Terug
Gepubliceerd op 16/09/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/06/2025 - 19:30 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 30/06/2025 om 19:43.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 26.05.2025

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 26.05.2025.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 26.05.2025, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 26.05.2025 goed. 

      • SECRETARIAAT - Rapportering organisatiebeheersing 2024 door de algemeen directeur conform artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzingen van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over de organisatiebeheersing. De rapportering over de organisatiebeheersing 2024 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men: 

        1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
        2° wetgeving en procedures naleeft;
        3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

        Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW georganiseerd wordt, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. 

        Tussen 30 januari 2019 en 20 maart 2019 voerde Audit Vlaanderen een organisatie-audit met begeleide zelfevaluatie uit in gemeente en OCMW Koekelare. Deze audit evalueerde de adequaatheid van de aanpak van organisatiebeheersing en de beheersing van de management- en ondersteunende processen op organisatieniveau. De Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen fungeerde hierbij als referentiekader. Deze audit maakte geen evaluatie van de volledige werking van gemeente en OCMW Koekelare, maar ging na of de instrumenten en randvoorwaarden aanwezig waren om van een "beheerste organisatie" te kunnen spreken. 

        Op 31 mei 2019 leverde Audit Vlaanderen een auditrapport af over de "organisatie-audit met begeleide zelfevaluatie" bij gemeente en OCMW Koekelare. Dit rapport bevatte een aantal aanbevelingen, waarvoor het management een streefdatum, een verantwoordelijke en een actieplan heeft bepaald. De aanbevelingen zijn de belangrijkste verbeterpunten uit een audit. De implementatie ervan en de rapportering hierover aan het politieke niveau, is de verantwoordelijkheid van het management. 

        Op 3 december 2020 bezorgde Audit Vlaanderen een rapport met de conclusies over de opvolging van de aanbevelingen en de rapportering organisatiebeheersing door gemeente Koekelare. Overeenkomstig artikel 221 van het decreet over het lokaal bestuur werd dit rapport aan de leden van de gemeente- en OCMW-raad bezorgd. 

        Audit Vlaanderen gaf de aanbeveling dat de organisatie een duidelijk kader voor organisatiebeheersing vaststelt en dit ter goedkeuring voorlegt aan de raden. Op 1 juli 2019 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het kader voor organisatiebeheersing goed, als volgt: 

        • De leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen wordt gehanteerd om aan de organisatiebeheersing te werken;
        • Met een 3-jaarlijkse zelfevaluatie wordt stilgestaan bij de eigen werking. 
        In 2022-2023 voerde het lokaal bestuur nogmaals een zelfevaluatie uit. 

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        De rapportage organisatiebeheersing 2024 werd besproken op het managementteam van 19.05.2025. 

        De rapportage organisatiebeheersing 2024 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 17.06.2025.

        Relevante documenten

        PowerPoint organisatiebeheersing rapportage 2024.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2024.

      • SECRETARIAAT - Aanduiden leden deontologische commissie.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        Gelet op de nieuwe legislatuur, dient er een effectief en een plaatsvervangend raadslid, per fractie, aangeduid te worden voor de deontologische commissie. 

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn richt een deontologische commissie op.

        Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.

        Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad.

        Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden.

        Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen. Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7, §5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur. Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.

        Per mail d.d. 12.06.2025 werden de fractieleiders gevraagd om de voordrachten over te maken tegen uiterlijk 27.06.2025.

        Volgende voordrachten werden ontvangen:

        • Fractie Vooruit: Karen Verholleman effectief lid, Dirck Devreker plaatsvervangend lid.
        • Fractie Team 8680: Sam Dewulf effectief lid, Jolien Lootens-Stael plaatsvervangend lid.
        • Fractie voor Koekelare: Joke Verhelst effectief lid, Joan Deceur plaatsvervangend lid. 
        • Fractie Vlaams Belang: Guido Wauters effectief lid. 
        Relevante documenten

        Voordrachten.

        Juridische grond - regelgeving

        Deontologische code gemeenteraad/ raad voor maatschappelijk welzijn. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om volgende raadsleden aan te duiden voor de deontologische commissie voor de bestuursperiode 2025-2030:

        • Fractie Vooruit: Karen Verholleman effectief lid, Dirck Devreker plaatsvervangend lid.
        • Fractie Team 8680: Sam Dewulf effectief lid, Jolien Lootens-Stael plaatsvervangend lid.
        • Fractie voor Koekelare: Joke Verhelst effectief lid, Joan Deceur plaatsvervangend lid. 
        • Fractie Vlaams Belang: Guido Wauters effectief lid. 
      • SECRETARIAAT - Goedkeuring aanpassing huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd tot aanpassing van het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.

        Feiten, context en argumentatie

        Binnenkort wordt gestart met de infrastructuurwerken voor de herbestemming van de kerk op De Mokker tot een socio-culturele ruimte. Deze transformatie houdt een wijziging in van de aard van de site: van een religieuze en ingetogen plaats van rouw en stilte, naar een levendige ontmoetingsplek met een bredere maatschappelijke functie. Bijgevolg wordt voorgesteld om nieuwe begravingen voortaan niet meer toe te laten op de begraafplaats op De Mokker. 

        In het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen, zoals in bijlage opgenomen, werd een wijziging aangebracht waarbij geen bijbegravingen meer toegestaan worden op de begraafplaats De Mokker (met uitzondering van bijbegravingen voor voorbehouden concessies).

        Relevante documenten

        Voorstel tot aanpassing huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.

        Juridische grond - regelgeving

        Het decreet tot wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met het voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen. 

    • financiën

      • FINANCIEN - Vaststellen van de jaarrekening 2024.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        De jaarrekening 2024 ligt voor aan de gemeenteraad, conform artikel 249 tot en met artikel 253 en artikel 260 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter vaststelling. 

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 171 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten. 

        Het beleidsrapport betreffende de jaarrekening wordt overeenkomstig artikel 260 van het bovengenoemde decreet vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. 

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. 

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        De jaarrekening 2024 werd besproken op het managementteam van 19 mei 2025.

        De jaarrekening 2024 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2025.

        De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2024 van de gemeente, zoals opgemaakt door de financieel directeur. 

        Relevante documenten

        jaarrekening 2024

        documentatie jaarrekening 2024

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 25.06.2010.

        Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapportering en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 01.10.2010.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Michiel Sys
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 vast. 

      • FINANCIEN - Goedkeuren van de jaarrekening 2024 van het OCMW.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        Conform artikel 249 van het decreet over het lokaal bestuur keurt de gemeenteraad de jaarrekening 2024 van het OCMW goed zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. 

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 171 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten. 

        Het beleidsrapport betreffende de jaarrekening wordt overeenkomstig artikel 260 van het bovengenoemde decreet vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. 

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. 

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        De jaarrekening 2024 werd besproken op het managementteam van 19.05.2025.

        De jaarrekening 2024 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 03.06.2025.

        De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2024 van het OCMW, zoals opgemaakt door de financieel directeur. 

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelde in de zitting van heden de jaarrekening 2024 vast, waarna de gemeenteraad de jaarrekening 2024 van het OCMW dient goed te keuren. 

        Relevante documenten

        jaarrekening 2024

        documentatie jaarrekening 2024

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 25.06.2010.

        Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapportering en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 01.10.2010.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Michiel Sys
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2024 van het OCMW goed. 

      • FINANCIEN - Adviseren rekening 2024 kerkfabriek Sint-Martinus.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.  

        Feiten, context en argumentatie

        De rekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus werd goedgekeurd door de kerkraad op 12.02.2025.

        De toelage van de gemeente voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt €86 576,25

        De rekening over het dienstjaar 2024 sluit met een saldo van €30 250,72

        Relevante documenten

        Jaarrekening. 

        Kastoestand.

        Staat van het vermogen.

        Actualisering inventaris.

        Interne kredietaanpassingen december. 

        Aanvullende nota. 

        Rekeninguittreksel jaarrekening

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus.

      • FINANCIEN - Adviseren rekening 2024 kerkfabriek Sint-Gertrudis.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.  

        Feiten, context en argumentatie

        De rekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis werd goedgekeurd door de kerkraad op 11.02.2025.

        De toelage van de gemeente voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt €47 880,97

        De rekening over het dienstjaar 2024 sluit met een saldo van €30 364,86

        Relevante documenten

        Jaarrekening. 

        Kastoestand.

        Staat van het vermogen.

        Actualisering inventaris.

        Investeringsfiche restauratie kerk.

        Investeringsfiche overbruggingskrediet.

        Interne krediet aflossingen. 

        Aanvullende nota. 

        Rekeninguittreksels.

        Terugbetalingstabellen. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.

      • FINANCIEN - Adviseren rekening 2024 kerkfabriek Pastoor van Ars.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        De rekening 2024 van de kerkfabriek Pastoor van Ars werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.  

        Feiten, context en argumentatie

        De rekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Pastoor van Ars werd goedgekeurd door de kerkraad op 29.01.2025.

        De toelage van de gemeente Koekelare voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt €34 357,31.

        De rekening over het dienstjaar 2024 sluit met een saldo van €46 732,20.

        Relevante documenten

        Jaarrekening. 

        Kastoestand. 

        Staat van het vermogen. 

        Actualisering inventaris. 

        Interne kredietaanpassingen.

        Aanvullende nota. 

        Rekeninguittreksels.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2024 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.

      • FINANCIEN - Adviseren rekening 2024 kerkfabriek Sint-Andries.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Andries werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.  

        Feiten, context en argumentatie

        De rekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Andries werd goedgekeurd door de kerkraad op 09.01.2025.

        De toelage van de gemeente voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt €4390,59. 

        De rekening over het dienstjaar 2024 sluit met een saldo van €3179,29

        Relevante documenten

        Jaarrekening. 

        Kastoestand.

        Staat van het vermogen.

        Actualisering inventaris.

        Aanvullende nota jaarrekening. 

        KBC Spaarrekening.  

        KBC Saldo. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Andries.

      • FINANCIEN - Adviseren rekening 2024 kerkfabriek OLV Hemelvaart.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        De rekening 2024 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.  

        Feiten, context en argumentatie

        De rekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart werd goedgekeurd door de kerkraad op 15.01.2025.

        De toelage van de gemeente Koekelare voor de gewone kosten van de erediensten bedraagt €986,19.

        De rekening over het dienstjaar 2024 sluit met een saldo van €12 237,04.

        Relevante documenten

        Aanvullende nota. 

        Actualisering inventaris. 

        Jaarrekening. 

        Kastoestand. 

        Scan Dexia. 

        Scan Belfius.

        Staat van het vermogen. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het decreet betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om gunstig advies te verlenen aan de rekening 2024 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart.

    • milieu

      • FINANCIEN - Goedkeuren retributie voor de inzameling van gft-afval met ingang van 01.09.2025

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        Goedkeuren retributie voor de inzameling van gft-afval met ingang van 01.09.2025

        Feiten, context en argumentatie

        Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 vervangt het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022. Met dit plan wordt een volgende stap in de richting van een integraal beleid rond circulaire economie gezet, door een verhoogde aandacht voor preventie en hergebruik en door materiaalkringlopen verder te sluiten. Daarnaast blijft het plan ook de basis van het afvalbeheer vormgeven. Een van de belangrijkste doelstellingen in dit plan is het reduceren van het restafvalcijfer/inwoner/jaar.

        Aangezien binnen Mirom Roeselare gekozen werd voor een solidarisering op intercommunaal niveau, wordt de gemeenschappelijke restafvaldoelstelling 97 kg/inwoner/jaar voor alle Mirom gemeenten.

        Het vermijden van bioafval in de restafvalzak is essentieel om deze restafvaldoelstelling te kunnen behalen. 

        Vanaf 01.01.2026 zal Mirom Roeselare starten met de gft-inzameling aan huis via een abonnementsformule op grondgebied van Koekelare en de overige Mirom gemeenten.

        Om deze inzameling vlot van start te laten gaan op 01.01.2026 zullen de burgers van alle Mirom gemeenten de mogelijkheid krijgen vrijwillig in te tekenen op deze abonnementsformule vanaf september 2025. Hiertoe dient een retributiereglement voor de inzameling van dit gft-afval tijdig opgemaakt te worden.

        De aparte inzameling van groenafval via tuinafvalbakken en het recyclagepark blijft behouden.

        Juridische grond - regelgeving

        De grondwet, inzonderheid artikel 170 §4.

        De wet van 19 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

        Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

        Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan voor het het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.het lokaal materialenplan 2023-2030.

        Het gemeentelijk politiereglement betreffende huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor de inzameling van gft-afval als volgt goed:

        Art. 1.

        Vanaf 01.01.2026 wordt gft-afval aan huis ingezameld na afsluiten van een geldig gft-abonnement. Het afsluiten van een gft-abonnement is mogelijk vanaf 15 september 2025.

        Art. 2.

        Het tarief van de retributie voor gft-inzameling gaat in op 01.09.2025 en bedraagt:

        Omschrijving Retributie
        Jaarabonnement gft-container 33 €/jaar
        Aankoopkost gft-container 5 €/container
        Vervangkost gft-container

        0 €/container (tijdens 2 jaar garantieperiode)

        5 €/container (na garantieperiode)

        10 €/container (bij schade door oneigenlijk gebruik)

        Leverkost gft-container aan huis

        0 €/container bij afsluiten abonnement

        5 €/container bij vervanging

        Aankoopkost keukenemmer 4 €/container
        Aankoopkost gft-zakjes 3 €/25 stuks

        Art. 3.

        De retributie is verschuldigd op het moment van afsluiten of verlengen van het gft-abonnement
        Een gft-container dient verplicht aangekocht te worden bij het afsluiten van een gft-abonnement.
        Een gft-container kan niet afzonderlijk worden aangekocht en is altijd gelinkt aan een gft-abonnement.

        Art. 4.

        De abonnementsperiode loopt van 1 januari tot 31 december. Wanneer een abonnement start in de loop van het jaar, zal de prijs van het abonnement berekend worden vanaf de maand volgend op het versturen van de betalingsaanvraag tot 31 december.

        Art. 5.

        De kostprijs voor de aankoop van een keukenemmer zoals bepaald in de bijlage bij 'het retributiereglement voor het gebruik van het Diftar recyclagepark met ingang van 01.01.2025 tot en met 31.12.2025' wordt vanaf 01.09.2025 opgeheven en vervangen door onderhavig retributiereglement.

        Art. 6.

        Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Mirom Roeselare en aan het agentschap voor Binnenlands Bestuur.

    • omgeving

      • OMGEVING - Goedkeuren van de verkoopvoorwaarden voor de verkoop van 15 percelen bouwgrond in de Bolhoedenstraat.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de verkoopvoorwaarden voor de verkoop van 15 percelen bouwgrond in de Bolhoedenstraat. 

        Feiten, context en argumentatie

        Door de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen werd op 2 mei 2024 een omgevingsvergunning verleend onder het nummer OMV_2023103635 voor een verkaveling waarin de nieuwe wegenis de straatnaam Bolhoedenstraat kreeg. Deze verkaveling wordt enerzijds door de firma Hyboma NV en anderzijds door het gemeentebestuur gerealiseerd.

        Na de aanleg van de wegenis- en rioleringsinfrastructuur zal het gemeentebestuur overgaan tot de verkoop van 15 percelen in de Bolhoedenstraat. Voor deze verkoop dient de gemeenteraad de verkoopovereenkomst goed te keuren. Hiervoor werd een ontwerp van verkoopovereenkomst opgemaakt en deze overeenkomst is gelijkaardig aan de verkoopsvoorwaarden die van toepassing waren op de verkoop van de bouwpercelen in de gemeentelijke verkavelingen in de Houtzagerijstraat en de Krakkestraat. 

        De prijsvoorwaarden en de verkoopprocedure voor deze 15 bouwpercelen worden in een latere fase ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Relevante documenten

        Ontwerp verkoopovereenkomst tot aankoop van een perceel bouwgrond in de verkaveling Bolhoedenstraat.

        Verkavelingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad keurt het ontwerp van verkoopovereenkomst voor een perceel bouwgrond in de Bolhoedenstraat goed.

      • OMGEVING - Goedkeuren van de verkavelingsakte voor een nieuwe verkaveling in de Hovaerestraat en de Bolhoedenstraat.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden
        Afwezig: Jan Lievens, Raadslid

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de verkavelingsakte voor een nieuwe verkaveling in de Hovaerestraat en de Bolhoedenstraat. 

        Feiten, context en argumentatie

        Door de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen werd op 2 mei 2024 een omgevingsvergunning verleend onder het nummer OMV_2023103635 voor een verkaveling waarin de nieuwe wegenis de straatnaam Bolhoedenstraat kreeg. Deze verkaveling wordt enerzijds door de firma Hyboma NV en anderzijds door het gemeentebestuur gerealiseerd. Na de aanleg van de wegenis- en rioleringsinfrastructuur zal het gemeentebestuur overgaan tot de verkoop van 15 percelen in de Bolhoedenstraat. 

        Een kavel uit een vergunde verkaveling kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan 9 jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.

        Door Notariskantoor Vandeurzen en Lievens uit Koekelare werd een ontwerp van verkavelingsakte voor de nieuwe verkaveling in de Hovaerestraat en de Bolhoedenstraat opgemaakt. De verkavelingsakte is noodzakelijk om de verschillende bouwpercelen te kunnen verkopen. In deze akte worden alle voorwaarden opgenomen die moeten nageleefd worden voor de verdeling.

        Relevante documenten

        Ontwerp van verkavelingsakte.

        Verkavelingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

        Tussenkomsten

        Dhr. Jan Lievens verlaat de zitting, gelet op art. 27, §2 van het Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. De verkavelingsakte voor een nieuwe verkaveling in de Hovaerestraat en de Bolhoedenstraat goed te keuren.

        Art. 2. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd  om namens de gemeenteraad alle stukken en akten te ondertekenen.

        Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan notariskantoor Vandeurzen en Lievens.

      • OMGEVING - Goedkeuring van de nieuwe wegenis en het rooilijnplan voor een verkaveling in de Berkenlaan/Boswachterslaan

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de nieuwe wegenis en het rooilijnplan in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag voor een verkavelingsdossier in de Berkenlaan/Boswachterslaan. De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en neemt kennis van de bezwaren die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

        Feiten, context en argumentatie

        Algemene beschrijving

        De voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag tot verkavelen van grond in 6 loten, met nieuwe wegenis, gaat uit van de heer Andries Koen, Steenweg op Deinze 55 te 9880 Aalter.

        Het dossier is gekend onder referte OMV_2024047868.

        Het ontwerp voor de nieuwe gemeenteweg werd opgemaakt door Landmeetburo Verdoolaeghe Bv,  Brugsebaan 178 te 8470 Gistel.

        De te verkavelen grond 2.385 m², de achtertuinen van woningen Ichtegemstraat 74 en 76, ligt tussen de Berkenlaan en de Boswachterslaan. In voorliggende wordt de rotonde in de Boswachterslaan vervolledigd tot aan de Berkenlaan. De overige grond omheen deze rotonde wordt verkaveld.

        Er zijn in totaal 6 bijkomende loten voorzien voor eengezinswoningen, waarvan 4 woningen type halfopen, en 2 woningen type gesloten bebouwing.  Elk van de woningen heeft de mogelijkheid om op eigen perceel een oprit naar een inpandige garage en/of een carport te voorzien (min. 2 auto’s).

        Op het openbaar domein zullen in de Berkenlaan en de Boswachterslaan geen afgebakende parkeerplaatsen verdwijnen.

        De 6 nieuw te bouwen woningen omheen de te vervolledigen rotonde zullen voor het gemotoriseerd verkeer worden ontsloten via de Boswachterslaan en voor voetgangers en fietsers via de Boswachterslaan  en de Berkenlaan.

        Op vraag van de Hulpverleningszone wordt een "nood"-doorgang voorzien tussen de Boswachterslaan en Berkenlaan, zodat brandweervoertuigen (in het bijzonder tankwagens) bij grote interventie van de ene straat in de andere kunnen rijden om zo bijv. een tankwagencircuit op te zetten met een afzonderlijke "way-in" en "way-out". Daartoe dient de verbinding van de 'ei-rotonde' met de Berkenlaan uitgevoerd te worden bijv. met een karrespoor/overrijdbare groenzone (met voldoende draagkracht voor de voertuigen van de brandweer (20 ton) die afgesloten kan worden voor het normale verkeer met paaltjes die enkel kunnen verwijderd worden door de hulpdiensten of gemeentediensten.

         Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad

        Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg, hetgeen impliceert dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de nieuwe rooilijn langsheen het perceel.

        Concreet stelt dit artikel het volgende: 

        "Artikel 31 § 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt."

        Artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning stelt dat de gemeenteraad kennisneemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Concreet stelt dit artikel het volgende:

        “Artikel 47 Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

        Overeenkomstig de toelichting van bovengenoemd omgevingsdecreet- en besluit wordt de tussenkomst van de gemeenteraad in artikel 47 verduidelijkt:

        “Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen.

        Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

        • de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen
        • de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
        • beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;
        • de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
        • de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”

        De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen.  De gemeenteraad dient zich in dat verband uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

        De gemeenteraad beschikt niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, nu deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid. De gemeenteraad dient bij haar beslissing wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

        Beschrijving openbare wegen, ligging, breedte en uitrusting:

        Het voorgenomen project omvat de aanleg van een oppervlakte aan nieuwe openbare weg.

        In die omstandigheden is er sprake van de aanleg van gemeentewegen.

        Een gemeenteweg wordt in artikel 2, 6° van het Gemeentewegendecreet omschreven als ‘een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond’. Ook ‘trage wegen’, dit zijn openbare wegen die hoofdzakelijk bedoeld zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer (lees: fietsers en voetgangers), zijn gemeentewegen als ze onder het beheer van de gemeente vallen (cf. artikel 2, 10° van het ‘Gemeentewegendecreet’). Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als ‘de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen’ (artikel 2, 12° van het ‘Gemeentewegendecreet’).

        De rotonde in de Boswachterslaan wordt vervolledigd tot aan de Berkenlaan. Er wordt hiertoe 808m² grond afgestaan om in het openbaar domein te brengen.

        Op deze grond wordt in rotonde een rijbaan afgebakend van minimum 3,80m breed, met daarlangs een voetpad van 1,80m breed. De kern van de rotonde wordt voorgesteld om in te vullen als een begroeid plein, met 4 hoogstammige bomen en een wadi (een open infiltratievoorziening).

        De ligging is conform de indicatieve rotonde op het gemeentelijk BPA Kapelleken M.B. 25-10-1999. De indicatieve rotonde wordt er voorzien in gele kleur, en is zo vormgegeven.

        De breedte van de interne ontsluitingswegenis op de rotonde is weergegeven in het grafisch plan wegenisontwerp, en is met een minimale breedte van 3,80 meter voldoende breed om op die manier veilig een enkele ontsluiting te voorzien voor autoverkeer (éénrichtingsverkeer, omheen rondpunt).

        De ligging en breedte van de ontworpen wegenis is goed afgestemd voor de functie als wijkontsluitingsweg.  De weg takt aan op bestaande gemeentelijke wegen, respectievelijk op De Boswachterslaan, enkel en alleen voor gemotoriseerd verkeer, en op de Boswachterslaan en de Berkenlaan, voor voetgangers en fietsers. Het voetpad is 1,80m breed.

        Er is dus voldoende aandacht voor trage verbindingswegen, wat de doorwaadbaarheid voor voetgangers en fietsers optimaliseert.

        De zaak der wegen omvat meer dan enkel de ligging en breedte van de eigenlijke wegzate.  De bevoegdheid van de gemeenteraad strekt zich ook uit over de uitrusting van gemeentewegen, inclusief alle aanhorigheden bij een gemeenteweg, o.a. de trottoirs, de inrichting van de (eventuele) parkeerplaatsen, de ligging, aansluiting en de materialen van de nutsleidingen (rioleringen) en van de aan te leggen groenvoorzieningen, de ligging, breedte en diepte van eventueel nieuw te delven grachten, naast de nieuw ontworpen weg, de afwatering, waterzuivering, noodzakelijke uitbreiding van maatschappelijke infrastructuur, …

        Het tussen de rooilijnen gelegen gedeelte van de site wordt ingericht als volgt:

        • Interne ontsluitingsweg:  
          • Voetpad in betonstraatstenen (formaat 220/110/100),  minimum 1,80m breed en een borduur, 2% afhellende rijbaan in mozaïekkeien (minimum 3,80m breed).
        • Riolering - gescheiden stelsel :
          • RWA diameter 400 mm met overloop in de  wadi
          • DWA diameter 250 mm, aansluiting op riolering Berkenlaan.
        • Kern van de rotonde: 
          • plein met begroeiing (gras en 4 hoogstambomen) en wadi
          • De wadi is variabel diep (tot 1,10m)

        Toetsing aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

        De gemeenteraad spreekt zich, zoals al aangegeven overeenkomstig artikel 31 OVD, uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg.  De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen zoals vermeld in artikel 3 en 4 uit het decreet gemeentewegen.

        Conform het decreet gemeentewegen moet onderzocht worden welke rol de voorgestelde aanpassing van de gemeenteweg kan spelen in de uitbouw van een fijnmazig wegennet op lokaal niveau en de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen op recreatief en functioneel vlak.

        De in artikel 3 van het decreet gemeentewegen vernoemde doelstellingen zijn namelijk:

        • de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
        • de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak.

        In uitvoering van artikel 4 van voormeld decreet moet bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening gehouden worden met volgende principes: 

        1. wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
        2. een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
        3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
        4. wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
        5. bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

        De aanleg van de nieuwe gemeentewegen kadert in de doelstelling van een verdere uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau ter verwezenlijking van een woonontwikkeling voorzien in een gemeentelijk BPA.  

        Beschrijving ontsluiting

        De nieuwe gemeenteweg is verkeersveilig vormgegeven. Ze is voldoende breed voor éénrichtingsverkeer omheen een rotonde en er wordt openbare verlichting voorzien.  De vuilniswagen en ander vrachtverkeer krijgen voldoende manoeuvreerruimte. De hulpdiensten kunnen de wijk voldoende vlot bereiken.

        Er wordt een "nood"-doorgang voorzien tussen de Boswachterslaan en Berkenlaan voor dringende hulpverlening.

        Middels de nieuwe weg blijft op veilige wijze zacht verkeer mogelijk (voetgangers en fietsers). Bijkomende ontsluiting op bestaande zachte verbindingswegen zijn ontworpen, en zijn een meerwaarde voor de gemeente en haar inwoners.

        De in artikel 4 vermelde principes worden getoetst als volgt: 

        De nieuwe gemeentewegenis dient het algemeen belang, nu deze noodzakelijk is om de in de verkaveling voorziene woningen te ontsluiten. Dit kadert ook in de realisatie van een gemeentelijk BPA en de beleidsdoelstelling om bijkomende woonbehoefte in te vullen.

        De aanvraag betreft het aanvragen van nieuwe wegenis (het vervolledigen van een bestaande rotonde) . Er worden geen gemeentewegen gewijzigd, verplaatst of afgeschaft.

        Deze verkaveling kan ontwikkeld worden zonder de verkeersveiligheid in het gedrang te brengen en problemen te veroorzaken. Er wordt geopteerd om de ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer (auto’s en bromfietsen ) voor de 6 nieuw te bouwen woningen omheen de te vervolledigen rotonde enkel via de Boswachterslaan te laten gebeuren.

        De ontsluiting voor voetgangers en fietsers kan via de Boswachterslaan  en de Berkenlaan. De ontsluiting is doordacht en genereert geen onredelijke verkeersimpact of mobiliteitshinder op de Berkenlaan/Boswachterslaan of omliggende straten.  De breedte laat toe dat er vlot kan worden aangesloten met in- en uitgaand verkeer. Eén ontsluitingsmogelijkheid voor gemotoriseerd verkeer heeft als voordeel dat enkel plaatselijk gemotoriseerd verkeer de woonomgeving zal aandoen.

        In deze aanvraag is geen sprake van een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.

        Het betreft de aanleg van nieuwe wegenis in een verkaveling met woonfunctie als hoofdbestemming. Er is hiermee voldoende aandacht voor toekomstige generaties.

        Beoordeling rooilijnplan (artikel 12 §2 decreet gemeentewegen)

        Het verzoek tot aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de  rooilijn kan conform artikel 12, §2 van het decreet gemeentewegen geïntegreerd worden in een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, en voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.   Het decreet gemeentewegen definieert het begrip rooilijn als volgt in artikel 2, 9 “de huidige of de toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan”.  Een rooilijnplan begrenst dus, hetzij officieel, hetzij feitelijk de openbare weg en haar aanhorigheden.

        Er is het plan van grondafstand en  het wegenisontwerp van landmeter Verloolaeghe bv, als zijnde rooilijnplan, gevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag. Dit voldoet:

        • de toekomstige rooilijn van de nieuwe wegenis wordt zichtbaar gemaakt.
        • het plan toont de afbakening van de loten en de zone ‘ontworpen wegenis’.
        • de relevante kadastrale gegevens zijn vermeld.

        Beoordeling bezwaren, opmerkingen, standpunten i.v.m. de zaak der wegen

        De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek vond plaats van 12 april 2025 tot en met 11 mei 2025.

        Er werden 3 bezwaarschriften ingediend.

        In voorliggende beslissing worden enkel bezwaren met betrekking tot de zaak der wegen beoordeeld, wat behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.  De gemeenteraad kan zich enkel uitspreken over de zaak van wegen, zonder zich over vergunningsaspecten te mogen buigen. Enkel aspecten met betrekking tot de rooilijn, de uitrusting, ligging en breedte van de wegenis, en de impact op mobiliteit maken deel uit van de zaak der wegen. De bezwaren met betrekking tot de verenigbaarheid van de aanvraag met stedenbouwkundige voorschriften en de goede ruimtelijke ordening dienen door de vergunningverlenende overheid te worden behandeld. 

        De bezwaarpunten uit de bezwaren met betrekking tot aspecten van de zaak der wegen luiden (samengevat) als volgt:

        1. Vraag om de tussenopening (namelijk de doorgang nieuwe rotonde naar de Berkenlaan) enkel voor voetgangers en fietser mogelijk te maken, doormiddel van een ‘hardhouten paal’ (met nodige signalisatie), opdat deze doorgang wordt opgesplitst in 2 vrije zones van 1 meter breed, om aldus de Berkenlaan als een rustige, algemeen veilige straat te behouden.
        2. Vraag om de al bestaande ‘halve’ rotonde kant Boswachterslaan gedeeltelijk te ontharden, en in te richten als groenzone.

        Vraag om in de kern van de rotonde hoogstambomen en bijenvriendelijke struiken aan te planten en er mogelijks  een wadi te voorzien.

        Deze bezwaarpunten uit de bezwaren met betrekking tot aspecten van de zaak der wegen worden ontvankelijk en gegrond bevonden als volgt:

        Doorgaand gemotoriseerd verkeer is hier niet wenselijk, opdat een bestaande goede ruimtelijke ordening niet in het gedrang komt. De 6 nieuwe bijkomende woningen kunnen voor gemotoriseerd verkeer inpasbaar enkel en alleen via de  Boswachterslaan worden ontsloten. Doorgaand gemotoriseerd verkeer zal de woonrust dus niet verstoren.

        De nieuwe wegenis heeft evenwel de doorwaadbaarheid van de woonomgeving voor voetgangers en fietsers verhoogd. Het ontwerp voorziet dan ook doorgangsmogelijkheid van de Boswachterslaan naar de Beukenlaan en andersom, enkel en alleen voor voetgangers en fietsers.

        Effectief is uit ruimtelijk oogpunt, na verwijderen van bestaande begroeiing, de inbreng van nieuwe begroeiing binnen de kern van deze woonomgeving wenselijk.

        1. Op het wegenisontwerp van landmeter Verloolaeghe bv, is zichtbaar dat er enkel en alleen doorgang wordt verleend aan voetgangers en fietsers, van de Boswachterslaan naar de Berkenlaan en omgekeerd. Een fysieke barrière kan worden ingebracht, indien dit  veilig en conform kan gerealiseerd worden.
        2. Op het wegenisontwerp van landmeter Verloolaeghe bv, is zichtbaar dat bestaande verharding zal kunnen worden opgebroken en dat begroeiing en een wadi zullen kunnen worden ingebracht in de kern van de rotonde.

        Bij invulling van de openbare wegenis is er dan ook op toe te zien dat bovenstaande wordt bewerkstelligd, opdat aan de bezwaarpunten wordt tegemoetgekomen.

        De ruimte tussen de nieuwe rooilijnen, zoals aangegeven op het plan van grondafstand van landmeter Verloolaeghe bv,  dient te worden opgenomen in het openbaar domein.

        Relevante documenten
        • Een plan bestaande toestand (met huidige vegetatie)
        • Een wegenisontwerp van landmeter Verloolaeghe bv
        • Een rioleringsplan
        • Een plan van grondafstand van landmeter Verloolaeghe bv
        • Een Project-m.e.r.-screening i.k.v. verkavelingsaanvraag (met mobiliteitstoets)
        • Een verkavelingsplan
        • Bezwaarschriften
        Juridische grond - regelgeving

        Artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunningen.

        Artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

        Artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit deze bezwaren voor wat de zaak van der wegen betreft ontvankelijk en gegrond te verklaren.

        Art. 2.

        De gemeenteraad oordeelt dat de voorgestelde ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe gemeentewegen een geschikte en aanvaardbare invulling geeft aan het openbaar domein,  met name een invulling die toelaat om de bijkomende 6 woningen binnen deze bestaande woonomgeving  op passende wijze te ontsluiten, met voldoende aandacht voor openbaar groen, waterhuishouding en parkeerbehoeften.

        Art. 3.

        De gemeenteraad:

        • stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunningsaanvraag van het dossier OMV_2024047868.
        • gaat over tot goedkeuring van het Plan van grondafstand en het wegenisontwerp van landmeter Verloolaeghe bv, als zijnde rooilijnplan;
        • en beslist tot opname in het openbaar domein van de grond van 808m²  zichtbaar op het plan van grondafstand en het wegenisontwerp van landmeter Verloolaeghe bv.
  • Aanvullende punten

    • SECRETARIAAT - Aanvullend punt ingediend door fractie team 8680 inzake een prikkelarm moment op de kermis.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

      Aanvullend punt ingediend door fractie team 8680 inzake een prikkelarm moment op de kermis.

      Toelichting
      De septemberkermis is voor vele inwoners van onze gemeente een periode om naar uit te kijken. Luide muziek en flikkerlichten horen voor veel mensen bij deze kermissfeer, maar vormen voor anderen – zoals kinderen en volwassenen met (een vorm van) autisme of ASS, epilepsie, ADHD, hoogsensitiviteit, een zicht- of gehoorprobleem… – een onoverkomelijke drempel.

      Daarom stelt team8680 voor om in overleg met de foorkramers een prikkelarm moment in te lassen tijdens het kermisweekend. Dit betekent dat voor een afgebakende periode de kermisattracties geopend zijn maar dat het geluid wordt beperkt en dat flikkerlichten worden gedimd. Uiteraard blijft iedereen welkom op de kermis, maar worden prikkels tijdens dit tijdsslot tot een minimum herleid.


      Dit maakt het mogelijk voor álle inwoners, inclusief gezinnen met prikkelgevoelige kinderen of (groot)ouders die drempels ervaren, om samen van de kermis te genieten.


      Voorstel tot beslissing:
      De gemeenteraad draagt het College van Burgemeester en Schepenen op om in overleg met de foorkramers een tijdsslot in het kermisweekend te voorzien waarbij zoveel mogelijk prikkels tot een minimum worden herleid. Het moment van het tijdsslot wordt in overleg met de foorkramers bepaald

      Relevante documenten

      Bijkomend agendapunt vanuit fractie team 8680. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Lode Claeys
      Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
  • Rondvraag

    • MONDELINGE VRAAG ingediend door fractie Team 8680 inzake parkeren in de Catstraat.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

      MONDELINGE VRAAG ingediend door fractie Team 8680 inzake parkeren in de Catstraat.

      Feiten, context en argumentatie

      Per mail d.d. 30.06.2025 werd een mondelinge vraag ingediend door dhr. Sam Dewulf:

      "Tijdens de gemeenteraad van 26/05/2025 werd in de varia gevraagd naar het parkeren in de Catstraat, meer specifiek op het stuk tussen huisnummer 48 en huisnummer 66. Vaak staan daar auto’s geparkeerd op de baan, op korte afstand van de nabij gelegen vluchtheuvel. Buurtbewoners die hun auto hier parkeerden werden hierop al aangesproken door de politie. Als antwoord op onze vraag gaf de schepen van mobiliteit aan dat de belijning vanaf die vluchtheuvel zou verlengd worden, zodat het duidelijk is dat men niet op de rijweg mag parkeren.

      Meerdere bewoners hebben ons naar aanleiding van dit punt echter gecontacteerd met de melding dat zij voor de aanvang van en tijdens de werken (in 2023) reeds vragen gesteld hebben bij de parkeermogelijkheden. Waar vroeger namelijk nog een parkeerstrook was in kasseien moest nu namelijk plaats gemaakt worden om de weg te verbreden en langs beide zijden een fietspad aan te leggen.

      Onder meer via mail werden de bewoners toen gerustgesteld dat dit geen probleem zou vormen, aangezien men op de rijweg zou mogen parkeren.

      In de praktijk blijkt het parkeren op de rijweg echter onveilig door o.a. de nabijheid van de vluchtheuvel, de zijstraat van de Catstraat en de busstrook. De tussenkomst van de politie bevestigt dit ook.

      Wordt de stippellijn alsnog getrokken?

      Indien ja tot waar precies en wanneer? Wordt er dan een alternatief voorzien om te parkeren? Eventueel door de groenzones aan de kant van de even nummers van grasdalen te voorzien of naast de gracht aan de oneven kant?

      Indien neen, hoe zal de veiligheid op de rijweg dan gegarandeerd worden?

      Ik dank u voor het antwoord."


      Schepen Ampoorter antwoordt dat er gisteren 1 wagen geparkeerd stond ter hoogte van huisnummer 92. De bijkomende belijning met een lengte van 10 meter werd vandaag aangebracht in de Catstraat. Er kan ook geparkeerd worden in de zijstraat van de Catstraat. Tot op heden ontvingen we nog geen klachten.

       

       

    • RONDVRAAG.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Dirck Devreker, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Twiggy Sys, Tania De Vlaminck, Michiel Sys, Joke Verhelst, Joan Deceur, Guido Wauters, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tom Pollentier, Karen Verholleman, Henk Dejonghe, Raadsleden

      Rondvraag.

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Wauters vraagt of het mogelijk is om verlichting te voorzien op de parking naast De Balluchon.

      Schepen Ampoorter deelt mee dat hij dit zal nazien.

       

      Raadslid Wauters merkt op dat een stukje glas op een arduinen zuil ter hoogte van het Bpost-kantoor in de Noordomstraat nog niet werd vervangen.

      Schepen Ampoorter deelt mee dat dit stukje glas reeds werd besteld.

       

      Raadslid Wauters vraagt of het mogelijk is om burgers, die op het Sint-Maartensplein de bus nemen, de mogelijkheid te bieden om een openbaar toilet te kunnen gebruiken. Hij vraagt om parkeerruimte te voorzien voor vrachtwagens aangezien in een deel van de Eernegemstraat dit niet meer mogelijk is. Hij vraagt of het schepencollege op de hoogte is dat er barsten zijn in de woning in de Sterrestraat nummer 136.

       

      Raadslid Dewulf verwijst naar het evenement Koekelare trakteert dat gisteren plaatsvond. Hij deelt mee dat dit vlot verlopen is. Hij vraagt of dit concept elk jaar kan georganiseerd worden en vraagt wanneer de volgende editie zal doorgaan. Hij vraagt vervolgens hoeveel mensen aanwezig waren, wat de kostprijs was en hoeveel de provincie hierin zal betalen.

      Schepen Lievens antwoordt dat dergelijke evenementen georganiseerd zullen worden bij de opening van een groot project. Het concept van gisteren kan herhaald worden. We hebben zicht op het aantal ingeschreven personen maar hebben geen zicht hoeveel personen effectief aanwezig waren. De provincie betaalt de deelname van het aantal personen dat om 10u ingeschreven was voor de plechtigheid.

       

      Raadslid Sys verwijst naar het maaien van de grasbermen waar het grasmaaisel nu wordt opgezogen. Hij vraagt of deze werkwijze ook in de toekomst zo blijft.

      Schepen Ampoorter dat dit jaar het eerste keer de nieuwe werkwijze wordt toegepast. Een externe firma zal dit jaar 2 keer de grasbermen maaien. Na dit jaar zullen we dit evalueren. Op cruciale plaatsen, bv. ter hoogte van een gevaarlijk kruispunt, zullen we dit zelf doen.

      Raadslid Sys vraagt of onze eigen maaier behouden wordt en of hiermee rekening gehouden wordt bij de aankoop van een nieuwe tractor.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat dit verder besproken wordt met de technische dienst.

       

       

       

      Raadslid Demey vraagt of het huidige traject voor de heraanleg van de Sterrestraat nog voor het bouwverlof afgewerkt wordt.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat de uitvoering van de 4de fase momenteel bezig is. De uitvoering van de heraanleg in een smalle zijtak is niet evident waarbij maar een 6-tal meter per dag kan heraangelegd worden. Deze fase loopt tot aan de ingang van Ter Heide.

      Raadslid Lootens-Stael vraagt of er mag bemaald worden.

      Raadslid Demey vraagt of er grond vervuild met onkruid werd aangevoerd.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat er aarde met pemen werd aangevoerd en ondertussen werd met de aannemer afgesproken dat deze grond zal vervangen worden.

       

      Raadslid Demey vraagt of de bloemenstrook langs de Ichtegemstraat reeds werd ingezaaid.

      Schepen Ampoorter vermoedt dat dit reeds werd ingezaaid.

      Raadslid Demey vraagt of er plantvakken of boomvakken worden voorzien in de Eernegemstraat.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat er op enkele plaatsen plantvakken met lage beplanting voorzien worden.

      Raadslid Demey vernam dat er ook in de Bisschophoekstraat dergelijke vakken voorzien worden. Hij vraagt wat de bedoeling is en of er hierdoor minder parkeerplaatsen zullen zijn.

      Schepen Ramboer antwoordt dat er in eerste instantie een stuk onthard zal worden. Dit zal vooraf besproken worden met de bewoners.

       

      Raadslid Demey verwijst naar de fuiflocatie op de ambachtelijke zone en de bijdrage van 300 euro die de jeugdverenigingen betalen bij het organiseren van een fuif. Hij vraagt of de verenigingen dit bedrag ook dit jaar moeten betalen.

      Schepen Ramboer verwijst naar zijn antwoord tijdens een eerdere raadzitting. Hij deelt mee dat nagekeken wordt om in het nieuwe meerjarenplan deze vergoeding niet meer te voorzien. Tijdens het overleg met de jeugdverenigingen ter voorbereiding van de fuiven kwam deze vraag niet aan bod, dit werd enkel in de Jeugdraad besproken.

       

      Raadslid Sys vraagt wat de stand van zaken is voor de heraanleg van de fietssuggestiestroken in de Moerestraat.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat we momenteel wachten op de resultaten van de proefboring. De uitvoering wordt voorzien in het voorjaar 2026.

       

De voorzitter sluit de zitting op 30/06/2025 om 21:06.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter