        De raad voor maatschappelijk welzijn dient hier kennis van te nemen. 

        Feiten, context en argumentatie

        De raad voor maatschappelijk welzijn bestaat uit dezelfde leden als de gemeenteraad voor zover deze ook bestaat uit personen van verschillend geslacht. 

        De gemeenteraad heeft kennis genomen van het ontslag van raadslid Urbain Scharmin en van de vervanging door de eerste opvolger, de heer Roy Vandendriessche, die in handen van de voorzitter de eed heeft afgelegd. 

        Relevante documenten

        Ontslag Urbain Scharmin. 

        Juridische grond - regelgeving

        Wet  betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Besluit

        Art. 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van raadslid Urbain Scharmin en de vervanging door raadslid Roy Vandendriessche. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname ontslag en vervanging van een raadslid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Eric Huyghe, Raadslid

        Ter vervanging van het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de heer Henri Dubois, die op 03.04.2023 zijn ontslag heeft gegeven bij de algemeen directeur, heeft de Vooruit fractie een voordrachtsakte van Tania De Vlaminck als kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst ingediend bij de algemeen directeur. 

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van de heer Henri Dubois als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst en stelt de vervanging vast door Tania De Vlaminck. 

        Feiten, context en argumentatie

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis in de zitting van heden van het ontslag van het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst Henri Dubois. 

        De algemeen directeur heeft op 05.04.2023 een voordrachtsakte ontvangen van Tania De Vlaminck als kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst. 

        De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn gaat na of de akten van voordracht ontvankelijk zijn overeenkomstig de voorwaarden zoals vermeld in artikel 92 van het decreet over het lokaal bestuur. 

        Overeenkomstig artikel 87 van het decreet over het lokaal bestuur dient het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden aan de hand van een recent uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister en een recent uittreksel uit het strafregister.

        Tania De Vlaminck bevindt zich niet in een onverenigbaarheid zoals opgelijst in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur. 

        Relevante documenten

        Voordrachtsakte. 

        Ontslag Henri Dubois. 

        Juridische grond - regelgeving

        Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Besluit

        Art. 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van de heer Henri Dubois als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        Art. 2.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt er kennis van dat de Vooruit-fractie een ontvankelijke voordrachtsakte heeft ingediend voor kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst Tania De Vlaminck.

        Art. 3.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de verkiezing vast van Tania De Vlaminck als lid van het bijzonder comité van de sociale dienst.

        Art. 4.

        Tania De Vlaminck legt de eed af alleen ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Daarvan wordt een proces-verbaal opgemaakt.

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring voorstel reglement klokkenluidersregeling lokale besturen n.a.v. de wijziging van het Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018, wijziging beheersovereenkomst en wijziging reglement dagelijks personeelsbeheer en delegatie.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Eric Huyghe, Raadslid

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel reglement klokkenluidersregeling lokale besturen n.a.v. de wijziging van het Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018. Hieruitvolgend dient tevens de beheersovereenkomst aangepast te worden voor een gezamenlijk intern meldkanaal voor gemeente en OCMW. Tot slot dient tevens het reglement dagelijks personeelsbeheer en delegatie aangepast te worden om deze bevoegdheid te delegeren van de algemeen directeur naar de directeur welzijn en gezin voor het luik OCMW. 

        Feiten, context en argumentatie

        Algemeen

        Op 18 november bekrachtigde de Vlaamse Regering een wijziging aan het Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018 die een aangescherpte klokkenluidersregeling invoert. Deze nieuwe regeling is een doorvertaling van een Europese richtlijn 2019/1937 op basis waarvan lidstaten veilige interne en externe meldingskanalen opzetten en de nodige beschermingsmaatregelen voorzien voor klokkenluiders.

        Deze regeling biedt de nodige garanties omtrent de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling van de melding en voorziet een verbod op represailles.

        Wat zijn klokkenluiders

        Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden of openbaar maken. Het Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018 definieert het begrip ‘inbreuk’. Alle inbreuken op wetgeving en regelgeving die in Vlaanderen van toepassing zijn, kunnen het voorwerp uitmaken van een klokkenluidersmelding. Het gaat dan om een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of het doel of de toepassing van regelgeving ondermijnt.

        Voor de lokale besturen zijn het enkel de eigen personeelsleden die een melding kunnen maken bij het interne meldkanaal (zie verder).

        Andere personeelsleden die een werkrelatie hebben met het lokale bestuur, zoals bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, … kunnen alleen een melding maken bij het bevoegde externe meldkanaal (zie verder).

        Burgers kunnen de klachtenregeling volgen, waarbij een klacht kan gaan over een handeling of de werking van een overheidsinstantie

        De klokkenluidersregeling biedt dus een bescherming aan personen die economisch kwetsbaar zijn tegenover van de persoon van wie zij de facto afhankelijk zijn voor hun werk. Wanneer er geen sprake is van een dergelijke werkgerelateerde machtsongelijkheid, bijvoorbeeld bij burgers, is de bescherming tegen represailles niet nodig.

        Meldkanalen

        De regelgeving stelt veilige meldkanalen vast binnen en buiten het lokaal bestuur: 

        • Intern meldkanaal
          • Op basis van het Bestuursdecreet krijgt elk hoofd van het personeel van een lokaal bestuur een belangrijke rol als intern meldpunt. Concreet betekent dit dat hij of zij het eerste aanspreekpunt is bij klokkenluidersmeldingen. Elk hoofd van het personeel heeft de verantwoordelijkheid om aan de meldingen het gepaste gevolg te geven.
          • Het intern meldkanaal is het kanaal bij voorkeur voor personeelsleden. Deze rol ligt vast op basis van het Bestuursdecreet, waarin een cascadesysteem is voorzien: 
            • Kan de inbreuk doeltreffend intern worden behandeld? En is de klokkenluider van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan wordt de melding bij voorkeur intern gemaakt. 
            • Is dit niet het geval? Dan kan de melding worden gemaakt bij Audit Vlaanderen (extern meldkanaal).
          • Deze bevoegdheid als intern meldpunt kan doorgedelegeerd worden aan een of meer personeelsleden onder zijn gezag. Wel dient hierbij rekening te worden gehouden met de strenge vereisten inzake vertrouwelijkheid en gegevensbescherming. Dit werd opgenomen in het delegatiebesluit. 
          • Ook kan ervoor gekozen worden om een gezamenlijk intern meldkanaal op te richten tussen verschillende besturen (OCMW en Gemeente). Het delen van een gezamenlijk intern meldingskanaal werd hierbij opgenomen worden in de respectievelijke beheers- of samenwerkingsovereenkomst die tussen deze entiteiten moet worden afgesloten. Hiertoe moet dus geen aparte overeenkomst worden afgesloten of een nieuw samenwerkingsverband worden opgericht.
          • Het is daarnaast verplicht om op de website van je bestuur duidelijk kenbaar te maken wie het aanspreekpunt is voor het intern meldkanaal
        • Extern meldkanaal
          • Het extern meldkanaal voor zowel gemeente als OCMW betreft Audit Vlaanderen. 

        Garanties en bescherming

        De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, moeten de nodige garanties bieden inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling. De nieuwe regeling stelt een verbod op represailles vast ter vergelding voor een melding of openbaarmaking. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.

        Formele invulling

        De invulling van het meldkanaal ligt formeel vast:

        • Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (mail en brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag. 
        • Binnen de 7 kalenderdagen na het ontvangen van de melding moet het interne meldkanaal aan de melder een ontvangstmelding bezorgen en binnen de 3 maanden moet het meldkanaal feedback geven aan de melder over welke maatregelen zij uitgevoerd of gepland hebben. 
        • Het Bestuursdecreet geeft duidelijk aan welke gegevens over de melding mogen of moeten geregistreerd worden en geeft richtlijnen over de bewaring.
        Relevante documenten

        Voorstel reglement klokkenluidersregeling.

        Voorstel tekst website.

        Voorstel aanpassing beheersovereenkomst (voor gezamenlijk meldkanaal OCMW - gemeente)

        Voorstel aanpassing delegatiebesluit (voor delegatie AD naar DWG voor OCMW)

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist akkoord te gaan met:

        - het voorstel reglement tot het instellen van een klokkenluidersregeling;

        - het voorstel tot aanpassen van de beheersovereenkomst;

        - het voorstel tot aanpassen van het reglement dagelijks personeelsbeheer en delegatie;

        - het voorstel tekst i.k.v. informatieplicht website.

  • Rondvraag

    • Rondvraag.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Henri Dubois, Roy Vandendriessche, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Huyghe, Raadslid

      Rondvraag. 

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Pollentier verwijst naar het nieuwe regiodecreet en vraagt of er binnen de eerstelijnszone stappen genomen werden door lokale besturen om naar een andere eerstelijnszone over te stappen?

      Schepen Ramboer antwoordt dat er 3 lokale besturen binnen onze eerstelijnszone formeel meedeelden dat ze uit deze zone willen stappen. Hiervoor werd een formeel advies gevraagd aan de Vlaamse overheid. Onze eerstelijnszone is verspreid over 3 regio’s. Ons lokaal bestuur was geen vragende partij om aan te sluiten bij een andere eerstelijnszone waarbij we bovendien zeker aandacht willen voor de huisartswachtpost. Er werd een advies voor de paasvakantie overgemaakt aan de Vlaamse regering waar dit nu verder besproken zal worden.

De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 20:32.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de raad voor maatschappelijk welzijn. 

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter