Terug
Gepubliceerd op 18/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 10/10/2022 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 10/10/2022 om 19:00.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 12.09.2022

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 12.09.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 12.09.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 12.09.2022 goed. 

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring solidaire borgstelling voor een krediet van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis Bovekerke

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de waarborging door de gemeente van een krediet aan de Kerkfabriek Sint-Gertrudis voor de uitvoering van de restauratiewerken aan de Sint-Gertrudiskerk.

        Feiten, context en argumentatie

        KBC Bank nv heeft, na prijsvraag door het kerkbestuur, een investeringskrediet nr. 420-4611878-20 toegestaan van 190.000 euro aan de Kerkfabriek Sint-Gertrudis Bovekerke voor de financiering van restauratiewerken aan de kerk.

        Dit krediet dient gewaarborgd te worden door de gemeente Koekelare met het oog op de beperking van de financiële kosten.

        Relevante documenten

        Modelbeslissing KBC Bank nv

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeente Koekelare verklaart zich solidair borg te stellen tegenover KBC Bank nv wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van het voormeld krediet nr. 420-4611878-20 en dit tot een maximumbedrag van 190.000 euro voor de uitvoering van de restauratiewerken aan de Sint-Gertrudiskerk.

        De borg kent en aanvaardt de voorwaarden van het krediet en de financiële toestand van de kredietnemer.

        Art. 2.

        De borg gaat de verbintenis aan ten opzichte van KBC Bank nv het door deze laatste gevraagde bedrag tot maximaal het hierboven vermelde bedrag te storten ten laatste twee weken na ontvangst van een aangetekend schrijven tegen ontvangstbewijs waarin KBC Bank nv vraagt dit bedrag te storten op de daarin aangeduide rekening.

        Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de door de borg verschuldigde bedragen, worden verwijlintresten - tegen de rentevoet van de marginale beleningsfaciliteit van de Europese Centrale Bank geldig op de laatste dag van de maand, voorafgaand aan deze waarin de vertraging optreedt, verhoogd met een marge van 1,5% - van rechtswege en zonder ingebrekestelling aangerekend en dit gedurende de periode van niet-betaling.

        Art. 3.

        Dit besluit is onderworpen aan het administratief toezicht.

    • financiën

      • FINANCIEN - Kennisname budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er werd door de kerkfabriek St.-Martinus een budgetwijziging 2022 opgemaakt. 

        De gemeenteraad dient kennis te nemen van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus. 

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad nam in zitting van 11.10.2021 akte van het budget 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus. 

        De kerkraad keurde de budgetwijziging 2022 goed op d.d. 29.06.2022. 

        De kerkraad diende de budgetwijziging 2022 in bij het centraal kerkbestuur. 

        Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op 05.09.2022.

        Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijziging 2022 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename ervan door de gemeenteraad. 

        De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in de budgetwijziging 2022, blijft ongewijzigd. 

        Relevante documenten

        Budgetwijziging 2022.

        Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus. 

        Art. 2.

        Er wordt een afschrift overgemaakt aan de kerkfabriek St.-Martinus, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie. 

      • FINANCIEN - Kennisname budget 2023 van de kerkfabriek St.-Martinus.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er werd door de kerkfabriek St.-Martinus een budget 2023 opgemaakt. 

        De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Martinus. 

        Feiten, context en argumentatie

        De kerkraad keurde het budget 2023 goed op d.d. 29.06.2022.

        De kerkraad diende het budget 2023 in bij het centraal kerkbestuur op d.d. 30.06.2022.

        Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 05.09.2022.

        Het centraal kerkbestuur diende het budget 2023 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad. 

        De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2023, bedraagt € 103.111,95 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

        Relevante documenten

        Budget 2023.

        Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom. 

        Beleidsnota 2023.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek St-Martinus.

        Art. 2.

        Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek St.-Martinus, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie

      • FINANCIEN - Kennisname budget 2023 van de kerkfabriek St.-Gertrudis.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er werd door de kerkfabriek St.-Gertrudis een budget 2023 opgemaakt. 

        De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Gertrudis. 

        Feiten, context en argumentatie

        De kerkraad keurde het budget 2023 goed op d.d. 27.06.2022.

        De kerkraad diende het budget 2023 in bij het centraal kerkbestuur.

        Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 05.09.2022.

        Het centraal kerkbestuur diende het budget 2023 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad. 

        De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2023, bedraagt € 20.323,92 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

        Relevante documenten

        Budget 2023.

        Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom. 

        Beleidsnota 2023.

        Terugbetalingstabel.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek St-Gertrudis.

        Art. 2.

        Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek St.-Gertrudis, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie

      • FINANCIEN - Kennisname budget 2023 van de kerkfabriek St.-Andries.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er werd door de kerkfabriek St.-Andries een budget 2023 opgemaakt. 

        De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek St.-Andries. 

        Feiten, context en argumentatie

        De kerkraad keurde het budget 2023 goed op d.d. 27.06.2022.

        De kerkraad diende het budget 2023 in bij het centraal kerkbestuur d.d. 30.06.2022.

        Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 05.09.2022.

        Het centraal kerkbestuur diende het budget 2023 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad. 

        De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2023, bedraagt € 4.264,58 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

        Relevante documenten

        Budget 2023.

        Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom. 

        Beleidsnota 2023.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek St-Andries.

        Art. 2.

        Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek St.-Andries, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie. 

      • FINANCIEN - Kennisname budget 2023 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er werd door de kerkfabriek Pastoor van Ars een budget 2023 opgemaakt. 

        De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Pastoor van Ars. 

        Feiten, context en argumentatie

        De kerkraad keurde het budget 2023 goed op d.d. 16.05.2022.

        De kerkraad diende het budget 2023 in bij het centraal kerkbestuur op d.d. 30.06.2022.

        Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 05.09.2022.

        Het centraal kerkbestuur diende het budget 2023 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad. 

        De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2023, bedraagt € 32.710,41 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

        Relevante documenten

        Budget 2023.

        Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.

        Beleidsnota 2023.

        Aflossingstabel lening dakrenovatie.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.

        Art. 2.

        Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Pastoor van Ars, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.

      • FINANCIEN - Kennisname budget 2023 van de Kerkfabriek OLV Hemelvaart.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er werd door de kerkfabriek OLV Hemelvaart een budget 2023 opgemaakt. 

        De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart. 

        Feiten, context en argumentatie

        De kerkraad keurde het budget 2023 goed op d.d. 19.07.2022.

        De kerkraad diende het budget 2023 in bij het centraal kerkbestuur. 

        Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 22.08.2022.

        Het centraal kerkbestuur diende het budget 2023 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad. 

        De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2023, bedraagt € 957,98 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025.

        Relevante documenten

        Budget 2023.

        Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart.

        Art. 2.

        Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek OLV Hemelvaart, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat. Goedkeuring lastvoorwaarden, raming en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        In samenwerking met Aquafin en Fluvius worden er wegen- en rioleringswerken uitgevoerd in de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier. Het ontwerpdossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        Aquafin nv heeft Studiebureau Jonckheere bvba, Torhoutsesteenweg 378 C te 8200 Brugge aangesteld voor de ontwerpopdracht “Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat”.

        De gemeenteraad keurde in zitting van 28 februari 2022 de samenwerkingsovereenkomst met Aquafin nv en Fluvius System Operator cvba voor het project 21.501 Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat goed.

        Aquafin nv is opdrachtgevend bestuur voor deze opdracht.

        Het gemeentebestuur maakt van dit rioleringsproject gebruik om de weginrichting van het traject in de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier te vernieuwen en zal ook de parking 'Schoolplein' heraanleggen.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 3.879.115,30 euro incl. 21% btw waarvan 2.282.746,85 euro ten laste van Aquafin, 911.521,19 euro ten laste van Fluvius en,  na aftrek van het theoretisch sleufherstel, 684.847,26 euro incl. private afkoppelingen en incl. btw ten laste van het gemeentebestuur.

        Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Relevante documenten

        Situatieplan

        Legende

        Ontwerpplannen riolering

        Ontwerpplannen wegenis

        Dwarsprofielen

        Detailtekeningen

        Plan fasering en omleiding

        Veiligheids- en gezondheidsplan

        Bestek

        Meetstaat

        Inschrijvingsbiljet

        Raming

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-3 (ACT-88).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat”, opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Jonckheere bvba, Torhoutsesteenweg 378 C te 8200 Brugge. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 3.879.115,30 euro incl. 21% btw waarvan 2.282.746,85 euro ten laste van Aquafin, 911.521,19 euro (incl. theoretisch sleufherstel) ten laste van Fluvius en, na aftrek van het theoretisch sleufherstel, 684.847,26 euro incl. private afkoppelingen en incl. btw ten laste van het gemeentebestuur.

        Art.2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Art. 3.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-3 (ACT-88).

      • TECHNISCHE DIENST - Ondergronds brengen distributienetten en vernieuwing openbare verlichting n.a.v. de infrastructuurwerken in de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        N.a.v. de wegen- en rioleringswerken in de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier, zullen de distributienetten ondergronds gebracht worden en zal de openbare verlichting vernieuwd worden (enkel LED-verlichtingstoestellen). De lastvoorwaarden en gunningswijze dienen goedgekeurd te worden.

        Feiten, context en argumentatie

        De geplande infrastructuurwerken zijn een opportuniteit om de distributienetten ondergronds te brengen en de openbare verlichting te vernieuwen.

        Fluvius heeft een ontwerpdossier opgemaakt voor deze werken, bestaande uit de plannen en de kostprijsberekening.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 198.967,66 euro excl. btw of 210.944,37 euro incl. 21% btw (enkel btw op openbare verlichting).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        Relevante documenten

        Offerte Fluvius

        Ontwerpplan kabeltelevisie (2)

        Ontwerpplan lage druk gas

        Ontwerpplan laagspanning

        Ontwerpplan hoogspanning

        Ontwerpplan middenspanning

        Ontwerpplan openbare verlichting

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) iii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: bescherming van exclusieve rechten).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De opdracht “Ondergronds brengen distributienetten en vernieuwing openbare verlichting n.a.v. de infrastructuurwerken in de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 198.967,66 excl. btw of 210.944,37 euro incl. 21% btw.

        Art. 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

      • TECHNISCHE DIENST - Voorlopige vaststelling nieuwe rooilijn Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        N.a.v. de geplande wegen- en rioleringswerken in de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier wordt een rooilijnplan opgemaakt. De nieuwe rooilijn dient in eerste instantie voorlopig vastgesteld te worden door de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        In samenwerking met Aquafin en Fluvius worden er wegen- en rioleringswerken uitgevoerd in de Sterrestraat, een gedeelte van de Brugse Heirweg en het Hoogkwartier.

        Het ontwerpdossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad in de zitting van heden.

        Om de uitvoering van de infrastructuurwerken mogelijk te maken, is het noodzakelijk om bijkomende gronden te verwerven. Bijgevolg werd er door de ontwerper, het studiebureau Jonckheere uit Brugge, een rooilijnplan opgemaakt.

        Overeenkomstig art. 17 van het decreet houdende de gemeentewegen, komt het aan de gemeenteraad toe om het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan vast te stellen.

        De gemeenteraad moet het ontwerp van rooilijnplan in eerste instantie voorlopig vaststellen waarna, binnen een ordetermijn van 30 dagen, het openbaar onderzoek kan opgestart worden.

        Relevante documenten

        Rooilijnplan Sterrestraat

        Rooilijnplan Brugse Heirweg

        Rooilijnplan Hoogkwartier

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, inzonderheid artikel 17.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. Het ontwerp van rooilijnplan voor de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier wordt voorlopig vastgesteld.

        Art. 2. Het openbaar onderzoek wordt binnen een ordetermijn van 30 dagen opgestart.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren koopovereenkomst voor de aankoop van een strook grond, gelegen Hoogkwartier 1 te Koekelare, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er dient een koopovereenkomst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor de aankoop van een perceel grond, gelegen Hoogkwartier 1, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius heeft de intentie om, in het kader van het Aquafinproject 'Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat', een gescheiden stelsel aan te leggen in het Hoogkwartier.

        Het openbaar domein in de doodlopende zijstraat is niet breed genoeg om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

        Het is bijgevolg noodzakelijk om een strook grond aan te kopen om deze werken te kunnen uitvoeren.

        Het schepencollege heeft op 1 december 2020 een dienstverleningsovereenkomst met Aquafin goedgekeurd om de onderhandelingen te voeren met de betreffende eigenaars en een koopovereenkomst op te maken.

        Het studiebureau Jonckheere uit Brugge heeft een verwervingsplan opgemaakt, waarop het goed wordt afgebeeld als inneming nr. 4.

        Er werd een koopovereenkomst opgemaakt voor de overdracht van volgend goed: 18 m² grond, gelegen Hoogkwartier 1, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 581F

        Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.

        Relevante documenten

        De koopovereenkomst.

        Het verwervingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. De koopovereenkomst voor 18 m² grond en opstallen, gelegen Hoogkwartier 1, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 581F met het oog op de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel wordt goedgekeurd voor 9.367,20 euro.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de opmaak van de aankoopakte.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren koopovereenkomst voor de aankoop van een strook grond, gelegen Hoogkwartier 3 te Koekelare, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er dient een koopovereenkomst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor de aankoop van een perceel grond, gelegen Hoogkwartier 3, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius heeft de intentie om, in het kader van het Aquafinproject 'Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat', een gescheiden stelsel aan te leggen in het Hoogkwartier.

        Het openbaar domein in de doodlopende zijstraat is niet breed genoeg om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

        Het is bijgevolg noodzakelijk om een strook grond aan te kopen om deze werken te kunnen uitvoeren.

        Het schepencollege heeft op 1 december 2020 een dienstverleningsovereenkomst met Aquafin goedgekeurd om de onderhandelingen te voeren met de betreffende eigenaars en een koopovereenkomst op te maken.

        Het studiebureau Jonckheere uit Brugge heeft een verwervingsplan opgemaakt, waarop het goed wordt afgebeeld als inneming nr. 5.

        Er werd een koopovereenkomst opgemaakt voor de overdracht van volgend goed: 14 m² grond, gelegen Hoogkwartier 3, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 582G.

        Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.

        Relevante documenten

        De koopovereenkomst.

        Het verwervingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. De koopovereenkomst voor 14 m² grond en opstallen, gelegen Hoogkwartier 3, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 582G met het oog op de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel wordt goedgekeurd voor 5.019,60 euro.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de opmaak van de aankoopakte.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren koopovereenkomst voor de aankoop van een strook grond, gelegen Hoogkwartier 7 te Koekelare, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er dient een koopovereenkomst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor de aankoop van een perceel grond, gelegen Hoogkwartier 7, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius heeft de intentie om, in het kader van het Aquafinproject 'Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat', een gescheiden stelsel aan te leggen in het Hoogkwartier.

        Het openbaar domein in de doodlopende zijstraat is niet breed genoeg om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

        Het is bijgevolg noodzakelijk om een strook grond aan te kopen om deze werken te kunnen uitvoeren.

        Het schepencollege heeft op 1 december 2020 een dienstverleningsovereenkomst met Aquafin goedgekeurd om de onderhandelingen te voeren met de betreffende eigenaars en een koopovereenkomst op te maken.

        Het studiebureau Jonckheere uit Brugge heeft een verwervingsplan opgemaakt, waarop de goederen worden afgebeeld als inneming nr. 6 en inneming nr. 7.

        Er werd een koopovereenkomst opgemaakt voor de overdracht van volgend goed: 35 m² grond, gelegen Hoogkwartier 7, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nrs. 583S2 en 583T2.

        Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.

        Relevante documenten

        De koopovereenkomst.

        Het verwervingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. De koopovereenkomst voor 35 m² grond en opstallen, gelegen Hoogkwartier 7, te nemen uit de percelen kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nrs. 583S2 en 583T2 met het oog op de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel wordt goedgekeurd voor 19.082,36 euro.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de opmaak van de aankoopakte.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren koopovereenkomst voor de aankoop van een strook grond, gelegen Hoogkwartier 17 te Koekelare, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Er dient een koopovereenkomst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor de aankoop van een perceel grond, gelegen Hoogkwartier 17, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius heeft de intentie om, in het kader van het Aquafinproject 'Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat', een gescheiden stelsel aan te leggen in het Hoogkwartier.

        Het openbaar domein in de doodlopende zijstraat is niet breed genoeg om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

        Het is bijgevolg noodzakelijk om een strook grond aan te kopen om deze werken te kunnen uitvoeren.

        Het schepencollege heeft op 1 december 2020 een dienstverleningsovereenkomst met Aquafin goedgekeurd om de onderhandelingen te voeren met de betreffende eigenaars en een koopovereenkomst op te maken.

        Het studiebureau Jonckheere uit Brugge heeft een verwervingsplan opgemaakt, waarop het goed wordt afgebeeld als inneming nr. 10.

        Er werd een koopovereenkomst opgemaakt voor de overdracht van volgend goed: 34 m² grond, gelegen Hoogkwartier 17, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 583B3

        Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.

        Relevante documenten

        De koopovereenkomst.

        Het verwervingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. De koopovereenkomst voor 34 m² grond en opstallen, gelegen Hoogkwartier 17, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 583B3 met het oog op de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel wordt goedgekeurd voor 19.246,85 euro.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de opmaak van de aankoopakte.

    • mobiliteit

      • MOBILITEIT - Goedkeuring wijziging van het algemeen verkeersreglement van 25 juni 2007.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Met het oog op de realisatie van een Hoppinpunt in het dorpscentrum van Koekelare moet het algemeen verkeersreglement aangepast te worden waarbij éénrichtingsverkeer ingevoerd wordt op het Sint-Maartensplein (zijde woonzorgcentrum en Torrepand). Dit wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        Op het Sint-Maartensplein zal een Hoppinpunt gerealiseerd worden. Hiervoor wordt het voetpad aan de zijde van het woonzorgcentrum verhoogd zodat het optimaal kan gebruikt worden als busperron en ook beter toegankelijk is voor andersvaliden.

        Het is aangewezen dat de lijnbussen allemaal inrijden vanuit de Ichtegemstraat zodat er steeds aan de zijde van het woonzorgcentrum kan in- en uitgestapt worden. Bij dit hoppinpunt zullen 4 buslijnen dit busperron op het Sint-Maartensplein bedienen. Dit betekent dat meerdere bussen achter elkaar tijdelijk zullen stationeren aan het busperron en het kruisen van voertuigen en fietsers vanuit verkeerskundig oogpunt niet wenselijk is.

        Op basis van het advies van de lokale politie wordt voorgesteld om éénrichtingsverkeer in te voeren op het Sint-Maartensplein. Tussen het Concertplein/Meunyckenplein en het Sint-Maartensplein (kant Moerestraat) wordt voorgesteld om fietsers in beide richtingen toe te staan. 

        Relevante documenten

        Advies Politiezone.

        Unieke verantwoordingsnota projectstuurgroep.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.

        Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Volgend artikel dient te worden aangevuld of gewijzigd :

        • Art. 6.1.1. Verboden richting voor ieder bestuurder in de volgende straten :
                    - 11. Sint-Maartensplein : tussen het Sint-Maartensplein (kant Ichtegemstraat) en het Concertplein/Meunyckenplein.
        •  Art. 6.1.2. Verboden richting voor iedere bestuurder met uitzondering van fietsers in volgende straten: (BEV: beperkt éénrichtingsverkeer voor fietsers): 
                    - 19. Sint-Maartensplein : tussen het Concertplein/Meunyckenplein en het Sint-Maartensplein (kant Moerestraat)

        Art. 2.

        Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 tot en met artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur.

        Art. 3.

        Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit besluit.

    • patrimonium

      • PATRIMONIUM - Goedkeuring beheersovereenkomst met Woonmaatschappij Ijzer & Zee over het beheer van het sociaal huurpatrimonium.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Raadslid

        Uiterlijk op 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente. De gemeenteraad adviseerde op 11 oktober 2021 het voorstel voor de afbakening van het nieuwe werkingsgebied voor een nieuwe woonmaatschappij op het grondgebied van onze gemeente gunstig. 

        Door de Afdeling Toezicht van het Agentschap Wonen Vlaanderen werd aanbevolen om de eigen sociale woningen/appartementen in beheer te geven of over te dragen aan een woonmaatschappij. De administratieve opvolging om de huuradministratie periodiek in overeenstemming te brengen met de sociale huurreglementering en de technische opvolging van dit patrimonium vraagt heel veel tijd voor een lokaal bestuur. Daarnaast kunnen gemeenten en OCMW's vanaf 1/1/2023 geen financiële ondersteuning door de VMSW meer ontvangen voor nieuwe of renovatie van sociale woonprojecten. 

        Het lokaal bestuur Koekelare wenst bijgevolg beroep te doen op de diensten aangeboden van Woonmaatschappij Ijzer & Zee, waarbij de dagelijkse uitbating van de sociale huurwoningen overgedragen wordt aan Woonmaatschappij Ijzer & Zee vanaf 1 januari 2023.

        De beheersovereenkomst over het beheer van het sociaal huurpatrimonium met Woonmaatschappij Ijzer & Zee wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het lokaal bestuur Koekelare (gemeente en OCMW) beschikt over onderstaande sociale huurwoningen en -appartementen:

        Straatnaam 

        Huisnummer Busnummer
        Oostmeetstraat  78  
        Zuidlaan 5 5  
        Zuidlaan 7 7  
        Zuidlaan 9 9  
        Zuidlaan 13 13  
        Stationsstraat  10 1
        Stationsstraat 10 2
        Bovekerkestraat 170  
        De Wallaart 2 1
        De Wallaart 2 2
        De Wallaart 2 3
        De Wallaart 2 4
        De Wallaart  2 5
        De Wallaart 2 6
        De Wallaart 2 7
        De Wallaart 2 8
        De Wallaart 2 9
        De Wallaart 2 10
        Dorpsstraat 22 1
        Dorpsstraat 22 2
        Dorpsstraat 22 3
        Dorpsstraat 22 4
        Dorpsstraat 22 5
        Dorpsstraat 22 6
        Dorpsstraat 22 7
        Zuidlaan 2A 2A  
        Zuidlaan 2B 2B  
        Zuidlaan 2C 2C  
        Zuidlaan 2D 2D  
        Noordomstraat  2a  
        Noordomstraat  2b  

        Het lokaal bestuur Koekelare wenst beroep te doen op de diensten aangeboden van woonmaatschappij ijzer & zee, waarbij de dagelijkse uitbating van de sociale huurwoningen overgedragen wordt aan woonmaatschappij ijzer & zee vanaf 1 januari 2023.

        Hiervoor werd een beheersovereenkomst opgesteld, dewelke voorgelegd wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring (zie bijlage). 

        De beheersovereenkomst over het beheer van het sociaal huurpatrimonium tussen het lokaal bestuur Koekelare en woonmaatschappij ijzer & zee legt de modaliteiten vast m.b.t. de duur van de overeenkomst, de beheervergoeding, de herziening van de vergoeding, de uitvoeringsmodaliteiten, de plaatsbeschrijving, het financieel juridisch en administratief beheer, het technisch en bouwkundig beheer, het beheer van de nutsvoorzieningen afvalverwijdering en schoonmaakdiensten, de rapportering en over de beëindiging van de overeenkomst.

        Relevante documenten

        Beheersovereenkomst over het beheer van het sociaal huurpatrimonium tussen het lokaal bestuur Koekelare en woonmaatschappij Ijzer en Zee. 

        Juridische grond - regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Het decreet houdende de Vlaamse Wooncode d.d. 15.07.1997.

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

        De Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid boek 4, deel 1, titel 3, zoals vervangen bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen.

        De kadernota Regiovorming houdende afbakening van de referentieregio’s en vaststelling van het vervolgtraject, zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering op 12 maart 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de beheersovereenkomst over het beheer van het sociaal huurpatrimonium met Woonmaatschappij Ijzer en Zee, zoals in bijlage opgenomen.

        Art. 2.

        De algemeen directeur en de burgemeester worden gemachtigd deze beheersovereenkomst te ondertekenen. 

  • Rondvraag

    • Rondvraag.

      Rondvraag. 

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Dewulf verwijst naar een vraag over energiemaatregelen tijdens een vorige gemeenteraad. Hij vernam recent de acties die zullen genomen worden door het lokaal bestuur. Hij vraagt hoe de verwarming in de eigen gebouwen aangepakt zal worden. Hij herhaalt de eerdere vraag van zijn fractie of er voor burgers of verenigingen acties kunnen ondernomen worden zoals dit met de coronamaatregelen gebeurde.

      Burgemeester antwoordt dat binnen het eigen patrimonium de verwarming een graadje minder gezet wordt en er gesensibiliseerd zal worden. De technische dienst kreeg de opdracht gebouw per gebouw de mogelijkheden te bekijken. Hij verwijst naar zijn antwoord tijdens de vorige gemeenteraadszitting. Voor verenigingen die de Balluchon gebruiken blijft de gebruikte prijszetting behouden en wordt dit net als voorheen aangevuld met de prijs voor de nutsvoorzieningen.

      Raadslid Pollentier vraagt of mensen die de uitgevoerde energiescans niet gebruiken ook bereikt kunnen worden? Hij verwijst naar de doelgroep van mensen met slecht geïsoleerde woningen. Hij verwijst naar het energiehuis en het informeren van burgers over subsidies.

      Schepen Jessy antwoordt dat heel wat mensen gebruik maakten van de uitgevoerde energiescans. Zo’n 250 à 300 mensen hebben reeds hun informatie opgevraagd. Er werd nog een oproep gedaan naar mensen die nog geen gebruik maakten van deze informatie. Dit traject is nog altijd lopende.

      Raadslid Pollentier verwijst naar de week van de kinderopvang. Hij vraagt wat de stand van zaken is inzake de inzet van begeleiders. Zijn er nog tekorten en werden acties genomen inzake het welzijn medewerkers van de kinderopvang?

      Schepen Lievens antwoordt dat de personeelsbezetting in onze kinderopvang bijna volledig is. Aangezien de coördinator terug op de werkvloer is, kan meer ondersteuning geboden worden aan de medewerkers.

      Raadslid Demey verwijst naar de lopende wegeniswerken in de Lekestraat-Catstraat-Oostmeetstraat. Wat is de stand van zaken? Werden mensen aangeschreven dat werken die in een bepaalde fase zitten of gepland zijn herzien zouden worden?

      Schepen Ampoorter antwoordt dat hij hiervan niet op de hoogte is. Hij duidt de huidige stand van zaken voor dit project en de verdere planning. Tegen half januari zou het kruispunt De Pluim klaar moeten zijn.

      Raadslid Demey vraagt wat de stand van zaken is voor de verhuur van De Inktpot.

      Burgemeester antwoordt dat publiciteit gemaakt werd via een vastgoedkantoor. Momenteel is er 1 kandidaat. Binnen 2 weken is een verder gesprek gepland met deze kandidaat-uitbater.

De voorzitter sluit de zitting op 10/10/2022 om 20:00.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter