De gemeenteraad heeft onderstaande agendapunten behandeld. De lijst met beknopte omschrijving van de besluiten van de gemeenteraad wordt, in overeenstemming met art. 287 van het Decreet voor het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017, bekendgemaakt op de webtoepassing.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van o.v. Mirom op 04.06.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de TMVS dv op 18.06.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Fluvius-West op 19.06.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Cipal dv op 20.06.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van DVV Westhoek op 26.06.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de solidaire borgstelling door de gemeente van een overbruggingskrediet aan de Kerkfabriek Sint-Gertrudis voor de uitvoering van de restauratiewerken aan de Sint-Gertrudiskerk in Bovekerke. Deze overbrugging is nodig in afwachting van de ontvangst van het saldo van de toegekende restauratiepremie vanwege het Agentschap Onroerend Erfgoed, ter financiering van de restauratie van de kerk.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de solidaire borgstelling door de gemeente van een krediet aan de Kerkfabriek Sint-Gertrudis voor de uitvoering van de restauratiewerken aan de Sint-Gertrudiskerk.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzingen van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over de organisatiebeheersing. De rapportering over de organisatiebeheersing 2023 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling. Dit systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218 DLB. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. De rapportering over klachten ingediend tegen het gemeentebestuur tijdens het jaar 2023 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1° van het decreet over het lokaal bestuur. Naar aanleiding van de "rapportage organisatiebeheersing 2023" wordt over de visums gerapporteerd zoals deze verleend werden door de financieel directeur tijdens het jaar 2023. De rapportering over de visums zoals deze verleend werden door de financieel directeur tijdens het jaar 2023 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Naar aanleiding van de ingebruikname van een nieuwe polyvalente sportzaal in de gerenoveerde sporthal 1 werd een gebruiksreglement opgemaakt voor het gebruik van de sportaccommodatie op het sportcentrum De Mote.
Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden voor:
Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De gemeente Koekelare ondertekende het Lokaal energie- en klimaatpact (LEKP 1.0). Jaarlijks dient een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt en bezorgd te worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. De gemeenteraad dient kennis te nemen van deze jaarlijkse rapportering van het LEKP 1.0.
Na de voorlopige vaststelling van het RUP KWZI Bovekerke werd dit plan aan een openbaar onderzoek onderworpen. Na afloop van dit openbaar onderzoek werden de 2 adviezen voor dit RUP aan de Gecoro voorgelegd. Het RUP werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 26.02.2024. De deputatie heeft d.d. 11.04.2024 beslist het besluit te schorsen omwille van het niet-naleven van een substantiële vormvereiste, zijnde de motiveringsplicht. Omwille van deze schorsing wordt voorgesteld de beslissing van 26.02.2024 in te trekken en het RUP opnieuw definitief vast te stellen, waarbij de elementen die ten gronde lagen aan de schorsing worden geremedieerd.