Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/02/2025 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 24/02/2025 om 19:00.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 27.01.2025

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 27.01.2025.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 27.01.2025, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 27.01.2025 goed. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname besluit van de deputatie van de provincie West-Vlaanderen inzake geldigverklaring verkiezing van de effectieve leden en opvolgers van de gemeente Koekelare voor de politieraad van de politiezone Polder.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de deputatie van de provincie West-Vlaanderen inzake geldigverklaring van de verkiezing van de effectieve leden en opvolgers van de gemeente Koekelare voor de politieraad van de politiezone Polder. 

        Feiten, context en argumentatie

        De deputatie van de provincieraad van West-Vlaanderen besliste op 23.01.2025 op de verkiezingen van de effectieve leden en hun opvolgers van de gemeente Koekelare voor de politieraad van de politiezone Polder geldig te verklaren. 

        Relevante documenten

        Besluit deputatie inzake geldigverklaring verkiezing politieraad politiezone Polder.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de deputatie van de provincie West-Vlaanderen waarbij de verkiezing van de effectieve leden en hun opvolgers van de gemeente Koekelare voor de politieraad van de politiezone Polder geldig werd verklaard. 

      • SECRETARIAAT - Aanstellen vertegenwoordigers Dienstenchequeonderneming Koelibri EVA-vzw.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet de gemeenteraad de vertegenwoordigers van de algemene vergadering en de raad van bestuur van dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw aanduiden. 

        Feiten, context en argumentatie

        Vertegenwoordiger categorie A op de algemene vergadering Dienstenchequesonderneming Koelibri eva-vzw

        Overeenkomstig de statuten van de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw dienen in de categorie A namens de politieke fracties 7 gemeenteraadsleden afgevaardigd te worden in de algemene vergadering van de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw, waarbij elke fractie vertegenwoordigd is door 1 persoon ;

        De overige leden dienen volgens de Methode D’Hondt verdeeld te worden over de fracties in de gemeenteraad op basis van het aantal zetels in de gemeenteraad ;

        Minstens 1 persoon is lid van het college van burgemeester en schepenen ;

        Gaat over tot de geheime stemming die de volgende uitslag geeft :

         

        Leden categorie A namens de Vooruit-fractie (3 gemeenteraadsleden):

        • Vertegenwoordiger: Dirck Devreker
        • Vertegenwoordiger: Karen Verholleman
        • Vertegenwoordiger: Stijn Ramboer

        Leden categorie A namens de Team 8680-fractie (2 gemeenteraadsleden):

        • Vertegenwoordiger: Sam Dewulf
        • Vertegenwoordiger: Michiel Sys

         Leden categorie A namens de Voor Koekelare -fractie (1 gemeenteraadslid):

        •  Vertegenwoordiger: Joan Deceur

         Leden categorie A namens de Vlaams Belang -fractie (1 gemeenteraadslid):

        •  Vertegenwoordiger: Guido Wauters

         

        Vertegenwoordiger categorie B op de algemene vergadering Dienstenchequesonderneming Koelibri eva-vzw

        Overeenkomstig de statuten van de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw dienen in de categorie B namens de politieke fracties leden voorgedragen te worden in de algemene vergadering van de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw, waarbij elke fractie vertegenwoordigd is door 1 lid ;

        Door de politieke fracties worden volgende 4 leden voorgedragen:

        • Vooruit Fractie (1 lid): Serge Vanhoutte
        • Team 8680 (1 lid): Maaike Van Driessche
        • Voor Koekelare (1 lid): Kamiel Borra
        • Vlaams Belang (1 lid): Rebecca Hovaere
         

        Vertegenwoordiger Raad van bestuur Dienstenchequesonderneming Koelibri eva-vzw

        Overeenkomstig de statuten van de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw dient gemeente Koekelare maximaal 7 leden van de raad van bestuur voor te dragen. 

        1 gemeenteraadslid behoort tot de kandidaat bestuurders. Elke fractie in de gemeenteraad dient vertegenwoordigd te zijn door minimaal 1 bestuurder. 

        De overige bestuurders worden verdeeld door de methode D'Hondt over de fracties in de gemeenteraad op basis van het aantal zetels in de gemeenteraad. 

        Hoogstens twee derde van de voorgedragen bestuurders dient van hetzelfde geslacht te zijn. 

        Door de politieke fracties worden volgende leden voorgedragen: 

        • Vooruit Fractie (3 leden): Tania De Vlaminck, Leen Desimpel, Jeroen Vanmassenhove
        • Team 8680 (2 leden): Dries Bryon, Patrick Timmerman
        • Voor Koekelare (1 lid): Tineke Vanhooren
        • Vlaams Belang (1 lid): Rebecca Hovaere
        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017

        Geheime stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Gestemd: Kelly Tanghe, Michiel Sys, Jolien Lootens-Stael, Twiggy Sys, Guido Wauters, Sam Dewulf, Henk Dejonghe, Karen Verholleman, Jan Lievens, Tom Pollentier, Patrick Lansens, Carole Himpens, Dirk Ampoorter, Joke Verhelst, Dirck Devreker, Tania De Vlaminck, Marnix Demey, Stijn Ramboer, Joan Deceur
        Stemmen voor: 19
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Categorie A:

        • Vooruit fractie:
          • Dirck Devreker: 14 
          • Karen Verholleman: 14 
          • Stijn Ramboer: 14 
          • Tania De Vlaminck: 1 
          • Carole Himpens: 1 
          • Twiggy Sys: 1 
          • Neen: 3
          • Blanco: 1
        • Team 8680
          • Sam Dewulf: 18
          • Michiel Sys: 18
          • Neen: 1
        • Voor Koekelare
          • Joan Deceur: 17
          • Blanco: 1
          • Ongeldig: 1
        • Vlaams Belang:
          • Guido Wauters: 10
          • Blanco: 1
          • Neen: 8
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist als leden categorie A namens de gemeente Koekelare in de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw aan te duiden:

        • Vooruit Fractie (3 leden):Dirck Devreker, Karen Verholleman, Stijn Ramboer
        • Team 8680 (2 leden): Sam Dewulf, Michiel Sys
        • Voor Koekelare (1 lid): Joan Deceur
        • Vlaams Belang (1 lid): Guido Wauters

        Art. 2.

        De gemeenteraad duidt de volgende leden categorie B namens de politieke fracties in de gemeenteraad in de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw aan :

        • Vooruit Fractie (1 lid): Serge Vanhoutte
        • Team 8680 (1 lid): Maaike Van Driessche
        • Voor Koekelare (1 lid): Kamiel Borra
        • Vlaams Belang (1 lid): Rebecca Hovaere
        Art. 3.

        De gemeenteraad beslist als vertegenwoordigers van de raad van bestuur van Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-VZW aan te duiden:
        • Vooruit Fractie (3 leden): Tania De Vlaminck, Leen Desimpel, Jeroen Vanmassenhove
        • Team 8680 (2 leden): Dries Bryon, Patrick Timmerman
        • Voor Koekelare (1 lid): Tineke Vahooren
        • Vlaams Belang (1 lid): Rebecca Hovaere
      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van o.v. Mirom op 25.02.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van o.v. Mirom op 25.02.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Mirom;

        Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven d.d. 16.01.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van o.v. Mirom op 25.02.2025 om 18u, dewelke plaats zal vinden in de lokalen van MIROM, Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare.  

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij mevr. Karen Verholleman als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Mirom werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij dhr. Joan Deceur als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Mirom werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van o.v. Mirom d.d. 25.02.2025:

        1. Samenstelling bureau
        2. Benoeming bestuurders
        3. Varia

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Mirom op 25.02.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van o.v. Mirom. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de buitengewone algemene vergadering van WVI dv op 26.02.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de dv WVI op 26.02.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;

        Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 19.12.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone Algemene Vergadering van dv WVI op 26.02.2025, dewelke plaats zal vinden om 18u30 in Centrum d'Abdij, Baron Ruzettelaan 435, 8310 Assebroek (Brugge). 

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:

        1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 27.11.2024
        2. Benoeming leden raad van bestuur
        3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur en bepaling van de rangorde
        4. Presentiegelden en andere vergoedingen
        5. Mededelingen

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij de heer Jan Lievens als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van WVI werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij mevrouw Kelly Tanghe als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van WVI werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken met betrekking tot deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd worden op de algemene vergadering van de dv WVI op 26.02.2025.

        Art. 2.

        De heer Jan Lievens en mevrouw Kelly Tanghe zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering dd. 26.02.2025 van de dv WVI, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren.

        Art. 3.

        Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de dv WVI en aan de betrokken vertegenwoordiger en plaatsvervanger.

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de bijzondere algemene vergadering van DVV Westhoek op 12.03.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de bijzondere algemene vergadering van DVV Westhoek op 12.03.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij DVV Westhoek;

        Gelet op het feit dat de gemeente per mail werd opgeroepen om deel te nemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van DVV Westhoek op 12.03.2025, dewelke plaats zal vinden om 18 uur in het Streekhuis Westhoek te Diksmuide.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij Kelly Tanghe als vertegenwoordiger en Joan Deceur als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van DVV Westhoek voor de dienstjaren 2025-2030 werden aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van DVV Westhoek d.d. 12.03.2025:

        1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering van 27 november 2024

        2. Vaststelling samenstelling algemene vergadering; 

        3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende de voordracht van leden van de raad van bestuur; 

        4. Benoeming leden raad van bestuur; 

        5. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur; 

        6. Benoeming van de aangeduide leden met raadgevende stem per administratief arrondissement bij geheime stemming voor de periode 2025-2026; 

        7. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissing van Stad Diksmuide tot voordracht van deskundigen in de raad van bestuur; 

        8. Benoeming van de deskundigen voor de raad van bestuur voor de periode 2025-2026; 

        9. Varia.

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van DVV Westhoek d.d. 12.03.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van DVV Westhoek. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 18.03.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 18.03.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 07.01.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 18.03.2025 plaatsheeft om 19u00 in Skyline Park, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 07.01.2025 overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke buitengewone Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij Tania De Vlaminck als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij Joan Deceur als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West d.d. 18.03.2025:

        1. Statutaire ontslagnemingen/benoemingen. 

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 18.03.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 25.03.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 25.03.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Creat Services dv;

        Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 09.12.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 25.03.2025, dewelke plaats zal vinden om 14u30 in De Lozen Boer 3/5 9080 Lochristi. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM. 

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:

        1. Stand van zaken van bijlagen 1 en 2 aan de statuten.

        2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Buitengewone Algemene Vergadering. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij mevr. Karen Verholleman als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij dhr. Joan Deceur als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        Zijn goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 25.03.2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.

        Art. 2.

        Mevrouw Karen Verholleman en de heer Joan Deceur zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering dd. 25.03.2025 van Creat Services dv, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren en alle akten en bescheiden daaromtrent onderschrijven.

        Art. 3.

        Een afschrift van dit besluit zal verstuurd worden:

        • Hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer Creat Services dv, Stropstraat 1 te 9000 Gent

        • Hetzij per elektronische post

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de buitengewone algemene vergadering van de ov Fluvius van 26.03.2025

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de ov Fluvius op 26.03.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven d.d. 07.01.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 25.03.2025 om 18u30 op digitale wijze plaatsheeft met als agenda:

        1. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen. 

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke buitengewone algemene vergadering.

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij Dirck Devreker als vertegenwoordiger en Tania De Vlaminck als plaatsvervanger voor de buitengewone algemene vergadering van de ov Fluvius voor de dienstjaren 2025-2003 werden aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 26.03.2025 met als agendapunten:

        1. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen. 

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26.03.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. 

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van Cipal dv op 31.03.2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Cipal dv op 31.03.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Cipal dv;

        Gelet op het feit dat de gemeente per brief d.d. 04.02.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Cipal dv op 27.03.2025, dewelke plaats zal vinden om 16u00 uur via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn. Per e-mailbericht d.d. 20.02.2025 werd meegedeeld dat het tijdstip van deze Algemene Vergadering wordt verplaatst naar maandag 31.03.2025 om 17u.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij mevr. Karen Verholleman als vertegenwoordiger en dhr. Joan Deceur als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv voor de dienstjaren 2025-2030 werden aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 31.03.2025:

        1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur

        2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde

        3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering. 

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 31.03.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van Cipal dv. 

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Aquafin nv en Fluvius System Operator cv voor het project '20.584B Aansluiting Bovekerke-Centrum en Moskou op RWZI Bovekerke'

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Met het oog op de uitvoering van wegen- en rioleringswerken in Bovekerke, wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de gemeente, Aquafin en Fluvius.

        Feiten, context en argumentatie

        Aquafin nv dient conform hun investeringsprogramma en conform het technisch plan volgende werken uit te voeren : Projectnummer 20.584B - Aansluiting Bovekerke-Centrum en Moskou op RWZI Bovekerke.

        Fluvius heeft in het kader van deze werken beslist om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen in de Noordstraat en Moskou en om het knelpunt Bovekerke af te koppelen.

        De gemeente heeft in het kader van deze rioleringswerken beslist om verfraaiingswerken uit te voeren langs de wegen waar nieuwe riolen aangelegd worden en om een winterbed  te creëren op de Bovekerkeplaatsebeek.

        De partijen zijn van oordeel dat de uitvoeringen van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd.

        Het protocol van 19 september 2023 inzake de samenwerking tussen Aquafin en Fluvius bij rioleringsprojecten is van toepassing op dit project.

        De samenwerkingsovereenkomst handelt inhoudelijk over het volgende :

        -       Artikel 1 :           opdrachtgevend bestuur

        -       Artikel 2 :           lokaal pact

        -       Artikel 3 :           Studie en Ontwerp, Vergunningen, Onteigening, Veiligheidscoördinatie en Werftoezicht

        -       Artikel 4 :           de gehele overeenkomst

        -       Artikel 5 :           inwerkingtreding

        Volgende bijlagen maken integraal deel uit van deze overeenkomst : ereloonovereenkomst en protocol.

        Fluvius zal voor dit project opdrachtgevend bestuur zijn.

        Relevante documenten

        Het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst.

        Ereloonovereenkomst.

        Protocol

        Juridische grond - regelgeving

        Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 42 en 43, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

        Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur van Koekelare, Aquafin nv en Fluvius System Operator cvba voor het project '20.584B Aansluiting Bovekerke-Centrum en Moskou op RWZI Bovekerke',  wordt in zijn geheel goedgekeurd en ondertekend.

        Art. 2.

        Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de ondertekende samenwerkingsovereenkomst, overgemaakt aan Aquafin nv en aan Fluvius System Operator cvba.

    • patrimonium

      • PATRIMONIUM - Goedkeuren van de verkoop van de gronden binnen het RUP site Da Vinci Atheneum.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Gemeente Koekelare wenst, ter realisatie van het ruimtelijk uitvoeringsplan Site Da Vinci, de percelen gelegen in de Moerestraat over te dragen aan de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) met als doel om een bijkomend woonaanbod te creëren in de hoofdkern ter uitvoering van de provinciale woonprogrammatie. De percelen zijn kadastraal gekend als gemeente Koekelare, 1ste afdeling, sectie C, met perceelnummer 1502A P0000.

        Deze onroerende goederen worden minnelijk overgedragen, overeenkomstig de modaliteiten zoals opgenomen in de ontwerpakte, met het oog op de realisatie van een gedifferentieerd woonaanbod, aangevuld met twee zones voor gemeenschaps- en openbare voorzieningen en een groot aandeel met functionele groene ruimte. De gemeenteraad dient de ontwerpakte van aankoop goed te keuren. De zones aangeduid als gemeenschapsvoorzieningen opgenomen in het RUP Site Da Vinci Atheneum worden kosteloos overgedragen aan de gemeente Koekelare na de voorlopige oplevering van de erin aangelegde infrastructuur.

        Feiten, context en argumentatie

        In zitting van 23.05.2022 werd door de gemeenteraad het ruimtelijk uitvoeringsplan site Da Vinci definitief vastgesteld. Binnen het plangebied van dit RUP werd een evenwicht gezocht tussen de ruimte om de vooropgestelde provinciale woonprogrammatie te realiseren, de ruimte om de toekomstige behoefte inzake gemeenschapsvoorzieningen in te vullen en het voorzien van ruimte voor een landschappelijke afwerking van het gebied enerzijds en functioneel groene ruimte voor het plangebied en de omgeving anderzijds.

        Dit plangebied was tot voor kort eigendom van het Gemeenschapsonderwijs, het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Het gemeentebestuur knoopte de onderhandelingen met de eigenaar aan om deze site te verwerven. In zitting van 16 oktober 2023 keurde de gemeenteraad de aankoop van deze site goed en op 21 december 2023 werd de verkoopakte verleden door de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

        Deze site heeft een oppervlakte van ruim 3,5 hectare en biedt heel wat mogelijkheden om een gedifferentieerd woonaanbod te realiseren aangevuld met 2 zones voor gemeenschaps- en openbare voorzieningen en een groot aandeel functioneel groene ruimte. Voor de gebiedsontwikkeling van deze site wenst het gemeentebestuur beroep te doen op de expertise en ervaring van de intercommunale WVI waarvan de gemeente Koekelare aandeelhouder is. Hiervoor vonden reeds gesprekken plaats met WVI waarbij de mogelijkheden om dergelijke sites te ontwikkelen besproken werden. 

        Hieropvolgend werd een akte minnelijke verwerving opgemaakt door de Vlaamse Overheid (afdeling Vastgoedtransacties) tussen enerzijds de gemeente Koekelare en anderzijds de West-Vlaamse intercommunale (WVI)

        Gemeente Koekelare gaat over tot de verkoop van onderstaand goed: 

        • Een perceel met aanhorigheden op en met grond, gelegen Ringlaan 18+, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als schoolgebouw, sectie C - nummer 1502A P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van drie hectare vierenvijftig are zevenentachtig centiare (3ha 54a 87ca).

        De prijs voor bovengenoemde aankoop betreft € 1.250.000,00. 

        De concrete voorwaarden hieromtrent kunnen worden teruggevonden in de ontwerpakte, dewelke teruggevonden kan worden in bijlage.

        Relevante documenten

        Ontwerpakte.

        Opmetingsplan.

        Tussenkomsten

        Er wordt opgemerkt dat er in de ontwerpakte een fout opgenomen werd. Het woord planschade wordt 3 keer vermeld i.p.v. het woord planbaten. Dit dient te worden aangepast in de ontwerpakte. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Joke Verhelst, Joan Deceur
        Tegenstanders: Tom Pollentier, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Guido Wauters
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 7 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de verkoop van bovenstaand onroerend goed, overeenkomstig de modaliteiten zoals opgenomen in de ontwerpakte (mits rekening te houden met bovengenoemde tussenkomst, waarbij het woord "planschade" in de ontwerpakte aangepast dient te worden naar "planbaten". 

        Art. 2.

        Dhr. Koen Baert, Vlaamse Commissaris afdeling vastgoedtransacties, wordt gemachtigd om namens de gemeenteraad alle stukken en akten te ondertekenen.

        Art. 3.

        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.

  • Rondvraag

    • Rondvraag

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Karen Verholleman, Michiel Sys, Henk Dejonghe, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur

      Rondvraag. 

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Dejonghe vraagt of het ruimen van de baangrachten op basis van een planning per straat gebeurt of gebeurt dit op afroep?

      Schepen Ampoorter antwoordt dat onze grachten geregeld worden geruimd. Soms gebeurt dit in samenspraak met een landbouwer.

       

      Raadslid Dejonghe verwijst naar recente inbraken op ons grondgebied. Hij vraagt of het mogelijk is om onze lokale politiewerking met de wijkagenten te communiceren naar onze bevolking.

      De burgemeester antwoordt dat deze werking gecommuniceerd wordt via onze website en in onze infogids. Deze communicatie kan herhaald worden.

       

      Raadslid Pollentier deelt mee dat de vernieuwing van de bibliotheekraad nog niet aan bod kwam. Hij vraagt wat de intentie en richting van het bestuur is en welke timing hiervoor voorzien is.

      Schepen Lievens antwoordt dat hij kort na de installatievergadering van de nieuwe legislatuur een overleg had met de bibliothecaris. Vanuit de administratie werd aangehaald dat dit beheersorgaan op heden nog weinig meerwaarde biedt en er werd gepleit om deze beheerraad af te schaffen en te vervangen door een gebruikersraad.

      Raadslid Pollentier vult aan voorstander te zijn van deze verandering en geeft aan dat het interessant zou zijn om dit voorafgaandelijk ook met de fractieleiders verder af te stemmen.

       

      Raadslid Dewulf merkt op dat het grasterrein in het begin van de Belhuttebaan werd aangepakt. Hij had graag vernomen wat het opzet is.

      Schepen Verhelst antwoordt dat op bepaalde tijdstippen de ganse graszone werkt gebruikt als parking waardoor er heel wat plaatsen met modder ontstonden. Bijgevolg werd de parkeerzone beperkt en hierbij afgebakend.

       

      Raadslid Dewulf vernam dat er ongerustheid is bij het politiekorps inzake de staat van de Millenniumvleugel op de Brouwerijsite. Hoe wordt dit aangepakt en wat gebeurt er met de kantoren waar momenteel de wijkpost gehuisvest is?

      De burgemeester antwoordt dat op korte termijn 1 zonaal hoofdgebouw voor de politiezone in gebruik wordt genomen. Daarna zal het wijkkantoor vervreemd worden en neemt deze dienst een klein deel van de Millenniumvleugel in gebruik. Dit gebouw is uiteraard te groot voor deze dienst alleen. Het dak van dit gebouw is aan renovatie toe, de opdracht werd al geruime tijd geleden gegund en dit wordt in de lente uitgevoerd. Het probleem met de lift werd aangepakt en het elektriciteitsprobleem was te wijten aan onoordeelkundig gebruik en is ondertussen ook van de baan.

       

      Raadslid Dewulf verwijst naar het recente regeerakkoord. De uitvoering ervan zal impact hebben voor de lokale besturen (bv. uitbreiding flexijobs, verhoging belastingvrije som voor wedde-inkomsten). Hij vraagt of hierover al werd nagedacht.

      Schepen Ramboer antwoordt dat flexijobs voor bv. kinderopvang momenteel nog niet werd opgenomen. Er moet nog verder onderzocht worden of het gebruik van flexijobs in de kinderopvang een meerwaarde kan vormen.

      De burgemeester vult aan dat het momenteel nog voorbarig is om uitspraken te doen aangezien het regeerakkoord nog verder uitgevoerd moet worden.

       

      Raadslid Demey verwijst naar recente werkzaamheden in de Moervijverweg. Hij vraagt wat uitgevoerd werd en of dit ook in andere straten, bv. in de Steenstraat, ook zal uitgevoerd worden.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat een strook grasdallen aan 1 zijde werd aangelegd. Binnenkort is een overleg met de gemeente Kortemark voorzien om de Steenstraat te bespreken.

      Raadslid Demey vraagt om de putten in de bermen in de Litterveldstraat aan te vullen.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat hij dit zal meenemen.

       

      Raadslid Sys verwijst naar de Grensstraat op de grens met Diksmuide. Hij vraagt of er recent  bomen werden aangeplant op het grondgebied Diksmuide. Hij vraagt of dit hinder heeft voor onze diensten.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat in de Grensstraat borduren werden geplaatst ter hoogte van een woning waardoor de doorgang moeilijker is. De bomen werden gesnoeid en een 40-tal centimeter van de grasberm werd aangevuld. Hij heeft geen weet van het planten van nieuwe bomen.

      Raadslid Demey vraagt hoe de grachten verder onderhouden zullen worden.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat dit verder wordt bekeken.

       

      Raadslid Lootens-Stael vraagt of de informatie klopt dat er geen keuken voorzien is in de leegstaande Inktpot en ze geeft aan dat dit misschien niet interessant kan zijn voor de verhuurbaarheid.

      De burgemeester antwoordt dat de situatie onveranderd bleef, ook in het verleden werd door het gemeentebestuur geen keukeninfrastructuur geplaatst in De Inktpot. De invulling van dit pand wordt meegenomen in de opmaak van de beleidsnota.

       

      Raadslid Lootens-Stael verwijst naar bewoners die recent niet op hun oprit in de Sterrestraat konden door de wegeniswerken. Ze waren ontevreden over de tijdige communicatie.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat er per brief gecommuniceerd wordt naar de bewoners en deze brieven door onze eigen diensten vooraf in de brievenbus bezorgd worden.

       

      Raadslid Dewulf vraagt wat de stand van zaken is inzake de opmaak van de beleidsnota.

      De burgemeester antwoordt dat dezelfde timing wordt gehanteerd als 6 jaar geleden. De beleidsnota wordt momenteel volop voorbereid en afgetoetst en de voorstelling zal nog niet in april of mei gebeuren. Deze nota wordt ook financieel verder afgestemd en dit gebeurt op basis van de financiële mogelijkheden die voorhanden zijn.

       

De voorzitter sluit de zitting op 24/02/2025 om 20:07.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter