De voorzitter opent de zitting op 25/06/2024 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 27.05.2024.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278 volgens artikel 74.
Art.1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen d.d. 27.05.2024, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het zittingsverslag d.d. 27.05.2024 goed.
De jaarrekening 2023 ligt voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn, conform artikel 249 tot en met artikel 253 en artikel 260 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. Dit wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter vaststelling. Aan de gemeenteraad wordt verzocht, conform artikel 249 §3, voorliggende jaarrekening 2023 goed te keuren.
Overeenkomstig artikel 171 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten.
Het beleidsrapport betreffende de jaarrekening wordt overeenkomstig artikel 260 van het bovengenoemde decreet vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.
De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
De jaarrekening 2023 werd besproken op het managementteam van 13 mei 2024.
De jaarrekening 2023 werd besproken op het vast bureau van 4 juni 2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de jaarrekening 2023 van de gemeente, zoals opgemaakt door de financieel directeur.
Bundel documentatie.
Bundel rekening.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 25.06.2010.
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapportering en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 01.10.2010.
Art. 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2023 vast.
Art. 2.
De raad voor maatschappelijk welzijn verzoekt de gemeenteraad, conform artikel 249 §3, voorliggende jaarrekening 2023 goed te keuren.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring gevraagd voor de invoering van een weekend-/wachtdienst.
De opvolging van de alarmmeldingen van het patrimonium van het lokaal bestuur Koekelare verloopt per gebouw op een andere manier.
Het lokaal bestuur Koekelare beschikt over een ruim patrimonium, waardoor dit de nodige structuur vraagt.
Op heden is het zo dat er telkens een eerste, tweede en derde contactpersoon is per gebouw in geval van een alarmmelding.
Er wordt voorgesteld om één poule van technisch geschoolde medewerkers te voorzien om deze (en mogelijks andere) technische meldingen op te vangen buiten de kantooruren, aan de hand van een verstoringstoelage voor meldingen na de kantooruren van maandag tot vrijdag en een permanentietoelage voor meldingen tijdens het weekend.
Dit betekent concreet het volgende:
Het vast bureau d.d. 19.12.2023 besliste principieel akkoord te gaan met bovenstaande en besliste om dit op te nemen als volgt:
"De verstoringstoelage bedraagt twee keer het uurloon, voor nachtelijke uren tussen 22.00 en 6.00 bedraagt de verstoringstoelage drie keer het uurloon."
Het reglement kan in bijlage teruggevonden worden, dewelke deel uitmaakt van de rechtspositieregeling.
Reglement weekend/wachtdienst.
Verslag hoc-boc.
Art. 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om akkoord te gaan met het reglement weekend-/wachtdienst zoals in bijlage opgenomen.
De voorzitter sluit de zitting op 25/06/2024 om 19:25.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Ann Van der Veken
Algemeen directeur-waarnemend
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter