Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
Laura Cools, Els Verhelst, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 27/02/2023 om 19:00.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 30.01.2023

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Laura Cools, Els Verhelst, Raadsleden
        Afwezig: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 30.01.2023.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 30.01.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 30.01.2023 goed. 

    • personeel

      • PERSONEEL - Goedkeuring formatiewijziging - organogram lokaal bestuur Koekelare.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Laura Cools, Els Verhelst, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van de personeelsformatie en organogram. Naast een algemene actualisering van de tewerkstellingsbreuken wordt voorgesteld om onderstaande functie te voorzien: 

        • De uitbreiding van 19.00/38.00 administratief medewerker sport/jeugd (C1-C2-C3).
        Feiten, context en argumentatie

        Volgende wijzigingen worden voorgesteld ten opzichte van de huidige formatie:

        1. Voorstel tot toevoeging van een extra halftijds equivalent, zijnde de functie administratief medewerker sport/jeugd (C1-C2-C3)

        Binnen lokaal bestuur Koekelare is de huidige personeelsbezetting onvoldoende groot, waardoor er sprake is van achterstand of waardoor men bepaalde taken niet grondig kan uitvoeren wegens tijdsgebrek. 

        Het managementteam d.d. 16.01.2023 adviseerde om over te gaan tot aanwerving van één extra halftijds equivalent op C1-C2-C3 niveau ter ondersteuning van de werking van de jeugd- en sportdienst.

        2. Algemene actualisering

        De tewerkstellingsbreuken werden geactualiseerd ten opzichte van de huidige formatie. 

        Het hoc-boc kwam d.d. 10.02.2023 bijeen en had geen opmerkingen.

        Relevante documenten

        Voorstel tot wijziging formatie - organogram. 

        Juridische grond - regelgeving

        Personeelsformatie.

        Rechtspositieregeling.

        Decreet voor het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 07.12.2007.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de formatiewijziging en de wijziging van het organogram zoals in bijlage opgenomen. 

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Infrastructuurwerken verkaveling Hovaerestraat. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Laura Cools, Els Verhelst, Raadsleden

        Het dossier voor de infrastructuurwerken t.b.v. de nieuwe verkaveling langs de Hovaerestraat wordt, samen met de gunningswijze, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        Het RUP site Hovaerestraat werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2021.

        Voor de ontwikkeling van de het RUP wordt samengewerkt met de projectontwikkelaar Hyboma. Er werd hiertoe op 28 juni 2021 een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad.

        Op 23 november 2021 werd de opdracht ‘Aanstelling ontwerper verkaveling Hovaerestraat’ door het schepencollege gegund aan het studiebureau Jonckheere BV, Torhoutsesteenweg 378C te 8200 Brugge.

        In het kader van de opdracht “Infrastructuurwerken verkaveling Hovaerestraat” werd een bestek opgesteld door de ontwerper.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 799.009,39 euro excl. btw en proefkosten of 840.701,39 euro incl. btw en proefkosten, als volgt opgesplitst :

        -       Aandeel gemeente : 192.580,94 euro excl. btw of 233.547,94 euro incl. btw en proefkosten (525 euro)

        -       Aandeel Fluvius :143.562,30 euro, vrij van btw

        -       Aandeel Hyboma : 463.591,15, vrij van btw en incl. proefkosten

        Na oplevering van de werken wordt 75% van de rioleringskost door Fluvius aangerekend aan het gemeentebestuur, zijnde 107.671,73 euro (vrij van btw).

        Het totale aandeel van de gemeente bedraagt bijgevolg 341.219,67 euro.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. 

        Relevante documenten

        Bestek

        Kostenraming

        Grondplan en legende

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringskrediet van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Het bestek en de raming voor de opdracht “Infrastructuurwerken verkaveling Hovaerestraat”, opgesteld door Studiebureau Jonckheere BV worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De totale raming bedraagt 799.009,39 euro excl. btw en proefkosten of 840.701,39 euro incl. btw en proefkosten. De raming van de kosten ten laste van de gemeente Koekelare (aandeel gemeente + 75% van de rioleringskost) bedraagt 341.219,67 euro.

        Art. 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Art. 3.

        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Art. 4.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringskrediet van de meerjarenplanning 2020-2025.

    • milieu

      • MILIEU - Goedkeuring van het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) voor de groep Van Zee tot IJzer

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Laura Cools, Els Verhelst, Raadsleden

        De gemeente Koekelare besliste op dd. 27.04.2020 om het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie. intergemeentelijk te ondertekenen in de verregaande vorm van samenwerking, waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne. Concreet betekent dit dus dat de groep van Zee tot IJzer gezamenlijk de vooropgestelde engagementen dient te behalen tegen 2030 en hiervoor een actieplan diende op te maken. Het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) voor de groep Van Zee tot IJzer wordt voorgelegd te worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

         

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat door de intergemeentelijke ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie optie 2 de groep Van Zee tot IJzer zich ertoe verbindt om tegen 2030 volgende engagementen na te komen:

        • De uitstoot van CO2 (en eventueel van andere broeikasgassen) op het gezamenlijk grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen;
        • Haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering;
        • Een emissieberekening (CO2-nulmeting) en een beoordeling van de risico’s van en de kwetsbaarheid voor klimaatverandering uit te voeren als uitgangspunten voor het actieplan;
        • Het duurzaam energie- en klimaatplan (SECAP) binnen twee jaar na formele ondertekening van het Burgemeestersconvenant in te dienen;
        • De nodige middelen in te zetten om de vereiste acties te kunnen ondernemen;
        • Het maatschappelijk middenveld op het grondgebied actief te betrekken bij het opstellen van het klimaatactieplan;
        • Minstens elke twee jaar na indiening van het actieplan te rapporteren over de geboekte vooruitgang, met het oog op evaluatie, monitoring en verificatie.

        De WVI werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid;

        De WVI kon uitstel verkrijgen met een maximum van 18 maanden vanuit het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan;

        Het ontwerp van het energie- en klimaatactieplan werd voorgelegd aan de milieuraad op dd. 14.09.2022 (zie notulen milieuraad 14-09-2022).

        Relevante documenten

        Ontwerp klimaatplan

        Juridische grond - regelgeving

        Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;

        Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;

        Gelet op het feit dat het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw heeft bevestigd dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden;

        Gelet op het feit dat volgens de bevindingen van het IPCC mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen zijn ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen;

        Gelet op het feit dat de gemeenteraad in zitting dd. 27.04.2020 besliste het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) intergemeentelijk te ondertekenen in de verregaande vorm van samenwerking (optie 2), waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne;

        Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;

        Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;

        Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021, ondertekend in gemeenteraad dd. 11.10.2021;

        Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikel 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Sam Dewulf
        Tegenstanders: Marnix Demey
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 stem tegen
        Besluit

        Art. 1.  De gemeenteraad keurt het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Van Zee tot IJzer goed.

        Art. 2. De gemeenteraad geeft WVI de opdracht om het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 ter goedkeuring van Europa in te dienen bij het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie.

        Art. 3. Een afschrift van deze beslissing wordt ondertekend bezorgd aan WVI - Nathalie Garré via n.garre@wvi.be.

      • MILIEU - Kennisname van de rapportering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
        Laura Cools, Els Verhelst, Raadsleden

        De gemeente Koekelare ondertekende het Lokaal energie- en klimaatpact (LEKP 1.0). Jaarlijks dient een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt en bezorgd te worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. De gemeenteraad dient kennis te nemen van deze jaarlijkse rapportering van het LEKP 1.0.

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Koekelare ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0 op d.d. 11.10.2021.

        Door het ondertekenen van het LEKP 1.0 engageert de gemeente Koekelare zich om: 

        • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
        • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
        • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
        • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
        • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
        • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

        Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact engageert de gemeente Koekelare zich om bovenstaande doelstellingen na te streven zonder zich te verbinden op het al dan niet behalen van een van deze doelstellingen op gemeentelijk niveau. De gemeente Koekelare gaat dus met andere woorden een inspanningsverbintenis aan en geen resultaatsverbintenis. 

        Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden, dat na voorlegging aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.

        Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

        -> ingave van de meeste gegevens in het rapport LEKP gebeurt via andere instanties.

        -> De gemeente moet zelf instaan voor de rapportering van bomen, hagen, natuurparken, ontharding en buffer- en infiltratievoorzieningen. Dit gebeurt via de website www.groenblauwpeil.be. Ook burgers kunnen hun steentje bijdragen en via deze website hun vorderingen toevoegen.

        Relevante documenten

        Toelichting LEKP 1.0

        Rapport LEKP

        Juridische grond - regelgeving

        De gemeenteraadsbeslissing d.d. 27.04.2020 tot toetreding aan het Burgemeestersconvenant 2030 voor klimaat en energie;

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten d.d. 20.04.2020 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.

        De gemeenteraadsbeslissing d.d. 11.102021 tot ondertekening van het het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0;

        Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

        Financiële impact

        Na ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact en uitvoering van de gewenste en mogelijke acties heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van het trekkingsrecht waarbij verwacht wordt dat de gemeente eenzelfde bedrag besteedt.  

        Besluit

        Art. 1. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het lokaal Energie- en klimaatpact.

  • Rondvraag

    • RONDVRAAG

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Schepenen
      Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Ramboer, Vierde schepen
      Laura Cools, Els Verhelst, Raadsleden

      RONDVRAAG

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Lootens-Stael vraagt of het lokaal bestuur in de kerstperiode een vraag ontving om een manifest te ondertekenen tegen toekomstige fusies van steden en gemeenten in Vlaanderen.

      De burgemeester antwoordt dat deze vraag hem niet bekend is. In de media kwam wel een initiatief aan bod van Dhr. Reekmans, burgemeester van Glabbeek, om het standpunt over de gemeentefusies te bevragen bij de Vlaamse politieke partijen vooraleer de Vlaamse verkiezingen in mei 2024 plaatsvinden. Op dit moment ben ik geen voorstander van een fusie.

       

      Raadslid Lootens-Stael verwijst naar de recente hacking bij lokale besturen, oa. Stad Antwerpen. Om de gevaren en risico’s van hacking bij een lokaal bestuur in kaart te brengen, kan hiervoor samengewerkt worden met hogescholen om een etische hacking te laten uitvoeren. Werd hiervan gebruik gemaakt door ons lokaal bestuur?

      De algemeen directeur antwoordt dat hiervoor werd samengewerkt met VVSG en de Hogeschool West-Vlaanderen. Deze ethische hacking werd uitgevoerd in november 2022. De resultaten worden verder besproken met de DPO.

De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2023 om 20:28.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter