De voorzitter opent de zitting op 07/10/2024 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 09.09.2024.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 09.09.2024, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 09.09.2024 goed.
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van Cipal dv op 07.11.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Cipal dv;
Gelet op het feit dat de gemeente per brief d.d. 12.09.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Cipal dv op 07.11.2024, dewelke plaats zal vinden om 16u00 uur via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 09.09.2019 waarbij Willy Boone als vertegenwoordiger en Dirck Devreker als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 07.11.2024:
Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Cipal dv d.d. 07.11.2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de de Algemene Vergadering van Cipal dv.
De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de ov Fluvius op 13.11.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven d.d. 02.09.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 13.11.2024 om 18u30 plaatsheeft (digitaal) met als agenda:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke buitengewone algemene vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 29.04.2019 waarbij Willy Boone als vertegenwoordiger en Dirck Devreker als plaatsvervanger voor de buitengewone algemene vergadering van de ov Fluvius voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13.11.2024 met als agendapunten:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13.11.2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 20.11.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 19.09.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 20.11.2024 plaatsheeft om 18.00 uur in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaertstraat 12, 8600 Diksmuide.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 19.09.2024 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke buitengewone Algemene Vergadering;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij Els Verhelst als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij Roy Vandendriessche als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West d.d. 20.11.2024:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 20.11.2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 26.11.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Creat Services dv;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 05.09.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 26.11.2024, dewelke plaats zal vinden om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Buitengewone Algemene Vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij de heer Henri Dubois als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv werd aangesteld.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij mevrouw Els Verhelst als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv werd aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art.1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 26.11.2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Art. 2.
De heer Henri Dubois en mevrouw Els Verhelst zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering dd. 26.11.2024 van Creat Services dv, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren en alle akten en bescheiden daaromtrent onderschrijven.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit zal verstuurd worden:
• Hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer Creat Services dv, Stropstraat 1 te 9000 Gent
• Hetzij per elektronische post
De gemeenteraad dient de agenda voor de algemene vergadering van de dv WVI op 27.11.2024 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 19.09.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van dv WVI op 27.11.2024, dewelke plaats zal vinden om 18u30 in Cultuurzaal De Balluchon, Moerestraat 19, 8680 Koekelare;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij de heer Jan Lievens als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van WVI werd aangesteld.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij de heer Henri Dubois als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van WVI werd aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken met betrekking tot deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd worden op de algemene vergadering van de dv WVI op 27.11.2024.
Art. 2.
De heer Jan Lievens en de heer Henri Dubois zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering dd. 27.11.2024 van de dv WVI, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren.
Art. 3.
Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de dv WVI en aan de betrokken vertegenwoordiger en plaatsvervanger.
Ingevolge de recente wijziging van de GAS-wetgeving kan een gemeentebestuur voortaan de intercommunale die zal handhaven aanstellen. Op die manier hoeven de GAS-vaststellers niet meer telkens individueel aangesteld worden.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd om het intergemeentelijk samenwerkingsverband Mirom Roeselare aan te stellen als GAS-vaststeller.
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS); en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29.01.2024 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende de noodzaak om deze personeelsleden van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Mirom Roeselare aan te stellen als GAS-vaststeller met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze GAS-vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden;
Art. 1.
Het intergemeentelijk samenwerkingsverband Mirom Roeselare wordt aangesteld als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de directeur van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Koekelare voor de vaststelling van overtredingen op het politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Gertrudis een budgetwijziging 2024 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
De gemeenteraad nam in zitting van 16.10.2023 akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
De kerkraad keurde de budgetwijziging 2024 goed op d.d. 25.06.2024.
De kerkraad diende de budgetwijziging 2024 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies d.d. 03.09.2024.
Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijziging 2024 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename ervan door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in de budgetwijziging 2024, blijft ongewijzigd.
Budgetwijziging.
Verantwoordingsnota.
Advies bisdom.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt aan de kerkfabriek Sint-Gertrudis, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Gertrudis een wijziging in het meerjarenplan 2020 - 2025 gevraagd.
Deze worden aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
De gemeenteraad keurde bij raadsbesluit d.d. 09.09.2019 het meerjarenplan 2020 - 2025 goed van de kerkfabriek Sint-Gertrudis
De kerkfabriek vraagt een wijziging aan het meerjarenplan. De reden hiervoor ligt gelegen in het feit dat er meerwerken zijn aan de kerk, alsook een lichte stijging van de exploitatietoelage op het budget 2025 door het opnemen van de interesten en kapitaalaflossingen van de lopende leningen.
De kerkraad keurde de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 goed d.d. 25.06.2024
De kerkraad diende de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies d.d. 03.09.2024 op de wijziging van het meerjarenplan 2020 - 2025 van de kerkfabriek sint-Gertrudis.
Wijziging meerjarenplan 2020 - 2025.
Verantwoordingsnota.
Advies bisdom.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Art. 1.
De gemeenteraad verleent goedkeuring voor de wijziging van het meerjarenplan 2020 - 2025 van de kerkfabriek Sint-Gertrudus zoals goedgekeurd door de kerkraad op 25.06.2024.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Martinus een budget 2025 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De kerkraad keurde het budget 2025 goed op d.d. 25.06.2024.
De kerkraad diende het budget 2025 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 03.09.2024.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2025 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2025, bedraagt € 83.476,83.
Budget 2025.
Beleidsnota.
Advies bisdom.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Sint-Martinus, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Gertrudis een budget 2025 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
De kerkraad keurde het budget 2025 goed op d.d. 25.06.2024.
De kerkraad diende het budget 2025 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 03.09.2024.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2025 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2025 , bedraagt €61.081,06 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
Budget.
Beleidsnota.
Aflossingstabellen.
Advies bisdom.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Sint-Gertrudis, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Pastoor van Ars een budget 2025 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.
De kerkraad keurde het budget 2025 goed op d.d. 18.06.2024.
De kerkraad diende het budget 2025 in bij het centraal kerkbestuur op d.d. 26.06.2024.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 03.09.2024.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2025 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
Er wordt voor 2025 geen gemeentelijke bijdrage gevraagd.
Budget.
Beleidsnota.
Aflossingstabel.
Advies bisdom.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Pastoor van Ars, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Andries een budget 2025 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Andries.
De kerkraad keurde het budget 2025 goed op d.d. 30.04.2024.
De kerkraad diende het budget 2025 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 03.09.2024.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2025 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2025, bedraagt €3503,94 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Budget.
Beleidsnota.
Advies bisdom.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Andries.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Sint-Andries, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek OLV Hemelvaart een budget 2025 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart.
De kerkraad keurde het budget 2025 goed op d.d. 01.07.2024.
De kerkraad diende het budget 2025 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 12.08.2024.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2025 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2025, bedraagt €478,05 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025.
Budget.
Advies bisdom.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek OLV Hemelvaart, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
De gemeenteraad keurt jaarlijks de lijst van erkende sportclubs goed, na advies van de sportraad.
Elk jaar keurt de gemeenteraad de lijst van erkende sportclubs goed, na advies van de sportraad.
Op deze lijst kom je terecht als je een aanvraag indient en voldoet aan de voorwaarden in het erkenningsreglement.
Deze erkenning is één van de voorwaarden om in aanmerking te komen om een subsidiedossier in te dienen voor subsidies jeugdwerking sportclubs.
Er zijn geen wijzigingen t.o.v. vorig jaar. De Sportraad verleende in algemene vergadering d.d. 11.09.2024 een gunstig advies.
lijst erkende sportclubs
advies sportraad
reglement erkenning sportclubs
De lijst met erkende sportclubs is gebaseerd op het erkenningsreglement.
De gemeenteraad keurt de lijst van de erkende sportclubs goed.
N.a.v. de geplande aanleg van een fietspad tussen de dorpskern van Bovekerke en de dorpskern van Werken (grondgebied Kortemark) wordt een rooilijnplan opgemaakt. De nieuwe rooilijn moet na de voorlopige vaststelling en het openbaar onderzoek definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.
In het kader van het fietsfondsdossier Kortemark-Koekelare wordt er een ontwerp opgemaakt voor de aanleg van een fietspad langs de Werkenstraat.
Het fietsfondsdossier is een samenwerking tussen de provincie West-Vlaanderen, het gemeentebestuur van Kortemark en het gemeentebestuur van Koekelare.
Het openbaar domein in de Werkenstraat moet gewijzigd worden omdat het aan te leggen fietspad niet binnen de bestaande rooilijngrenzen uitgevoerd kan worden.
Door landmeter-expert Rudy Depoorter uit Houthulst werd een rooilijnplan opgemaakt.
De rooilijn werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 25 juni 2024.
Het ontwerp van rooilijnplan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek en volgende instaties werden geïnformeerd : de betrokken eigenaars, de maatschappij voor openbaar vervoer (De Lijn), de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het openbaar onderzoek werd gehouden in de periode van 16 juli 2024 tot en met 16 augustus 2024.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Overeenkomstig art. 17§5 van het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, stelt de gemeenteraad binnen de 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan vast.
Rooilijnplan Werkenstraat.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, inzonderheid artikel 17.
Art. 1.
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan voor de Werkenstraat definitief vast.
Art. 2.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.
Rondvraag.
Raadslid Dewulf vraagt wat de stand van zaken is voor de organisatie van 2 fuiven in loods Willaert tijdens de volgende jaren.
Schepen Lievens antwoordt dat er een overleg plaatsvond met de firma Willaert. De 2 jeugdverenigingen hebben de mogelijkheid om ook in de toekomst gebruik te maken van deze loods voor de organisatie van hun jaarlijkse fuif mits hun medewerking aan het Luchtjesfeest.
Raadslid Dewulf vult aan dat hij het belangrijk vindt dat de gemeente de regie in handen houdt en de gemaakte afspraken op papier plaatst.
Raadslid Pollentier verwijst naar een bushalte in de Oostmeetstraat waar momenteel veel fietsen staan gezien de wegomleiding van het busverkeer tijdens de wegeniswerken op De Mokker. Is er een mogelijkheid om bijkomende fietsrekken al dan niet tijdelijk te plaatsen?
Schepen Ampoorter antwoordt dat dit gegeven reeds intern aan bod kwam. Er staan inderdaad heel wat fietsen op de schooldagen. Hij kijkt dit verder na.
Raadslid Maertens vraagt wat de stand van zaken is inzake de waterinsijpeling in sporthal 2.
Schepen Lievens antwoordt dat een firma hiervoor langskwam en de drukveren aan het dak werden aangepast. We volgen dit verder op.
Raadslid Demey vraagt of er meer nieuws is over de eventuele aanpassingen langs de Steenstraat samen met de gemeente Kortemark.
Schepen Ampoorter antwoordt dat er momenteel geen verder nieuws is.
Raadslid Demey vraagt wat de stand van zaken is inzake de wegenis- en rioleringswerken op De Mokker.
Schepen Ampoorter geeft een stand van zaken en duidt de planning van de rioleringswerken die momenteel lopende zijn.
Raadslid Demey verwijst naar de fietsoversteek ter hoogte van het kruispunt Oostmeetstraat-Ringlaan. Hij is van oordeel dat de situatie onduidelijk is voor de fietser.
Schepen Ampoorter antwoordt dat deze signalisatie voor een veilige oversteek na advies van de provinciale technische dienst op de rijweg werd aangebracht. Op die manier is de fietsoversteek duidelijker.
De voorzitter sluit de zitting op 07/10/2024 om 19:24.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter