De voorzitter opent de zitting op 13/11/2023 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 16.10.2023.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 16.10.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 16.10.2023 goed.
De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de ov Fluvius op 06.12.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 06.12.2023 om 18u30 plaatsheeft (digitaal) met als agenda:
Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2024.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke buitengewone algemene vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 29.04.2019 waarbij Willy Boone als vertegenwoordiger en Dirck Devreker als plaatsvervanger voor de buitengewone algemene vergadering van de ov Fluvius voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 06.12.2023 met als agendapunten:
Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2024.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 06.12.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West op 11.12.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28.09.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 11.12.2023 plaatsheeft om 18.00 uur in het Fluvius-gebouw, Noordlaan 9, 8820 Torhout.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 28.09.2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke buitengewone Algemene Vergadering;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij Els Verhelst als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij Roy Vandendriessche als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius-West werd aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West d.d. 11.12.2023:
Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 11.12.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van o.v. Mirom op 12.12.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Mirom;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven d.d. 07.09.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van o.v. Mirom op 12.12.2023, dewelke plaats zal vinden om 18u00 in de vergaderzaal van hun vereniging (Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare).
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij John Eeckloo als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Mirom werd aangesteld.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij Henri Dubois als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Mirom werd aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van o.v. Mirom d.d. 12.12.2023:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Mirom op 12.12.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Buitengewone Algemene Vergadering van o.v. Mirom.
De gemeenteraad dient de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van de TMVS dv op 12.12.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de TMVS;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 03.10.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op 12.12.2023, dewelke plaats zal vinden om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Buitengewone Algemene Vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij de heer Henri Dubois als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS werd aangesteld.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij mevrouw Els Verhelst als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS werd aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art.1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 12.12.2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Art. 2.
De heer Henri Dubois en mevrouw Els Verhelst zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering dd. 12.12.2023 van TMVS dv, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren en alle akten en bescheiden daaromtrent onderschrijven.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit zal verstuurd worden:
• Hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a Statutair Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent
• Hetzij per elektronische post
De gemeenteraad dient de agenda voor de twee buitengewone algemene vergaderingen van de dv WVI op 13.12.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de WVI;
Gelet op het feit dat de gemeente per schrijven van 31.08.2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan :
De Buitengewone Algemene Vergadering van dv WVI op 13.12.2023, dewelke plaats zal vinden om 18u30 in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 870 Pittem.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:
De Buitengewone Algemene Vergadering van dv WVI op 13.12.2023, dewelke plaats zal vinden om 19u00 in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt werd, met volgende agenda:
Statutenwijziging: artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 11, artikel 13, artikel 14, artikel 27, artikel 34, artikel 36, artikel 38
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Buitengewone Algemene Vergadering.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij de heer Jan Lievens als vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van WVI werd aangesteld.
Gelet op het raadsbesluit d.d. 24.04.2023 waarbij de heer Henri Dubois als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van WVI werd aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking d.d. 06.07.2001.
Art. 1.
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken met betrekking tot deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd worden op de buitengewone algemene vergadering van de dv WVI op 13.12.2023 om 18u30.
Art. 2.
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken met betrekking tot deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd worden op de buitengewone algemene vergadering van de dv WVI op 13.12.2023 om 19u00.
Art. 3.
De heer Jan Lievens en de heer Henri Dubois zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering dd. 13.12.2023 van de dv WVI om 18u30, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren.
Art. 4.
De heer Jan Lievens en de heer Henri Dubois zullen respectievelijk als vertegenwoordiger en plaatsvervanger hun stemgedrag afstemmen op de beslissingen opgenomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de buitengewone algemene vergadering dd. 13.12.2023 van de dv WVI om 17u00, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goedkeuren.
Art. 5.
Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan de dv WVI en aan de betrokken vertegenwoordiger en plaatsvervanger.
De gemeenteraad dient de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van DVV Westhoek op 13.12.2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de dienstverlenende vereniging Westhoek;
Gelet op het feit dat de gemeente per mail van 6 oktober 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van DVV Westhoek die op 13 december 2023 plaatsheeft om 18u00 in Streekhuis Westhoek;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per mail van 6 oktober 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Buitengewone Algemene Vergadering;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 14.01.2019 waarbij Willy Boone als vertegenwoordiger en Els Verhelst als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van DVV Westhoek voor de dienstjaren 2019-2024 werden aangesteld.
Documentatiestukken.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek d.d. 13.12.2023:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek d.d. 13.12.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek.
EFIN bv organiseert een Buitengewone Algemene Vergadering betreffende de toetreding van de gemeente Zonnebeke en stad Veurne voor de solaractiviteit.
Als gevolg van deze toetreding worden de statuten gewijzigd en dient de gemeenteraad enkele specifieke beslissingen te nemen m.b.t. de afstand van het voorkeurrecht, de inbreng in geld met de uitgifte van nieuwe aandelen en de aanstelling van een bestaande bestuurder, namelijk Lies Laridon, die de nieuwe gemeenten vertegenwoordigt in de Raad van Bestuur.
EFIN is een investerings- en holdingvennootschap actief in de energiesector. Haar kapitaal is volledig in handen van (West-)Vlaamse gemeenten (de “EFIN-gemeenten”). Er bestaat een in-house relatie tussen de gemeenten/aandeelhouders van EFIN (de opdrachtgevers) en EFIN (de opdrachtnemer) die de gemeenten toelaat om rechtstreeks opdrachten aan EFIN te gunnen. Het betreft dan in het bijzonder opdrachten in het kader van de solar-activiteit van EFIN.
In het kader van de beleidsdoelstelling om meer duurzame energie af te nemen willen nu meer gemeenten toetreden bij EFIN als aandeelhouders, namelijk Gemeente Zonnebeke en Stad Veurne.
De toetreding tot de bv EFIN door de nieuwe gemeenten kan niet zonder enige formaliteit gebeuren. De toetreding van nieuwe aandeelhouders veronderstelt de uitgifte van nieuwe aandelen. Dit vereist in voorliggend geval een statutenwijziging. De statuten bevinden zich in de bijlage van deze beslissing.
Verder worden de huidige aandeelhouders verwacht een aantal beslissingen te nemen om de uitbreiding van het aandeelhouderschap te faciliteren.
Het betreft met name de volgende beslissingen:
(i) de verzaking aan de opmaak van een verslag van het bestuursorgaan en een controleverslag van de commissaris;
(ii) de verhoging van het eigen vermogen van de vennootschap met uitgifte van tien (10) nieuwe aandelen;
(iii) de verzaking aan het wettelijk en statutair voorkeurrecht;
(iv) de wijziging van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten inzake de uitgifte van aandelen;
(v) de rechtzetting in de statuten van een historische materiële vergissing m.b.t. het bedrag van de inbrengen in lijn met de jaarrekening van de vennootschap, zonder uitkering van inbrengen;
(vi) de verlening van een statutaire volmacht aan het bestuursorgaan tot het opmaken van een intern reglement;
(vii) een aanpassing van de berekening van het scheidingsaandeel in geval van uittreding;
(viii) het ontslag van [bestuurder(s)], het verstrekken van tussentijdse kwijting en de (her)benoeming van de betreffende ontslagen [bestuurder(s)] mede op voordracht van de nieuwe aandeelhouders.
(ix) machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
Deze worden in het besluit uiteengezet.
Ontwerpstatuten.
Uitnodiging.
Artikel 40, §1 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 2:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Artikel 5:98 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Artikel 5:121, § 2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Artikel 5:128 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt als aandeelhouder van EFIN de volgende besluiten van de Buitengewone Algemene Vergadering van EFIN goed:
1) Verzaking aan de opmaak van het verslag van het bestuursorgaan en het controleverslag van de commissaris overeenkomstig artikel 5:121, § 2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
2) Verzaking aan het voorkeurrecht zoals voorzien in artikel 10 van de statuten en in artikel 5:128 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3) Verhoging van het eigen vermogen van de vennootschap met een bedrag van tweeduizend euro (€ 2.000,00) met uitgifte van tien (10) nieuwe aandelen, verdeeld als volgt:
- acht (8) aandelen soort A, voor een bedrag van duizend zeshonderd euro (€ 1.600,00);
- twee (2) aandelen soort B, voor een bedrag van vierhonderd euro (€ 400,00).
Deze aandelen zullen per soort van dezelfde aard zijn, en zullen dezelfde rechten en voordelen hebben als de bestaande aandelen van soort A en soort B, en zullen in de winsten delen vanaf het boekjaar 2024 (met dien verstande dat alle beslissingen met betrekking tot het boekjaar 2023 niet zullen toekomen aan de nieuwe aandeelhouders).
Deze inbreng zal geboekt worden als volgt:
- duizend zeshonderd euro (€ 1.600,00) op de onbeschikbare eigen vermogensrekening;
- vierhonderd euro (€ 400,00) op de beschikbare eigen vermogensrekening.
4) Goedkeuring van de volgende wijzigingen aan de statuten van EFIN:
- Wijziging van artikel 5 en van artikel 11 van de statuten om het in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten inzake de uitgifte van aandelen.
- Rechtzetting van een historische materiële vergissing m.b.t. het bedrag van de inbrengen in lijn met de jaarrekening van de Vennootschap, zonder uitkering van inbrengen.
- Volmacht aan het bestuursorgaan tot het opmaken van een intern reglement, overeenkomstig hetgeen is bepaald in artikel 2:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- Aanpassing van de berekening van het scheidingsaandeel in geval van uittreding, wat betreft de correctie voor financiële vaste activa die rechtstreeks worden aangehouden in beursgenoteerde ondernemingen, waarbij de boekwaarde voortaan niet langer vervangen wordt door de slotkoers op het einde van het boekjaar in kwestie van de corresponderende beursgenoteerde aandelen, maar wel door de gemiddelde koers voor het boekjaar in kwestie van de corresponderende beursgenoteerde aandelen.
5) Goedkeuring van:
- Het ontslag van Lies Laridon als bestuurder van de vennootschap.
- Het verstrekken van tussentijdse kwijting aan de ontslagnemende bestuurder, met dien verstande dat de kwijting zal gebeuren onder voorbehoud van fraude of bedrog en de wettelijke beperkingen gekoppeld aan kwijting voorzien bij artikel 5:98 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- De (her)benoeming van Lies Laridon mede op voordracht van de nieuwe aandeelhouders.
- Machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan de notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van EFIN op 5 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelt de feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2024 vast.
De feestdagen, dienstvrijstellingen en de vakantieverlofregeling 2024 worden, rekening houdende met de bepalingen zoals opgenomen in de RPR, vastgelegd en zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Tevens worden er twee zitdagen door GSD-V georganiseerd in 2024. De exacte data zijn nog niet bekend.
Feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2024.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 186, artikel 285,§1,1°, artikel 285,§3, artikel 287 en artikel 330 tot en met artikel 334.
Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, B.S. 01.07.2004.
Rechtspositieregeling (RPR).
Art.1.
De gemeenteraad stelt de feestdagen, vakantieverlofregeling en dienstvrijstellingen 2024, rekening houdende met de bepalingen zoals opgenomen in de RPR, vast.
Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden voor:
Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Na het ontvangen van een petitie omtrent de verkeersomgeving in de Westmeetstraat werd door de verkeersdeskundige van de lokale politie een advies verstrekt, dewelke in bijlage teruggevonden kan worden.
Advies politie
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.
Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.
Art. 1.
Volgend artikel dient te worden aangevuld:
Art. 8.3. Markeringen die een oversteekplaats voor voetgangers aanduiden overeenkomstig art. 76.3 van het algemeen verkeersreglement
Rondvraag.
Raadslid Pollentier verwijst naar een eerdere vraag over de opmaak van de werfverslagen voor de renovatie van de sporthal. Hij vraagt wat de stand van zaken is en hoever dit renovatieproject momenteel staat.
Schepen Lievens antwoordt dat een aangetekend schrijven aan de architect werd overgemaakt en de achterstallige factuur betwist werd. Ondertussen ontvingen we 2 werfverslagen na de laatste 2 werfvergaderingen. Volgende week maandag worden de nieuwe kleedkamers in gebruik genomen waarna de tijdelijke containerinfrastructuur wordt weggenomen.
Raadslid Dewulf vraagt of er iets verandert voor de sportclubs. Raadslid Lootens merkt op dat het donker is om ’s avonds van de cafetaria naar de parking te wandelen.
Schepen Lievens antwoordt dat er in het nieuwe gedeelte 4 kleedkamers voorzien zijn voor de binnensporten en 4 kleedkamers voor de buitensporten. Er werd ondertussen werfverlichting voorzien om de verbinding tussen de cafetaria richting de parking beter te verlichten.
Raadslid Demey vraagt wat de resultaten of bevindingen zijn nadat recent een externe firma een inspectie van de riolering op ons grondgebied heeft uitgevoerd.
Schepen Salenbien antwoordt dat ze dit zal navragen.
Raadslid Demey verwijst naar het hemelwaterdecreet. Er werd bij de opmaak van ons hemelwaterplan gesproken over het ontbuizen van een deel in de Hovaerestraat. Wat is de stand van zaken?
Schepen Lievens antwoordt dat dit een actiepunt is waarvoor nog geen verdere stappen werden genomen.
Raadslid Demey vernam dat de plaatsingsprocedure voor de realisatie van de nieuwe verkaveling in de Hovaerestraat werd stopgezet. Heeft dit gevolgen voor de timing?
Burgemeester antwoordt dat de omgevingsvergunning voor deze verkaveling werd afgeleverd. Daarna werd bezwaar ingediend bij de bestendige deputatie. Na het wasserijarrest is het op heden niet duidelijk of het schepencollege of de bestendige deputatie dergelijke vergunning mag afleveren. Er wordt nu gewacht op een uitspraak over het cassatieberoep wat uiteraard gevolgen heeft voor de voortgang van het verkavelingsdossier. Bijgevolg werd voor alle zekerheid parallel een nieuw omgevingsdossier ingediend bij de bestendige deputatie. Aangezien de gestanddoeningstermijn voor de aanbesteding voor de wegenis-en rioleringswerken ondertussen voorbij is, zal een nieuwe aanbestedingsprocedure opgestart moeten worden.
Raadslid Dewulf verwijst naar de lokale verkiezingen die volgend jaar georganiseerd worden waarbij geen opkomstverplichting meer van toepassing zal zijn. Hij vraagt of al nagedacht werd over sensibilisering om te gaan stemmen, bv. om in Bovekerke ook stemlokalen te voorzien.
De burgemeester antwoordt dat hierover nog niet werd nagedacht en er nog een lange periode voor ons ligt. Door VVSG werd al informatie over dit thema verspreid. De organisatie van de verkiezingen zal ten gepaste tijde besproken worden.
Raadslid Pollentier vernam dat een delegatie van het Käthe Kollwitzmuseum uit Keulen langskwam in ons museum. Hij vraagt of er verdere afspraken gemaakt werden tussen beide musea?
Schepen Salenbien antwoordt dat met de uitwisseling van een video uit ons museum een eerste mooie stap gezet wordt. Dit nodigt uit om verdere stappen te nemen om samen te werken naar de toekomst toe.
De voorzitter sluit de zitting op 13/11/2023 om 19:30.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter