Terug
Gepubliceerd op 14/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 19:30 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
Els Verhelst, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 27/06/2022 om 19:40.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 23.05.2022

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 23.05.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 23.05.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 23.05.2022 goed. 

      • SECRETARIAAT - Rapportering organisatiebeheersing 2021 door de algemeen directeur conform artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzingen van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over de organisatiebeheersing. De rapportering over de organisatiebeheersing 2021 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men: 

        1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
        2° wetgeving en procedures naleeft;
        3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

        Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW georganiseerd wordt, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. 

        Tussen 30 januari 2019 en 20 maart 2019 voerde Audit Vlaanderen een organisatie-audit met begeleide zelfevaluatie uit in gemeente en OCMW Koekelare. Deze audit evalueerde de adequaatheid van de aanpak van organisatiebeheersing en de beheersing van de management- en ondersteunende processen op organisatieniveau. De Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen fungeerde hierbij als referentiekader. Deze audit maakte geen evaluatie van de volledige werking van gemeente en OCMW Koekelare, maar ging na of de instrumenten en randvoorwaarden aanwezig waren om van een "beheerste organisatie" te kunnen spreken. 

        Op 31 mei 2019 leverde Audit Vlaanderen een auditrapport af over de "organisatie-audit met begeleide zelfevaluatie" bij gemeente en OCMW Koekelare. Dit rapport bevatte een aantal aanbevelingen, waarvoor het management een streefdatum, een verantwoordelijke en een actieplan heeft bepaald. De aanbevelingen zijn de belangrijkste verbeterpunten uit een audit. De implementatie ervan en de rapportering hierover aan het politieke niveau, is de verantwoordelijkheid van het management. 

        Op 3 december 2020 bezorgde Audit Vlaanderen een rapport met de conclusies over de opvolging van de aanbevelingen en de rapportering organisatiebeheersing door gemeente Koekelare. Overeenkomstig artikel 221 van het decreet over het lokaal bestuur werd dit rapport aan de leden van de gemeente- en OCMW-raad bezorgd. 

        Audit Vlaanderen gaf de aanbeveling dat de organisatie een duidelijk kader voor organisatiebeheersing vaststelt en dit ter goedkeuring voorlegt aan de raden. Op 1 juli 2019 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het kader voor organisatiebeheersing goed, als volgt: 

        • De leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen wordt gehanteerd om aan de organisatiebeheersing te werken;
        • Met een 3-jaarlijkse zelfevaluatie wordt stilgestaan bij de eigen werking. 
        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        De rapportage organisatiebeheersing 2021 werd besproken op het managementteam van 25 april 2022. 

        De rapportage organisatiebeheersing 2021 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2022.

        Relevante documenten

        Excel verbeteracties.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2021.

      • SECRETARIAAT - Rapportering klachtenbehandeling 2021 door de algemeen directeur conform artikel 303 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling. Dit systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218 DLB. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. De rapportering over klachten ingediend tegen het gemeentebestuur tijdens het jaar 2021 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad heeft d.d. 26.02.2018 een klachtenreglement vastgesteld.

        Dit systeem van klachtenbehandeling is georganiseerd op ambtelijk niveau, onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. 

        Het systeem van klachtenbehandeling is opgenomen is in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente, en jaarlijks rapporteert hij aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;

        Overwegende dat een rapportering betreffende de klachten en de klachtenbehandeling van het lokaal bestuur Koekelare in 2021 werd opgemaakt en vastgesteld door de algemeen directeur, in samenwerking en na overleg met het managementteam d.d. 24 mei 2022, en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.

        De rapportering betreffende de klachten en de klachtenbehandeling 2021 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2022

        Tijdens het jaar 2021 werd één klacht ingediend tegen het gemeentebestuur.

        Relevante documenten

        Klachtenregister Gemeente 2021. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering betreffende klachtenbehandeling 2021.

      • SECRETARIAAT - Rapportering met betrekking tot de voorafgaandelijke wettigheid en regelmatigheidscontrole door de financieel directeur (visum) 2021.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1° van het decreet over het lokaal bestuur. Naar aanleiding van de "rapportage organisatiebeheersing 2021" wordt over de visums gerapporteerd zoals deze verleend werden door de financieel directeur tijdens het jaar 2021. De rapportering over de visums zoals deze verleend werden door de financieel directeur tijdens het jaar 2021 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        Een verbintenis mag alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan;

        De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto kasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan;

        De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1° van het decreet over het lokaal bestuur;

        De financieel directeur verleent een visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. De financieel directeur kan voorwaarden koppelen aan het visum. Als de financieel directeur weigert een visum te verlenen, of als er voorwaarden aan gekoppeld worden, motiveert de financieel directeur dat;

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, na advies van de financieel directeur, bepalen de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur deze controle, vermeld in artikel 266, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur, uitoefent. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting. Dit gebeurde bij beslissing van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14.12.2020;

        Naar aanleiding van ‘de rapportage organisatiebeheersing 2021’ wordt gerapporteerd over de visums zoals deze verleend werden door de financieel directeur tijdens het jaar 2021;

        De rapportage met betrekking tot de voorafgaandelijke wettigheid en regelmatigheidscontrole werd besproken op het managementteam van 25 april 2022. 

        De rapportage met betrekking tot de voorafgaandelijke wettigheid en regelmatigheidscontrole 2021 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2022.

        Relevante documenten

        Visum 2021.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2018;

        De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016;

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage betreffende de visums verleend door de financieel directeur in 2021.

      • SECRETARIAAT - Beslissing voorwaardelijk aanbod op de aandelen NV West-Vlaams Woonkrediet.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        Gemeente Koekelare is aandeelhouder van NV West-Vlaams Woonkrediet (1600 aandelen). De sector van de erkende kredietmaatschappijen is de laatste jaren gekenmerkt door een ingrijpende consolidatiebeweging en wordt zowel financieel als operationeel geconfronteerd met heel wat uitdagingen. De Raad van Bestuur van de NV West-Vlaams Woonkrediet heeft een initiatief genomen, dewelke resulteerde in een concreet voorstel van een voorwaardelijk bod op de aandelen door Onesto Kredietmaatschappij, de grootste erkende kredietmaatschappij van Vlaanderen. Bovengenoemd voorwaardelijk bod wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gemeente Koekelare is aandeelhouder van NV West-Vlaams Woonkrediet (1600 aandelen). 

        De sector van de erkende kredietmaatschappijen is de laatste jaren gekenmerkt door een ingrijpende consolidatiebeweging. Daarenboven heeft de Vlaamse overheid beslist tegenover de erkende kredietmaatschappijen een andere koers te varen. Zowel financieel als operationeel wordt de sector geconfronteerd met heel wat nieuwe uitdagingen. De administratieve last neemt toe en het wordt steeds moeilijker om tegelijk het sociale doel te realiseren en een aanvaardbare rendabiliteit te verzekeren. 

        De raad van bestuur van NV West-Vlaams Woonkrediet heeft initiatieven genomen en knoopte hiervoor gesprekken aan met andere erkende kredietmaatschappijen, wat resulteerde in een concreet voorstel dat de vorm aanneemt van een voorwaardelijk bod op de aandelen door Onesto kredietmaatschappij, de grootste erkende kredietmaatschappij van Vlaanderen, die door de beoogde samenwerking haar werking kan optimaliseren over het gehele Vlaamse grondgebied. De aangeboden overnameprijs bedraagt €3,06 per aandeel. 

        Het voorwaardelijk aanbod van Onesto kan in bijlage teruggevonden worden en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Relevante documenten

        Brief d.d. 07.04.2022 van Onesto Kredietmaatschappij nv m.b.t. een voorwaardelijk bod op de aandelen van het West-Vlaams Woonkrediet nv. 

        Brief d.d. 14.04.2022 van het West-Vlaams Woonkrediet. 

        Voorwaardelijk bod Onesto op de aandelen van het West-Vlaams Woonkrediet nv. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om het voorwaardelijk bod op aandelen van de NV West-Vlaams Woonkrediet door Onesto Kredietmaatschappij goed te keuren. 

    • financiën

      • FINANCIEN - Goedkeuren van de jaarrekening 2021 van het OCMW.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        Conform artikel 249 van het decreet over het lokaal bestuur keurt de gemeenteraad de jaarrekening 2021 van het OCMW goed zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. 

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 171 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten. 

        Het beleidsrapport betreffende de jaarrekening wordt overeenkomstig artikel 260 van het bovengenoemde decreet vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. 

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. 

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        De jaarrekening 2021 werd besproken op het managementteam van 3 juni 2022.

        De jaarrekening 2021 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2022.

        De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2021 van het OCMW, zoals opgemaakt door de financieel directeur. 

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelde in de zitting van heden de jaarrekening 2021 vast, waarna de gemeenteraad de jaarrekening 2021 van het OCMW dient goed te keuren. 

        Relevante documenten

        Bundel documentatie. 

        Bundel rekening.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 25.06.2010.

        Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapportering en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 01.10.2010.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van het OCMW goed. 

      • FINANCIEN - Vaststellen van de jaarrekening 2021.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        De jaarrekening 2021 ligt voor aan de gemeenteraad, conform artikel 249 tot en met artikel 253 en artikel 260 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter vaststelling. 

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 171 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten. 

        Het beleidsrapport betreffende de jaarrekening wordt overeenkomstig artikel 260 van het bovengenoemde decreet vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. 

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. 

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        De jaarrekening 2021 werd besproken op het managementteam van 3 juni 2022.

        De jaarrekening 2021 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2022.

        De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2021 van de gemeente, zoals opgemaakt door de financieel directeur. 

        Relevante documenten

        Bundel documentatie. 

        Bundel rekening. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 25.06.2010.

        Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapportering en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 01.10.2010.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2021 vast. 

      • FINANCIEN - Goedkeuring wijziging reglement retributie op het gebruik van het openbaar domein 2020-2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van het reglement retributie op het gebruik van het openbaar domein 2020-2025. Concreet wordt voorgesteld om de aanvraagperiode van 5 kalenderdagen aan te passen naar 5 werkdagen. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het reglement retributie op het gebruik van het openbaar domein 2020-2025 werd goedgekeurd in gemeenteraad van 16 december 2019.

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van het reglement retributie op het gebruik van het openbaar domein 2020-2025.

        Concreet wordt voorgesteld om de aanvraagperiode van 5 kalenderdagen aan te passen naar 5 werkdagen.

        In bijlage kan het voorstel tot wijziging van het reglement retributie op het gebruik van het openbaar domein 2020-2025 teruggevonden worden, samen met een gecoördineerde versie. 

        Relevante documenten

        Het voorstel tot wijziging van het reglement retributie op het gebruik van het openbaar domein 2020-2025.

        Gecoördineerde versie. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de wijzigingen zoals in het voorstel in bijlage opgenomen. 

    • jeugd

      • JEUGD - Goedkeuring statuten, huishoudelijk reglement en afsprakennota lokaal overleg kinderopvang (LOK).

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad worden de geactualiseerde statuten, het huishoudelijk reglement en de afsprakennota voor het lokaal overleg kinderopvang (LOK) ter goedkeuring voorgelegd.

        Feiten, context en argumentatie

        Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is de formele adviesraad inzake kinderopvangmateries in de ruime betekenis van het woord.  Om deze taak naar behoren te vervullen, verleent het LOK adviezen, zowel op verzoek van het lokaal bestuur als uit eigen beweging en neemt het tevens initiatieven die zijn taken en opdrachten bevorderen.

        De taken en opdrachten van het Lokaal Overleg Kinderopvang zijn, overeenkomstig het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013, als volgt bepaald :

        • Het lokaal bestuur adviseren bij de opmaak van het meerjarenplan;
        • Het lokaal bestuur adviseren over de uitvoering van het meerjarenplan, wat betreft de doelstellingen kinderopvang;
        • Het lokaal bestuur adviseren met betrekking tot de uitbreiding van de kinderopvang binnen het eigen grondgebied. Het lokaal bestuur geeft op haar beurt dan advies aan Kind en Gezin.

        Daarnaast verspreidt het Lokaal Overleg Kinderopvang informatie en kan het Lokaal Overleg Kinderopvang desgewenst activiteiten organiseren over of met betrekking tot het thema kinderopvang.

        Artikel 2 van het BVR van 24 mei 2013 dat bepaalt dat het lokaal bestuur een taak heeft betreffende het lokaal beleid kinderopvang. Die taak houdt onder meer in dat het lokaal bestuur de samenstelling en de bepalingen omtrent de interne werking van het Lokaal Overleg Kinderopvang vastlegt. Dit gebeurt in de statuten, het huishoudelijk reglement en de afsprakennota.

        Conform het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben om op regelmatige  en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak (participatie van de burger).

        De statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang, het overzicht van de actoren, gebruikers, deskundigen en vertegenwoordigers lokaal bestuur in LOK gemeente Koekelare en hun stemrecht,  het huishoudelijk reglement en de afsprakennota werden besproken in de vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang d.d. 18.05.2022 en werden op die datum door de leden van het LOK gunstig geadviseerd.

         

        Relevante documenten

        . LOK - Statuten 18.05.2022

        . Actoren, gebruikers, deskundigen en vertegenwoordigers lokaal bestuur in LOK gemeente Koekelare - Stemrecht

        . LOK - Huishoudelijk Reglement 18.05.2022

        . LOK - Afsprakennota 18.05.2022

        Juridische grond - regelgeving

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 41, tweede lid, 13°, artikel 304, §3 en artikel 304, §5.

        Besluit van de Vlaamse regering  van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang (B.S. 18.06.2013), zoals gewijzigd tot op heden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad keurt de statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang met erbijhorend het overzicht van de actoren, gebruikers, deskundigen en vertegenwoordigers lokaal bestuur in LOK gemeente Koekelare en hun stemrecht, het huishoudelijk reglement en de afsprakennota goed.

    • IBO

      • IBO - Goedkeuring wijziging van het huishoudelijk reglement IBO De Buidel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement IBO De Buidel, rekening houdende met het systeem van voorschoolse en naschoolse inschrijvingen en de algemene werking. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het huidig huishoudelijk reglement van IBO De Buidel, werd goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 12.10.2020.

        Het huishoudelijk reglement van IBO De Buidel dient te worden geactualiseerd o.m. rekening houdende met het systeem van voorschoolse en naschoolse inschrijvingen en algemene werking. 

        Op heden ligt het voorstel tot actualisatie voor aan de gemeenteraad.

        Relevante documenten

        Huishoudelijk reglement IBO De Buidel - Versie 01.09.2022

        Juridische grond - regelgeving

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen

        Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 23.01.2019 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40

        Besluit van de Vlaamse regering van 16 oktober 2020, B.S. 12.11.2020 tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Jolien Lootens-Stael
        Tegenstanders: Eric Huyghe, Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement van IBO De Buidel goed, waarna het aangepast huishoudelijk reglement van IBO De Buidel in werking treedt vanaf 01.09.2022.

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuring kosteloze overdracht gronden van De Mandel naar het Openbaar Domein, gelegen Tuinwijk te Koekelare.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        De weginfrastructuur die nodig was voor de ontsluiting van 7 nieuwe woningen in de Tuinwijk wordt, samen met een stukje voetweg, kosteloos overgedragen naar het openbaar domein.

        Feiten, context en argumentatie

        Voor de realisatie van een verkaveling in de Tuinwijk door De Mandel cvba, werd een nieuwe weg aangelegd in functie van de ontsluiting van 7 woningen en de aanleg van nutsleidingen.

        Deze weg en ook een stukje voetweg behoren op heden nog toe aan de bouwmaatschappij De mandel cvba.

        Het is wenselijk dat de rijweg met bijhorende infrastructuur overgedragen wordt naar het openbaar domein.

        De over te dragen rijweg heeft een oppervlakte van 484 m² en is deel van de kadastrale nummers Koekelare 1e Afdeling, Sectie A, 479/p, 479/r en 479/z.

        Het over te dragen stukje voetweg heeft een oppervlakte van 26 m² en is deel van het kadastrale nummer Koekelare 1e Afdeling, Sectie A, 479/s.

        De over te dragen percelen staan afgebeeld als de percelen A en B op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Benoit Durot uit Doornik op 26 oktober 2021.

        Er werd een ontwerp van akte voor de kosteloze overdracht van deze percelen naar het openbaar domein opgemaakt door de Afdeling Juridische Dienstverlening van de Vlaamse overheid, Dienst Vastgoedtransacties.

        Alle kosten die uit de akte voortvloeien, zullen door de overdrager betaald worden.

        Relevante documenten

        De ontwerpakte kosteloze grondafstand

        Het opmetingsplan

        Juridische grond - regelgeving

        De vigerende bepalingen van het gemeentedecreet.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De kosteloze overdracht van twee percelen grond :

        - 484 m² rijweg (Koekelare 1e Afdeling, sectie A, deel van nrs.479/p, 479/r en 479/z)

        - 26 m² voetweg (Koekelare, 1e Afdeling, sectie A, deel van 479/s)

        gelegen Tuinwijk, naar het openbaar domein, wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        Dhr. Koen Baert, commissaris bij de Dienst Vastgoedtransacties, wordt gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte. Voor de ondertekening van de overige stukken worden de burgemeester en de algemeen directeur gemachtigd namens de gemeenteraad. 

        Art. 3.

        Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Juridische dienstverlening, Dienst Vastgoedtransacties, Ter Reigerie 9 bus 21 te 8800 Roeselare.

      • TECHNISCHE DIENST - Verledden openbare verlichting - programma 2022. Goedkeuring studie en offerte van Fluvius System Operator en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
        Els Verhelst, Raadsleden

        Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een derde fase in de verledding van de openbare verlichting.

        Dit ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        Het is de ambitie van distributienetbeheerder Fluvius om tegen 2030 de openbare verlichting volledig om te bouwen naar ledverlichting.

        Met de verledding wordt een globale energiebesparing en tevens een aanzienlijke verlaging van de CO2-uitstoot beoogd.

        Ledverlichting zorg voor een beter comfort en een hogere veiligheid voor de weggebruikers en zorgt voor een vermindering van de lichtvervuiling.

        In 2021 werden al 2 fasen van de verledding gerealiseerd (programma 2021 en aanvullend programma 2021).

        Fluvius heeft een studie en kostenraming (Dossiernummer: 369886 + 369889) opgemaakt voor een derde fase (programma 2022) van het verledden van de openbare verliching langs volgende gemeentelijke wegen: Belhuttebaan, Moerestraat en Zuidstraat (deel centrum - Provinciebaan).

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 82.190,71 euro excl. btw of 99.450,76 euro incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Relevante documenten

        Lijst met te vernieuwen lichtpunten

        Offerte Fluvius

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen. 

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) iii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: bescherming van exclusieve rechten).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor het verledden van de openbare verlichting werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. Goedkeuring wordt verleend aan de studie en offerte voor de opdracht “Verledden openbare verlichting - programma 2022”, opgemaakt door Fluvius System Operator cvba, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. De raming bedraagt 82.190,71 euro excl. btw of 99.450,76 euro  incl. btw.

        Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Art. 4. Afschrift van dit raadsbesluit wordt overgemaakt aan Fluvius System Operator cvba.

  • Aanvullende punten

    • Aanvullend punt ingediend door raadslid Tom Pollentier namens de CD&V fractie met betrekking tot Programmatische Aanpak Stikstof (PAS).

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
      Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
      Els Verhelst, Raadsleden

      Mondelinge vraag voor de gemeenteraad van 27/06/2022

      Tot 17 juni konden inwoners van Koekelare bezwaarschrift indienen tegen het stikstof arrest. Onze bezorgdheid gaat in eerste instantie naar de landbouwbedrijven die rechtsreeks betrokken zijn. Maar ook dit zal een invloed hebben naar de algemene bevolking inzake stijgende voedselprijzen en voedselvoorziening. Graag hadden wij antwoord op volgende vragen:

      • Aantal bezwaarschiften?
      • Wat is de rechtstreekse invloed op onze gemeente?
      • Hoe staat het schepencollege hiertegenover, welk standpunt neemt het schepencollege in?
      Feiten, context en argumentatie

      Schepen Jessy Salenbien antwoordt op de duiding en de gestelde vragen.

      • Er werden 48 bezwaarschiften ingediend waarvan 46 door landbouwers.
      • Op het grondgebied van onze gemeente moeten voorlopig geen bedrijven sluiten, er zijn geen rode, donkere of oranje bedrijven, enkel groene bedrijven. Flankerende maatregelen zullen er aankomen waarbij het belangrijk is om hiervoor aandacht te hebben. 
      • Het schepencollege is ervan overtuigd dat dit een 100% Vlaamse materie is waarbij een draagvlak belangrijk is. Op het niveau van de Westhoek werd een signaal gegeven en werd vanuit het Westhoekoverleg een brief verstuurd naar Vlaamse regering.
      Relevante documenten

      Mail aanvullend punt CD&V fractie m.b.t. Programmatische Aanpak Stikstof (PAS).

      Bijlage mail. 

  • Rondvraag

    • Rondvraag

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
      Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Schepenen
      Els Verhelst, Raadsleden

      Rondvraag

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Pollentier verwijst naar een eerdere vraag tijdens de gemeenteraad in april over de inning van de ouderbijdragen in De Buidel. Deze vraag heeft heel wat reactie losgemaakt bij medewerkers binnen het lokaal bestuur en verwijst naar een schrijven van een personeelslid gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Hij vraagt waarom er een verschil van mening is tussen het beleid en een personeelslid.

      De burgemeester antwoordt dat hij concreet geantwoord heeft tijdens deze raadszitting en wenst niet verder olie op het vuur gooien. Dergelijke vragen zullen in de toekomst in de geheime zitting beantwoord worden.

      Raadslid Pollentier vult aan dat de aangekaarte problematiek de personeelsbezetting betreft. Hij vraagt wat de stand van zaken is voor de tijdelijke uitbreiding van de personeelsbezetting op de financiële dienst?  

      De burgemeester antwoordt dat er momenteel een tijdelijke uitbreiding is van de personeelsbezetting op de financiële dienst. Wat de uitbreiding op langere termijn betreft, werd door de algemeen directeur de takenlijst in kaart gebracht en werd door het managementteam een voorstel geformuleerd. Dit wordt morgen in het college van burgemeester en schepenen besproken.

      Raadslid Pollentier duidt dat de personeelsproblematiek breder is dan de werking in bv. Buidel of de dienst financiën. Hij stelt dat het goed zou zijn om een externe meting te laten uitvoeren om alles in kaart te brengen. Een externe meting kan alles objectief in kaart brengen waardoor een prognose voorhanden is voor de komende jaren. Voor het personeelsbeleid kan op die manier een lange termijnvisie opgemaakt worden wat ook belangrijk is met het oog op de volgende legislatuur.

      Raadslid Demey vraagt of het lokaal bestuur reeds klachten of meldingen ontving over ongevallen met fietsers op het traject Koekelare – De Mokker. Hij stelt voor om de situatie ter plaatse te bekijken.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat hij geen weet heeft van klachten of meldingen.

      De burgemeester vult aan dat de aannemer voor de wegeniswerken op dit traject een belangrijke verantwoordelijkheid heeft. Het recente ongeval dat plaatsvond werd alvast doorgegeven aan de aannemer ter plaatse.

      Raadslid Pollentier vult aan dat het belangrijk is dat dit thema ook meegenomen wordt in de werfvergaderingen. Hij doet vanuit zijn fractie een oproep om de werfzones goed af te zetten tijdens de uitvoering van de werken in het belang van de veiligheid van de fietsers. Hij vraagt of een afzonderlijke omleiding voor fietsers voorzien is, bv. via de Sterrestraat?

      Schepen Ampoorter antwoordt dat er zal toegezien worden op de signalisatie. Er is een algemene omleiding voor het verkeer voorzien.

      Raadslid Maertens verwijst naar een eerdere vraag over bijkomend toezicht in De Mote. Er waren immers al eerdere incidenten, bv. middelengebruik ter hoogte van het skatepark en vandalisme.

      Schepen Lievens antwoordt dat dit zeker doorgegeven wordt aan de politie.

      Raadslid Pollentier verwijst naar een deel van de Zuidstraat, namelijk tussen de Brouwerijstraat en de Veldstraat en Dorpsstraat. Tijdens recente werken in dit weggedeelte werd een aantal keer tijdelijk éénrichtingsverkeer ingevoerd. Kan dit bekeken worden om in dit stukje Zuidstraat permanent éénrichtingsverkeer in te voeren waardoor sluipverkeer, komende uit de Zuidstraat, aangepakt kan worden? Hij is bekommerd om het kruisen van 2 auto’s in dit smal weggedeelte.

      Burgemeester antwoordt dat deze vraag wordt meegenomen. Deze vraag werd vroeger al bekeken en heeft grote gevolgen voor heel wat mensen.

      Raadslid Dewulf verwijst naar een e-mailbericht dat hij ontving van de burgemeester inzake e-mailberichten die in naam van de burgemeester door een onbekende verstuurd werden. Ook in de media kwam aan bod dat verschillende burgemeesters in West-Vlaanderen hetzelfde meemaakten. In Kuurne werd meteen gereageerd. Hij suggereert om in dergelijke gevallen meteen alle raadsleden een seintje te geven en ook te onderzoeken wie deze e-mails verstuurde.

      De burgemeester antwoordt dat hij niet geconnecteerd is met het gemeentelijk ict-netwerk, enkel via zijn persoonlijk netwerk. Hij deelt mee dat hij niet gehackt werd en meteen contact opgenomen heeft met een ict-firma om dit te bekijken. Hij ontving van enkele raadsleden reacties en heeft deze meteen beantwoord.

De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2022 om 21:00.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter