Terug
Gepubliceerd op 29/06/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 22/05/2023 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 22/05/2023 om 19:00.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 24.04.2023

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 24.04.2023.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 24.04.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 24.04.2023 goed. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van o.v. Mirom op 30.05.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van o.v. Mirom op 30.05.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Mirom;

        Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven d.d. 26.04.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van o.v. Mirom op 30.05.2023, dewelke plaats zal vinden om 18u00 in domein Vossenberg (Hogestraat 194, 8830 Hooglede). 

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij John Eeckloo als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Mirom werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij Henri Dubois als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Mirom werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van o.v. Mirom d.d. 30.05.2023:

        1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 der statuten).
        2. Verslag van de commissaris.
        3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2022.
        4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris. 
        5. Aanstelling commissaris-Revisor.
        6. Benoeming van de bestuurder.
        7. Varia. 

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Mirom op 30.05.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van o.v. Mirom. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van de ov Fluvius van 07.06.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de ov Fluvius op 07.06.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 11.04.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 07.06.2023 om 18u30 plaatsheeft (digitaal) met als agenda:

        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Benoeming van een Commissaris.
        5. Statutaire benoemingen.
        6. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 29.04.2019 waarbij Willy Boone als vertegenwoordiger en Dirck Devreker als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de ov Fluvius voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 07.06.2023 met als agendapunten:

        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Benoeming van een Commissaris.
        5. Statutaire benoemingen.
        6. Statutaire mededelingen.

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 07.06.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. 

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van WVI dv op 07.06.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de dv WVI op 07.06.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;

        Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 29.03.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van dv WVI op 07.06.2023, dewelke plaats zal vinden om 18u30u in Furnevent, Nijverheidsstraat 8, 8630 Veurne;

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:

        1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 14-12-2022
        2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2022)

        3. Verslag van de commissaris

        4. Jaarrekeningen 2022

        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        6. Akteneming bestuurder met raadgevende stem

        7. Mededelingen

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij de heer Jan Lievens als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van WVI werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij de heer Henri Dubois als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van WVI werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken met betrekking tot deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd worden op de algemene vergadering van de dv WVI op 07.06.2023.

        Art. 2.

        De heer Jan Lievens en de heer Henri Dubois zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering dd. 07.06.2023 van de dv WVI, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren.

        Art. 3.

        Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de dv WVI en aan de betrokken vertegenwoordiger en plaatsvervanger.

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van TMVS dv op 20.06.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de TMVS dv op 20.06.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de TMVS;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 06.04.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van TMVS dv op 20.06.2023, dewelke plaats zal vinden om 17u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:

        1. Wijziging van vermogen 
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen 
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022 
        4. Verslag van de commissaris 
        5.  
          1. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022 
          2. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022 
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris 
        7. Actualisering presentievergoeding 
        8. Statutaire benoemingen

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij de heer Henri Dubois als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVS werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij mevrouw Els Verhelst als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van TMVS werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        Zijn goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 20.06.2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.

        Art. 2.

        De heer Henri Dubois en mevrouw Els Verhelst zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering dd. 20.06.2023 van TMVS dv, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren en alle akten en bescheiden daaromtrent onderschrijven.

        Art. 3.

        Een afschrift van dit besluit zal verstuurd worden:

        • Hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a Statutair Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent

        • Hetzij per elektronische post

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van DVV Westhoek op 21.06.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van DVV Westhoek op 21.06.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij DVV Westhoek;

        Gelet op het feit dat de gemeente per mail d.d. 03.05.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van DVV Westhoek op 21.06.2023, dewelke plaats zal vinden om 18uur in het Streekhuis Westhoek te Diksmuide.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij Willy Boone als vertegenwoordiger en Els Verhelst als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van DVV Westhoek voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van DVV Westhoek d.d. 21.06.2023:

        1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 14 december 2022
        2. Vaststelling van de jaarrekening 2022 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
          a. Ontwerp jaarrekening 2022
          b. Toelichting jaarrekening 2022
          c. Ontwerp jaarverslag 2022

        3. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten);

        4. Varia

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van DVV Westhoek d.d. 21.06.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van DVV Westhoek. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van Koelibri EVA-vzw op 22.06.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Koelibri EVA-vzw op 22.06.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente Koekelare in de algemene vergadering van de EVA-vzw Koelibri vertegenwoordigd wordt door 7 gemeenteraadsleden.

        Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 11.05.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Koelibri op 22.06.2023 om 20u00 in de raadzaal in de Brouwerij.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd.

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 de vertegenwoordigers en plaatsvervangend vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van de EVA-vzw Koelibri voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 22.06.2023:

        1. Ondertekenen van de aanwezigheidslijst
        2. Goedkeuring verslag van de vorige vergadering (24/11/2022)
        3. Kastoestand
        4. Personeel
        5. Jaarrekening
        6. Kwijting aan de bestuursleden
        7. Rondvraag

        Art. 2.

        De vertegenwoordigers van de gemeente die zullen deelnemen aan de Algemene Vergadering van Koelibri d.d. 22.06.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Algemene Vergadering van Koelibri. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van Cipal dv op 22.06.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Cipal dv op 22.06.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Cipal dv;

        Gelet op het feit dat de gemeente per mail d.d. 05.05.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Cipal dv op 22.06.2023, dewelke plaats zal vinden om 16u00 uur in het Technologiehuis in Geel. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om online te participeren.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 09.09.2019 waarbij Willy Boone als vertegenwoordiger en Dirck Devreker als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 22.06.2023:

        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
        2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
        3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
        4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
        5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2022
        6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2022
        7. Aanpassing van het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering
        8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 22.06.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van Cipal dv. 

      • SECRETARIAAT - Vaststellen van het mandaat voor de algemene vergadering van Fluvius-West op 26.06.2023.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Fluvius-West op 26.06.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 30.03.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26.06.2023 plaatsheeft om 18.00 uur in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 30.03.2023 overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij Els Verhelst als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld. 

        Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij Roy Vandendriessche als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Fluviust-West werd aangesteld. 

        Relevante documenten

        Documentatiestukken. 

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26.06.2023:

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2022.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Benoeming van een commissaris.
        8. Statutaire mededelingen.

        Art. 2.

        De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26.06.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

      • SECRETARIAAT - Aanduiding plaatsvervangend vertegenwoordiger AV De Mandel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        Voor de algemene vergadering van De Mandel werd op heden nog geen plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid. De gemeenteraad neemt hiervan kennis en duidt een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan. 

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad dient een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering van De Mandel. 

        Juridische grond - regelgeving

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Gestemd: Carole Himpens, Tine Maertens, John Eeckloo, Eric Huyghe, Els Verhelst, Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Tom Pollentier, Stijn Ramboer, Dirk Ampoorter, Roy Vandendriessche, Dirck Devreker, Henri Dubois, Jessy Salenbien, Sam Dewulf, Jan Lievens
        Stemmen voor: 16
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 16 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden voor Roy Vandendriessche. 

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad duidt Roy Vandendriessche aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de algemene vergadering bij De Mandel. 

        Art. 2.

        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan De Mandel. 

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring toetreding raamovereenkomst van Audit-Vlaanderen voor ICT-veiligheidsaudits bij lokale besturen.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        Naar aanleiding van de cyberincidenten eind 2022 heeft de Vlaamse overheid, op initiatief van minister Somers, beslist om het cofinancieringsaanbod van ICT-veiligheidsaudits voor lokale besturen in 2023 verder te zetten. 

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd om toe te treden tot de raamovereenkomst van Audit Vlaanderen, teneinde over te kunnen gaan tot het bestellen van een ICT-veiligheidsaudit. 

        Feiten, context en argumentatie

        Naar aanleiding van de cyberincidenten eind vorig 2022 heeft de Vlaamse overheid, op initiatief van minister Somers, beslist om het cofinancieringsaanbod van ICT-veiligheidsaudits voor lokale besturen in 2023 verder te zetten. Hiervoor slaan het Agentschap Binnenlands Bestuur en Audit Vlaanderen de handen in elkaar. Met de verderzetting van het aanbod krijgen steden en gemeenten opnieuw de nodige financiële ondersteuning om hun informatiebeveiliging te (laten) controleren én verbeteren.

        Gemeenten kunnen een eerste basisaudit bestellen, met of zonder een dag begeleiding. Tijdens deze basisaudit wordt het informatiesysteem getest op de belangrijkste zwakheden. De Vlaamse overheid cofinanciert twee derde van de prijs van de basisaudit.

        Daarnaast kunnen steden en gemeenten naar eigen keuze aanvullende audits bestellen, op maat van het bestuur. Voor de aanvullende audits wordt de helft van de kostprijs door de Vlaamse overheid betaald. Om in aanmerking te komen voor cofinanciering van een aanvullende audit, moet u wel steeds eerst een basisaudit laten uitvoeren. De ICT-veiligheidsaudits worden uitgevoerd door professionele auditfirma’s, in opdracht van het lokaal bestuur.

        In 2022 werd een audit uitgevoerd door twee studenten van de bacheloropleiding Computer & Cyber crime bij Howest. De uitvoering van deze audit voldeed niet volledig aan de verwachtingen. Daarom adviseert de informatieveiligheidscel om in 2023 in te zetten op het co-financieringsaanbod van Audit Vlaanderen voor een ICT-veiligheidsaudit. 

        Alle informatie over de bestelprocedure en de cofinancieringsvoorwaarden kunnen teruggevonden worden via onderstaande link: https://www.auditvlaanderen.be/lokale-besturen/cyberveilige-gemeenten/spoor-1/ict-veiligheidsaudits

        Relevante documenten

        Raamovereenkomst Audit Vlaanderen. 

        Juridische grond - regelgeving

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 84.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om de raamovereenkomst, zoals bijgevoegd in bijlage, goed te keuren. 

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring van het protocol bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheid.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het protocol bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheid. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het bestrijden van criminaliteit, fraude en onveiligheid is een belangrijke prioriteit voor het bestuur en voor de samenleving in het algemeen.

        Het uitwisselen van informatie in functie van bestuurlijke- of strafrechtelijke handhaving binnen een juridisch kader is daartoe noodzakelijk en aangewezen en dit met het oog op de goede handhaving van de openbare orde, het voorkomen van het plegen van misdrijven en meer in het algemeen de integrale en geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid.

        Doelstelling van de informatie-uitwisseling en het daartoe benodigde protocol is om te voorkomen dat criminelen en/of criminele organisaties door de overheid onbewust of ongewild, rechtstreeks dan wel onrechtstreeks worden gefaciliteerd in hun criminele doelstellingen en/of te voorkomen dat er een vermenging ontstaat tussen onder- en bovenwereld en de economische machtsposities te doorbreken die zijn opgebouwd met behulp van illegaal vergaard kapitaal.

        Het openbaar ministerie wenst zich, conform de omzendbrief BH 11/2017 en de daarin vermelde rechtsgronden, te engageren om deel te nemen aan voormelde bestuurlijke doelstelling en meer algemeen aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen binnen de contouren van huidig protocolakkoord en binnen het bestaande juridisch kader.

        In samenspraak met de politiezone en de deelnemende gemeenten wensen we om al deze doelstellingen te helpen realiseren een Protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving van Criminaliteit en Onveiligheid (hierna afgekort “Protocolakkoord BH”) te sluiten waarvan de partijen, strekking en draagwijdte in het protocol in bijlage wordt omschreven.

        Relevante documenten

        Protocol. 

        Juridische grond - regelgeving
        • Artikel 22 van de Grondwet.
        • Artikel 458, 458bis en 458ter van het Strafwetboek.
        • Artikel 1380 Gerechtelijk wetboek.
        • Artikel 21bis, 28quinquies en artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering.
        • Artikel 1382 en 1383 van het Burgerlijk wetboek.
        • Artikel 5, 5/1, 5/2, 13bis, 14, 40, 44/1 en 44 van de Wet op het politieambt.
        • Artikel 93bis WBTW.
        • Artikel 337 en 337/1 WIB.
        • Artikel 3.19.0.0.2. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit
        • Artikel 54-56 en 58 van het Sociaal Strafwetboek.
        • Artikel 320 AWDA.
        • Artikel 16.3.24 en 16.7.1 DABM.
        • Artikel 6.1.47en 6.1.5, VCRO.
        • Artikel 9bis van de Drugswet.
        • Artikel 15, 17 en 20 van de Vlaamse Wooncode.
        • Artikel 3 van de GAS wet.
        • Wet betreffende de bevolkingsregisters van 19 juli 1991.
        • Artikel 5 en 17 van de WVP van 8 december 1992.
        • artikel 119, 119bis,121, 130, 133, 134, 134ter, 134quater, 134quinquies, 134sexies, 134septies en 135 Nieuwe Gemeentewet.
        • Samengeordende wetsbepalingen van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken.
        • Artikel 3 en 11 van de wet van 28 december 1983 inzake sterke dranken.
        • Artikel 31 en 34 van de wet van 7 mei 1999 inzake kansspelen.
        • Artikel III.38 van het Wetboek Economisch Recht.
        • Artikel 28 van de Wapenwet van 8 juni 2006.
        • Artikel 11 van de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen.
        • Koninklijk besluit van 6 december 2015 betreffende consulenten voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
        • Artikel 61 e.v. van het Koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
        • Ministeriële omzendbrief MFO 3 van 14 juli 2002.
        • Omzendbrief van de procureur-generaal bij het Hof van Beroep te Gent n° 11/2017 van 13 oktober 2017 betreffende de deelname van het Openbaar Ministerie aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen en de daarin vermelde rechtsgronden (hierna afgekort als “omzendbrief BH 11/2017").
        • Omzendbrief van de procureur-generaal bij het Hof van Beroep te Antwerpen n° 10/2017 van 13 oktober 2017 betreffende de deelname van het Openbaar Ministerie aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen en de daarin vermelde rechtsgronden (hierna afgekort als “omzendbrief BH 10/2017”).
        • Omzendbrief COL 04/2018 van het College van procureurs-generaal betreffend het casusoverleg en het beroepsgeheim (zie ook wet van 6 juli 2017 houdende vereenvoudiging, harmonisering, informatisering en modernisering van bepalingen van burgerlijk recht en van burgerlijk procesrecht alsook van het
        • notariaat, en houdende diverse bepalingen inzake justitie).
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Het Protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving van Criminaliteit en Onveiligheid wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.

        Art. 2.

        De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd dit namens de gemeente te ondertekenen.

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring voorstel wijziging gebruiksreglement voor de gemeentelijke gemeenschapszalen.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van het gebruiksreglement voor de gemeentelijke gemeenschapszalen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Concreet worden er volgende wijzigingen voorgesteld, na bespreking en op voorstel van de drie zaalverantwoordelijken:

        • Opname zaal Oudstrijdersstraat 9 te Bovekerke met huurtarieven;
        • seniorenverenigingen, verenigingen voor zieke en/of mindervalide personen kunnen de schoonmaak na de activiteit laten uitvoeren tegen een tarief van 25 euro;
        • Verenigingen kunnen een zaal ten vroegste 2 jaar vooraf reserveren. Alle andere gebruikers kunnen niet langer dan 1 jaar op voorhand een zaal reserveren. 
        • Verenigingen die een zaal huren moeten voorafgaand een waarborg betalen van 50 euro, private personen die een zaal huren moeten voorafgaand een waarborg van 75 euro betalen. 

        Het document in bijlage bevat een overzicht van alle concrete wijzigingen die voorgesteld worden. 

        Relevante documenten

        Het voorstel tot wijziging van het gebruiksreglement voor de gemeentelijke gemeenschapszalen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1

        Er wordt voorgesteld om in artikel 3 de privé-feesten voor de zaal in de oudstrijderstraat te schrappen. Daarnaast wordt tevens voorgesteld om in artikel 9 op te nemen dat de waarborg niet terugbetaald wordt indien de schoonmaak overeenkomstig artikel 13 niet naar behoren werd uitgevoerd. 

        Art.2.

        De gemeenteraad beslist om principieel akkoord te gaan met de wijzigingen zoals in het voorstel in bijlage opgenomen.

    • financiën

      • FINANCIEN - Goedkeuring reglement provisie geringe exploitatie-uitgaven

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        De gemeenteraad keurt het reglement provisie geringe exploitatie-uitgaven goed.

        Feiten, context en argumentatie

        Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

        1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;

        2° wetgeving en procedures naleeft;

        3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

        4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

        5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

        Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

        Als onderdeel van het organisatiebeheersingssysteem is het aangewezen om een reglement provisie geringe exploitatie-uitgaven op te maken.

        Provisies voor geringe exploitatie-uitgaven kunnen cfr. Artikel 272§1. van het DLB ter beschikking gesteld worden van personeelsleden voor het betalen van geringe exploitatie-uitgaven die voor de goede werking van de dienst onmiddellijk moeten worden gedaan. De provisie is enkel te gebruiken voor kleine, onverwachte en dringende uitgaven. Voor deze uitgaven moet de gewone bestelbonprocedure niet gevolgd worden.

        Op het MAT van 17 april 2023 werd het principe van de provisierekeningen toegelicht en werd akkoord gegaan om een reglement geringe exploitatie-uitgaven uit te werken.

        Het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2023 ging principieel akkoord met het voorstel van het reglement geringe exploitatie-uitgaven. 

        Relevante documenten

        Reglement provisie geringe exploitatie-uitgaven. 

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41

        Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 217,218 en 219

        Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 272 §1 2°lid

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met het reglement provisie geringe exploitatie-uitgaven zoals in bijlage opgenomen. 

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuring kosteloze afstand van een stuk grond met wegenis (Sectie A, nr. 1291/n2) van de private eigenaars aan het openbaar domein, gelegen Fortstraat Koekelare.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        In 2011 werd een vergunning afgeleverd voor de uitvoering van wegenis- en rioleringswerken langs de Oostmeetstraat met het oog op de realisatie en de ontsluiting van 6 nieuwe woningen. De weginfrastructuur Fortstraat wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein.

        Feiten, context en argumentatie

        T.b.v. de realisatie van 6 nieuwe woningen langs de Oostmeetstraat, goedgekeurd door het schepencollege in zitting van 17 december 2012, werd een stuk weg aangelegd voor de ontsluiting van de nieuwe woningen.

        Dit stuk weg (Fortstraat),  behoort op heden nog steeds toe aan :

        - Dhr. Eddy Willaert, Sterrewegel 13 te 8680 Koekelare (1/2e volle eigendom)

        - Dhr. Rudy Willaert, Oostmeetstraat 61 te 8680 Koekelare (1/2e volle eigendom)

        Het is wenselijk dat de weg met bijhorende infrastructuur overgedragen wordt naar het openbaar domein.

        Dit perceel grond met wegenis is kadastraal gekend als Koekelare 1e Afdeling, Sectie A, nummer 1291/n2 en heeft een oppervlakte van 1a 84ca.

        Er werd een ontwerpakte voor de kosteloze overdracht van dit perceel grond met wegenis naar het openbaar domein opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.

        Relevante documenten

        De ontwerpakte kosteloze grondafstand

        Kadasterplan Fortstraat

        Juridische grond - regelgeving

        De vigerende bepalingen van het gemeentedecreet.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De ontwerpakte voor kosteloze overdracht van een perceel grond met wegenis van 1a84ca en gelegen Fortstraat (Koekelare 1e Afdeling, sectie A, nr. 1291/n2) naar het openbaar domein, wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuring kosteloze afstand van een stuk grond met wegenis (Sectie A, nr. 1289/y3) van de private eigenaar aan het openbaar domein, gelegen Fortstraat Koekelare.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        In 2011 werd een vergunning afgeleverd voor de uitvoering van wegenis- en rioleringswerken langs de Oostmeetstraat met het oog op de realisatie en de ontsluiting van 6 nieuwe woningen. De weginfrastructuur Fortstraat wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein.

        Feiten, context en argumentatie

        T.b.v. de realisatie van 6 nieuwe koppelwoningen langs de Oostmeetstraat, goedgekeurd door het schepencollege in zitting van 17 december 2012, werd een stuk weg aangelegd voor de ontsluiting van de nieuwe woningen.

        Dit stuk weg (Fortstraat),  behoort op heden nog steeds toe aan de nv PROMO met maatschappelijke zetel te 9820 Merelbeke, Koningin Astridlaan 79.

        Het is wenselijk dat de weg met bijhorende infrastructuur overgedragen wordt naar het openbaar domein.

        Dit perceel grond met wegenis is kadastraal gekend als Koekelare 1e Afdeling, Sectie A, nummer 1289/y3 en heeft een oppervlakte van 3a 40ca.

        Er werd een ontwerpakte voor de kosteloze overdracht van dit perceel grond met wegenis naar het openbaar domein opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.

        Relevante documenten

        De ontwerpakte kosteloze grondafstand

        Kadasterplan Fortstraat

        Juridische grond - regelgeving

        De vigerende bepalingen van het gemeentedecreet.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De ontwerpakte voor kosteloze overdracht van een perceel grond met wegenis van 3a40ca en gelegen Fortstraat (Koekelare 1e Afdeling, sectie A, nr. 1289/y3) naar het openbaar domein, wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.

      • TECHNISCHE DIENST - Renovatie Sporthal 1 - Perceel 5 : Volkernschrijnwerk - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

        Het ontwerpdossier voor de renovatie van sporthal 1 - Perceel Volkernschrijnwerk, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 januari 2018 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie Sporthal 1' toe te wijzen aan Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.

        In het kader van de opdracht “Renovatie Sporthal 1 - Perceel 5 : Volkernschrijnwerk” werd een ontwerpdossier opgesteld door de ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.

        Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsproceduren zonder voorafgaande bekendmaking. 

        Relevante documenten

        Bestek

        Gedetailleerde meetstaat

        Samenvattende meetstaat

        Raming

        Grondplan - verzamelplan

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 80.089,15 euro excl. btw of 96.907,87 euro incl. btw.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0742-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-8 (ACT-119). 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie Sporthal 1 - Perceel 5 : Volkernschrijnwerk”, opgesteld door de ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 80.089,15 euro excl. btw of 96.907,87 euro incl. 21% btw.

        Art. 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0742-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-8 (ACT-119).

  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

      Varia

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Pollentier vernam dat voor de opmaak van de omgevingsanalyse in het kader van het BOA decreet beroep gedaan zal worden op dezelfde firma die de externe omgevingsanalyse zal opmaken. Deze firma zal ook de bestuurskrachtmeting uitvoeren. Hij vraagt wat hiervoor de reden is.

      De burgemeester antwoordt dat een omgevingsanalyse opgemaakt wordt aangezien dit een verplichting is binnen de opmaak van het volgende meerjarenplan 2026-2031. Hiervoor wordt beroep gedaan op een externe firma die hiervoor reeds heel wat ervaring opdeed. Het is volledig logisch dat ook deze firma het nodige doet voor de opmaak van de nodige omgevingsanalyses die noodzakelijk is in het kader van het BOA decreet.

       

      Raadslid Pollentier vernam dat voor sommige vacatures binnen het lokaal bestuur weinig sollicitaties binnenkomen. Hij verwijst naar een eerdere vraag om relevante anciënniteit te laten meenemen voor nieuwe vacatures. Hij vraagt of dit nog zal aangepast worden.

      De burgemeester antwoordt dat momenteel vooral voor de instroom van medewerkers schoonmaak weinig respons komt. Over de vraag inzake meeneembaarheid van relevante anciënniteit voor deze doelgroep kreeg hij geen vragen.

       

      Raadslid Dewulf verwijst naar de tarieven voor elektriciteit die deels of bijna genormaliseerd werden. Hij vraagt of een aanpassing van het doofregime voor de openbare verlichting nog mogelijk is?

      De burgemeester antwoordt dat de tarieven voor elektriciteit inderdaad opnieuw normaler zijn. Het is nog te vroeg om nu al het doofregime voor de openbare verlichting aan te passen. Daarenboven is aanpassen van dit doofregime in de talrijke schakelkasten een ingrijpende operatie is die door Fluvius dient uitgevoerd worden. Bij de vorige aanpassing in de Vlaamse steden en gemeenten werden hiervoor geen kosten aangerekend.  

De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2023 om 19:38.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter