De voorzitter opent de zitting op 12/09/2022 om 20:30.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 27.06.2022.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278 volgens artikel 74.
Art.1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen d.d. 27.06.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het zittingsverslag d.d. 27.06.2022 goed.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn worden volgende wijzigingen ter goedkeuring voorgelegd in het reglement boodschappendienst:
Het reglement boodschappendienst dateert van 01.09.2021 en een aantal zaken dienen te worden geactualiseerd:
. 2022.09.12 - Reglement boodschappendienst
. Omzendbrief nr. 705 van 23 juni 2022
. 2022.09.12 - Dienstreglement Bib
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 77, artikel 285,§2,1° en §3, artikel 287 en artikels 330 tot en met 334;
Art.1.
Het reglement boodschappendienst wordt aangepast zoals hierboven gespecificeerd.
Art.2.
Het reglement boodschappendienst treedt in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, zoals bepaald in artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Er wordt kennis genomen van de tussentijdse opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
De financieel directeur staat, onder de functionele leiding van de algemeen directeur, in voor het voorontwerp van de opvolgingsrapportering.
De algemeen directeur zorgt, in overleg met het managementteam, voor de opmaak van het voorontwerp van de opvolgingsrapportering.
De opvolgingsrapportering voor het eerste semester bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's;
De opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022 ligt voor ter zitting.
De opvolgingsrapportering werd besproken en gunstig geadviseerd door het managementteam op 25.08.2022.
De opvolgingsrapportering werd eveneens besproken in het vast bureau op 30.08.2022.
Opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 77, artikel 171, artikel 176, artikel 263, artikel 285,§2,1° en §3, artikel 287 en artikels 330 tot en met 334;
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, B.S. 22.05.2018, inzonderheid artikel 6 en artikel 29.
Art.1.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022, zoals gevoegd als bijlage.
Art.2.
Deze beslissing wordt bekendgemaakt conform de bepaling zoals opgenomen in artikel 285,§2,1° en §3 en artikel 287 van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid wordt, conform artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van de personeelsformatiewijziging en organogram. Naast een algemene actualisering van de tewerkstellingsbreuken, wordt voorgesteld om onderstaande functies te voorzien:
Volgende aanpassingen worden voorgesteld ten opzichte van de huidige formatie
1. Voorstel tot toevoeging van een extra administratief medewerker financiële dienst, C1-C2-C3, 19.00/38.00 in contractueel dienstverband (gemeente):
Gelet op de noden van de financiële dienst stelde het managementteam d.d. 13.06.2022 voor om over te gaan tot aanwerving van bovengenoemd profiel.
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel akkoord te gaan hiermee d.d. 09.08.2022
2. Voorstel tot toevoeging van een extra administratief medewerker personeelsdienst, C1-C2-C3, 25.00/38.00 in contractueel dienstverband (gemeente):
Gelet op de noden van de personeelsdienst stelde het managementteam d.d. 13.06.2022 voor om over te gaan tot aanwerving van bovengenoemd profiel.
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel akkoord te gaan hiermee d.d. 09.08.2022
3. Voorstel tot toevoeging van een extra projectmedewerker, C1-C2-C3, 25.00/38.00 in contractueel dienstverband (OCMW):
Binnen het OCMW werden tijdens de voorbije jaren diverse projecten uitgewerkt:
Om deze projecten praktisch uitvoerend beter te ondersteunen en op te volgen in nauwe samenwerking met de sociale dienst/thuiszorgdiensten, is het voorstel een projectmedewerker - niveau C - aan te werven, die tevens inzet op verbindend werken met schakels als vrijwilligers, lokale verenigingen, scholen, externe diensten, woonzorgcentrum, organisaties.
Gelet op bovengenoemd nood stelde het managementteam d.d. 13.06.2022 voor om over te gaan tot aanwerving van bovengenoemd profiel.
Het vast bureau besliste principieel akkoord te gaan hiermee d.d. 09.08.2022.
4. Voorstel tot toevoeging van een extra pedagogisch coach, B1-B2-B3, 07.36/38.00 in contractueel dienstverband (gemeente):
Lokale besturen, organisatoren groepsopvang schoolgaande kinderen en baby's en peuters (met meer dan 18 T2 plaatsen) ontvangen een structurele jaarlijkse VIA6 subsidie voor het inzetten van pedagogische coaches op de werkvloer die instaan voor de competentieversterking van de kinderbegeleiders vanaf 1 januari 2022. Begunstigde organisatoren zullen deze structurele subsidie ontvangen in vier kwartaalvoorschotten en een saldo na afloop van het jaar. Voor ons bestuur bedraagt dit 180 x 109,06 = 19.630,80 EUR
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel akkoord te gaan hiermee d.d. 09.08.2022.
5. Algemene actualisering
De tewerkstellingsbreuken werden geactualiseerd ten opzichte van de huidige formatie.
Voorstel tot formatiewijziging.
Voorstel tot wijziging organogram.
Notulen HOC BOC 31.08.2022.
Rechtspositieregeling.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 07.12.2007.
Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel d.d. 19.12.1974.
Koninklijk besluit tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2, §1, 1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Art. 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist akkoord te gaan met de formatiewijziging en de wijziging van het organogram zoals in bijlage opgenomen.
Rondvraag.
Raadslid Pollentier verwijst naar een schrijven van de Vlaamse overheid inzake het niet behalen van het bindend sociaal objectief. Hij vraagt wat de stand van zaken is.
Schepen Ramboer antwoordt dat hij verrast was om dit te vernemen van de Vlaamse overheid. Hij nam daarna contact op met de ambtenaar van Wonen Vlaanderen die ook deel uitmaakt van het LWO. De momentopname van deze telling heeft immers gevolgen. Er werden 11 geplande sociale huurwoningen niet meegenomen in de telling aangezien deze niet op het meerjarenplan van de VMSW werden opgenomen. Alle projecten kwamen reeds in het LWO aan bod, in realiteit zitten we op schema. Toekomstgericht kunnen ook 5 sociale woningen gerealiseerd worden op de site Da Vinci.
Raadslid Pollentier verwijst naar de recente technische problemen met de lift op het Kutsersplein. Wordt dit verder opgevolgd?
Schepen Ramboer antwoordt dat de technische problemen ongelukkig tijdens het zomerverlof plaatsvonden. We werden telkens met andere defecten geconfronteerd. Het herstel door een firma kon ook niet steeds onmiddellijk uitgevoerd worden. We hebben telkens onze bewoners meteen ingelicht. Gezien de vele herstellingskosten tijdens de voorbije jaren hebben we opdracht gegeven aan onze technische dienst om in dialoog te gaan met de liftfirma om te kijken welke oplossingen mogelijk zijn.
De voorzitter sluit de zitting op 12/09/2022 om 20:37.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter