Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 27/06/2023 - 19:30 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
Eric Huyghe, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 27/06/2023 om 20:00.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 22.05.2023

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 22.05.2023.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 22.05.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 22.05.2023 goed. 

      • SECRETARIAAT - Rapportering organisatiebeheersing 2022 door de algemeen directeur conform artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzingen van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over de organisatiebeheersing. De rapportering over de organisatiebeheersing 2022 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men: 

        1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
        2° wetgeving en procedures naleeft;
        3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

        Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW georganiseerd wordt, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. 

        Tussen 30 januari 2019 en 20 maart 2019 voerde Audit Vlaanderen een organisatie-audit met begeleide zelfevaluatie uit in gemeente en OCMW Koekelare. Deze audit evalueerde de adequaatheid van de aanpak van organisatiebeheersing en de beheersing van de management- en ondersteunende processen op organisatieniveau. De Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen fungeerde hierbij als referentiekader. Deze audit maakte geen evaluatie van de volledige werking van gemeente en OCMW Koekelare, maar ging na of de instrumenten en randvoorwaarden aanwezig waren om van een "beheerste organisatie" te kunnen spreken. 

        Op 31 mei 2019 leverde Audit Vlaanderen een auditrapport af over de "organisatie-audit met begeleide zelfevaluatie" bij gemeente en OCMW Koekelare. Dit rapport bevatte een aantal aanbevelingen, waarvoor het management een streefdatum, een verantwoordelijke en een actieplan heeft bepaald. De aanbevelingen zijn de belangrijkste verbeterpunten uit een audit. De implementatie ervan en de rapportering hierover aan het politieke niveau, is de verantwoordelijkheid van het management. 

        Op 3 december 2020 bezorgde Audit Vlaanderen een rapport met de conclusies over de opvolging van de aanbevelingen en de rapportering organisatiebeheersing door gemeente Koekelare. Overeenkomstig artikel 221 van het decreet over het lokaal bestuur werd dit rapport aan de leden van de gemeente- en OCMW-raad bezorgd. 

        Audit Vlaanderen gaf de aanbeveling dat de organisatie een duidelijk kader voor organisatiebeheersing vaststelt en dit ter goedkeuring voorlegt aan de raden. Op 1 juli 2019 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het kader voor organisatiebeheersing goed, als volgt: 

        • De leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen wordt gehanteerd om aan de organisatiebeheersing te werken;
        • Met een 3-jaarlijkse zelfevaluatie wordt stilgestaan bij de eigen werking. 
        In 2022-2023 voerde het lokaal bestuur nogmaals een zelfevaluatie uit. Het rapport hiervan kan tevens in bijlage teruggevonden worden. 

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        De rapportage organisatiebeheersing 2022 werd besproken op het managementteam van 12.06.2023. 

        De rapportage organisatiebeheersing 2022 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 13.06.2023.

        Relevante documenten

        PowerPoint organisatiebeheersing rapportage 2022.

        Overzicht verbeteracties 2022.

        Rapport zelfevaluatie 2022-2023.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2022.

      • SECRETARIAAT - Rapportering met betrekking tot de voorafgaandelijke wettigheid en regelmatigheidscontrole door de financieel directeur (visum) 2022.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1° van het decreet over het lokaal bestuur. Naar aanleiding van de "rapportage organisatiebeheersing 2022" wordt over de visums gerapporteerd zoals deze verleend werden door de financieel directeur tijdens het jaar 2022. De rapportering over de visums zoals deze verleend werden door de financieel directeur tijdens het jaar 2022 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        Een verbintenis mag alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.

        De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto kasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.

        De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1° van het decreet over het lokaal bestuur;

        De financieel directeur verleent een visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. De financieel directeur kan voorwaarden koppelen aan het visum. Als de financieel directeur weigert een visum te verlenen, of als er voorwaarden aan gekoppeld worden, motiveert de financieel directeur dat.

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, na advies van de financieel directeur, bepalen de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur deze controle, vermeld in artikel 266, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur, uitoefent. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting. Dit gebeurde bij beslissing van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14.12.2020.

        Naar aanleiding van ‘de rapportage organisatiebeheersing 2022’ wordt gerapporteerd over de visums zoals deze verleend werden door de financieel directeur tijdens het jaar 2022.

        De rapportage met betrekking tot de voorafgaandelijke wettigheid en regelmatigheidscontrole werd besproken op het managementteam van 12.06.2023. 

        De rapportage met betrekking tot de voorafgaandelijke wettigheid en regelmatigheidscontrole 2022 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 13.06.2023.

        Relevante documenten

        Visum 2022.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2018;

        De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016;

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage betreffende de visums verleend door de financieel directeur in 2022.

      • SECRETARIAAT - Rapportering klachtenbehandeling 2022 door de algemeen directeur conform artikel 303 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling. Dit systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218 DLB. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. De rapportering over klachten ingediend tegen het gemeentebestuur tijdens het jaar 2022 wordt door de algemeen directeur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad heeft d.d. 26.02.2018 een klachtenreglement vastgesteld.

        Dit systeem van klachtenbehandeling is georganiseerd op ambtelijk niveau, onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. 

        Het systeem van klachtenbehandeling is opgenomen is in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente, en jaarlijks rapporteert hij aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;

        Overwegende dat een rapportering betreffende de klachten en de klachtenbehandeling van het lokaal bestuur Koekelare in 2022 werd opgemaakt en vastgesteld door de algemeen directeur, in samenwerking en na overleg met het managementteam d.d. 12.06.2023, en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.

        De rapportering betreffende de klachten en de klachtenbehandeling 2022 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 13.06.2023.

        Tijdens het jaar 2022 werd één klacht ingediend tegen het gemeentebestuur.

        Relevante documenten

        Klachtenregister Gemeente 2022 - geanonimiseerd. 

        Afhandelingsbrief gemeente klacht 2022 - geanonimiseerd. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering betreffende klachtenbehandeling 2022.

      • SECRETARIAAT - Aanduiding lid en plaatsvervangend lid voor de toewijzingsraad Woonmaatschappij Ijzer en Zee.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        Het besluit Vlaamse codex wonen 2021 bepaalt dat er per 1 oktober 2023 een toewijzingsraad moet opgericht worden. Deze toewijzingsraad geeft vorm aan de lokale invulling van het toewijzingsbeleid van sociale woningen in het werkingsgebied. 

        De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Ijzer en Zee aan te duiden.

        Feiten, context en argumentatie

        Met brief d.d. 08.05.2023 vraagt de Woonmaatschappij Ijzer en Zee om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het (deel)werkingsgebied ABC.

        Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.

        In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale ²of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.

        Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een  toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.

        Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.

        De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.

        Beleidsmatige opdracht

        De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.

        Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.

        Operationele opdracht

        De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.

        Vertegenwoordiging

        Er wordt vanuit Woonmaatschappij ijzer en zee voorgesteld om een vertegenwoordiger (en een plaatsvervangend vertegenwoordiger) aan te duiden die een goede voeling heeft met het werkveld van sociale woningen. Vanuit het lokaal bestuur worden volgende personen voorgesteld:

        • Vertegenwoordiger toewijzigingsraad: Evy Vandewoude
        • Plaatsvervangend vertegenwoordiger toewijzingsraad: Valerie Vierstraete
        Relevante documenten

        Briefwisseling woonmaatschappij ijzer en zee inzake vertegenwoordiging in de toewijzingsraad Woonmaatschappij Ijzer & Zee. 

        Juridische grond - regelgeving

        Het Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021.

        Valerie Vierstraete - plaatsvervangend vertegenwoordiger
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Gestemd: Tom Pollentier, Els Verhelst, John Eeckloo, Tine Maertens, Dirk Ampoorter, Jolien Lootens-Stael, Willy Boone, Jan Lievens, Roy Vandendriessche, Kelly Tanghe, Dirck Devreker, Carole Himpens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Patrick Lansens, Stijn Ramboer, Henri Dubois
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Evy Vandewoude - vertegenwoordiger
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Gestemd: Tom Pollentier, Els Verhelst, John Eeckloo, Tine Maertens, Dirk Ampoorter, Jolien Lootens-Stael, Willy Boone, Jan Lievens, Roy Vandendriessche, Kelly Tanghe, Dirck Devreker, Carole Himpens, Marnix Demey, Sam Dewulf, Patrick Lansens, Stijn Ramboer, Henri Dubois
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Art. 1

        Evy Vandewoude wordt, bij geheime stemming, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Koekelare te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de Woonmaatschappij Ijzer en Zee binnen het werkingsgebied Westhoek-Noord. 

        Art. 2.

        Valerie Vierstraete wordt, bij geheime stemming, aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente Koekelare te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de Woonmaatschappij Ijzer en Zee binnen het werkingsgebied Westhoek-Noord. 

    • financiën

      • FINANCIEN - Goedkeuren van de jaarrekening 2022 van het OCMW.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        Conform artikel 249 van het decreet over het lokaal bestuur keurt de gemeenteraad de jaarrekening 2022 van het OCMW goed zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. 

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 171 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten. 

        Het beleidsrapport betreffende de jaarrekening wordt overeenkomstig artikel 260 van het bovengenoemde decreet vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. 

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. 

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        De jaarrekening 2022 werd besproken op het managementteam van 15.05.2023.

        De jaarrekening 2022 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 06.06.2023.

        De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2022 van het OCMW, zoals opgemaakt door de financieel directeur. 

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelde in de zitting van heden de jaarrekening 2022 vast, waarna de gemeenteraad de jaarrekening 2022 van het OCMW dient goed te keuren. 

        Relevante documenten

        Bundel documentatie. 

        Bundel rekening.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 25.06.2010.

        Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapportering en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 01.10.2010.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van het OCMW goed. 

      • FINANCIEN - Vaststellen van de jaarrekening 2022.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        De jaarrekening 2022 ligt voor aan de gemeenteraad, conform artikel 249 tot en met artikel 253 en artikel 260 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter vaststelling. 

        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 171 van het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017 zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten. 

        Het beleidsrapport betreffende de jaarrekening wordt overeenkomstig artikel 260 van het bovengenoemde decreet vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. 

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. 

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

        De jaarrekening 2022 werd besproken op het managementteam van 15 mei 2022.

        De jaarrekening 2022 werd besproken op het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2022.

        De gemeenteraad neemt akte van de jaarrekening 2022 van de gemeente, zoals opgemaakt door de financieel directeur. 

        Relevante documenten

        Bundel documentatie. 

        Bundel rekening. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Het bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 25.06.2010.

        Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapportering en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 01.10.2010.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 vast. 

    • jeugd

      • LOKAAL OVERLEG KINDEROPVANG - Goedkeuring voorstel reglement houdende de vaststelling van de procedure en de criteria voor het geven van een opportuniteitsadvies in het kader van een vergunningsaanvraag van een organisator kinderopvang.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel reglement houdende de vaststelling van de procedure en de criteria voor het geven van een opportuniteitsadvies in het kader van een vergunningsaanvraag van een organisator kinderopvang.

        Feiten, context en argumentatie

        Het lokaal bestuur heeft een taak betreffende het lokaal beleid kinderopvang. Die taak houdt in dat het lokaal bestuur :

        1. een Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) opricht;
        2. beleidsdoelstellingen voor kinderopvang bepaalt;
        3. een advies kan geven aan het Agentschap Opgroeien over de uitbreiding van vergunde kinderopvangplaatsen enerzijds en over de toekenning van subsidieerbare kinderopvangplaatsen anderzijds, rekening houdend met de lokale context binnen het eigen grondgebied;
        4. lokale actoren en gebruikers informeert.

        Het lokaal bestuur treedt hierbij neutraal op, onder andere door de rol van lokale regisseur en de rol van organisator te scheiden.

        Met ingang van 1 januari 2022 werd voor het lokaal bestuur de verplichting ingevoerd om een opportuniteitsadvies te geven bij elke aanvraag die door een (kandidaat)organisator van kinderopvang voor baby’s en peuters gericht wordt aan het Agentschap Opgroeien en die betrekking heeft op:

        • de opstart van een groepsopvang (niet voor gezinsopvang);
        • de verhuis van een bestaande kinderopvanglocatie binnen de gemeente;
        • de uitbreiding van een bestaande kinderopvanglocatie vanaf 9 plaatsen.

        In geval de organisator gezinsopvang of een uitbreiding met minder van 9 plaatsen plant, kan het advies vrijblijvend gevraagd worden. In dat geval dient het advies niet aan het Agentschap Opgroeien te worden overgemaakt.

        Daarnaast wordt ook voorzien dat aan het lokaal bestuur een advies kan gevraagd worden door het Agentschap Opgroeien in het kader van een uitbreidingsronde, dat wil zeggen naar aanleiding van een projectoproep voor de uitbreiding van opvangplaatsen met inkomenstarief waarvoor de organisatoren kinderopvang een subsidieadvies kan krijgen.

        Het opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur is ondersteunend en niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien.

        Wel moet de organisator in zijn vergunningsaanvraag bij Opgroeien toelichten hoe hij met de opmerkingen van het lokaal bestuur in het opportuniteitsadvies zal omgaan of waarom hij het advies van het lokaal bestuur naast zich neerlegt. Met deze aanpak wil het Agentschap Opgroeien nagaan of de organisator voldoende beleidsvoerend vermogen heeft om met de huidige lokale context om te gaan.

        Het advies van het lokaal bestuur is dus ondersteunend en gelinkt aan de regisseur rol die het bestuur wil opnemen om te voorzien in een aangepast aanbod inzake kinderopvang in de gemeente. Het is namelijk belangrijk dat er voldoende aanbod is aan kinderopvang in de gemeente, dat dit aanbod toegankelijk is voor de gezinnen en voldoende gespreid is over de gemeente.

        Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven is volgende belangrijk:

        • Goede inhoudelijke criteria of richtlijnen die een antwoord bieden op de vraag of het opportuun is dat de organisator op die locatie nieuwe opvangplaatsen realiseert. Deze criteria zijn transparant, objectief en relevant om de opportuniteit te kunnen beoordelen.
        • Een transparante procedure zodat het voor (startende) organisatoren duidelijk is hoe dit advies tot stand komt en wat er van hen verwacht worden.

        Zowel de criteria als de procedure zijn voor iedereen publiek raadpleegbaar en worden gepubliceerd op de website van het lokaal bestuur.

        Daarnaast worden de procedure en de criteria vooraf voor advies voorgelegd aan het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK).

        In het LOK van 13.03.2023 werd het voorstel van 'reglement houdende de vaststelling van de procedure en de criteria voor het geven een  opportuniteitsadvies in het kader van een vergunningsaanvraag van een organisator kinderopvang', zoals opgemaakt door de werkgroep, besproken.

        • De criteria en de inhoudelijke procedure werden d.d. 27.03.2023 bezorgd aan alle leden het LOK, zodat dit kon doorgenomen worden. Indien er nog opmerkingen/bemerkingen waren, dat konden deze bezorgd worden aan ann.vanderveken@koekelare.be uiterlijk tegen 31 maart 2023. 

        Het college van burgemeester en schepenen beslist in zitting van 16.05.2023 om principieel akkoord te gaan met het voorstel 'reglement houdende de vaststelling van de procedure en de criteria voor het geven een opportuniteitsadvies in het kader van een vergunningsaanvraag van een organisator kinderopvang'.

        Het LOK verleende positief advies aan het 'reglement houdende de vaststelling van de procedure en de criteria voor het geven van een opportuniteitsadvies in het kader van een vergunningsaanvraag van een organisator kinderopvang'.

        Relevante documenten

        . Opportuniteitsadvies lokaal bestuur in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator kinderopvang.

        . Opportuniteitsadvies - Procedure - Visueel

        Juridische grond - regelgeving

        . Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang

        . Besluit van de Vlaamse Regeling van 9 mei 2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.

        . Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters.

        . Besluit van de Vlaamse Regering 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad verleent goedkeuring aan 'reglement houdende de vaststelling van de procedure en de criteria voor het geven een opportuniteitsadvies in het kader van een vergunningsaanvraag van een organisator kinderopvang'.

    • cultuur

      • CULTUUR - Goedkeuring wijziging van het 'reglement voor toekenning van de 'Bronzen Stekker', cultuurprijs Koekelare, gesticht door Marc Leplae'

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        Aan de gemeenteraad wordt op voorstel van de Cultuurraad goedkeuring gevraagd voor de aanpassing van het 'reglement voor toekenning van de 'Bronzen Stekker', cultuurprijs Koekelare, gesticht door Marc Leplae'.

        Feiten, context en argumentatie

        De voordrachten voor de cultuurprijs komen tot hiertoe louter uit de adviesraden. Dit is het systeem van vroeger en nogal 'besloten kring'. Om de poule aan kandidaturen te verruimen, stelt de voorzitter voor om deze ook vanuit het publiek te laten komen. In heel wat gemeenten is dit al standaard procedure.

        De leden van de algemene vergadering kunnen hier achter staan. Het is méér democratisch en er zou ook minder ‘beïnvloeding’ opleveren tussen verenigingen. In het voorstel zitten duidelijke regels om dit goed te laten verlopen en aldus chaos te vermijden.

        De oproep kan in de Roepsteen en via de verschillende communicatiekanalen van Koekelare. Indienen via een vast formulier op de website is geen probleem (veldje ‘motivatie’ kunnen we verplicht maken).

        Daarnaast was er een probleem qua opkomst voor de jurering. Heel wat van de opgeroepen juryleden kwamen niet naar de stemming, waardoor de jurering niet kon plaatsvinden of slechts in een latere samenkomst. Om voldoende mensen samen te krijgen, wordt de jury uitgebreid met leden van de algemene vergadering in plaats van enkel dagelijks bestuur.

        Het quorum van de helft van het aantal stemmen +1 wordt verlaten, zodat er bij eender welke aanwezigheid kan worden gestemd. Dit werd nagevraagd bij Cultuurloket of het juridisch kan en het is geen probleem indien het effectief door de gemeenteraad wordt goedgekeurd. Leden van verenigingen of een adviesraad kunnen wel een volmacht geven. Ook dit maakte deel uit van de vraag aan Cultuurloket.

        De persleden, die werden uitgenodigd (een gebruik van vroeger) maar zelden of nooit naar de jurering kwamen, worden nu nog gevraagd indien ze een kandidaat voorgedragen hebben. Dit voorstel dient om te proberen wat meer betrokkenheid op dit vlak te bewerkstelligen.

        Ook de stemprocedure wordt lichtjes aangepast en de uiteindelijke winnaar wordt pas de avond van de verkiezing zelf bekendgemaakt.

        Dit aangepast reglement werd voorbereid door de leden van de Cultuurraad en principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 juni 2023.

        Relevante documenten

        Reglement in bijlage met schrapping van de tekst die vervalt en toevoeging in blauwe kleur van tekst die in de plaats of erbij komt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.
        De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de wijziging van het 'reglement voor toekenning van de 'Bronzen Stekker', cultuurprijs Koekelare, gesticht door Marc Leplae'.

    • bibliotheek

      • BIBLIOTHEEK - Goedkeuring wijziging van het bovenlokaal uitleenreglement bibliotheken.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        Aan de gemeenteraad wordt principiële goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot aanpassing van het bovenlokaal uitleenreglement bibliotheken, zijnde een wijziging van de IBL-kosten (Inter Bibliothecair Leenverkeer) van huidige €1 naar €3.

        Feiten, context en argumentatie

        Het huidige tarief van €1 werd in het verleden afgesproken tussen de Ginter-bibliotheken. 

        Sinds de invoering van een nieuw systeem zien we een toename in IBL-aanvragen, leners kunnen dit nu makkelijk zelf van thuis uit doen.

        Na nieuw overleg met de Ginter-bibliotheken en Cultuurconnect (organisatie die verantwoordelijk is voor het beheer van het bibliotheeksysteem Wise) blijkt dat heel wat Vlaamse bibliotheken momenteel gebruik maken van een tarief van €3. Hier willen we vanuit de Ginter-bibliotheken ook op aansluiten. Hiermee hopen we een remmend effect te hebben op de nonchalante aanvragen.

        Op het einde van elk jaar wordt een factuur/creditering opgemaakt o.b.v. het aantal aanvragen die een bibliotheek plaatste en hoeveel aanvragen diezelfde bibliotheek opstuurde. Bij een positieve balans wordt er een bedrag overgemaakt aan de bibliotheek, indien er echter meer aanvragen dan verzendingen werden genoteerd moet de bibliotheek een bedrag betalen.

        Het is van belang dat alle Ginter-bibliotheken hetzelfde tarief aanrekenen. Leners hoeven immers slechts één keer lidgeld te betalen voor lidmaatschap bij alle Ginter-bibliotheken. Indien één of meerdere bibliotheken een lager tarief zouden aanrekenen dan zullen die een pak meer aanvragen krijgen en op het einde van de rit een onevenwichtige balans krijgen (en dus ook meer moeten betalen).

        Met een verhoging naar €3 komen we zeker niet uit de kosten, maar zorgen we er toch voor dat leners niet zonder nadenken een materiaal aanvragen.

        Relevante documenten

        Voorstel tot wijziging bovenlokaal uitleenreglement bibliotheken. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de wijziging van het bovenlokaal uitleenreglement bibliotheken zoals in bijlage opgenomen.  

    • IBO

      • IBO - Goedkeuring wijziging Huishoudelijk reglement IBO De Buidel - Sociaal tarief IBO De Buidel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid
        Afwezig: Jan Lievens, Tweede schepen

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de wijziging van het Huishoudelijk Reglement IBO De Buidel - Sociaal tarief IBO De Buidel - Bijlage 8.2. bij Huishoudelijk Reglement IBO De Buidel.

        Feiten, context en argumentatie

        Het voorliggend voorstel is om het Huishoudelijk Reglement IBO De Buidel als volgt aan te passen: 

        Pagina 9 - Toevoeging onder 3.3 Sociaal Tarief - Zie ook bijlage 8.2 – Sociaal tarief.

        Pagina 14 - Aanpassing onder 7 - TOT SLOT

        Dit huishoudelijk reglement is opgesteld in  mei 2023 volgens de geldende regelgeving en richtlijnen van het Agentschap Opgroeien – Kind & Gezin en werd goedgekeurd door de gemeenteraad op  27 juni 2023.

        Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 september 2023.

        Pagina 16 - 8.2. Sociaal tarief - Toevoeging artikel 2 - Kunnen op het sociaal tarief geen beroep doen: de ouders en personen die belast zijn met de feitelijke uitoefening van het ouderlijk gezag die meer dan één eigendom in volle eigendom bezitten.

        Pagina 16 - 8.2. Sociaal tarief - Artikel 3 - Verduidelijking - Kunnen op het sociaal tarief beroep doen, de pleegouders voor hun pleegkinderen en dit ongeacht hun financiële situatie (ongeacht de inkomsten- en eigendomscriteria)

         

        Het bijzonder comité voor de sociale dienst verleende d.d. 01.06.2023 unaniem gunstig advies betreffende voormelde aanpassingen.

         

        Relevante documenten

        Reglement Sociaal tarief IBO De Buidel - Bijlage 8.2. bij Huishoudelijk Reglement IBO De Buidel

        Juridische grond - regelgeving

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 41, artikel 286,§1,1°, artikel 287, artikel 288 en artikels 330 tot en met 334.

        Beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 06.06.2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassingen Huishoudelijk Reglement IBO De Buidel - Sociaal tarief IBO De Buidel - Bijlage 8.2. bij Huishoudelijk Reglement IBO De Buidel.

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren overeenkomst gratis grondafstand voor een strook grond, gelegen Sterrestraat 114 te Koekelare, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid
        Afwezig: Jan Lievens, Tweede schepen

        Er dient een overeenkomst gratis grondafstand goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor een perceel grond, gelegen Sterrestraat t.h.v. huisnummer 114, met het oog op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius heeft de intentie om, in het kader van het Aquafinproject 'Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat', een gescheiden stelsel aan te leggen in de Sterrewegel en 2 doodlopende zijstraten van de Sterrestraat.

        De zijstraat van de Sterrestraat tussen de huisnummers 84 en 116 is nog steeds in eigendom van meerdere private eigenaars en de overdracht naar het openbaar domein is een voorwaarde van Fluvius om in dit gedeelte van de zijstraat een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

        Er werd met de private eigenaars onderhandeld om een overeenkomst gratis grondafstand af te sluiten zodat de weg kan overgedragen worden naar het openbaar domein.

        Het schepencollege heeft op 1 december 2020 een dienstverleningsovereenkomst met Aquafin goedgekeurd om de onderhandelingen te voeren met de betreffende eigenaars en een overeenkomst op te maken.

        Het studiebureau Jonckheere uit Brugge heeft een verwervingsplan opgemaakt, waarop het goed wordt afgebeeld als inneming nr. 17.

        Er werd een overeenkomst opgemaakt voor de gratis grondafstand van volgend goed : 27 m² grond, gelegen Sterrestraat 114, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 1600B5.

        Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.

        Relevante documenten

        De overeenkomst gratis grondafstand.

        Het verwervingsplan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De overeenkomst gratis grondafstand voor 27m² grond, gelegen Sterrestraat 114, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 1600B5 met het oog op de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de opmaak van de aankoopakte.

      • TECHNISCHE DIENST - Verledden openbare verlichting - programma 2024. Goedkeuring studie en offerte van Fluvius System Operator en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid
        Afwezig: Jan Lievens, Tweede schepen

        Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een vijfde fase in de verledding van de openbare verlichting.

        Dit ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        Het blijft de ambitie van distributienetbeheerder Fluvius om tegen 2030 de openbare verlichting volledig om te bouwen naar ledverlichting.

        Met de verledding wordt een globale energiebesparing en tevens een aanzienlijke verlaging van de CO2-uitstoot beoogd.

        Ledverlichting zorg voor een beter comfort en een hogere veiligheid voor de weggebruikers en zorgt voor een vermindering van de lichtvervuiling.

        Momenteel zijn 3 fasen van de verledding gerealiseerd (programma 2021, aanvullend programma 2021 en programma 2022).

        De vierde fase werd reeds door de gemeenteraad goedgekeurd en wordt in het najaar van 2023 uitgevoerd.

        Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een volgende fase (programma 2024) voor het verledden van de openbare verlichting langs enkele gemeentelijke wegen, waaronder de Hovaerestraat, Stationsstraat, Tramstraat, De Wissel, Nijverheidsstraat, Ambachtenstraat en Berkenlaan.

        In deze fase worden er 103 verlichtingstoestellen vervangen.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 38.233,93 euro excl. btw of 46.263,05 euro incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Relevante documenten

        Plan met aanduiding te verledden lichtpunten

        Offerte Fluvius

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen. 

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) iii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: bescherming van exclusieve rechten).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor het verledden van de openbare verlichting werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. Goedkeuring wordt verleend aan de studie en offerte voor de opdracht “Verledden openbare verlichting - programma 2024”, opgemaakt door Fluvius System Operator cvba, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. De raming bedraagt 38.233,93 euro excl. btw of 46.263,05 euro incl. btw.

        Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Art. 4. Afschrift van dit raadsbesluit wordt overgemaakt aan Fluvius System Operator cvba.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuring kosteloze afstand verkaveling Paddewalle.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid
        Afwezig: Jan Lievens, Tweede schepen

        Op 20.12.2022 werden de infrastructuurwerken van de nieuwe verkaveling 'Paddewalle' (Akkerrand) definitief opgeleverd. De weginfrastructuur Akkerrand wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein.

        Feiten, context en argumentatie

        T.b.v. de realisatie van de nieuwe verkaveling Paddewalle (genaamd Akkerrand) werden wegenis- en rioleringswerken uitgevoerd voor de ontsluiting van de nieuw te bouwen woningen. De verkaveling werd gerealiseerd door Dumobil, Felix D'Hoopstraat 180 te 8700 Tielt

        De infrastructuurwerken werden definitief opgeleverd op 20 december 2022. Het is wenselijk dat de weg met bijhorende infrastructuur overgedragen wordt naar het openbaar domein. De af te stane wegenis staat vermeld op het opmetingsplan opgesteld door de heer Johan D’Haene, Landmeter-Expert te Koekelare. 

        Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor de kosteloze overdracht door het Notariskantoor Vandeurzen, Ichtegemstraat 12 te 8680 Koekelare.

        Relevante documenten

        De ontwerpakte kosteloze grondafstand.

        Opmetingsplan landmeter Johan D'Haene.

        Juridische grond - regelgeving

        De vigerende bepalingen van het gemeentedecreet.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De ontwerpakte voor kosteloze overdracht naar het openbaar domein van de weginfrastructuur van de nieuwe verkaveling Paddewalle (Akkerrand) wordt goedgekeurd. 

        Art. 2. 

        De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd  om namens de gemeenteraad alle stukken en akten te ondertekenen.

        Art. 3.

        Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het Notariskantoor Vandeurzen uit Koekelare.

    • mobiliteit

      • MOBILITEIT - Goedkeuring wijziging van het algemeen verkeersreglement van 25 juni 2007.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid

        Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden voor het aanbrengen van gele onderbroken belijning ter hoogte van de Veldstraat 57. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de bewoner van de woning gelegen te Veldstraat 57 moeilijk in en uit zijn garage kan rijden indien andere autobestuurders tot op de rand parkeren, wordt voorgesteld om gele onderbroken markeringen aan te brengen.

        De politie verleende een gunstig advies hiervoor, dewelke in bijlage teruggevonden kan worden. 

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.

        Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Carole Himpens, John Eeckloo, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Tegenstanders: Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1.

        Volgend artikel dient te worden aangevuld of gewijzigd :

        • Artikel 4.3.1.8. Veldstraat :
                   - Ter hoogte van huisnummer 57, ter hoogte van de uitrit voor de garage.
    • omgeving

      • OMGEVING - Goedkeuring benaming Bolhoedenstraat.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid
        Afwezig: Jan Lievens, Tweede schepen

        De wegenis in de nieuwe verkaveling, aansluitend op de Hovaerestraat, dient een straatnaam te krijgen. Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd om deze nieuwe straat de benaming Bolhoedenstraat te geven. 

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de procedure ter zake vastgesteld in het decreet van 28 januari 1977 en latere wijzigingen, tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;

        Overwegende dat de wegenis in de nieuwe verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat een straatnaam moet krijgen;

        Overwegende dat het schepencollege na advies van de Spaenhiers voorstelt om deze nieuwe straat de benaming Bolhoedenstraat te geven:

        Voorgeschiedenis:

        In de twintigste eeuw, de bloeiperiode van de fanfares, merken we in heel Vlaanderen bij vele maatschappijen een sterke politieke verbondenheid. Dit was het rechtstreekse gevolg van de verzuilde samenleving in die periode. In Koekelare was dit niet anders. Ondanks die gepolariseerde spanning waren er mensen die via hun hobby loskoppelden van politieke gezindheid. Zo ontstond in volle schoolstrijd van 1930 't Vlindermuziek met op hun vaandel de leuzen: Mannen van de Leute en Zonder poletiek.

        In dezelfde sfeer van plezier maken, los van politieke gebondenheid, werd in 1951 (net vóór de vier-verkiezingen-periode, 1952-1954) een gelegenheidsfanfare gevormd naar aanleiding van Statiekermis. De Stationswijk (Stationsstraat – Hovaerestraat) telde toen 10 herbergen. Op 13, 14 en 15 augustus 1951 speelde de Bolhoedenfanfare voor het eerst tijdens hun Statiekermis. Wat niemand voor mogelijke achtte, kregen de initiatiefnemers voor mekaar: muzikanten van de twee concurrerende fanfares (Sint-Cecilia en Sint-Joris) speelden samen bij de Bolhoeden.  Sceptici gaven dit initiatief maar weinig overlevingskansen. Maar het strikt naleven van de stelregel, om binnen de schoot van de Bolhoeden nooit over politiek te spreken en het vriendschappelijke nabuurschap, hielden de groep meer dan een kwarteeuw samen. In 1954 telde het Bolhoedenmuziek eenentwintig volwassen muzikanten en acht jongeren.

        Het eerste lustrum kende een uitbundige viering met een vlaggenfeest. Op 11 augustus 1956 werd met vreugdevuren en vreugdeschoten het vaandel aan de fanfare overhandigd op het Stationsplein. Op zondag 12 augustus werd de vlag tijdens de misviering door pastoor De Meester gewijd. Daarna werd het gezelschap feestelijk ontvangen op het gemeentehuis. Spelend lid en schilder Oscar Crevits ontwierp en schilderde deze vlag op een laken afgeboord met tricolore franjes. Bovenaan prijkte op een sierlijke wimpel het opschrift: Fanfare De Bolhoeden. Hieronder een bolhoed zwevend boven een adelaar, links geflankeerd door Koekelare en rechts door Stationsstraat. In de linkerbenedenhoek een afbeelding van de Grote Trom, de trouwe metgezel van Florent Hendryckx. Deze viering was als het ware de officiële erkenning van de fanfare. Om hun verbondenheid met de Stationswijk te benadrukken werd reus Kamieltje hun mascotte. Ze werden vanaf dit ogenblik voor talloze plechtigheden (opening kermis, St.-Maartensmarkt) gevraagd en ook buiten de gemeente (Middelkerke, Leke, Slijpe) waren ze graag geziene gasten. 

        Motivatie

        Met het toekennen van deze naam wordt niet alleen het folkloristische aspect bewaard, maar in dit geval ook de kracht benadrukt, die uitgaat van de eendrachtige samenwerking binnen een hobby- en of wijkgemeenschap.

        Dit werd ter advisering voorgelegd op de cultuurraad d.d. 11.05.2023. Hierop werd volgend advies verleend:

        "De cultuurraad verleent een unaniem positief advies aan het geven van de benaming ‘Bolhoedenstraat’ aan de verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat. Het sluit aan op de traditie van het toekennen van erfgoedkundige namen aan straten en pleinen en houdt bovendien een mooie filosofie in van hobbybeleving en samenwerking, niet alleen in het verleden, maar ook vandaag. Er wordt daarom gevraagd om een bordje erbij te voorzien met de afkomst en betekenis van de nieuwe straatnaam."

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen d.d. 18.01.1977.

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met bovengenoemde. 

      • OMGEVING - Voorlopig vaststellen van het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan voor een kleinschalige waterzuiveringsinstallatie (KWZI) Bovekerke.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid
        Afwezig: Jan Lievens, Tweede schepen

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorlopig vaststellen van het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor een kleinschalige waterzuiveringsinstallatie (KWZI) in de deelgemeente Bovekerke. In het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan is een KWZI voorzien in de Vladslostraat langs de Bovekerkeplaatsbeek.

        Feiten, context en argumentatie

        Door de firma Adoplan werd het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor een kleinschalige waterzuiveringsinstallatie (KWZI) in Bovekerke opgemaakt. Dit ontwerp kan in bijlage teruggevonden worden. 

        Het RUP KWZI Bovekerke dient tot het bouwen van een nieuwe kleinschalige waterzuiveringsinstallatie ter hoogte van de dorpskern van de deelgemeente Bovekerke. Om de kwaliteit van het oppervlaktewater te verbeteren is het noodzakelijk dat zoveel mogelijk afvalwater wordt gezuiverd vooraleer het geloosd wordt in de waterloop. De KWZI wordt ontworpen om de vuilvracht van meer dan 1.200 inwonersequivalenten te zuiveren en bijgevolg is de opmaak van een RUP noodzakelijk. Het gezuiverde water wordt geloosd in de noordelijk gelegen Bovekerkeplaatsbeek (2de categorie).

        Het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan KWZI Bovekerke werd voor advies voorgelegd aan de adviserende diensten en de Gecoro:

        - De Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen gaf advies op 25.05.2023.

        - De Vlaamse Overheid, Departement Omgeving, gaf advies op 23.05.2023

        - De Vlaamse Overheid, Departement Landbouw en Visserij, gaf advies op 24.05.2023

        - De Dienst Waterlopen van de Provincie West-Vlaanderen gaf advies op 15.05.2023

        - De Vlaamse Milieumaatschappij gaf advies op 22.05.2023

        - De Gecoro gaf advies op 24.05.2023

        De plenaire vergadering vond plaats op 25 mei 2023. Na deze plenaire vergadering werden conform het verslag aanpassingen doorgevoerd aan het ontwerp van het RUP KWZI Bovekerke.

        Relevante documenten

        Ontwerp van RUP KWZI Bovekerke.

        Verslag plenaire vergadering.

        Adviezen.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, meer bepaald titel II.

        Het decreet voor het lokaal bestuur van 22.12.2017.

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan voor een kleinschalige waterzuiveringsinstallatie (KWZI) Bovekerke voorlopig aan te nemen. 

        Art. 2.

        Aan het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven het openbaar onderzoek te organiseren. 

      • OMGEVING - Definitief vaststellen gedeeltelijke herziening van RUP de markt, RUP Stationsstraat uitbreiding en RUP Oostmeetstraat.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
        Eric Huyghe, Raadslid
        Afwezig: Jan Lievens, Tweede schepen

        De volgende gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) worden gedeeltelijk herzien conform artikel 7.4.4./1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: RUP De Markt, RUP Stationsstraat-Uitbreiding en RUP Oostmeetstraat. Deze gedeeltelijke herzieningen betreffen 2 wijzigingen in de voorschriften voor de bouw van meergezinswoningen: de aanpassing van de parkeernorm en het opnemen van een norm inzake stallingsruimte voor fietsen.

        Feiten, context en argumentatie

        Bij besluit d.d. 18.04.2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om de toelichtingsnota's en de aangepaste voorschriften goed te keuren voor de gedeeltelijke herziening RUP De Markt, RUP Stationsstraat uitbreiding en RUP Oostmeetstraat. 

        Deze ruimtelijke uitvoeringsplannen heeft voor eenieder ter inzage gelegen op het gemeentehuis van 01.05.2023 tot en met 31.05.2023, werd gepubliceerd op de website www.koekelare.be en werd tevens bekendgemaakt door aanplakking ten gemeentehuize en door publicatie in het Belgisch staatsblad. Er werd advies gevraagd aan diverse adviesinstanties.

        Er werden geen bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Volgende adviezen werden ingediend:

        - voor de herziening van RUP De Markt: Departement Omgeving, Provinciebestuur West-Vlaanderen, De Lijn, Gecoro.

        - voor de herziening van RUP Stationsstraat-Uitbreiding: Departement Omgeving, Provinciebestuur West-Vlaanderen, De Lijn, Gecoro.  

        - voor de herziening van RUP Oostmeetstraat: Departement Omgeving, Provinciebestuur West-Vlaanderen, De Lijn, Gecoro.  

        Na de adviesprocedure werden geen inhoudelijk aanpassingen voor de 3 RUP's uitgevoerd. Het ongunstig advies van de Gecoro werd niet gemotiveerd. Uit de voorliggende herziening en de adviezen blijkt dat de parkeernorm aangepast wordt naar wat algemeen gangbaar is. 

        De gedeeltelijke herzieningen van RUP De Markt, RUP Stationsstraat-Uitbreiding en RUP Oostmeetstraat dienen nu definitief vastgesteld te worden en dit wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad. 

        Relevante documenten

        Toelichtingsnota RUP De Markt. 

        Voorschriften RUP De Markt. 

        Toelichtingsnota RUP Stationsstraat uitbreiding. 

        Voorschriften RUP Stationsstraat uitbreiding. 

        Toelichtingsnota RUP Oostmeetstraat. 

        Voorschriften RUP Oostmeetstraat. 

        Ontvangen adviezen.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, meer bepaald titel II.

        Het decreet voor het lokaal bestuur van 22.12.2017.

        De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Carole Himpens, John Eeckloo, Els Verhelst, Roy Vandendriessche, Henri Dubois
        Tegenstanders: Tom Pollentier, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om de gedeeltelijke herziening van de ruimtelijke uitvoeringsplannen RUP De Markt, RUP Stationsstraat uitbreiding en RUP Oostmeetstraat definitief vast te stellen. 

        Art. 2.

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere goedkeuringsprocedure. 

  • Rondvraag

    • RONDVRAAG

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Willy Boone, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Henri Dubois, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Eerste schepen
      Eric Huyghe, Raadslid
      Afwezig: Jan Lievens, Tweede schepen

      Rondvraag

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Pollentier vernam dat er sinds mei verschillende waterlekken ontstonden en er problemen zijn met de druk op de waterleiding. Hij vernam dat er ook waterschade was in het Huis Proot. Hij vraagt of dit kan geduid worden.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat naar aanleiding van een recente brand in het dorpscentrum in Koekelare een enorme terugslag op de waterleiding gebeurde. Op vele plaatsen op ons grondgebied bevinden er zich nog verouderde vezelcement waterleidingen. De terugslag op de waterleiding en het grondverzet na eerst een natte en daarna een droge periode zorgde voor verschillende breuken in de waterleiding. Momenteel is De Watergroep bezig met een inhaalbeweging voor het onderhoud van de waterleidingen. De waterschade in het Huis Proot wordt verder opgevolgd door de verzekeringmaatschappij.

       

      Raadslid Pollentier verwijst naar een recente beslissing van het schepencollege waarbij een vergunningsaanvraag voor het plaatsen van een terras in de Dorpsstraat geweigerd werd. Hij stelt zich vragen waarom op deze plaats geen terras vergund kan worden.

      De burgemeester antwoordt dat gelijkaardige aanvragen voor het plaatsen van een terras op deze locatie in het verleden telkens geweigerd werden. Om veiligheidsredenen wordt hiervoor geen terrasvergunning toegekend aangezien het onverantwoord is om aan de overzijde van de rijweg een terras op te richten. Enkel tijdens de coronacrisis werd hiervan éénmalig afgeweken.

       

      Raadslid Dewulf vraagt waarom niet werd ingegaan op een voorstel van Teleblok voor het blokkot in Huis Proot. Deze vraag werd aan de jeugddienst overgemaakt.

      Schepen Lievens is niet op de hoogte van deze vraag. Misschien werd deze vraag overgemaakt aan de schepen bevoegd voor onderwijs.

      Voorzitter Tanghe deelt mee dat deze vraag wordt overgemaakt aan de schepen bevoegd voor onderwijs.

       

      Raadslid Dewulf vernam dat het gemeentebestuur kon toetreden tot de Woonwinkel in de periode 2022-2023. Hij vraagt wat de stand van zaken is.

      De burgemeester antwoordt dat hierover een overleg plaatsvond met de Woonwinkel maar een toetreding was niet aan de orde aangezien binnen de Woonwinkel de schaalgrootte toen als de ideale schaalgrootte beschouwd werd. Bij een uitbreiding van het aantal lokale besturen diende het personeelsbestand daarenboven uitgebreid worden, wat zeker ook zijn weerslag zou hebben op een hogere kostprijs voor alle deelnemers. 

       

      Raadslid Dewulf vernam via de gemeentelijke Facebook-pagina dat er hinder voorzien is in de Dorpsstraat. Hij vraagt of er een procedure voorzien is rond communicatie voor omwonenden, niet iedereen beschikt immers over een Facebook-account.

      De burgemeester antwoordt dat wanneer een straat wordt afgesloten er hierover zoveel als mogelijk gecommuniceerd wordt. Een heel brede communicatie hierover is niet evident.

       

      Raadslid Maertens vernam dat een legionellabacterie werd vastgesteld in de nieuwe sporthal. Werd dit via de gebruikelijke controle vastgesteld en hoe werd dit gecommuniceerd?

      Schepen Lievens antwoordt dat op bepaalde tijdstippen controles worden uitgevoerd. Nadat deze bacterie werd vastgesteld, werden de douches gesloten en werden de gebruikers op de hoogte gebracht. Aangezien heel wat sportclubs in het tussenseizoen niet actief zijn, werden enkel de gebruikers verwittigd.

      Raadslid Maertens meldt dat er geen formele communicatie gebeurde. De communicatie kon hierrond breder gebeuren.

      Schepen Lievens antwoordt dat dit ook op Facebook kon geplaatst worden.

       

      Raadslid Demey vraag wat de stand van zaken is voor de heraanleg van de Oostmeetstraat, Catstraat en Lekestraat. Hij is niet op de hoogte van het schema dat vooropgesteld wordt. Hij vraagt of er rekening gehouden wordt met de opmerkingen van omwonenden na de afwerking van dit project?

      Schepen Ampoorter deelt mee dat er voor de start van de werken een schema en het aantal werkdagen werden vastgelegd. Momenteel wordt de fase tot aan de firma Sys uitgevoerd. De onderlaag wordt aangelegd tegen 17 juli en ondertussen werd de riolering tot aan de Binnenstraat aangelegd. Dit project zit momenteel binnen de voorziene werkdagen, uiteraard rekening houdende met veel weerverletdagen. Hij ontving enkele vragen van een raadslid over dit project en deze vragen zullen beantwoord worden. De aanplanting zal gebeuren in het najaar. We zitten momenteel halverwege dit project.

       

      Raadslid Demey vraagt of het mogelijk is om tijdens de wegeniswerken op De Mokker de mogelijkheid te voorzien om voor- en naschoolse kinderopvang tijdelijk te laten doorgaan in de scholen. Kan het reglement hiervoor aangepast worden of kan er financieel tussengekomen worden in het busvervoer?

      Schepen Lievens antwoordt dat hij hierover nog geen vragen ontving. Hij zal dit verder bekijken.

De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2023 om 21:21.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter