Terug
Gepubliceerd op 31/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 19:15 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 19:15.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 14.11.2022

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 14.11.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 14.11.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 14.11.2022 goed. 

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        Als een onroerend goed wordt verkocht, moet bepaalde informatie aan de koper worden meegedeeld. Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk.

        Er is sprake van een gefaseerde uitrol inzake het Vastgoedinformatieplatform. Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. De onboarding voor Gemeente Koekelare valt binnen Wave 3, waarbij de instap ligt tussen 07.02.2023 en 07.03.2023.

        Op 1 januari 2024 gaat de decretale verplichting in en zullen alle aanvragen in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers terecht kunnen op het platform.

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de aansluiting tot het Vastgoedinformatieplatform, vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie en goedkeuring verwerkersovereenkomst. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

        Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;

        Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

        Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

        Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;

        Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;

        Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;

        Overwegende dat de gemeente Koekelare de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;

        Relevante documenten

        Bijlage 1 - verwerkersovereenkomst. 

        Juridische grond - regelgeving

        Gelet artikel 173, van de Grondwet;

        Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

        5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:

        a)    de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        b)    de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;

        c)     de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;

        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

        Artikel 2 - Algemeen

        De gemeente Koekelare verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Koekelare doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Koekelare stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

        Na de onboarding van het vastgoedinformatieplatform voor gemeente Koekelare (wave 3), wordt ten voordele van gemeente Koekelare een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.

        Artikel 3 - Verschuldigde

        De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

        Artikel 4 - Bedrag

        Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag

        Retributiebedrag

        Vastgoeddossier

        100 EUR

        De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

        Artikel 5 - Invorderingswijze

         De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

         De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

        Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Koekelare voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

        §2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

        1. aanvragers; en
        2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

        §3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

        1. contact- en identificatiegegevens;
        2. financiële gegevens;
        3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
        4. vastgoedinformatie;
        5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

        §4. De gemeente Koekelare bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Koekelare verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Koekelare bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

        §5. De gemeente Koekelare doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Koekelare, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.

        Artikel 7 – Ondertekening

        De vastgoeddossiers die de gemeente Koekelare via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering

        Dit reglement vervangt vanaf de onboarding van het vastgoedinformatieplatform voor gemeente Koekelare (wave 3) alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die daarna kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

        Artikel 9 - Bekendmaking

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen, elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        Sedert verschillende jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders Fluvius Antwerpen, Fluvius Limburg, Gaselwest, Imewo, Fluvius West, Intergem, Iveka, Iverlek, PBE of Sibelgas een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen.

        Het huidige retributiereglement dat einde 2019 in de gemeenteraad goedgekeurd werd, vervalt in principe per 31 december 2022.

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het retributiereglement 2023-2025 aan nutsvoorzieningen, elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;

        Gelet op het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;

        Gelet op de goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;

        Gelet op het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;

        Gelet op het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;

        Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;

        Relevante documenten

        Gemeentelijke retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein 2023-2025.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Algemeen

        Er wordt aan de eigenaar van elke nuts­voor­ziening een retributie aan­ge­­rekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het ge­meen­telijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeen­te­we­gen.

        Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

        • alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, ver­deel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
        • alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nuts­voorzieningen.

        De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voor­af­gaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.

        Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

        Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 de­cember 2025.

        Artikel 2  - Retributie naar aanleiding van sleufwerken

        De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter open­lig­gende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voet­paden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro. 

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

        Een begonnen dag geldt voor een volledige dag. 

        Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onder­­­­houdswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen

        Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aan­sluitingswerken, herstellingen en kleine onder­­­houdswerken met een sleufoppervlakte van maxi­mum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grond­gebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.

        Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitings­punten op het grondgebied van de gemeente.

        Artikel 4 – Inning

        De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.  

        Artikel 5 – Definitief karakter

        Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

        Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

    • financiën

      • FINANCIEN - Goedkeuren gewone dotatie 2023 aan de Politiezone Polder.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        In de begroting 2023 van de Politiezone Polder staat voor de gemeente Koekelare een gewone dotatie van € 740.757 ingeschreven. Deze gewone dotatie 2023 aan de Politiezone Polder wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        De politiebegroting 2023 werd door de politieraad goedgekeurd op 07.12.2022. Deze begroting kan in bijlage teruggevonden worden. 

        Bij de opmaak van de politiebegroting 2023 werd rekening gehouden met de verdeelsleutel zoals bepaald in het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone. 

        Op de politiebegroting 2023 staat een gewone dotatie van € 740.757 voor de gemeente Koekelare ingeschreven. 

        Relevante documenten

        Politiebegroting 2023.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus. 

        Het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om de dotatie van de gemeente Koekelare aan de politiezone Polder zoals ingeschreven in de politiebegroting 2023, zijnde een gewone dotatie van € 740.757 goed te keuren en aan de politiezone Polder toe te kennen. 

        Art. 2.

        Dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur. 

      • FINANCIEN - Vaststelling van de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor het gedeelte gemeente.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        Lokale besturen moeten hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar aanpassen om hun kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook de kredieten voor 2022 aanpassen. 

        Op heden ligt de 3de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gedeelte gemeente voor aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        Lokale en provinciale besturen die de beleids- en beheerscyclus toepassingen, hebben in 2019 een meerjarenplan opgemaakt voor de periode 2020-2025. Dat meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020-2025 en de kredieten voor het boekjaar 2022.

        Omdat het vroegere jaarlijks budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan jaarlijks worden aangepast om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen hun meerjarenplan aanpassen om de raming uit hun initiële meerjarenplan te herzien en de kredieten voor 2023 vast te stellen. In dezelfde aanpassing kunnen ze ook, als dat nodig is, de kredieten voor 2022 wijzigen. 

        De gemeenten en de OCMW's hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar zij hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waarvoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. 

        Het definitief ontwerp van de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 werd besproken op het managementteam op 07.11.2022 en het college van burgemeester en schepenen op 29.11.2022

        Het ontwerp van de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 werd op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad. 

        De aanpassing 2022 aan het meerjarenplan 2020-2025 ligt voor aan de gemeenteraad. 

        De gemeenteraad neemt akte van het ontwerp van de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025.

        De gemeenteraad dient de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor het gedeelte gemeente vast te stellen. 

        Relevante documenten

        Definitieve bundel. 

        Documentatie genummerd. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40, artikel 249, artikel 257, artikel 286 §1,3°, artikel 287, artikel 330 en artikel 596.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen. 

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen. 

        De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beheers- en beleidscyclus.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, Els Verhelst
        Tegenstanders: Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad stelt de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - gedeelte gemeente - vast. 

      • FINANCIEN - Goedkeuren van de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor het gedeelte OCMW.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        Lokale besturen moeten hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar aanpassen om hun kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook de kredieten voor 2022 aanpassen. 

        Op heden ligt de 3de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gedeelte OCMW voor aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        Lokale en provinciale besturen die de beleids- en beheerscyclus toepassingen, hebben in 2019 een meerjarenplan opgemaakt voor de periode 2020-2025. Dat meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020-2025 en de kredieten voor het boekjaar 2022.

        Omdat het vroegere jaarlijks budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan jaarlijks worden aangepast om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen hun meerjarenplan aanpassen om de raming uit hun initiële meerjarenplan te herzien en de kredieten voor 2023 vast te stellen. In dezelfde aanpassing kunnen ze ook, als dat nodig is, de kredieten voor 2022 wijzigen. 

        De gemeenten en de OCMW's hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar zij hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waarvoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. 

        Het definitief ontwerp van de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 werd besproken op het managementteam op 07.11.2022 en op het college van burgemeester en schepenen d.d. 29.11.2022.

        De Raad voor maatschappelijk welzijn heeft in de zitting van heden de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor het gedeelte OCMW vastgesteld. Vervolgens dient de gemeenteraad de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voor het gedeelte OCMW goed te keuren. Door die goedkeuring wordt de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. 

        Relevante documenten

        Definitieve bundel.

        Documentatie genummerd. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 84, artikel 249, artikel 257, artikel 286 §1,3°, artikel 287, artikel 330 en artikel 596.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen. 

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen. 

        De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beheers- en beleidscyclus.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, Els Verhelst
        Tegenstanders: Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad keurt de 3de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - voor het gedeelte OCMW - goed. 

      • FINANCIEN - Goedkeuren retributie voor het gebruik van het Diftar recyclagepark met ingang van 01.01.2023 tot en met 31.12.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        De retributie voor het gebruik van het Diftar recyclagepark wordt jaarlijks geactualiseerd. Aan de gemeenteraad wordt de retributie voor het gebruik van het Diftar recyclagepark met ingang van 01.01.2023 tot en met 31.12.2023 ter goedkeuring voorgelegd.

        Feiten, context en argumentatie

        Er bestaat een uitgebreide productenverantwoordelijkheid voor volgende afvalstoffen, zoals gedefinieerd in Vlarema: drukwerkafval, afgedankte batterijen en accu's, oude en vervallen geneesmiddelen, afvalbanden, afgedankte elektrische en elektronischa apparatuur (AEEA), gebruikte dierlijke en plantaardige vetten en oliën van huishoudelijke oorsprong, afgewerkte olie, afgedankte voertuigen, afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen,...

        Bij de invulling van de aanvaardingsplichten wordt er gestreefd naar een internalisering van de afvalkost. 

        Er bestaat een terugnameplicht voor het huishoudelijk verpakkingsafval. Minstens papier en karton, hol glas en plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD-afval) moeten selectief worden ingezameld. 

        Papier en karton, hol glas, PMD-afval, bouw- en sloopafval, gebonden asbesthoudend bouw- en sloopafval, textiel en lederwaren, oude metalen, tuinafval, houtafval, afgedankt elektrische en elektronische apparaten, KGA, grofvuil, en andere afvalstoffen worden selectief ingezameld op het recyclagepark. 

        KGA wordt selectief verzameld op het recyclagepark. 

        Brandbaar grofvuil wordt selectief verzameld op het recyclagepark. 

        Het recyclagepark wordt opengesteld voor zowel huishoudelijke afvalstoffen als voor met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen. 

        De door of op vraag van de gemeente ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden in opdracht van de gemeente gerecycleerd, nuttig toegepast of verwijderd. 

        De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de financiën. 

        De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn. 

        De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerd retributiereglement. 

        De invoering van een gedifferentieerde contantbelasting  laat de gemeente toe om het principe "de vervuiler betaalt" toe te passen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, slechts in tweede instantie aan hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wordt gestimuleerd. 

        Er wordt gestreefd om het retributiereglement op het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen. 

        Op het recyclagepark worden ook afvalzakken, compostvaten, compostbakken, hun onderdelen en hun toebehoren verkocht. 

        Relevante documenten

        retributielijst 2023. 

        Juridische grond - regelgeving

        De grondwet, inzonderheid artikel 170 §4.

        De wet van 19 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen. 

        Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur. 

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. 

        Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. 

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. 

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan voor het het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval. 

        Het gemeentelijk politiereglement betreffende huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goedgekeurd door de gemeenteraad op 29.03.2004.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Vanaf 01.01.2023 t.e.m. 31.12.2023 wordt voor particulieren en badgegebruikers de retributie prijslijst 2023, zoals in bijlage bijgevoegd, gevestigd op het gebruik van het recyclagepark voor het leveren van afvalstoffen, voor de aankoop van afvalzakken, aanschaf van compostvaten, compostbakken, hun onderdelen en hun toebehoren. 

        Bij het afleveren van afvalstoffen wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn en afvalstoffen waarop met of zonder vrijstelling een retributie wordt geheven voor de verwerking ervan. 

        Art. 2.

        Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/gezin/jaar. Eens de vrijstelling is opgebruikt kan er nog eens 1000 kg/gezin/jaar aangebracht worden tegen een basistarief van 25 €/ton.  Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in art.1.

        De vrijstelling is enkel van toepassing voor bepaalde categorieën :

          Reglementair ingeschreven inwoners uit de gemeente

          Reglementair ingeschreven vreemdelingen

          Derden die aanvoeren voor een producent die inwoner is in de gemeente (vrijstelling in functie van saldo van producent)

          Nabestaanden overledenen (vrijstelling in functie van saldo overledene)

          Jeugdverenigingen met vast lokaal

         

        De vrijstelling geldt niet voor :

          Toekomstige inwoners zoals (ver)bouwers, aankopers van een huis, huurders

          Eigenaars terreinen, niet in de gemeente wonend

          Eigenaars/bewoners 2de verblijven

          Zelfstandigen, KMO’s

        Art. 3.

        De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die een zelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.

        Art. 4.

        De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgende jaar. 

        Art. 5.

        Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon.  Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden)

        Art. 6.

        Bij elke weegcyclus wordt er een minimum netto-gewicht van 5 kg in rekening gebracht.

        Art. 7. De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist.  De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg  en 10 kg voor het weegbereik van 15.000 kg tot 30.000 kg.

        Art. 8. Bij het overschrijden van de tweede vrijstelling wordt de aanvoer volledig verrekend aan het basistarief.

        Art. 9. Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil.  Dit kan met bancontact of met munten (vanaf 5 eurocent).  De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder.  Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.

        Art. 10. De gemeente betaalt het saldo op eenvoudig verzoek terug ingeval de referentiepersoon niet langer ingeschreven is in de gemeente.

        Art. 11. In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker tot na ontvangst van de betaling.  Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen.  Bij niet betaling binnen 1 maand volgt er een aanmaning.  Na 2 maanden volgt een 2de aanmaning. Indien nog niet betaald wordt start de gemeente de administratieve invordering.

        Art. 12. Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken, en dit met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s.

        Art. 13. De badge kost 10 €.

        Art. 14. Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.

        Voor de aanvoerders van vergelijkbaar bedrijfsafval zal de parkwachter een zo goed mogelijke schatting maken van de gewichten, zodat deze nog kunnen verrekend worden.

        Art. 15. Bij defecten aan de DIFTAR-toestellen waarbij de weeggegevens niet meer correct kunnen geregistreerd worden wordt geen verdere aanvoer van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen meer toegelaten.

        Art. 16. Het retributiereglement 2022 voor het gebruik van het diftar recyclagepark d.d. 20.12.2021 wordt opgeheven en vervangen door onderhavig reglement vanaf 01.01.2023.

    • IBO

      • IBO - Goedkeuring wijziging van het huishoudelijk reglement IBO De Buidel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement IBO De Buidel, rekening houdende met het systeem van voorschoolse en naschoolse inschrijvingen, met de indexering van de ouderbijdragen en met de voorwaarden voor de toekenning van het sociaal tarief (o.m. ook mogelijk voor pleegouders). 

        Feiten, context en argumentatie

        Het huidig huishoudelijk reglement van IBO De Buidel, werd goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27.06.2022.

        Het huishoudelijk reglement van IBO De Buidel dient te worden aangevuld o.m. rekening houdende met het systeem van voorschoolse en naschoolse inschrijvingen, de indexering van de ouderbijdragen en met de voorwaarden voor de toekenning van het sociaal tarief (o.m. ook mogelijk voor pleegouders). 

        Op heden ligt het voorstel tot actualisatie voor aan de gemeenteraad.

        Relevante documenten

        Huishoudelijk reglement IBO De Buidel - Versie 01.01.2023.

        Juridische grond - regelgeving

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 41, artikel 286,§1,1°, artikel 287, artikel 288 en artikels 330 tot en met 334.

        Besluit van de Vlaamse regering van 16 oktober 2020, B.S. 12.11.2020 tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang

        Amendement

        Amendement op punt 8: voorstel van vernieuwing huishoudelijk reglement IBO De Buidel.

        Vanuit de CD&V fractie stellen we voor om onderstaande zin toe te voegen aan het huishoudelijk reglement.  Dit met de bedoeling om, bij het wegvallen van de reden tot invoering van het inschrijvingssysteem op schooldagen, deze regeling ook binnen een redelijke termijn ook terug te kunnen schroeven. Het gebruik van het inschrijvinssysteem op schooldagen dient duidelijk als uitzonderingssysteem aanzien te worden.

        2.2.3  Inschrijvingen tijdens schooldagen

        Tijdens de schooldagen is het niet verplicht om vooraf in te schrijven.

        Evenwel kan het vooraf inschrijven tijdens de schooldagen, na overleg met het college van burgemeester en schepen, geactiveerd worden indien volgende objectieve parameters worden vastgesteld:

        • Personeelsbezetting, minder dan 10 koppen aanwezig.
        • Structureel probleem – na 1 maand geen begeleiders te vinden die afwezige begeleiders kunnen vervangen.
        • Aantal kinderen

        14 kinderen  per begeleider in combinatie met werken met piekmomenten (130%)

        Indien bovenstaande parameters terug structureel genormaliseerd zijn zal er gekeken worden om , na overleg met het college van burgemeester en schepenen , het reservatiesysteem terug af te schaffen voor schooldagen.

        Amendement CD&V
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Huishoudelijk reglement
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement van IBO De Buidel goed, waarna het aangepast huishoudelijk reglement van IBO De Buidel in werking treedt vanaf 01.01.2023. De geïndexeerde ouderbijdfragen worden toegepast vanaf 01.02.2023.

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren overeenkomst gratis grondafstand voor een strook grond, gelegen Sterrestraat 88 te Koekelare, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        Er dient een overeenkomst gratis grondafstand goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor een perceel grond, gelegen Sterrestraat t.h.v. huisnummer 88, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius heeft de intentie om, in het kader van het Aquafinproject 'Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat', een gescheiden stelsel aan te leggen in de Sterrewegel en 2 doodlopende zijstraten van de Sterrestraat.

        De zijstraat van de Sterrestraat tussen de huisnummers 84 en 116 is nog steeds in eigendom van meerdere private eigenaars en de overdracht naar het openbaar domein is een voorwaarde van Fluvius om in deze zijstraat een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

        Er werd met de private eigenaars onderhandeld om een overeenkomst gratis grondafstand af te sluiten zodat de weg kan overgedragen worden naar het openbaar domein.

        Het schepencollege heeft op 1 december 2020 een dienstverleningsovereenkomst met Aquafin goedgekeurd om de onderhandelingen te voeren met de betreffende eigenaars en een overeenkomst op te maken.

        Het studiebureau Jonckheere uit Brugge heeft een verwervingsplan opgemaakt, waarop het goed wordt afgebeeld als inneming nr. 22.

        Er werd een overeenkomst opgemaakt voor de gratis grondafstand van volgend goed : 22 m² grond, gelegen Sterrestraat 88, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 1601C2.

        Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.

        Relevante documenten

        De overeenkomst gratis grondafstand.

        Het verwervingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. De overeenkomst gratis grondafstand voor 22m² grond, gelegen Sterrestraat 88, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 1601C2 met het oog op de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel wordt goedgekeurd.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de opmaak van de aankoopakte.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren overeenkomst gratis grondafstand voor een strook grond, gelegen Sterrestraat 90 te Koekelare, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        Er dient een overeenkomst gratis grondafstand goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor een perceel grond, gelegen Sterrestraat t.h.v. huisnummer 90, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius heeft de intentie om, in het kader van het Aquafinproject 'Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat', een gescheiden stelsel aan te leggen in de Sterrewegel en 2 doodlopende zijstraten van de Sterrestraat.

        De zijstraat van de Sterrestraat tussen de huisnummers 84 en 116 is nog steeds in eigendom van meerdere private eigenaars en de overdracht naar het openbaar domein is een voorwaarde van Fluvius om in deze zijstraat een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

        Er werd met de private eigenaars onderhandeld om een overeenkomst gratis grondafstand af te sluiten zodat de weg kan overgedragen worden naar het openbaar domein.

        Het schepencollege heeft op 1 december 2020 een dienstverleningsovereenkomst met Aquafin goedgekeurd om de onderhandelingen te voeren met de betreffende eigenaars en een overeenkomst op te maken.

        Het studiebureau Jonckheere uit Brugge heeft een verwervingsplan opgemaakt, waarop het goed wordt afgebeeld als inneming nr. 21.

        Er werd een overeenkomst opgemaakt voor de gratis grondafstand van volgend goed : 16 m² grond, gelegen Sterrestraat 90, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 1601R.

        Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.

        Relevante documenten

        De overeenkomst gratis grondafstand.

        Het verwervingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. De overeenkomst gratis grondafstand voor 16 m² grond, gelegen Sterrestraat 90, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 1601R met het oog op de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel wordt goedgekeurd.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de opmaak van de aankoopakte.

      • TECHNISCHE DIENST - Dakrenovatie D'Hooge Linde : Goedkeuring lastvoorwaarden, raming en gunningswijze

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Eric Huyghe, Carole Himpens, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
        Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

        Omwille van problemen met waterinsijpeling en condensatie in de appartementen van het sociaal woonproject D'Hooge Linde (De Wallaart 2), wordt overgegaan tot een volledige dakrenovatie.

        Feiten, context en argumentatie

        In de appartementen van het sociaal woonproject D'Hooge Linde, gelegen De Wallaart 2, zijn er problemen met waterinsijpeling en ook met condensatie. Omwille van deze problemen werd beslist om over te gaan tot een volledige dakrenovatie.

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 12 oktober 2021 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Dakrenovatie D'Hooge Linde” toe te wijzen aan Architectenbureau Rik Verlinde & Partners bvba, Oostendestraat 227 te 8820 Torhout.

        In het kader van deze opdracht werd een bestek opgesteld door de ontwerper, Architectenbureau Rik Verlinde & Partners bvba uit Torhout.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 85.661,20 euro excl. btw of 90.800,87 euro incl. 6% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        Relevante documenten

        Overzichtsplan

        Uitgebreide en samenvattende raming

        Algemeen bestek

        Bijzonder bestek

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Het bestek en de raming voor de opdracht “Dakrenovatie D'Hooge Linde”, opgesteld door de ontwerper, Architectenbureau Rik Verlinde & Partners bvba, Oostendestraat 227 te 8820 Torhout worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 85.661,20 euro excl. btw of 90.800,87 euro incl. 6% btw.

        Art. 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2023.

  • Rondvraag

    • Rondvraag.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
      Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
      Eric Huyghe, Jolien Lootens-Stael, Raadsleden
      Afwezig: John Eeckloo, Raadslid

      Rondvraag. 

      Feiten, context en argumentatie

       Raadslid Demey vraagt wat de stand van zaken is inzake de timing voor de lopende wegeniswerken? Hij vraagt of er vertraging is.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat de timing moeilijk exact kan vastgelegd worden aangezien er verschillende fases door elkaar lopen. Het einde van dit project, na 365 werkdagen, werd in het bestek vastgelegd.

      Raadslid Demey vraagt op welke manier de werken zullen verlopen ter hoogte van de site met een tuincentrum en een voederfirma.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat hierover afspraken gemaakt werden met de firma Verhelst hoe de werken gefaseerd zullen uitgevoerd worden ter hoogte van deze firma.

      Raadslid Demey verwijst naar een actie van zijn fractie rond fietsveiligheid naar aanleiding van deze werken. Kan er nog rond bv. verlichting of snelheid preventief iets gebeuren?

      De Burgemeester antwoordt dat de verkeersomleiding momenteel vlot verloopt en er zijn geen noemenswaardige problemen. Er zijn frustraties over de snelheid van sommige weggebruikers. Snelheidscontroles kunnen zeker nog extra gebeuren. Tellingen zullen uitgevoerd worden door politie om zicht te krijgen op de verkeersbewegingen.

      Raadslid Dewulf vult aan dat het ook gaat over de Asstraat waar het heel donker is. Er zijn al auto’s in de gracht beland.

       

      Raadslid Demey meldt dat er verschillende verenigingen vragen of een extra opening kan gerealiseerd worden in de berging in De Balluchon om op die manier materiaal aan te voeren. In die berging zou ook een frigocel kunnen voorzien worden, bv. om drank per transpalet te verplaatsen.

      Burgemeester antwoordt dat de vraag over de realisatie van een extra opening geruime tijd niet meer vernomen werd. Hij geeft aan dat eerder hierover duidelijk op geantwoord werd en een duidelijk standpunt werd ingenomen. Hoe polyvalenter de zaal je maakt, hoe moeilijker uiteraard omdat er heel wat verwachtingen en vragen komen. De vraag over een frigocel werd nooit vernomen.

       

      Raadslid Demey meldt dat er veel zwerfvuil op het openbaar domein wordt achtergelaten. Wordt de camera momenteel nog ingezet?

      Schepen Jessy antwoordt dat de camera nog verder wordt ingezet. In het 1ste en 2de kwartaal 2022 werden er in Koekelare respectievelijk 40 filmdagen en 44 filmdagen georganiseerd. In de ganse MIROM-regio werden tijdens deze periode ongeveer 700 bestuurlijke verslagen opgemaakt waarbij in 331 situaties geen gezichtsherkenning mogelijk was. Er werden 233 boetes opgelegd. De camera’s werden niet steeds op dezelfde plaatsen geplaatst.

       

      Raadslid Demey vraagt waarom niet ingegaan werd op de motie inzake Radio 2 die binnen de DVV-regio werd voorbereid.

      Burgemeester antwoordt dat er een interne afspraak is waarbij we zeer terughoudend zijn om moties te aanvaarden, zeker wanneer al duidelijk is of deze motie gevolgd zal worden of niet.

       

      Raadslid Pollentier verwijst naar een vraag tijdens een eerdere raadszitting over facturen voor De Buidel. Ik vernam dat bij de opvolging van betalingen reeds mensen geweigerd werden. Hij vraagt wat de stand van zaken is.

      De Burgemeester antwoordt dat hij dit moet opvragen. Er wordt hieraan alvast gewerkt en een de echte versnelling zal kunnen gebeuren bij indiensttreding begin januari van een nieuw personeelslid.

       

      Raadslid Maertens verwijst naar de nieuwe verkeerslichten op het kruispunt Moerestraat-Ringlaan en naar een eerdere vraag hierover. De situatie zou nog geëvalueerd en eventueel bijgestuurd worden. Vooral de file in de Ringlaan is gevaarlijk voor fietsers die op de rotonde rijden.

      Burgemeester antwoordt dat werd gekozen voor een extra fase voor de verkeerslichten in het belang van de verkeersveiligheid van de fietsers. Hierdoor is het drukker tijdens de spitstijden. Dit wordt alvast gemonitord en verder opgevolgd.

       

      Raadslid Dewulf verwijst naar de kerstmarkt tijdens het voorbije weekend. Hij is van oordeel dat er nog enkele zaken beter kunnen waarbij de gemeente het verschil kan maken. De aankoop van herbruikbare bekers voorzien en het voorzien van voldoende aantakpunten voor elektriciteit. Hij hoorde hierover vragen van verenigingen.

      Schepen Jessy antwoordt dat MIROM veel inspanningen leverde voor de aankoop van de herbruikbare bekers. Er werd een niet te onderschatten investering door MIROM uitgevoerd voor alle vennoten-gemeenten waardoor de kosten gedrukt werden. Er komt een korting voor kleinere verenigingen. Achter het ganse systeem is ook een niet te onderschatten personeelsinzet betrokken.  

       

      Raadslid Dewulf verwijst naar de recente hacking bij Stad Antwerpen. Hij vraagt wat de gemeente specifiek doet om dit te vermijden?

      Schepen Jessy antwoordt dat een traject voor ethisch hacken goedgekeurd werd op voorstel van onze DPO en momenteel is Howest hiermee bezig. Daarnaast meldt ze dat het Smartloket binnenkort wordt geïnstalleerd. Een koppeling met burgerprofiel zal hierbij voorzien zijn. We wachten nog af voor de implementatie van een app voor het burgerprofiel.

De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 21:20.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter