De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 30.06.25.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 30.06.2025, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 30.06.2025 goed.
De heer Kamiel Borra heeft zijn ontslag ingediend als lid van de algemene vergadering (categorie B) namens Voor Koekelare in de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw. Fractie Voor Koekelare draagt de heer Frans Vermeersch voor als nieuwe vertegenwoordiger.
De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe vertegenwoordiger namens voor Koekelare in Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw.
Per brief d.d. 17.06.2025 werd het ontslag van de heer Kamiel Borra overgemaakt als lid van de algemene vergadering (categorie B) namens CD&V van de Dienstenchequesonderneming EVA-vzw.
Vanuit Voor Koekelare werd meegedeeld dat zij Frans Vermeersch voordragen als nieuwe vertegenwoordiger namens hun fractie.
Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.
Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Statuten van de Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voordracht van Frans Vermeersch als vertegenwoordiger namens Voor Koekelare in Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw.
Art. 2.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Dienstenchequesonderneming Koelibri EVA-vzw en aan Frans Vermeersch.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de vernieuwing van de overeenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid in het kader van de gegevensuitwisseling in het project geharmoniseerde statuten voor de automatische toekenning van aanvullende rechten van burgers.
In de gemeenteraad d.d. 16.12.2019 werd de algemene gemeentebelasting voor de aanslagjaren 2020-2025 goedgekeurd.
Daaropvolgend werd een overeenkomst afgesloten tussen gemeente Koekelare en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor de automatische toekenning van aanvullende rechten (vb. rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming).
Het reglement inzake de algemene belasting geldt nog in het jaar 2025, maar de overeenkomst tussen gemeente Koekelare en de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid wordt afgesloten voor 5 jaar en moet dit jaar vernieuwd worden.
De desbetreffende overeenkomst kan in bijlage teruggevonden worden.
Overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Koekelare voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de vernieuwing van de overeenkomst, zoals in bijlage opgenomen, voor het jaar 2025.
Art. 2
De overeenkomst, zoals in bijlage opgenomen, wordt ondertekend door de algemeen directeur en de burgemeester.
Sinds 1994 werken Westhoekgemeenten samen in het kader van het Westhoekoverleg. Deze samenwerking berust op een samenwerkingsprotocol dat ter goedkeuring werd voorgelegd aan de gemeenteraden van de 18 Westhoekgemeenten voor een periode van zes jaar, die start in het tweede jaar van de lokale legislatuur. Het lopende protocol 2020-2025 wordt voor eind 2025 vervangen door het nieuwe protocol 2026-2031 om de continuïteit van de werking te garanderen.
Westhoekgemeenten hebben een lange traditie van samenwerking. Sinds 1994 wordt er samengewerkt in het kader van het Westhoekoverleg.
In 2017 richtten 16 Westhoekgemeenten en WVI een streekintercommunale Dienstverlenende Vereniging (DVV) Westhoek op voor de regio. Deze streekintercommunale werd opgericht als uitvoerend agentschap voor de samenwerking tussen de lokale besturen van de Westhoek conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. In 2019 trad de gemeente Koksijde toe. Westhoekoverleg treedt op als beleidsvoorbereidend overlegorgaan t.a.v. DVV Westhoek.
Overleg met de Provincie maakt intrinsiek deel uit van het Westhoekoverleg. Daarom wordt het protocol Westhoekoverleg 2026-2031 ook ter goedkeuring voorgelegd aan de Provincie.
De West-Vlaamse Intercommunale (WVI) staat sinds de oprichting van het Westhoekoverleg in voor de ondersteuning van de werking van het Westhoekoverleg. Op vandaag gebeurt dit in hoofdzaak door de inzet van een coördinator voor het burgemeestersoverleg, die tevens optreedt als algemeen directeur van DVV Westhoek. Ook WVI wordt gevraagd het protocol goed te keuren.
Tot slot wordt ook DVV Westhoek verzocht om het protocol goed te keuren. Als intercommunale van de 17 Westhoekgemeenten en WVI neemt ze een belangrijke rol op in de intergemeentelijke samenwerking in de Westhoek en houdt ze daarbij rekening met de krijtlijnen die uitgestippeld worden door het burgemeestersoverleg. Tevens wordt het financiële kader bepaald in het protocol waarbinnen DVV Westhoek zal functioneren.
Het protocol bestaat uit een vormelijk gedeelte en een inhoudelijk gedeelte. Het vormelijke gedeelte van het protocol gaat over
- de samenstelling;
- de doelstellingen;
- de werking van het burgemeestersoverleg, het dagelijks bestuur, het streekforum (voor het overleg met de sociale partners), het directeursoverleg en overig sectoraal overleg.
Het inhoudelijke gedeelte gaat over de uitdagingen van de Westhoek en hoe er in deze legislatuur op streekniveau rond gewerkt zal worden met de opmaak van een streekagenda.
- Protocol Westhoekoverleg 2026-2031
Art. 1.
De gemeenteraad keurt het protocol Westhoekoverleg 2026 – 2031 in bijlage bij dit besluit goed.
Art. 2.
Voor de verdere opvolging van het protocol machtigt de gemeenteraad de burgemeester en algemeen directeur voor het ondertekenen van het protocol.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt aan het secretariaat van Westhoekoverleg bezorgd.
Er wordt kennis genomen van de tussentijdse opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2025.
De financieel directeur staat, onder de functionele leiding van de algemeen directeur, in voor het voorontwerp van de opvolgingsrapportering.
De algemeen directeur zorgt, in overleg met het managementteam, voor de opmaak van het voorontwerp van de opvolgingsrapportering.
De opvolgingsrapportering voor het eerste semester bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's;
De opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2025 ligt voor ter zitting.
De opvolgingsrapportering werd besproken en gunstig geadviseerd door het managementteam op 25.08.2025.
De opvolgingsrapportering werd eveneens besproken in het college van burgemeester en schepenen op 02.09.2025.
Opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2025.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 77, artikel 171, artikel 176, artikel 263, artikel 285,§2,1° en §3, artikel 287 en artikels 330 tot en met 334;
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, B.S. 22.05.2018, inzonderheid artikel 6 en artikel 29.
Art.1.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2025.
Art.2.
Deze beslissing wordt bekendgemaakt conform de bepaling zoals opgenomen in artikel 285,§2,1° en §3 en artikel 287 van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid wordt, conform artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Eind 2025 eindigt de huidige samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2020-2025 met Westtoer. Vanaf 1 januari 2026 start de nieuwe samenwerkingsperiode 2026-2030 en daarvoor dient ook een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten te worden, dewelke voorgelegd wordt op de gemeenteraad ter goedkeuring.
Op 22 mei kwam de directeur van Westtoer, samen met de regiomanager en de regiomedewerker marketing van Toerisme Westhoek langs om de nieuwe plannen en actiepunten voor de periode 2026-2030 van zowel Westtoer als Toerisme Westhoek voor te stellen (zie presentatie).
In navolging hiervan ontvingen we een voorstel voor de nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Ze vragen of wij akkoord gaan met de volledige inhoud ervan en, indien ja, om dit door de gemeenteraad te laten goedkeuren en ondertekenen.
- Voorstel samenwerkingsovereenkomst periode 2026-2030
- Presentatie SG_nieuwe samenwerkingsovereenkomsten_Koekelare
- WESTTOER_Flyer_WatDoetWesttoerVoorGemeenten
Basisbijdrage:
De gemeente Koekelare levert een jaarlijkse bijdrage van € 3.689,05 in de werkingsmiddelen van het bestemmingsteam en voor de ondersteunende acties van de expertiseteams van Westtoer. Westtoer neemt integraal de personeelskost van het bestemmingsteam voor haar rekening. De basisbijdrage wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
Bijdrage aan de regionale bestemmingspool:
De gemeente Koekelare draagt jaarlijks bij in de bestemmingspool Westhoek voor een bedrag van € 6.763,25. De bestemmingspool wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd. De bijdrage van de gemeente in de bestemmingspool wordt door Westtoer verdubbeld.
Art. 1.
De gemeenteraad besluit de samenwerkingsovereenkomst 2026-2030 met Westtoer goed te keuren en te ondertekenen.
Art. 2.
De gemeenteraad besluit hiervoor de nodige budgetten te voorzien in de meerjarenplanning.
Art. 3.
De gemeenteraad besluit een ondertekend exemplaar van de overeenkomst te bezorgen aan Westtoer.
Het ontwerpdossier en de raming voor de vernieuwing van de rijweg- en fietspadenverharding in de Moerestraat tussen de Ringlaan en de Eernegemstraat wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad.
De fietssuggestiestrook in de Moerestraat tussen de Ringlaan en de Eernegemstraat is in slechte staat. Dit zorgt voor een oncomfortabele en onveilige situatie voor de weggebruikers, inzonderheid voor de fietsers. Er werd principieel beslist door het schepencollege om dit stuk van de Moerestraat te vernieuwen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 28 januari 2025 de ontwerpopdracht voor het project “Vernieuwing rijweg- en fietspadenverharding Moerestraat” toe te wijzen aan Studiebureau Jonckheere bvba, Torhoutsesteenweg 378 C te 8200 Brugge.
In het kader van deze opdracht werd een bestek opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Jonckheere bvba, Torhoutsesteenweg 378 C te 8200 Brugge.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 190.580,77 euro excl. btw en proefkosten of 231.852,73 euro incl. btw en proefkosten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het ontwerpdossier
De kostenramig
Het Veiligheids- en Gezondheidsplan
Het omleidingsplan
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2025.
Art. 1.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Vernieuwing rijweg- en fietspadenverharding Moerestraat”, opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Jonckheere bvba, Torhoutsesteenweg 378 C te 8200 Brugge worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 190.580,77 euro excl. btw en proefkosten of 231.852,73 euro incl. btw en proefkosten.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2025.
Door Fluvius wordt een perceeltje grond aangekocht voor de oprichting van een elektriciteitscabine. Er werd een ontwerpakte opgemaakt voor de overdracht van dit stuk grond.
In het kader van de herinrichting van de Lekestraat, diende een elektriciteitscabine van Fluvius verplaatst te worden.
Het gemeentebestuur kocht langs de Lekestraat een perceel grond aan voor de plaatsing van een schuilhuisje van De Lijn (met fietsenstalling) en een ondergronds pompstation van Fluvius. Op dit perceel is nog een beperkte ruimte beschikbaar voor een elektriciteitscabine.
Fluvius wenst eigenaar te worden van het perceeltje grond dat nodig is voor de elektriciteitscabine.
Er wordt beroep gedaan op de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid (Afdeling Juridische Dienstverlening) voor het opmaken en het verlijden van de akte.
Het betreft de aankoop van 9,32 m² grond te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 596G voor een bedrag van 235 euro.
De ontwerpakte aankoop onroerend goed.
Het opmetingsplan.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Art. 1.
De akte opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid voor de aankoop van een perceeltje grond langs de Lekestraat, kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie A, nr. 596C, met een oppervlakte van 9,32 m² voor een bedrag van 235 euro wordt goedgekeurd.
Art. 2.
De Vlaams commissaris bij de Afdeling Vastgoedtransacties wordt gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte.
Art. 3.
De Hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van onderhavige akte.
Art. 4.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Er dient een overeenkomst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor de aankoop van een perceel grond door Fluvius, gelegen op het Schoolplein, met het oog op de bouw van een elektriciteitscabine.
Fluvius wenst een nieuwe elektriciteitscabine te bouwen op het Schoolplein.
Het terrein waarop de cabine zal gebouwd worden, is eigendom van het gemeentebestuur en het is bijgevolg noodzakelijk om een perceel grond aan te kopen om deze werken te kunnen uitvoeren.
In opdracht van Fluvius werd een schatting opgemaakt voor dit perceel. Het schattingsverslag werd goedgekeurd door het schepencollege op 24 juni 2025.
De venale waarde wordt geschat op 3.362,80 euro.
Er werd een overeenkomst opgemaakt voor de aankoop van volgend goed: 24,02 m² grond, gelegen langs de Sterrestraat/Veldstraat (Schoolplein), te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 456/2W
Er wordt beroep gedaan op het Notariskantoor Vandeurzen & Lievens uit Koekelare voor het opmaken en het verlijden van de akte.
De overeenkomst.
Het schattingverslag.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Dhr. Jan Lievens verlaat de zitting, gelet op art. 27, §2 van het Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De overeenkomst voor de aankoop van 24,02 m² grond door Fluvius aan het gemeentebestuur, gelegen Schoolplein, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 456/2W met het oog op de bouw van een elektriciteitscabine wordt goedgekeurd voor 3.362,80 euro.
Art. 2.
Voor het verlijden van de akte wordt beroep gedaan op het Notariskantoor Vandeurzen & Lievens uit Koekelare. Alle kosten die gepaard gaan met het verlijden van de akte, zijn ten laste van de koper.
Art. 3.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeenteraad alle stukken en akten te ondertekenen.
Art. 4.
Afschrift van deze beslissing wordt samen met de ondertekende overeenkomst overgemaakt aan de dienst Patrimonium van Fluvius.
Er dient een overeenkomst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor de aankoop van een perceel grond door Fluvius, gelegen in de Arnekestraat, met het oog op de bouw van een elektriciteitscabine.
Fluvius wenst een nieuwe elektriciteitscabine te bouwen in de Arnekestraat.
Het terrein waarop de cabine zal gebouwd worden, is eigendom van het gemeentebestuur en het is bijgevolg noodzakelijk om een perceel grond aan te kopen om deze werken te kunnen uitvoeren.
In opdracht van Fluvius werd een schatting opgemaakt voor dit perceel. Het schattingsverslag werd goedgekeurd door het schepencollege op 8 juli 2025.
De venale waarde wordt geschat op 3.915,80 euro.
Er werd een overeenkomst opgemaakt voor de aankoop van volgend goed: 27,96 m² grond, gelegen in de Arnekestraat, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie B, nr. 1244/N4
Er wordt beroep gedaan op het Notariskantoor Vandeurzen & Lievens uit Koekelare voor het opmaken en het verlijden van de akte.
De overeenkomst.
Het schattingverslag.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Dhr. Jan Lievens verlaat de zitting, gelet op art. 27, §2 van het Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De overeenkomst voor de aankoop van 27,96 m² grond door Fluvius aan het gemeentebestuur, gelegen in de Arnekestraat, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie B, nr. 1244/N4 met het oog op de bouw van een elektriciteitscabine wordt goedgekeurd voor 3.915,80 euro.
Art. 2.
Voor het verlijden van de akte wordt beroep gedaan op het Notariskantoor Vandeurzen & Lievens uit Koekelare. Alle kosten die gepaard gaan met het verlijden van de akte, zijn ten laste van de koper.
Art. 3.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeenteraad alle stukken en akten te ondertekenen.
Art. 4.
Afschrift van deze beslissing wordt samen met de ondertekende overeenkomst overgemaakt aan de dienst Patrimonium van Fluvius.
Er dient een overeenkomst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor de aankoop van een perceel grond door Fluvius, gelegen op het Kutsersplein, met het oog op de bouw van een elektriciteitscabine.
Fluvius wenst een nieuwe elektriciteitscabine te bouwen op het Kutsersplein.
Het terrein waarop de cabine zal gebouwd worden, is eigendom van het gemeentebestuur en het is bijgevolg noodzakelijk om een perceel grond aan te kopen om deze werken te kunnen uitvoeren.
In opdracht van Fluvius werd een schatting opgemaakt voor dit perceel. Het schattingsverslag werd goedgekeurd door het schepencollege op 20 mei 2025.
De venale waarde wordt geschat op 3.663,80 euro.
Er werd een overeenkomst opgemaakt voor de aankoop van volgend goed: 26,17 m² grond, gelegen langs het Kutsersplein, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie B, nr. 1319L.
Er wordt beroep gedaan op het Notariskantoor Vandeurzen & Lievens uit Koekelare voor het opmaken en het verlijden van de akte.
De overeenkomst.
Het schattingverslag.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Dhr. Jan Lievens verlaat de zitting, gelet op art. 27, §2 van het Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Art. 1.
De overeenkomst voor de aankoop van 26,17 m² grond door Fluvius aan het gemeentebestuur, gelegen op het Kutsersplein, te nemen uit het perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie B, nr. 1319L met het oog op de bouw van een elektriciteitscabine wordt goedgekeurd voor 3.663,80 euro.
Art. 2.
Voor het verlijden van de akte wordt beroep gedaan op het Notariskantoor Vandeurzen & Lievens uit Koekelare. Alle kosten die gepaard gaan met het verlijden van de akte, zijn ten laste van de koper.
Art. 3.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeenteraad alle stukken en akten te ondertekenen.
Art. 4.
Afschrift van deze beslissing wordt samen met de ondertekende overeenkomst overgemaakt aan de dienst Patrimonium van Fluvius.
Aan de gemeenteraad wordt het geactualiseerd Nood- en Interventieplan van de gemeente Koekelare (versie 3.0) voorgelegd ter aanvaarding.
Dit document is het algemeen nood- en interventieplan voor de gemeente Koekelare en wordt verder in de tekst aangeduid als het gemeentelijk ANIP.
Het ANIP werd opgesteld conform de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen (verder KB NIP) en indien van toepassing ook de bijhorende ministeriële omzendbrief van.
Dit gemeentelijk ANIP beschrijft de multidisciplinaire samenwerking en coördinatie in noodsituaties of dreigende noodsituaties die een beheer op gemeentelijk niveau vereisen en omschrijft de voorbereidingen die getroffen worden om dergelijke noodsituaties het hoofd te bieden.
Het vormt de basis voor de gemeentelijke bijzondere nood- en interventieplannen (BNIP), veiligheidsdraaiboeken bij evenementen of andere noodplanningsafspraken die uitgewerkt worden om tegemoet te komen aan de risico’s eigen aan het grondgebied van de gemeente Koekelare.
Dit algemeen nood-en interventieplan versie 3 vervangt de voorgaande versie 2.
Algemeen Nood- en Interventieplan gemeente Koekelare
- Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
- Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
- Ministeriële omzendbrief van 14 mei 2024 betreffende het koninklijk besluit van 22 mei 2019.
Art. 1.
De gemeenteraad aanvaardt het algemeen nood- en interventieplan (versie 3.0) van de gemeente Koekelare.
Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden voor:
Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Op dit ogenblik maken vele fietsers op een willekeurige manier de oversteek in de Ichtegemstraat ter hoogte van het Motepad, zelfs op een onverwacht moment ten aanzien van andere weggebruikers.
Om die reden wordt voorgesteld om een duidelijke plaats te voorzien waar fietsers de oversteek kunnen maken op de rijbaan.
In bijlage kan het advies van de politie hieromtrent teruggevonden worden.
Er wordt voorgesteld om te kiezen voor voorstel 2 (schuine fietsoversteek), gelet op het feit dit beter aansluit bij de manier waarop fietsers effectief oversteken.
Advies politie.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.
Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.
Art. 1.
Volgend artikel wordt aangevuld:
Art. 8.4. Markeringen die een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van twee-wielige bromfietsen aanduiden overeenkomstig art. 76.4 van het algemeen verkeersreglement :
[...]
8.4.8 Ichtegemstraat ter hoogte van het Motepad
De gemeenteraad d.d. 26.05.2025 stelde OVAM aan als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Koekelare voor de vaststelling van afval gerelateerde overtredingen zoals opgenomen in het politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties.
Overeenkomstig artikel 21 3° van de wet van 24 juni 2016 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, dient de gemeenteraad bijkomend limitatief de artikelen uit de gemeentelijke politiereglementen op te sommen waarvoor deze personen de bevoegdheid hebben om inbreuken vast te stellen.
Aan de gemeenteraad wordt een limitatieve opsomming van artikelen uit reglementen voorgelegd ter goedkeuring in het kader van handhaving door de vaststeller gemeentelijke administratieve sancties OVAM.
Via OVAM kunnen lokale besturen gratis een beroep doen op zwerfvuilhandhavers die actief zijn als GAS-vaststeller. In samenspraak met de gemeente kan door hen worden gehandhaafd op zwerfvuilgevoelige plekken. Dat zijn omgevingen waar veel mensen aanwezig zijn, dus niet op landelijke wegen of in rustige woonwijken. Wel bijvoorbeeld in centrumstraten, het Motepark, op parkings, en tijdens evenementen. Ook kermissen, markten, festivals en sportwedstrijden zijn zwerfvuilgevoelig en komen in aanmerking.
Om effectief vaststellingen te kunnen doen op het grondgebied van Koekelare in het kader van het afvalbeleid, dient de gemeenteraad haar goedkeuring te geven voor de aanstelling van deze zwerfvuilhandhavers als GAS-vaststeller.
De gemeenteraad d.d. 26.05.2025 stelde OVAM aan als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Koekelare voor de vaststelling van afval gerelateerde overtredingen zoals opgenomen in het politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties.
Overeenkomstig artikel 21 3° van de wet van 24 Juni 2016 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, dient de gemeenteraad bijkomend in het aanstellingsbesluit limitatief de artikelen uit de gemeentelijke politiereglementen op te sommen waarvoor deze personen de bevoegdheid hebben om inbreuken vast te stellen.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te verlenen voor de vaststelling van overtredingen op volgende artikelen uit het gemeentelijk politiereglement op de administratieve sancties:
Art. 21 - Hondenpoep §1. Het is iedereen, die een hond begeleidt, verboden op openbare plaatsen uitwerpselen van deze hond achter te laten. §2. De begeleider moet steeds in het bezit zijn van een zakje bestemd voor het verwijderen van uitwerpselen. Het zakje of enig ander voorwerp voor het verwijderen van de uitwerpselen moet op het eerste verzoek van de politie of de door de gemeenteraad gemachtigde verbaliserende ambtenaar, getoond worden.
Art. 23 – Achterlaten van afval op de openbare ruimte en weg Het is verboden op de openbare ruimte om het even welke voorwerpen, stoffen of materialen te werpen, neer te leggen, achter te laten, te laten vloeien of terecht te laten komen die van aard zijn om de openbare ruimte te bevuilen, te beschadigen of onveilig te maken.
Art. 24 - Reinigingsplicht Iedereen die, op om het even welke wijze, de openbare ruimte heeft bevuild of laten bevuilen, moet ervoor zorgen dat deze onverwijld opnieuw proper gemaakt wordt.
Art. 25 - Huishoudelijk afval §1.Het huishoudelijk afval en de voorwerpen of stoffen die bestemd zijn voor de selectieve vuilophalingen dienen in de daarvoor voorziene zakken of recipiënten te worden klaargezet ten vroegste om 18 uur op de vooravond van de ophaling. Bij niet-ophaling dienen zij tevens worden weggenomen op de normaal voorziene dag van ophaling. §2.Het is verboden recipiënten met huishoudelijk vuil, het grote huisvuil en de glascontainers, te doorzoeken. Alleen de door het stad of het gemeentebestuur daartoe aangestelde personen zijn gerechtigd de afhaling van het grote huisvuil te doen.
Art. 26- Afval van ter plaatse geconsumeerde producten §1. Alle afval van ter plaatse geconsumeerde producten waarvan het publiek zich wenst te ontdoen, moet in de daartoe langs de openbare weg geplaatste zwerfvuilbakjes geworpen worden. §2. Deze zwerfvuilbakjes mogen niet gebruikt worden voor het verwijderen van huishoudelijk afval, noch voor afval dat door zijn aard of omvang kan leiden tot beschadiging of vernieling van de bakjes.
Art. 27 - Afvalrecipiënten in omgeving verkoop van voedingsproducten De verkopers van voedingsproducten of andere waren, bestemd om ter plaatse of op de openbare weg te worden verbruikt, bijvoorbeeld uitbaters van frituren, drankautomaten, nachtwinkels en andere, moeten goed bereikbare en duidelijk zichtbare afvalrecipiënten bij de inrichting plaatsen. Deze afvalbakken moeten door henzelf leeggemaakt en onderhouden worden. Ook het terrein rond de inrichting moet door deze verkopers, uitbaters worden gereinigd.
Politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties
Artikel 21 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties d.d. 4.06.2013.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om goedkeuring te verlenen voor de vaststelling van overtredingen door OVAM op volgende artikelen uit het politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties:
Art. 21 - Hondenpoep §1. Het is iedereen, die een hond begeleidt, verboden op openbare plaatsen uitwerpselen van deze hond achter te laten. §2. De begeleider moet steeds in het bezit zijn van een zakje bestemd voor het verwijderen van uitwerpselen. Het zakje of enig ander voorwerp voor het verwijderen van de uitwerpselen moet op het eerste verzoek van de politie of de door de gemeenteraad gemachtigde verbaliserende ambtenaar, getoond worden.
Art. 23 – Achterlaten van afval op de openbare ruimte en weg Het is verboden op de openbare ruimte om het even welke voorwerpen, stoffen of materialen te werpen, neer te leggen, achter te laten, te laten vloeien of terecht te laten komen die van aard zijn om de openbare ruimte te bevuilen, te beschadigen of onveilig te maken.
Art. 24 - Reinigingsplicht Iedereen die, op om het even welke wijze, de openbare ruimte heeft bevuild of laten bevuilen, moet ervoor zorgen dat deze onverwijld opnieuw proper gemaakt wordt.
Art. 25 - Huishoudelijk afval §1.Het huishoudelijk afval en de voorwerpen of stoffen die bestemd zijn voor de selectieve vuilophalingen dienen in de daarvoor voorziene zakken of recipiënten te worden klaargezet ten vroegste om 18 uur op de vooravond van de ophaling. Bij niet-ophaling dienen zij tevens worden weggenomen op de normaal voorziene dag van ophaling. §2.Het is verboden recipiënten met huishoudelijk vuil, het grote huisvuil en de glascontainers, te doorzoeken. Alleen de door het stad of het gemeentebestuur daartoe aangestelde personen zijn gerechtigd de afhaling van het grote huisvuil te doen.
Art. 26- Afval van ter plaatse geconsumeerde producten §1. Alle afval van ter plaatse geconsumeerde producten waarvan het publiek zich wenst te ontdoen, moet in de daartoe langs de openbare weg geplaatste zwerfvuilbakjes geworpen worden. §2. Deze zwerfvuilbakjes mogen niet gebruikt worden voor het verwijderen van huishoudelijk afval, noch voor afval dat door zijn aard of omvang kan leiden tot beschadiging of vernieling van de bakjes.
Art. 27 - Afvalrecipiënten in omgeving verkoop van voedingsproducten De verkopers van voedingsproducten of andere waren, bestemd om ter plaatse of op de openbare weg te worden verbruikt, bijvoorbeeld uitbaters van frituren, drankautomaten, nachtwinkels en andere, moeten goed bereikbare en duidelijk zichtbare afvalrecipiënten bij de inrichting plaatsen. Deze afvalbakken moeten door henzelf leeggemaakt en onderhouden worden. Ook het terrein rond de inrichting moet door deze verkopers, uitbaters worden gereinigd.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter