Terug
Gepubliceerd op 28/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 19:00 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 30/01/2023 om 19:00.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 19.12.2022

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 19.12.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 19.12.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 19.12.2022 goed. 

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop WVI voor “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten”.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop WVI voor “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten”.

        Na deze toetreding tot deze aankoopcentrale kan overgegaan worden tot de aankoop van een fietsoverkapping en fietsnietjes voor het Hoppinpunt op de markt van Koekelare.

        Feiten, context en argumentatie

        WVI heeft een eerste groepsaankoop aangaande “straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor Hoppinpunten” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “raamovereenkomst voor diensten bestaande uit levering, optionele plaatsing en onderhoud van allerhande straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor de inrichting van Hoppinpunten in het werkingsgebied van WVI  – WVI8778/RPM/FB/2021 “, voor een periode van 48 maanden.

        Op 30 maart 2022 heeft de raad van bestuur van WVI de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan volgende partijen:

        • Wolters Mabeg BV voor regulier en modulair zitmeubilair, fietspompen en fietsherstelpalen en elektronische fietskluizen en fietsboxen;
        • Locktec GmbH (in samenwerking met onderaannemer Decatel NV) voor lockers voor batterijen van elektrische fietsen;
        • geen gunning te verlenen voor perceel 1 bestaande uit schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes, afvalbakken en afvalbakken voor afvalscheiding.

        WVI heeft een tweede groepsaankoop aangaande “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “raamovereenkomst voor diensten bestaande uit levering, plaatsing en onderhoud van schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor de inrichting van Hoppinpunten in het werkingsgebied van WVI  – WVI8778/RPM/FB/2022 “, voor een periode van 48 maanden.

        WVI treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.

        Op 5 oktober 2022 heeft de raad van bestuur van WVI de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan volgende partijen:

        • Epsilon nv voor schuilhuisjes
        • Verhofsté nv voor fietsoverkappingen
        • Wolters Mabeg BV voor fietsnietjes, afvalbakken en afvalbakken voor afvalscheiding

        De opdracht werd gesloten op 24 oktober 2022.

        Er wordt voorgesteld om toe te treden tot deze aankoopcentrale voor de aankoop van een fietsoverkapping en fietsnietjes voor het Hoppinpunt op de markt van Koekelare. 

        De gemeente is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.

        De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de tweede raamovereenkomst op 18.905,23 euro exclusief BTW.

        De gemeente wordt gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale WVI.

        Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.

        Relevante documenten

        Financiële stand van zaken Hoppin punt Koekelare markt. 

        Productcatalogus WVI.

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°.

        Financiële impact

        In bijlage kan een overzicht teruggevonden worden met een raming van de kosten en het totaal subsidiebedrag voor het lokaal Hoppinpunt. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de toetreding tot de aankoopcentrale van WVI aangaande de groepsaankoop “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten”. 

        Art. 2.

        Via deze aankoopcentrale kan een fietsoverkapping en fietsnietjes aangekocht worden. 

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Definitieve vaststelling nieuwe rooilijn Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De nieuwe rooilijn langs de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier moet na de voorlopige vaststelling en het openbaar onderzoek definitief vastgesteld worden.

        Feiten, context en argumentatie

        Met het oog op de uitvoering van wegen- en rioleringswerken in de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier, wordt een nieuwe rooilijn vastgesteld.

        De rooilijn werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 10 oktober 2022.

        Het ontwerp van rooilijnplan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek en volgende instanties werden geïnformeerd : de betrokken eigenaars, de maatschappij voor openbaar vervoer (De Lijn), de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

        Het openbaar onderzoek werd gehouden in de periode van 7 november 2022 tot en met 9 december 2022.

        Er werden geen bezwaren ingediend.

        Overeenkomstig art. 17 §5 van het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, stelt de gemeenteraad binnen 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan vast.

        Relevante documenten

        Rooilijnplan Sterrestraat

        Rooilijnplan Brugse Heirweg

        Rooilijnplan Hoogkwartier

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. 

        De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan voor de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier definitief vast.

        Art. 2.

        Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuring van het nieuwe wegtracé in de verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        In het kader van het verlenen van een omgevingsvergunning voor een verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg.

        Feiten, context en argumentatie

        Naar aanleiding van de realisatie van een nieuwe verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat, zullen er infrastructuurwerken uitgevoerd worden.

        Het ontwerp voor deze nieuwe gemeenteweg (ligging, breedte en uitrusting) werd opgemaakt door Studiebureau Jonckheere BV uit Brugge.

        De principes voor de aanleg van deze weg in de nieuwe verkaveling dienen vastgesteld te worden door de gemeenteraad.

        Relevante documenten

        Het ontwerpplan van de nieuwe gemeenteweg.

        Legende ontwerpplan.

        Juridische grond - regelgeving

        Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Het voorgestelde wegtracé, met inbegrip van de breedte en de uitrusting, van de nieuwe gemeenteweg voor de realisatie van de verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat, wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        Na aanleg en oplevering zal deze nieuwe gemeenteweg opgenomen worden in het openbaar domein.

      • TECHNISCHE DIENST - Verledden openbare verlichting - programma 2023. Goedkeuring studie en offerte van Fluvius System Operator en gunningswijze.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een vierde fase in de verledding van de openbare verlichting.

        Dit ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        Het is de ambitie van distributienetbeheerder Fluvius om tegen 2030 de openbare verlichting volledig om te bouwen naar ledverlichting.

        Met de verledding wordt een globale energiebesparing en tevens een aanzienlijke verlaging van de CO2-uitstoot beoogd.

        Ledverlichting zorg voor een beter comfort en een hogere veiligheid voor de weggebruikers en zorgt voor een vermindering van de lichtvervuiling.

        In 2021 werden 2 fasen van de verledding gerealiseerd (programma 2021 en aanvullend programma 2021) en in 2022 werd een 3e fase goedgekeurd.

        Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een volgende fase (programma 2023) van het verledden van de openbare verliching langs enkele gemeentelijke wegen, waaronder de Ringlaan, Ichtegemstraat, Brugse Heirweg en Bovekerkestraat.

        De energiebesparing die deze fase van de verledding zal opleveren, wordt geschat op bijna 50MWh of 11,5 ton minder CO2-uitstoot.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 144.903,51  excl. btw of € 175.333,25  incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Relevante documenten

        Plan met aanduiding te verledden lichtpunten

        Offerte Fluvius

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen. 

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. 

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) iii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: bescherming van exclusieve rechten).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor het verledden van de openbare verlichting werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. Goedkeuring wordt verleend aan de studie en offerte voor de opdracht “Verledden openbare verlichting - programma 2023”, opgemaakt door Fluvius System Operator cvba, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. De raming bedraagt 144.903,51 euro excl. btw of 175.333,25 euro incl. btw.

        Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Art. 4. Afschrift van dit raadsbesluit wordt overgemaakt aan Fluvius System Operator cvba.

    • omgeving

      • OMGEVING - Goedkeuren aangepaste voorwaarden verkoop percelen in Krakkestraat.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Bij raadsbesluit d.d. 23.05.2022 werd het verkoops- en toewijzingsreglement goedgekeurd voor de verkoop van de 5 resterende loten bouwgrond in de verkavelingen in de Krakkestraat en de Houtzagerijstraat op de wijk De Mokker. 

        Voor de verkoop van de 2 resterende loten in de Krakkestraat wordt voorgesteld om het verkoops- en toewijzingsreglement aan te passen, waarbij er beroep gedaan kan worden op de hulp van een immobiliënkantoor, mits voorafgaande prijsvraag aangezien de markt dient geraadpleegd te worden bij onroerende transacties. 

        Feiten, context en argumentatie

        Bij raadsbesluit d.d. 23.05.2022 werd het verkoops- en toewijzingsreglement goedgekeurd voor de verkoop van 5 loten bouwgrond in de verkaveling in de Krakkestraat en de Houtzagerijstraat op de wijk De Mokker. 

        Bij raadsbesluit d.d. 24.01.2017 werd de verkavelingsakte voor de verkaveling voor de Krakkestraat goedgekeurd. 

        Het college van burgemeester en schepenen startte de verkoopsprocedure op conform het goedgekeurde verkoops- en toewijzingsreglement, waarna 3 van de 5 loten verkocht werden. 

        Na de bekendmaking van deze verkoop bleven 2 loten in de Krakkestraat niet verkocht

        Voor de nog 2 resterende loten, wordt voorgesteld om het verkoops- en toewijzingsreglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad d.d. 23.05.2022 te wijzigen teneinde de tekoopstelling te kunnen organiseren door beroep te doen op een immobiliënkantoor en dit verkoopdossier te laten voorbereiden en opvolgen door het Notariskantoor Vandeurzen te Koekelare. 

        Het betreft de verkoop van: 

        • Een onroerend goed gelegen te Krakkestraat (lot 1 van de verkaveling) met een oppervlakte van 5a en 17ca;
        • Een onroerend goed gelegen te Krakkestraat (lot 3 van de verkaveling) met een oppervlakte van 5a en 21ca.

        De venale waarde van de nog 2 resterende loten werd door de dienst Vastgoedtransancties van de Vlaamse overheid geraamd op 200 euro per m2.

        De prijs per lot bedraagt de geraamde venale waarde x de oppervlakte. 

        De kopers verbinden zich tot de modaliteiten zoals in bijlage opgenomen. 

        Alle kosten die gepaard gaan met deze verkoop via het immobiliënkantoor en de opmaak en opvolging van het verkoopdossier door Notariskantoor Vandeurzen, worden doorgerekend aan de koper. 

        Relevante documenten

        Opmetingsplan lot 1.

        Opmetingsplan lot 3.

        Verkavelingsplan. 

        Brief schattingsverslag. 

        Voorwaarden. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met bovenstaande. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. 

        Art. 2.

        Er wordt opdracht gegeven aan Notariskantoor Vandeurzen uit Koekelare voor de opmaak en opvolging van dit verkoopdossier.

        Art. 3.

        De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen en de gemeente verplichten bij notariële verplichtingen. 

  • Aanvullende punten

    • Aanvullend punt ingediend door raadslid Sam Dewulf namens de CD&V fractie met betrekking tot rechtzetting uitbetaling subsidies jeugdwerk.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur

      De werkingssubsidies voor jeugdverenigingen bestaan uit drie componenten: de werkingstoelage, het huur-bouwfonds en de kadervorming. De vooropgestelde bedragen zijn dan ook apart af te leiden uit de exploitatietabel van het meerjarenplan 2014-2019 en 2020-2025. Na vergelijking van deze vooropgestelde bedragen met de effectief betaalde subsidies aan jeugdverenigingen blijkt dat deze niet volgens het goedgekeurd reglement werden uitgevoerd. De cd&v-fractie vraagt een rechtzetting met terugwerkende kracht.

      Uitdieping
      De vooropgestelde bedragen in het meerjarenplan 2014-2019 en 2020-2025 zijn:
      > Voor werkingstoelage: €7200
      > Voor huur-bouwfonds: €1750
      > Voor kadervorming: €800

      In de exploitatietabel van het meerjarenplan 2020-2025 werd werkingstoelage en huur-bouwfonds onder één post samengenomen voor een bedrag van €8950.

      Na een analyse van voorgenoemde exploitatietabellen, het subsidiereglement jeugdwerk (2020-2025 en voorgaande versies) en de effectief uitbetaalde subsidies zitten twee onregelmatigheden:

      1. Uitbetaling van het huur-bouwfonds

      In art. 6 van het subsidiereglement jeugdwerk werd volgende passage opgenomen:

      “Indien er voor huur- of bouwfonds geen aanvragen zijn, wordt deze pot samengevoegd met de andere subsidiepot waar er wel aanvragen voor zijn.”

      Uit analyse van de uitbetaalde subsidies blijkt dat er voor de subsidiejaren 2015, 2017, 2019 en 2021 geen aanvragen werden goedgekeurd. Toch werd de €1750, voorzien voor het huur-bouwfonds niet toegevoegd aan de subsidiepot voor werkingstoelage, zoals het reglement letterlijk voorschrijft. Bovendien werd ook voor de jaren 2014, 2016, 2018 en 2020 het overschot van het huur-bouwfonds niet toegevoegd aan de subsidiepot voor werkingstoelage, zoals het reglement impliceert. Daarbovenop werd in het jaar 2019 slechts €6000 uitbetaald aan werkingstoelagen voor jeugdverenigingen, terwijl dit volgens het regelement het in de gemeenteraad vastgestelde bedrag van €7200 moet zijn.

      Samengevat betekent dit dat de jeugdverengingen hierdoor voor de jaren 2014 - 2021 voor een totaalbedrag van €11.180,12 te weinig subsidies hebben ontvangen, ondanks het feit dat ze hier volgens het reglement recht op hebben.

      2. Uitbetaling van het coronanoodfonds

      Art. 1 van het subsidiereglement “ondersteuning van de sport-, jeugd- en cultuursector in kader van het coronanoodfonds” stelt het volgende:

      “De bedragen die resulteren uit bovenvermelde subsidiereglementen of subsidieregelingen worden in 2021 éénmalig verhoogd met 50%.”

      Aangezien in de bovenvermelde tekst van dit subsidiereglement geen onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende subsidieregelingen binnen één reglement, kan besloten worden dat voor het subsidiereglement jeugdwerk zowel de bedragen van de werkingstoelage, het huur-bouwfonds als de toelage voor kadervorming met 50% verhoogd moet worden. Wat deze laatste betreft is hier geen probleem want het oorspronkelijke bedrag voor kadervorming werd in 2021 niet overschreden. Wat het huur-bouwfonds betreft betekent de verhoging van 50% dat, indien er geen aanvragen zijn (wat wel degelijk het geval was in 2021), het verhoogde bedrag moet toegevoegd worden aan de andere subsidiepot (cf. art. 6).

      Samengevat betekent dit dat de jeugdverenigingen hierdoor voor het jaar 2021 nog eens €875 te weinig subsidies hebben ontvangen

      Voorstel tot beslissing

      1. De subsidieberekening van het subsidiejaar 2022 wordt gecontroleerd op bovengenoemde onregelmatigheden en indien nodig wordt de uitbetaling aan de jeugdverenigingen aangepast.
      2. Het verschuldigde totaalbedrag van € 8194,65 sinds 2014 wordt alsnog aan de jeugdverenigingen uitgekeerd en verdeeld volgens het aantal toegekende punten en de coëfficiënt per verenging in de berekening van 2022.
      3. Om toekomstige onregelmatigheden in de toekomst te vermijden wordt in het subsidiereglement jeugdwerk art. 8 als volgt gewijzigd: “De jeugddienst zal overeenkomstig de voorgestelde normen de subsidie berekenen. Het globaal verdelingsontwerp wordt dan aan de gemeenteraad voorgelegd om bij goedkeuring deze verdeling ter mededeling aan de gemeentelijke jeugdraad voor te leggen.”
      Relevante documenten

      Bijlage toegevoegd punt CD&V

      Reglement ondersteuning van de sport-, jeugd- en cultuursector in het kader van het coronanoodfonds

      Exploitatietabel MJP 2014-2019

      Overzicht subsidies per vereniging 2014 2022

      Subsidiereglement jeugdwerk 2020-2025

      Exploitatietabel MJP 2020-2025

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
      Voorstanders: Eric Huyghe, Tom Pollentier, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
      Tegenstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Els Verhelst
      Resultaat: Met 6 stemmen voor, 13 stemmen tegen
  • Rondvraag

    • Rondvraag.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur

      Rondvraag. 

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Demey vraagt of de voorziene riolerings- en wegenis werken in de Sterrestraat zullen starten na de beëindiging van het lopende project in de Oostmeetstraat?

      Schepen Ampoorter deelt mee dat de startdatum nog niet vastgelegd werd.

       

      Raadslid Demey verwijst naar de lopende wegenis- en rioleringswerken in de Oostmeetstraat. Hij stelt zich vragen over de coördinatie van deze werken en de communicatie hierover. Recent werd er veel regen voorspeld waardoor de hoofdaannemer al vroeger kon handelen om de hinder van de wateroverlast te verminderen. Daarnaast merkt hij op dat de voorziene fases niet gevolgd worden aangezien de volgende fase al wordt opgestart terwijl de vorige fase nog niet afgerond werd.

      Schepen Ampoorter verwijst naar de recente wateroverlast in de Oostmeetstraat. Dit was te wijten aan een samenloop van omstandigheden. De hoofdaannemer leverde heel wat inspanningen om de hinder door de wateroverlast te verminderen. We proberen alvast voor dit project zoveel als mogelijk te communiceren. Aangezien naast de hoofdaannemer heel wat andere onderaannemers voor de nutsleidingen actief zijn, overlappen sommige grondwerken elkaar. Daarnaast heeft de wateroverlast ervoor gezorgd dat sommige vervolgwerkzaamheden voorlopig niet kunnen uitgevoerd worden. De timing wordt bijgevolg zoveel als mogelijk bijgestuurd.

      Raadslid Maertens vindt het belangrijk dat ook globaal gecommuniceerd wordt over hoe de werken werden uitgevoerd. Het is een voordeel dat de burger dit ook kan meevolgen.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat communicatie ook van beide kanten moet komen. Als door burgers tijdens de werken praktische vragen gesteld worden, proberen we zoveel als mogelijk hierop in te spelen.

       

      Raadslid Pollentier verwijst naar een eerdere tussenkomst over het éénrichtingsverkeer in een deel van de Zuidstraat. Hij vraagt of dit verder werd bekeken.  

      De burgemeester antwoordt dat dit verder werd afgestemd met de lokale politie. Er worden geen verdere aanpassingen meer ingevoerd. Deze ingreep zou immers grote repercussies hebben waarbij de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

       

      Raadslid Dewulf vernam dat door de technische dienst een bestek wordt opgemaakt voor het jaarlijks onderhoud van de sportterreinen. Hij vraagt of reeds een overleg plaatsvond met de sportverenigingen?

      Schepen Lievens antwoordt dat vorige week een overleg plaatsvond met de sportverenigingen waarbij afspraken werden gemaakt.

De voorzitter sluit de zitting op 30/01/2023 om 19:50.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter