De gemeenteraad heeft onderstaande agendapunten behandeld. De lijst met beknopte omschrijving van de besluiten van de gemeenteraad wordt, in overeenstemming met art. 287 van het Decreet voor het Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017, bekendgemaakt op de webtoepassing.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzingen van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over de organisatiebeheersing. De rapportering over de organisatiebeheersing 2024 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op de nieuwe legislatuur, dient er een effectief en een plaatsvervangend raadslid, per fractie, aangeduid te worden voor de deontologische commissie.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd tot aanpassing van het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.
De jaarrekening 2024 ligt voor aan de gemeenteraad, conform artikel 249 tot en met artikel 253 en artikel 260 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter vaststelling.
Conform artikel 249 van het decreet over het lokaal bestuur keurt de gemeenteraad de jaarrekening 2024 van het OCMW goed zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening 2024 van de kerkfabriek Pastoor van Ars werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Andries werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
De rekening 2024 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart werd goedgekeurd door de kerkraad van dit kerkbestuur. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad om een advies te verlenen.
Goedkeuren retributie voor de inzameling van gft-afval met ingang van 01.09.2025
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de verkoopvoorwaarden voor de verkoop van 15 percelen bouwgrond in de Bolhoedenstraat.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de verkavelingsakte voor een nieuwe verkaveling in de Hovaerestraat en de Bolhoedenstraat.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de nieuwe wegenis en het rooilijnplan in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag voor een verkavelingsdossier in de Berkenlaan/Boswachterslaan. De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en neemt kennis van de bezwaren die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Aanvullend punt ingediend door fractie team 8680 inzake een prikkelarm moment op de kermis.
Toelichting
De septemberkermis is voor vele inwoners van onze gemeente een periode om naar uit te kijken. Luide muziek en flikkerlichten horen voor veel mensen bij deze kermissfeer, maar vormen voor anderen – zoals kinderen en volwassenen met (een vorm van) autisme of ASS, epilepsie, ADHD, hoogsensitiviteit, een zicht- of gehoorprobleem… – een onoverkomelijke drempel.
Daarom stelt team8680 voor om in overleg met de foorkramers een prikkelarm moment in te lassen tijdens het kermisweekend. Dit betekent dat voor een afgebakende periode de kermisattracties geopend zijn maar dat het geluid wordt beperkt en dat flikkerlichten worden gedimd. Uiteraard blijft iedereen welkom op de kermis, maar worden prikkels tijdens dit tijdsslot tot een minimum herleid.
Dit maakt het mogelijk voor álle inwoners, inclusief gezinnen met prikkelgevoelige kinderen of (groot)ouders die drempels ervaren, om samen van de kermis te genieten.
Voorstel tot beslissing:
De gemeenteraad draagt het College van Burgemeester en Schepenen op om in overleg met de foorkramers een tijdsslot in het kermisweekend te voorzien waarbij zoveel mogelijk prikkels tot een minimum worden herleid. Het moment van het tijdsslot wordt in overleg met de foorkramers bepaald