Terug
Gepubliceerd op 31/05/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 22/05/2023 - 19:00

SECRETARIAAT - Goedkeuring van het protocol bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheid.

Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Willy Boone, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Raadsleden

Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het protocol bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheid. 

Feiten, context en argumentatie

Het bestrijden van criminaliteit, fraude en onveiligheid is een belangrijke prioriteit voor het bestuur en voor de samenleving in het algemeen.

Het uitwisselen van informatie in functie van bestuurlijke- of strafrechtelijke handhaving binnen een juridisch kader is daartoe noodzakelijk en aangewezen en dit met het oog op de goede handhaving van de openbare orde, het voorkomen van het plegen van misdrijven en meer in het algemeen de integrale en geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid.

Doelstelling van de informatie-uitwisseling en het daartoe benodigde protocol is om te voorkomen dat criminelen en/of criminele organisaties door de overheid onbewust of ongewild, rechtstreeks dan wel onrechtstreeks worden gefaciliteerd in hun criminele doelstellingen en/of te voorkomen dat er een vermenging ontstaat tussen onder- en bovenwereld en de economische machtsposities te doorbreken die zijn opgebouwd met behulp van illegaal vergaard kapitaal.

Het openbaar ministerie wenst zich, conform de omzendbrief BH 11/2017 en de daarin vermelde rechtsgronden, te engageren om deel te nemen aan voormelde bestuurlijke doelstelling en meer algemeen aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen binnen de contouren van huidig protocolakkoord en binnen het bestaande juridisch kader.

In samenspraak met de politiezone en de deelnemende gemeenten wensen we om al deze doelstellingen te helpen realiseren een Protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving van Criminaliteit en Onveiligheid (hierna afgekort “Protocolakkoord BH”) te sluiten waarvan de partijen, strekking en draagwijdte in het protocol in bijlage wordt omschreven.

Relevante documenten

Protocol. 

Juridische grond - regelgeving
  • Artikel 22 van de Grondwet.
  • Artikel 458, 458bis en 458ter van het Strafwetboek.
  • Artikel 1380 Gerechtelijk wetboek.
  • Artikel 21bis, 28quinquies en artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering.
  • Artikel 1382 en 1383 van het Burgerlijk wetboek.
  • Artikel 5, 5/1, 5/2, 13bis, 14, 40, 44/1 en 44 van de Wet op het politieambt.
  • Artikel 93bis WBTW.
  • Artikel 337 en 337/1 WIB.
  • Artikel 3.19.0.0.2. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit
  • Artikel 54-56 en 58 van het Sociaal Strafwetboek.
  • Artikel 320 AWDA.
  • Artikel 16.3.24 en 16.7.1 DABM.
  • Artikel 6.1.47en 6.1.5, VCRO.
  • Artikel 9bis van de Drugswet.
  • Artikel 15, 17 en 20 van de Vlaamse Wooncode.
  • Artikel 3 van de GAS wet.
  • Wet betreffende de bevolkingsregisters van 19 juli 1991.
  • Artikel 5 en 17 van de WVP van 8 december 1992.
  • artikel 119, 119bis,121, 130, 133, 134, 134ter, 134quater, 134quinquies, 134sexies, 134septies en 135 Nieuwe Gemeentewet.
  • Samengeordende wetsbepalingen van 3 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken.
  • Artikel 3 en 11 van de wet van 28 december 1983 inzake sterke dranken.
  • Artikel 31 en 34 van de wet van 7 mei 1999 inzake kansspelen.
  • Artikel III.38 van het Wetboek Economisch Recht.
  • Artikel 28 van de Wapenwet van 8 juni 2006.
  • Artikel 11 van de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen.
  • Koninklijk besluit van 6 december 2015 betreffende consulenten voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
  • Artikel 61 e.v. van het Koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
  • Ministeriële omzendbrief MFO 3 van 14 juli 2002.
  • Omzendbrief van de procureur-generaal bij het Hof van Beroep te Gent n° 11/2017 van 13 oktober 2017 betreffende de deelname van het Openbaar Ministerie aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen en de daarin vermelde rechtsgronden (hierna afgekort als “omzendbrief BH 11/2017").
  • Omzendbrief van de procureur-generaal bij het Hof van Beroep te Antwerpen n° 10/2017 van 13 oktober 2017 betreffende de deelname van het Openbaar Ministerie aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen en de daarin vermelde rechtsgronden (hierna afgekort als “omzendbrief BH 10/2017”).
  • Omzendbrief COL 04/2018 van het College van procureurs-generaal betreffend het casusoverleg en het beroepsgeheim (zie ook wet van 6 juli 2017 houdende vereenvoudiging, harmonisering, informatisering en modernisering van bepalingen van burgerlijk recht en van burgerlijk procesrecht alsook van het
  • notariaat, en houdende diverse bepalingen inzake justitie).
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017.
Publieke stemming
Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1.

Het Protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving van Criminaliteit en Onveiligheid wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.

Art. 2.

De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd dit namens de gemeente te ondertekenen.