De voorzitter opent de zitting op 27/03/2023 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 27.02.2023.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 27.02.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 27.02.2023 goed.
De gemeenteraad dient de agenda voor de extra Algemene Vergadering van MIROM op 28.03.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij MIROM;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 16 februari 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van MIROM op 28 maart 2023. Deze Algemene Vergadering zal fysiek plaatsvinden om 19u00 in de grote vergaderzaal van MIROM Roeselare (Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare)
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail van 16 februari 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van de MIROM d.d. 28.03.2023:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de MIROM d.d. 28.03.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Algemene Vergadering van de MIROM.
Het ontwerpdossier van Fluvius voor de aanleg van nutsleidingen in de nieuwe verkaveling langs de Hovaerestraat wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het RUP site Hovaerestraat werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021.
Voor de ontwikkeling van dit RUP wordt samengewerkt met de projectontwikkelaar Hyboma. Er werd hiertoe op 28 juni 2021 een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op 23 november 2021 werd de opdracht ‘Aanstelling ontwerper verkaveling Hovaerestraat’ door het schepencollege gegund aan het studiebureau Jonckheere BV, Torhoutsesteenweg 378C te 8200 Brugge.
Op 27 februari 2023 keurde de gemeenteraad het ontwerpdossier en de kostenraming goed voor de infrastructuurwerken voor deze verkaveling.
Fluvius heeft een studie opgemaakt voor de aanleg en aanpassingen van de nutsleidingen voor de realisatie van de verkaveling. Volgende werken moeten uitgevoerd worden :
- aanleg van nieuwe nutsleidingen voor elektriciteit
- aanleg van nieuwe nutsleidingen voor kabeldistributie
- openbare verlichting
- oprichting van een distributiecabine
- aanpassing bestaande nutsleidingen.
De totale kostprijs voor de aanleg en aanpassing van de nutsleidingen bedraagt 133.026,42 euro incl. btw, waarvan 38,89 % of 51.733,97 euro ten laste van gemeentebestuur en 61,11 % of 81.292,45 euro ten laste van Hyboma nv.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Offerte Fluvius
Ontwerpplannen Fluvius
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) iii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: bescherming van exclusieve rechten).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De totale kostprijs voor de aanleg en de aanpassing van de nutsleidingen bedraagt 122.781,35 euro excl. btw of 133.026,42 euro incl. btw. Er wordt enkel btw aangerekend op de uitbreiding van de distributienetten buiten het project, de studie en de openbare verlichting. 38,89% van de kosten zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringskrediet van de meerjarenplanning 2020-2025.
Art. 1.
Het ontwerp en de raming voor de opdracht “Verkaveling Hovaerestraat. Goedkeuring ontwerpdossier Fluvius”, worden goedgekeurd. De raming bedraagt 109.939,19 euro excl. btw of 133.026,42 euro incl. 21% btw. Het aandeel ten laste van het gemeentebestuur (38,89 %) bedraagt 51.733,97 euro.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringskrediet van de meerjarenplanning 2020-2025.
Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden:
Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De invoering van snelheidsbeperkende maatregelen in de Oostmeetstraat van 70 km/u naar 50 km/uur komt zowel ten goede aan de verkeersveiligheid naar het kruispunt ‘De Pluim’ als de algemene tendens om een poorteffect te creëren naar het kruispunt. Zowel in kader van de resterende wegeniswerken in de Catstraat richting De Mokker, als naar toekomstige verkeerscirculatie eenmaal de werken beëindigd worden.
Het voorzien van een tonnagebeperking voor het gedeelte van het centrum van de Mokker langs deze route is noodzakelijk gezien de wegeniswerken die worden gerealiseerd en daarmee het gepaard wegbeeld dat werd voorzien niet geschikt is voor zwaar vervoer.
Advies Politiezone
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.
Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.
Art. 1.
Volgend artikel dient te worden aangevuld of gewijzigd :
Art. 6.7. Verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
Art. 6.6 Verboden toegang voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan het aangeduide, met uitzondering van het plaatselijke verkeer en de landbouwvoertuigen:
Rondvraag
Raadslid Pollentier verwijst naar de uitrol van de bijkomende openbare elektrische laadpalen in gans Vlaanderen en ook in onze gemeente. Momenteel is het in onze gemeente niet mogelijk om een laadkabel over het trottoir te leggen. Hij vraagt of er nagedacht wordt over alternatieven om dit mogelijk te maken bv. bij rijwoningen?
Schepen Salenbien antwoordt dat onze milieudienst hierover een oefening maakt. Er wordt hierbij ook nagekeken hoe andere lokale besturen hiermee omgaan.
Raadslid Pollentier vernam dat voor de renovatiewerken in sporthal 1 door de architect geen werfverslagen werden opgemaakt. Hij is bezorgd hierover aangezien in deze verslagen ook afspraken worden opgenomen voor dit project. Hij vraagt om de opmaak van deze verslagen bij de architect te eisen. Hij vraagt wat de timing momenteel voor dit project is? Wordt er een ruimte voorzien voor de nieuwe medewerker op de jeugd-en sportdienst?
Schepen Lievens antwoordt dat elke donderdag een werfoverleg voor dit project georganiseerd wordt waarbij de belangrijke communicatie met de aannemers plaatsvindt. Van zodra er meerdere aannemers tegelijkertijd op de werf aanwezig zijn, zal de architect de nodige werfverslagen opmaken. De timing voorziet dat fase 1 van de renovatiewerken in september/oktober dit jaar beëindigd wordt. In het nieuwbouwgedeelte is ruimte voorzien voor de nieuwe medewerker van de jeugd- en sportdienst.
Raadslid Dewulf verwijst naar het advies van de Jeugdraad inzake de aanpassing van het subsidiereglement voor de jeugdwerking. Hij vraagt wat met dit advies zal gebeuren?
Schepen Lievens antwoordt dat het schepencollege kennis nam van dit advies en het behoudt haar eerder standpunt. Het gewijzigde reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd tijdens de volgende gemeenteraadszitting.
Raadslid Demey vraagt wat de stand van zaken is voor de heraanleg van de Oostmeetstraat, Catstraat en Lekestraat, de huisaansluitingen voor dit project en het openstellen van het kruispunt De Pluim.
Schepen Ampoorter antwoordt dat de bevolking zoveel als mogelijk geïnformeerd wordt over de vooruitgang van dit project. Regenweer beïnvloedt heel vaak de vooropgestelde timing, wat gevolgen heeft voor de verspreide communicatie. Volgende week wordt de onderbouw voor de Oostmeetstraat geplaatst. Normaal zal bij benadering begin mei fase 1 samen met het kruispunt De Pluim opengesteld worden. Over de stand van zaken inzake de huisaansluitingen is hij momenteel niet op de hoogte.
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2023 om 19:39.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter