De voorzitter opent de zitting op 28/04/2025 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 24.03.2025.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 24.03.2025, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 24.03.2025 goed.
De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de ov Fluvius op 04.06.2025 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven d.d. 03.04.2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 04.06.2025 om 18u30 op digitale wijze plaatsheeft met als agenda:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke buitengewone algemene vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 27.01.2025 waarbij Dirck Devreker als vertegenwoordiger en Tania De Vlaminck als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de ov Fluvius voor de dienstjaren 2025-2030 werden aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 04.06.2025 met als agendapunten:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 04.06.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad dient het jaarverslag 2024 en de rekening 2024 alsook het jaarprogramma 2025 en de begroting 2025 van de interlokale vereniging MIVOS (Burensportdienst Midden West-Vlaams Overleg van de Sport) goed te keuren.
Bij raadsbesluit d.d. 01.03.2004 werd een burensportdienst MIVOS onder de vorm van een interlokale vereniging goedgekeurd.
Op de vergadering van het beheerscomité van MIVOS van 24-03-2025 werden het jaarverslag 2024 en het jaarprogramma 2025 met begroting voorgelegd aan de schepenen. Dit jaarverslag 2024 en het jaarprogramma 2025 werden goedgekeurd.
Het jaarverslag 2024 werd afgesloten met een positief saldo van € 7,17. Dit saldo zal worden overgedragen naar het volgend boekjaar.
Het lidgeld voor elke gemeente voor 2025 blijft behouden op € 250.
Jaarverslag 2024.
Jaarprogramma 2025 met begroting.
Verslag beheerscomité MIVOS 24-03-2025.
Art. 1.
Het jaarverslag 2024 - rekening 2024 van MIVOS wordt goedgekeurd.
Art. 2.
Het jaarprogramma 2025 - begroting 2025 van MIVOS wordt goedgekeurd.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het secretariaat van MIVOS (Sportdienst Kortemark, Brouwersplein 3 te 8610 Kortemark of via mail naar flore.pottelancie@kortemark.be).
De ontwerpakte voor de ruil van percelen grond langs de Belhuttebaan, met het oog op de realisatie van een sociaal woonproject, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Woonmaatschappij IJzer en Zee, Brugse Steenweg 2 te 8630 Veurne realiseert een bouwproject langs de Belhuttebaan.
Om voldoende parkeerruimte te voorzien op eigen terrein werd de rooilijn aangepast en wordt er een grondruil voorzien met het gemeentebestuur. Op het perceel dat de gemeente in ruil krijgt, wordt een fietsenstalling voorzien.
De nieuwe rooilijn werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 29 januari 2024.
De te ruilen percelen staan aangeduid op het opmetingsplan, opgemaakt door landmeter Johan D'Haene uit Koekelare op 07/09/2023.
Er werd beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.
Volgende percelen worden van de gemeente overgedragen naar de Woonmaatschappij IJzer en Zee, op het opmetingsplan aangeduid als de loten 2 en 2' :
- 42 m² grond gelegen Belhuttebaan, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 153W en met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 153K2
- 6 m² grond gelegen Belhuttebaan, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, zonder kadastraal nummer, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 153L2
Volgend perceel wordt van de Woonmaatschappij IJzer en Zee overgedragen naar de gemeente, op het opmetingsplan aangeduid als lot 1 :
- 20 m² grond gelegen Belhuttebaan, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 153X en met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 153H2
De ontwerpakte.
Het opmetingsplan.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Art. 1.
De akte opgemaakt voor de ruil van
- 42 m² grond gelegen Belhuttebaan, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 153W en met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 153K2, eigendom van de gemeente Koekelare
- 6 m² grond gelegen Belhuttebaan, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, zonder kadastraal nummer, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 153L2, eigendom van de gemeente Koekelare
tegen
- 20 m² grond gelegen Belhuttebaan, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 153X en met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 153H2, eigendom van de Woonmaatschappij IJzer en Zee uit Veurne
met het oog op de realisatie van een sociaal woonproject langs de Belhuttebaan, opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, wordt goedgekeurd.
Art. 2.
De Vlaams commissaris bij de Afdeling Vastgoedtransacties wordt gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte.
Art. 3.
De Hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van onderhavige akte.
Art. 4.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden voor:
Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
1. Opheffing beurtelings parkeren in de Hovaerestraat en de Stationsstraat
De nieuwe Wegcode gaat van kracht vanaf 01.09.2026. De regeling 'beurtelings parkeren' vervalt in de nieuwe Wegcode.
2. Signalisatie parkeerplaatsen Lekestraat
Naar aanleiding van de uitgevoerde wegeniswerken die plaatsgevonden hebben in de Lekestraat, dienden de parkeerplaatsen herbekeken te worden.
3. Schrappen van de Leegtestraat bij verboden toegang voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton
De Asstraat is de enige verbindingsweg die bovengenoemde tonnagebeperking reeds heeft, waardoor dit in de Leegtestraat dus overbodig blijkt te zijn.
4. Parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrisch laden
De locaties waar parkeerplaatsen voorbehouden zijn voor het opladen van elektrische voertuigen dienen opgenomen te worden in het algemeen verkeersreglement:
5. Parkeerverbod t.h.v. Westmeetstraat 1
Aan de overzijde van huisnummer 1 in de Westmeetstraat te Koekelare kunnen de bewoners niet of onvoldoende uitrijden uit de garage indien er voertuigen geparkeerd staan. Er wordt voorgesteld om gele belijning aan te brengen ter hoogte van Westmeetstraat 1.
Advies van de lokale politie inzake opheffing beurtelings parkeren in de Hovaerestraat en Stationsstraat.
Plan parkeerverbod Lekestraat.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.
Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.
Tijdens de zitting van de gemeenteraad wordt door dhr. Stijn Ramboer opgemerkt dat er in de ontwerpnotulen nog een administratieve rechtzetting dient te gebeuren. In het ontwerpbesluit stond een dubbele regeling opgenomen voor huisnummer 24 tot 26 in de Hovaerestraat (nl. zowel gele lijnen als parkeerverbod). Er wordt voorgesteld om hier te kiezen voor de gele lijnen.
Art. 1.
Volgend artikel wordt aangepast/aangevuld/geschrapt:
Volgend artikel wordt geschrapt:
Art. 5.3.1. Het halfmaandelijks parkeren wordt bevolen in de bebouwde kom met uitzondering bepaald bij artikel 4.1, 4.2 en 4.3.
Art. 5.3.2. Deze maatregel zal aangeduid worden door het verkeersbord E 11 bovenaan het verkeersbord F 1.
Art. 2
Volgend artikel wordt aangepast/aangevuld:
Art. 3.
Volgend artikel wordt geschrapt:
Art. 4.
Volgend artikel wordt aangevuld:
Art. 5.
Volgend artikel dienen te worden aangevuld:
De gemeente Koekelare ondertekende het Lokaal energie- en klimaatpact (LEKP 1.0). Jaarlijks dient een inhoudelijke en financiële rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt en bezorgd te worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. De gemeenteraad dient kennis te nemen van deze jaarlijkse rapportering van het LEKP 1.0.
De gemeente Koekelare ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0 op 11.10.2021.
Door het ondertekenen van het LEKP 1.0 engageert de gemeente Koekelare zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact engageert de gemeente Koekelare zich om bovenstaande doelstellingen na te streven zonder zich te verbinden op het al dan niet behalen van een van deze doelstellingen op gemeentelijk niveau. De gemeente Koekelare gaat dus met andere woorden een inspanningsverbintenis aan en geen resultaatsverbintenis.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden, dat na voorlegging aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt:
-> ingave van de meeste gegevens in het rapport LEKP gebeurt via andere instanties waardoor niet alle gegevens up-to-date zijn. Zo vermeldt het huidige rapport slechts de vooruitgang in energiebesparing en emissiereductiedoelstelling met de toestand op 13/03/2023. Ook de toestand van de verledding van de openbare verlichting dateert van 31/12/2023.
-> De gemeente moet zelf instaan voor de rapportering van bomen, hagen, natuurparken, ontharding en buffer- en infiltratievoorzieningen. Dit gebeurt via de website www.groenblauwpeil.be. Ook burgers kunnen hun steentje bijdragen en via deze website hun vorderingen toevoegen.
Vanaf 2024 dient de financiële rapportering te gebeuren aan de hand van een bijlage met de financiële verantwoording.
LEKP 1.0 - rapportering Koekelare 2025
LEKP 1.0 - Financiële rapportering Koekelare 2025
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 27.04.2020 tot toetreding aan het Burgemeestersconvenant 2030 voor klimaat en energie;
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten d.d. 20.04.2020 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 11.10.2021 tot ondertekening van het het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0;
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Na ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact en uitvoering van de gewenste en mogelijke acties heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van het trekkingsrecht waarbij verwacht wordt dat de gemeente eenzelfde bedrag besteedt.
Art. 1. De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering in verband met het lokaal Energie- en klimaatpact.
Aanvullend punt ingediend door fractie team 8680 inzake gemeentelijk zwembadplan.
Leren zwemmen is een duurzaam goed geworden. Nochtans is en blijft het een optimale vorm van bewegen en ontspannen voor veel mensen. Het kunnen leren zwemmen is dan ook van essentieel belang en van levensbelang.
De voorbije legislatuur is de zwembadcapaciteit in onze nabije omgeving gedaald. Voor zowel scholen als particulieren vanuit Koekelare is het geen evidentie meer om plaats te vinden voor schoolzwemmen en private zwemlessen.
Vanuit de fractie team8680 vinden we het belangrijk dat we hier als gemeente de komende legislatuur op inzetten en voor Koekelare een ‘zwembadplan’ uitwerken.
Vanuit de Vlaamse overheid werd een zwembaddecreet uitgewerkt wat financiële mogelijkheden biedt aan gemeentebesturen om te investeren in zwembadinfrastructuur. Hierbij voorziet het Vlaams Zwembaddecreet in 40 extra zwembaden en minstens 10.000 m² extra zwemwater. Vlaanderen voorziet daarvoor 30 jaar lang € 6 miljoen per jaar, waarbij de gemeenten kunnen rekenen op een jaarlijkse tussenkomst voor 30 jaar lang in de exploitatie.
Wat onze fractie betreft is er in onze nabije regio nood aan bijkomende zwembadcapaciteit. We zijn ook realistisch en beseffen ook dat wij dit als gemeente niet alleen kunnen en mogen doen. Weliswaar mogen we onze kop niet in het zand steken en dienen we te kijken waar er mogelijkheid is tot samenwerkingsverbanden met andere gemeentebesturen eventueel ook samen met private partners of door het participeren in een bestaand zwembad.
Wel dienen we ervoor te zorgen dat ook de bevolking van Koekelare genoeg mogelijkheden heeft en blijft hebben om te kunnen zwemmen. Hiervoor zetten we 3 prioriteiten voorop:
We vragen, vanuit de gemeenteraad, aan het college van burgemeester en schepenen om ikv het nieuw zwembaddecreet de mogelijkheden binnen onze regio te onderzoeken met andere steden, gemeenten en eventuele andere partners of een participatie in een reeds bestaand zwembad. We vragen dan ook om hiervoor middelen te voorzien ikv het uit te werken meerjarenplan 2026-2031 om te komen tot een volwaardig zwembadplan voor de Koekelaarse bevolking.
Namens team8680
Bijkomend agendapunt vanuit fractie team 8680 - gemeentelijk zwembadplan.
Raadslid Pollentier duidt dit aanvullend agendapunt. Hij vraagt om de verschillende pistes inzake samenwerking met andere lokale besturen inzake zwembaden te onderzoeken.
Schepen Lievens repliceert op deze duiding dat er bereidheid is om te spreken met andere lokale besturen.
Rondvraag.
Raadslid Wauters verwijst naar een vraag inzake de Grensstraat tijdens een eerdere gemeenteraadszitting. Hij suggereert om de ligging van deze straat beter te laten verduidelijken op Google Maps.
Raadslid Wauters verwijst naar de digitale communicatie door het lokaal bestuur waarbij een bewoner bij een vraag niet altijd een antwoord ontvangt. Hij suggereert om te werken met een digitale klachtenlijn.
De burgemeester antwoordt dat klachten die binnenkomen bij ons lokaal bestuur moeten behandeld worden. Formele klachten worden binnen ons bestuur bijgevolg verder behandeld.
Raadslid Demey verwijst naar een vraag tijdens de vorige gemeenteraadszitting inzake de Eernegemstraat. Hij vraagt of bewoners verder betrokken worden in dit project.
Schepen Ramboer antwoordt dat een plan wordt voorbereid waarna de betrokken bewoners in de Eernegemstraat een brief met een plan zullen ontvangen. Daarna kunnen bewoners opmerkingen geven.
Raadslid Demey vraagt of kan nagedacht worden om de flitscamera in de Eernegemstraat af te stellen op 50 km/u in plaats van 70 km/u zoals momenteel van toepassing is.
Schepen Ramboer antwoordt dat het een positief gegeven zou zijn mochten alle weggebruikers het huidige snelheidsregime naleven. Meteen het snelheidsregime aanpassen is momenteel niet aan de orde. Een piste kan zijn om de snelheid in deze straat te tellen en te meten en pas daarna een initiatief te nemen.
Raadslid Sys verwijst naar een vraag tijdens een eerdere gemeenteraadszitting inzake de opmaak van een nieuwe grachtenkaart. Hij vraagt of er meer nieuws is over de gestelde deadline.
Schepen Lievens antwoordt dat de deadline in Vlaanderen werd uitgesteld omdat de kaarten nog niet op punt staan en nog verder verfijnd moeten worden.
Raadslid Dewulf verwijst naar de jaarlijkse heraanleg van de sportterreinen. Hij vraagt of er dit jaar voorafgaand overleg gepleegd werd met de betrokken sportverenigingen? Hij vraagt of de aanleg van kunstgrasvelden op de planning staat?
Schepen Lievens antwoordt dat voorafgaand aan de opmaak van dit bestek overleg was met zowel de voetbalvereniging als de krachtbalvereniging. De aanleg van kunstgrasvelden wordt momenteel verder onderzocht.
Raadslid Dewulf vraagt wat de stand van zaken is inzake de herziening van de subsidies voor de jeugdverenigingen. Hij suggereert om niet meer te werken met werkjaren maar wel met kalenderjaren.
Schepen Ramboer antwoordt dat de bedoeling is om het bestaand reglement te vereenvoudigen en transparanter te maken voor de jeugdverenigingen. Er werd hiervoor binnen de Jeugdraad een werkgroep opgericht. Alle grieven en wensen worden opgelijst waarna een draftversie van het nieuwe reglement wordt opgemaakt. Normaal zou het reglement eind dit jaar klaar moeten zijn.
Raadslid Demey vraagt waarom de informatieborden langs de invalswegen werden weggenomen. Hij merkt op dat er verenigingen zijn die dit jammer vinden.
Schepen Lievens antwoordt dat deze borden definitief werden weggenomen aangezien deze geen meerwaarde meer vormen voor de verenigingen. Het digitaal bord aan het gemeentehuis werkt daarentegen wel heel goed en kan ook gratis gebruikt worden door de verenigingen.
Raadslid Sys verwijst naar werken in Koekelare, oa. in de Moerestraat, waarbij slijtage aan het wegdek werd aangepakt. Hij vraagt of dit een jaarlijkse aanpak betreft en of er hiervoor een uitvoeringsplan werd opgemaakt.
Schepen Ampoorter antwoordt dat er plaatselijke herstellingen werden uitgevoerd waarbij putten in het wegdek werden gevuld. Dit betroffen plaatselijke herstellingen die voorafgaand door het diensthoofd van de dienst openbare werken worden bekeken.
Raadslid Lootens verwijst naar een eerdere vraag inzake de pfas-bevraging in Koekelare. Ze vraagt wat de stand van zaken is.
De burgemeester antwoordt dat dit enkel brandweersites in Vlaanderen betreft. Onderzoek leerde ons dat de onderzoeken voor onze sites negatief waren. Bijgevolg is voor onze brandweersites geen verdere opvolging nodig.
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2025 om 20:37.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter