De voorzitter opent de zitting op 14/11/2022 om 19:02.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 10.10.2022.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 10.10.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 10.10.2022 goed.
Mevrouw Els Cuvelier heeft haar ontslag ingediend als lid van de beheerraad van de bibliotheek namens Vooruit. De Vooruit fractie draagt de heer Fernand Schaessens voor als nieuwe vertegenwoordiger.
De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe vertegenwoordiger namens Vooruit Koekelare in de beheerraad van de bibliotheek.
Per mail d.d. 04.10.2022 werd het ontslag van mevrouw Els Cuvelier overgemaakt als lid van de beheerraad van de bibliotheek.
Vanuit Vooruit werd meegedeeld dat zij de heer Fernand Schaessens voordragen als nieuwe vertegenwoordiger namens hun fractie.
Ontslag Els Cuvelier en voordracht Fernand Schaessens.
Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.
Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Statuten van de beheerraad van de bibliotheek.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voordracht van de heer Fernand Schaessens als vertegenwoordiger namens de Vooruit fractie in de beheerraad van de bibliotheek.
Art. 2.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de beheerraad van de bibliotheek en aan de heer Fernand Schaessens.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri op 24.11.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente Koekelare in de algemene vergadering van de EVA-vzw Koelibri vertegenwoordigd wordt door 7 gemeenteraadsleden.
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 28.10.2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri op 24 november 2022.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail 28.10.2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 24.11.2022:
Art. 2.
De vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 24.11.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Koelibri.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 07.12.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 22 september 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022 om 18u30 op digitale wijze;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 22 september 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 december 2022 met als agendapunten:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West Opdrachthoudende Vereniging op 12.12.2021 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Daarnaast wordt de statutenwijziging betreffende het dossier tramontana (en de overige statutenwijzigingen n.a.v. wijziging regelgeving, schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, etc...) voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Tot slot worden tevens de partiële splitsingen en fusieoperatie inclusief de goedkeuring van de statuten van Fluvius West voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Gelet op het feit dat de gemeente Koekelare momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 5 september 2022.
Gelet op het feit dat de gemeente Koekelare per aangetekend schrijven van 12 september 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op maandag 12 december 2022 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw te 8820 Torhout, Noordlaan 9.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Fluvius West wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De gemeente Koekelare is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente Koekelare wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente Koekelare staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente Koekelare aanbelangt. De beslissing van de gemeente Koekelare, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente Koekelare in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente Koekelare te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente Koekelare een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente Koekelare om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Fluvius West heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 5 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Fluvius West besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Fluvius West ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Fluvius West in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en de algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng).
De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Fluvius West in Fluvius System Operator cv. De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo. Voor de steden/gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden kunnen/zullen verderzetten. Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
2. OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
De agendapunten 4 tot en met 6 zijn een gevolg van de structuurwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers[1].
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Fluvius West in zitting van 5 september 2022:
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming en de fusie door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing en het fusievoorstel.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen en fusie binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsingen en fusie zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke van Fluvius West naar Imewo.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Jabbeke een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en haar aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal uitreden en haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Jabbeke de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Vosselaar van Fluvius West naar Iveka.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Vosselaar een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Iveka voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Iveka. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Vosselaar de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het zesde agendapunt omvat de realisatie van de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door Gaselwest (met naamswijziging in ‘Fluvius West’) – ontwerpstatuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West.
Fusievoorstel
De Opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Fluvius West staan samen in voor een aantal nutsvoorzieningen vnl. in West- en Oost-Vlaanderen en voor een aantal gemeenten in de rand rond Brussel (Vlaams-Brabant) en in de Kempen. Gaselwest is distributienetbeheerder voor elektriciteit en/of gas voor 53 gemeenten die zich situeren in de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Fluvius West is distributienetbeheerder voor elektriciteit voor 14 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen en voor gas voor 10 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen. Fluvius West staat daarnaast in voor de kabelactiviteit in 33 gemeenten in West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant en voor de activiteit riolering in 20 gemeenten uit de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen. Het is de bedoeling de gemeentelijke participaties in deze sectoren te bundelen door de twee voornoemde verenigingen te fusioneren.
Gelet op de verplichting van het Energiedecreet (artikel 4.1.1) om tegen 1 januari 2023 als distributienetbeheerder te beschikken over een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied (verplichting in hoofde van de Opdrachthoudende verenigingen/distributienetbeheerders) en de verplichting om als gemeente dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor de activiteiten elektriciteit en aardgas (verplichting in hoofde van de gemeenten), vormt deze bepaling in het Energiedecreet aldus de basis voor ‘verplichte’ gebiedsuitwisselingen. Het Energiedecreet bepaalt in artikel 4.1.1 tevens dat de distributienetbeheerders moeten voldoen aan een minimumomvang van 200.000 aangesloten afnemers.
Het voorgestelde fusieproject kadert onder meer in de wens van de Vlaamse Regering tot vereenvoudiging van de organisatie van het distributienetbeheer. In de eerste plaats moet een grotere transparantie ten goede komen van de klanten. Tevens wordt een vermindering van het aantal bestuursmandaten nagestreefd.
Het is de bedoeling dat de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West in de toekomst fungeert als één ‘multi-utility’-entiteit, waarin samen met het distributienetbeheer van elektriciteit en gas ook de schaal- en synergievoordelen voor de activiteiten openbare elektronische-communicatienetwerken, riolering en warmte maximaal worden geoptimaliseerd. De fusie van de twee entiteiten zal het uniform werken en de mogelijkheden om nog efficiënter te werken en te organiseren, met alle voordelen van dien, bevorderen doordat er zowel op het terrein als bij de centrale diensten zal kunnen worden gewerkt in één homogeen lokaal geografisch aaneengesloten exploitatiegebied.
Er dient aangestipt dat de voorgenomen fusie door overneming op geen enkele manier afbreuk doet aan de betrokkenheid van elke individuele gemeente Koekelare bij het lokaal beheer van de huidige activiteiten en de verankering van de operationele werking.
Het gehele vermogen van Fluvius West zal – na de partiële splitsingen van de gemeenten Jabbeke en Vosselaar – ingevolge een ontbinding zonder vereffening overgaan op Gaselwest, en dit vanaf 1 januari 2025. Op het ogenblik van de realisatie van de voorgenomen fusie zal het huidige Fluvius West van rechtswege ophouden te bestaan.
De opschortende voorwaarden inzake de fusie door overneming zijn opgenomen in het fusievoorstel.
Ontwerp statuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West
De ontwerpstatuten van de fusie-distributienetbeheerder ‘Fluvius West’ hernemen de elementen die doorgevoerd zijn in voornoemde tussentijdse statutenwijzigingen en voegen er volgende aan toe met ingang van 1 januari 2025 :
AANWIJZING FLUVIUS WEST ALS DISTRIBUTIENETBEHEERDER
Door de geplande fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest ontstaat één nieuwe distributienetbeheerder elektriciteit en gas.
Overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet wijst de reguleringsinstantie voor elk distributienet de netbeheerder aan. Indien het distributienet in kwestie geheel of gedeeltelijk eigendom is van een gemeente of van een groep van gemeenten, gebeurt die aanwijzing op voorstel van deze gemeente of groep van gemeenten. Volgens artikel 4.1.4 van het Energiedecreet eindigt de aanwijzing van de bij de fusie betrokken distributienetbeheerders van rechtswege en moet een nieuwe distributienetbeheerder door de VREG worden aangewezen.
In het vooruitzicht van de geplande fusie van Fluvius West en Gaselwest tot ‘Fluvius West’ op 1 januari 2025 hebben de Raden van Bestuur van Fluvius West en Gaselwest respectievelijk in zitting van 5 september 2022 en 12 september 2022 hun goedkeuring gehecht aan het voorstel tot de aanwijzing van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West als distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas voor het volledige grondgebied waarop beide distributienetbeheerders op 1 januari 2025 actief zullen zijn. Zij hebben beslist dit voorstel ter bekrachtiging door de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten te agenderen op hun respectievelijke buitengewone algemene vergaderingen van 12 en 20 december 2022.
De VREG zal geïnformeerd worden over het standpunt dat de buitengewone algemene vergadering heeft ingenomen.
[1] Bij Decreet van 15 juli 2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 juli 2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Energiedecreet d.d. 08.05.2009.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 12 december 2022:
De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 en 11 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
(Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Art. 2 [dossier tramontana]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Art. 3 [DOSSIER TRAMONTANA]
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Art. 4 [OVERIGE WIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022.
Art. 5 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST NAAR IMEWO VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, OPENBARE VERLICHTING EN DE AANDELEN IN DE CV PUBLI-T VAN DE GEMEENTE JABBEKE]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Imewo van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Jabbeke.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius West wordt verzocht de uittreding van de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de strategische participaties (Publi-T) te willen aanvaarden.
Art. 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST NAAR IVEKA VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, GAS, OPENBARE VERLICHTING, WARMTE EN DE AANDELEN IN DE CV PUBLI-T VAN DE GEMEENTE VOSSELAAR]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Iveka door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Iveka van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Vosselaar.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius West wordt verzocht de uittreding van de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T te willen aanvaarden.
Art. 7 [FUSIE DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST DOOR GASELWEST MET NAAMSWIJZIGING IN FLUVIUS WEST]
Art. 8
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Art. 9
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 12 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Art. 10
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS op 13.12.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de TMVS;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 27 september 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS op 13 december 2022 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent om 14u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per schrijven van 27 september 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de TMVS d.d. 13.12.2022:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de TMVS d.d. 13.12.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de TMVS.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van MIROM op 13.12.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij MIROM;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 5 oktober 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van MIROM op 13 december 2022. Deze Buitengewone Algemene Vergadering zal fysiek plaatsvinden om 18u00 vanuit ARHUS, De Munt 8 te Roeselare.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per schrijven van 5 oktober 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de MIROM d.d. 13.12.2022:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de MIROM d.d. 13.12.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de MIROM.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van DVV Westhoek op 14.12.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de dienstverlenende vereniging Westhoek;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 4 oktober 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van DVV Westhoek d.d. die op 14 december 2022 plaatsheeft om 17u00 in OC De Beuk Kortemark;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail van 4 oktober 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek d.d. 14.12.2022:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek d.d. 14.12.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI op 14.12.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 27 oktober 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI op 14 december 2022 plaatsheeft in CC De Beuk, Torhoutstraat 9, 8610 Kortemark;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail van 17 oktober 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI d.d. 14.12.2022:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI d.d. 14.12.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de WVI.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv op 15.12.2022 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Cipal dv;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail d.d. 31.10.2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv op 15.12.2022 om 16u00 op digitale wijze.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail d.d. 31.10.2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 15.12.2022:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 15.12.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal dv.
De beheersovereenkomst gemeente-OCMW werd aangevuld met een extra artikel inzake informatieveiligheid. Deze aangepaste beheersovereenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
In bijlage kan het voorstel tot aanpassing van de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW teruggevonden worden. De aanpassing heeft betrekking op een extra luik in artikel 6, zijnde informatieveiligheid, dewelke als volgt luidt:
"Medewerkers van de gemeente en het OCMW komen in aanraking met privacygevoelige gegevens, mogelijk ook verbonden aan de dienstverlening van het andere bestuur. Medewerkers zijn gebonden tot geheimhouding wat betreft privacy gebonden materies.
Er zal gezocht worden naar een maximale onderlinge uitwisseling van gegevens binnen de perken van de geldende wetgeving rond bv. Informatieveiligheid en/of privacy. Iedere vorm van gegevensuitwisseling zal tevens getoetst worden aan de noodwendigheid en de bevoegdheden van het behandelend personeelslid.
De gemeente en het OCMW voeren een gezamenlijk beleid inzake Informatieveiligheid en werken met dezelfde adjunct functionaris voor gegevensbescherming en functionaris voor gegevensbescherming."
Het managementteam adviseerde deze aanvulling positief d.d. 17.10.2022.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van deze aanvulling d.d. 25.10.2022.
Aangepaste versie beheersovereenkomst.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 84.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen zoals in bijlage opgenomen.
De huurovereenkomst tussen vzw Parochiale werken Decanaat Torhout en Gemeente Koekelare inzake de oude schoolgebouwen en aanhorigheden ten kadaster in de sectie A nrs. 831K6 (De Mokkernaere) werd de voorbije jaren stilzwijgend verlengd na telkens negen jaar. Er wordt voorgesteld om de huidige huurovereenkomst (2004-2022) te verlengen met een nieuw contract vanaf 01.01.2023 dat stilzwijgend jaarlijks verlengd kan worden. Deze huurovereenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De huurovereenkomst tussen vzw Parochiale werken Decanaat Torhout en Gemeente Koekelare inzake de oude schoolgebouwen en aanhorigheden ten kadaster in de sectie A nrs. 831K6 (De Mokkernaere) werd de voorbije jaren stilzwijgend verlengd na telkens negen jaar.
Er wordt voorgesteld om de huidige huurovereenkomst (2004-2022) te verlengen met een nieuw contract vanaf 01.01.2023 die stilzwijgend jaarlijks verlengd kan worden, zodat de overeenkomst beëindigd kan worden bij de ingebruikname van de kerk als nieuwe gemeenschapszaal.
Huurovereenkomst De Mokkernaere.
Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.
Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de huurovereenkomst voor De Mokkernaere zoals in bijlage opgenomen.
Art. 2.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de huurovereenkomst te ondertekenen.
Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Koekelare hebben op 27 juni 2022 de jaarrekening 2021 vastgesteld met de volgende saldi:
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 30 juni 2022 en bezorgde de digitale rapportering op 28 juni 2022.
De gouverneur van de provincie West-Vlaanderen keurde bij besluit d.d. 21.10.2022 de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Koekelare goed, met volgende verantwoording: "Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand."
In overeenstemming met artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, dient bovengenoemd besluit ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Besluit van de gouverneur d.d. 21.10.2022 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Briefwisseling van de gouverneur d.d. 21.10.2022 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Bijlage technische bemerkingen en aanbevelingen bij jaarrekening 2021.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262 en artikel 332, §1, derde lid.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststellen van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur d.d. 21.10.2022 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad stelt de feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2023 vast.
De feestdagen, dienstvrijstellingen en de vakantieverlofregeling 2023 worden, rekening houdende met de bepalingen zoals opgenomen in de RPR, vastgelegd en voorgelegd aan de gemeenteraad.
Tevens worden er twee zitdagen door GSD-V georganiseerd in 2023. De exacte data zijn nog niet bekend.
Voorstel feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2023.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 186, artikel 285,§1,1°, artikel 285,§3, artikel 287 en artikel 330 tot en met artikel 334.
Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, B.S. 01.07.2004.
Rechtspositieregeling (RPR) van toepassing op gemeente en OCMW personeel zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 29.06.2020 en 08.09.2020.
Art.1.
De gemeenteraad stelt de feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2023, rekening houdende met de bepalingen zoals opgenomen in de RPR vast overeenkomstig het document zoals in bijlage opgenomen.
Er dient een overeenkomst gratis grondafstand goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor een perceel grond, gelegen Sterrestraat tussen de huisnummers 84 en 116, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.
Fluvius heeft de intentie om, in het kader van het Aquafinproject 'Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat', een gescheiden stelsel aan te leggen in de Sterrewegel en 2 doodlopende zijstraten van de Sterrestraat.
De zijstraat van de Sterrestraat tussen de huisnummers 84 en 116 is nog steeds in eigendom van meerdere private eigenaars en de overdracht naar het openbaar domein is een voorwaarde van Fluvius om in deze zijstraat een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.
Er werd met de private eigenaars onderhandeld om een overeenkomst gratis grondafstand af te sluiten zodat de weg kan overgedragen worden naar het openbaar domein.
Het schepencollege heeft op 1 december 2020 een dienstverleningsovereenkomst met Aquafin goedgekeurd om de onderhandelingen te voeren met de betreffende eigenaars en een overeenkomst op te maken.
Het studiebureau Jonckheere uit Brugge heeft een verwervingsplan opgemaakt, waarop de goederen worden afgebeeld als inneming nr. 16 en inneming nummer 23.
Er werd een overeenkomst opgemaakt voor de gratis grondafstand van volgend goed : 146 m² grond, gelegen Sterrestraat tussen de huisnummers 84 en 116, te nemen uit de percelen kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nrs. 1600Y3 en 1601B2.
Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.
De overeenkomst gratis grondafstand.
Het verwervingsplan.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.
Art. 1. De overeenkomst gratis grondafstand voor 146 m² grond, gelegen Sterrestraat tussen de huisnummers 84 en 116, te nemen uit de percelen kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nrs. 1600Y3 en 1601B2 met het oog op de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel wordt goedgekeurd.
Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de opmaak van de aankoopakte.
Rondvraag
Raadslid Dewulf verwijst naar de app Burgerprofiel. Hij vraagt of nagezien werd of er hieraan toepassingen van ons lokaal bestuur kunnen gekoppeld worden?
Schepen Salenbien antwoordt dat onze communicatieambtenaar na haar zwangerschapsverlof dit verder zal meenemen.
Sam Dewulf vernam dat de woning naast Balluchon verkocht werd. Hij vraagt of er hiervoor contacten geweest zijn met de eigenaars?
Burgemeester bevestigt dat deze woning verkocht werd. Ook het aangrenzend perceel werd verkocht. Op deze ganse site wordt een woonproject voorzien. Hierover vernamen we reeds enige tijd geen verder nieuws. Met de vorige eigenaars heeft het gemeentebestuur contact gehad, doch hun vraagprijs lag een stuk hoger dan het bedrag dat een lokaal bestuur kon bieden.
De voorzitter sluit de zitting op 14/11/2022 om 19:42.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter