De voorzitter opent de zitting op 30/01/2023 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 19.12.2022.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 19.12.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 19.12.2022 goed.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop WVI voor “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten”.
Na deze toetreding tot deze aankoopcentrale kan overgegaan worden tot de aankoop van een fietsoverkapping en fietsnietjes voor het Hoppinpunt op de markt van Koekelare.
WVI heeft een eerste groepsaankoop aangaande “straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor Hoppinpunten” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “raamovereenkomst voor diensten bestaande uit levering, optionele plaatsing en onderhoud van allerhande straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor de inrichting van Hoppinpunten in het werkingsgebied van WVI – WVI8778/RPM/FB/2021 “, voor een periode van 48 maanden.
Op 30 maart 2022 heeft de raad van bestuur van WVI de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan volgende partijen:
WVI heeft een tweede groepsaankoop aangaande “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “raamovereenkomst voor diensten bestaande uit levering, plaatsing en onderhoud van schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor de inrichting van Hoppinpunten in het werkingsgebied van WVI – WVI8778/RPM/FB/2022 “, voor een periode van 48 maanden.
WVI treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 5 oktober 2022 heeft de raad van bestuur van WVI de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan volgende partijen:
De opdracht werd gesloten op 24 oktober 2022.
Er wordt voorgesteld om toe te treden tot deze aankoopcentrale voor de aankoop van een fietsoverkapping en fietsnietjes voor het Hoppinpunt op de markt van Koekelare.
De gemeente is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de tweede raamovereenkomst op 18.905,23 euro exclusief BTW.
De gemeente wordt gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale WVI.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
Financiële stand van zaken Hoppin punt Koekelare markt.
Productcatalogus WVI.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°.
In bijlage kan een overzicht teruggevonden worden met een raming van de kosten en het totaal subsidiebedrag voor het lokaal Hoppinpunt.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de toetreding tot de aankoopcentrale van WVI aangaande de groepsaankoop “schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken voor Hoppinpunten”.
Art. 2.
Via deze aankoopcentrale kan een fietsoverkapping en fietsnietjes aangekocht worden.
De nieuwe rooilijn langs de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier moet na de voorlopige vaststelling en het openbaar onderzoek definitief vastgesteld worden.
Met het oog op de uitvoering van wegen- en rioleringswerken in de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier, wordt een nieuwe rooilijn vastgesteld.
De rooilijn werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 10 oktober 2022.
Het ontwerp van rooilijnplan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek en volgende instanties werden geïnformeerd : de betrokken eigenaars, de maatschappij voor openbaar vervoer (De Lijn), de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het openbaar onderzoek werd gehouden in de periode van 7 november 2022 tot en met 9 december 2022.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Overeenkomstig art. 17 §5 van het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, stelt de gemeenteraad binnen 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan vast.
Rooilijnplan Sterrestraat
Rooilijnplan Brugse Heirweg
Rooilijnplan Hoogkwartier
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Art. 1.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan voor de Sterrestraat, Brugse Heirweg en Hoogkwartier definitief vast.
Art. 2.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.
In het kader van het verlenen van een omgevingsvergunning voor een verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg.
Naar aanleiding van de realisatie van een nieuwe verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat, zullen er infrastructuurwerken uitgevoerd worden.
Het ontwerp voor deze nieuwe gemeenteweg (ligging, breedte en uitrusting) werd opgemaakt door Studiebureau Jonckheere BV uit Brugge.
De principes voor de aanleg van deze weg in de nieuwe verkaveling dienen vastgesteld te worden door de gemeenteraad.
Het ontwerpplan van de nieuwe gemeenteweg.
Legende ontwerpplan.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Art. 1.
Het voorgestelde wegtracé, met inbegrip van de breedte en de uitrusting, van de nieuwe gemeenteweg voor de realisatie van de verkaveling aansluitend op de Hovaerestraat, wordt goedgekeurd.
Art. 2.
Na aanleg en oplevering zal deze nieuwe gemeenteweg opgenomen worden in het openbaar domein.
Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een vierde fase in de verledding van de openbare verlichting.
Dit ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het is de ambitie van distributienetbeheerder Fluvius om tegen 2030 de openbare verlichting volledig om te bouwen naar ledverlichting.
Met de verledding wordt een globale energiebesparing en tevens een aanzienlijke verlaging van de CO2-uitstoot beoogd.
Ledverlichting zorg voor een beter comfort en een hogere veiligheid voor de weggebruikers en zorgt voor een vermindering van de lichtvervuiling.
In 2021 werden 2 fasen van de verledding gerealiseerd (programma 2021 en aanvullend programma 2021) en in 2022 werd een 3e fase goedgekeurd.
Fluvius heeft een studie en kostenraming opgemaakt voor een volgende fase (programma 2023) van het verledden van de openbare verliching langs enkele gemeentelijke wegen, waaronder de Ringlaan, Ichtegemstraat, Brugse Heirweg en Bovekerkestraat.
De energiebesparing die deze fase van de verledding zal opleveren, wordt geschat op bijna 50MWh of 11,5 ton minder CO2-uitstoot.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 144.903,51 excl. btw of € 175.333,25 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Plan met aanduiding te verledden lichtpunten
Offerte Fluvius
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) iii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: bescherming van exclusieve rechten).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De nodige kredieten voor het verledden van de openbare verlichting werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.
Art. 1. Goedkeuring wordt verleend aan de studie en offerte voor de opdracht “Verledden openbare verlichting - programma 2023”, opgemaakt door Fluvius System Operator cvba, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. De raming bedraagt 144.903,51 euro excl. btw of 175.333,25 euro incl. btw.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.
Art. 4. Afschrift van dit raadsbesluit wordt overgemaakt aan Fluvius System Operator cvba.
Bij raadsbesluit d.d. 23.05.2022 werd het verkoops- en toewijzingsreglement goedgekeurd voor de verkoop van de 5 resterende loten bouwgrond in de verkavelingen in de Krakkestraat en de Houtzagerijstraat op de wijk De Mokker.
Voor de verkoop van de 2 resterende loten in de Krakkestraat wordt voorgesteld om het verkoops- en toewijzingsreglement aan te passen, waarbij er beroep gedaan kan worden op de hulp van een immobiliënkantoor, mits voorafgaande prijsvraag aangezien de markt dient geraadpleegd te worden bij onroerende transacties.
Bij raadsbesluit d.d. 23.05.2022 werd het verkoops- en toewijzingsreglement goedgekeurd voor de verkoop van 5 loten bouwgrond in de verkaveling in de Krakkestraat en de Houtzagerijstraat op de wijk De Mokker.
Bij raadsbesluit d.d. 24.01.2017 werd de verkavelingsakte voor de verkaveling voor de Krakkestraat goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen startte de verkoopsprocedure op conform het goedgekeurde verkoops- en toewijzingsreglement, waarna 3 van de 5 loten verkocht werden.
Na de bekendmaking van deze verkoop bleven 2 loten in de Krakkestraat niet verkocht
Voor de nog 2 resterende loten, wordt voorgesteld om het verkoops- en toewijzingsreglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad d.d. 23.05.2022 te wijzigen teneinde de tekoopstelling te kunnen organiseren door beroep te doen op een immobiliënkantoor en dit verkoopdossier te laten voorbereiden en opvolgen door het Notariskantoor Vandeurzen te Koekelare.
Het betreft de verkoop van:
De venale waarde van de nog 2 resterende loten werd door de dienst Vastgoedtransancties van de Vlaamse overheid geraamd op 200 euro per m2.
De prijs per lot bedraagt de geraamde venale waarde x de oppervlakte.
De kopers verbinden zich tot de modaliteiten zoals in bijlage opgenomen.
Alle kosten die gepaard gaan met deze verkoop via het immobiliënkantoor en de opmaak en opvolging van het verkoopdossier door Notariskantoor Vandeurzen, worden doorgerekend aan de koper.
Opmetingsplan lot 1.
Opmetingsplan lot 3.
Verkavelingsplan.
Brief schattingsverslag.
Voorwaarden.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met bovenstaande. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 2.
Er wordt opdracht gegeven aan Notariskantoor Vandeurzen uit Koekelare voor de opmaak en opvolging van dit verkoopdossier.
Art. 3.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte te ondertekenen en de gemeente verplichten bij notariële verplichtingen.
De werkingssubsidies voor jeugdverenigingen bestaan uit drie componenten: de werkingstoelage, het huur-bouwfonds en de kadervorming. De vooropgestelde bedragen zijn dan ook apart af te leiden uit de exploitatietabel van het meerjarenplan 2014-2019 en 2020-2025. Na vergelijking van deze vooropgestelde bedragen met de effectief betaalde subsidies aan jeugdverenigingen blijkt dat deze niet volgens het goedgekeurd reglement werden uitgevoerd. De cd&v-fractie vraagt een rechtzetting met terugwerkende kracht.
Uitdieping
De vooropgestelde bedragen in het meerjarenplan 2014-2019 en 2020-2025 zijn:
> Voor werkingstoelage: €7200
> Voor huur-bouwfonds: €1750
> Voor kadervorming: €800
In de exploitatietabel van het meerjarenplan 2020-2025 werd werkingstoelage en huur-bouwfonds onder één post samengenomen voor een bedrag van €8950.
Na een analyse van voorgenoemde exploitatietabellen, het subsidiereglement jeugdwerk (2020-2025 en voorgaande versies) en de effectief uitbetaalde subsidies zitten twee onregelmatigheden:
1. Uitbetaling van het huur-bouwfonds
In art. 6 van het subsidiereglement jeugdwerk werd volgende passage opgenomen:
“Indien er voor huur- of bouwfonds geen aanvragen zijn, wordt deze pot samengevoegd met de andere subsidiepot waar er wel aanvragen voor zijn.”
Uit analyse van de uitbetaalde subsidies blijkt dat er voor de subsidiejaren 2015, 2017, 2019 en 2021 geen aanvragen werden goedgekeurd. Toch werd de €1750, voorzien voor het huur-bouwfonds niet toegevoegd aan de subsidiepot voor werkingstoelage, zoals het reglement letterlijk voorschrijft. Bovendien werd ook voor de jaren 2014, 2016, 2018 en 2020 het overschot van het huur-bouwfonds niet toegevoegd aan de subsidiepot voor werkingstoelage, zoals het reglement impliceert. Daarbovenop werd in het jaar 2019 slechts €6000 uitbetaald aan werkingstoelagen voor jeugdverenigingen, terwijl dit volgens het regelement het in de gemeenteraad vastgestelde bedrag van €7200 moet zijn.
Samengevat betekent dit dat de jeugdverengingen hierdoor voor de jaren 2014 - 2021 voor een totaalbedrag van €11.180,12 te weinig subsidies hebben ontvangen, ondanks het feit dat ze hier volgens het reglement recht op hebben.
2. Uitbetaling van het coronanoodfonds
Art. 1 van het subsidiereglement “ondersteuning van de sport-, jeugd- en cultuursector in kader van het coronanoodfonds” stelt het volgende:
“De bedragen die resulteren uit bovenvermelde subsidiereglementen of subsidieregelingen worden in 2021 éénmalig verhoogd met 50%.”
Aangezien in de bovenvermelde tekst van dit subsidiereglement geen onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende subsidieregelingen binnen één reglement, kan besloten worden dat voor het subsidiereglement jeugdwerk zowel de bedragen van de werkingstoelage, het huur-bouwfonds als de toelage voor kadervorming met 50% verhoogd moet worden. Wat deze laatste betreft is hier geen probleem want het oorspronkelijke bedrag voor kadervorming werd in 2021 niet overschreden. Wat het huur-bouwfonds betreft betekent de verhoging van 50% dat, indien er geen aanvragen zijn (wat wel degelijk het geval was in 2021), het verhoogde bedrag moet toegevoegd worden aan de andere subsidiepot (cf. art. 6).
Samengevat betekent dit dat de jeugdverenigingen hierdoor voor het jaar 2021 nog eens €875 te weinig subsidies hebben ontvangen
Voorstel tot beslissing
Bijlage toegevoegd punt CD&V
Reglement ondersteuning van de sport-, jeugd- en cultuursector in het kader van het coronanoodfonds
Exploitatietabel MJP 2014-2019
Overzicht subsidies per vereniging 2014 2022
Subsidiereglement jeugdwerk 2020-2025
Exploitatietabel MJP 2020-2025
Rondvraag.
Raadslid Demey vraagt of de voorziene riolerings- en wegenis werken in de Sterrestraat zullen starten na de beëindiging van het lopende project in de Oostmeetstraat?
Schepen Ampoorter deelt mee dat de startdatum nog niet vastgelegd werd.
Raadslid Demey verwijst naar de lopende wegenis- en rioleringswerken in de Oostmeetstraat. Hij stelt zich vragen over de coördinatie van deze werken en de communicatie hierover. Recent werd er veel regen voorspeld waardoor de hoofdaannemer al vroeger kon handelen om de hinder van de wateroverlast te verminderen. Daarnaast merkt hij op dat de voorziene fases niet gevolgd worden aangezien de volgende fase al wordt opgestart terwijl de vorige fase nog niet afgerond werd.
Schepen Ampoorter verwijst naar de recente wateroverlast in de Oostmeetstraat. Dit was te wijten aan een samenloop van omstandigheden. De hoofdaannemer leverde heel wat inspanningen om de hinder door de wateroverlast te verminderen. We proberen alvast voor dit project zoveel als mogelijk te communiceren. Aangezien naast de hoofdaannemer heel wat andere onderaannemers voor de nutsleidingen actief zijn, overlappen sommige grondwerken elkaar. Daarnaast heeft de wateroverlast ervoor gezorgd dat sommige vervolgwerkzaamheden voorlopig niet kunnen uitgevoerd worden. De timing wordt bijgevolg zoveel als mogelijk bijgestuurd.
Raadslid Maertens vindt het belangrijk dat ook globaal gecommuniceerd wordt over hoe de werken werden uitgevoerd. Het is een voordeel dat de burger dit ook kan meevolgen.
Schepen Ampoorter antwoordt dat communicatie ook van beide kanten moet komen. Als door burgers tijdens de werken praktische vragen gesteld worden, proberen we zoveel als mogelijk hierop in te spelen.
Raadslid Pollentier verwijst naar een eerdere tussenkomst over het éénrichtingsverkeer in een deel van de Zuidstraat. Hij vraagt of dit verder werd bekeken.
De burgemeester antwoordt dat dit verder werd afgestemd met de lokale politie. Er worden geen verdere aanpassingen meer ingevoerd. Deze ingreep zou immers grote repercussies hebben waarbij de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.
Raadslid Dewulf vernam dat door de technische dienst een bestek wordt opgemaakt voor het jaarlijks onderhoud van de sportterreinen. Hij vraagt of reeds een overleg plaatsvond met de sportverenigingen?
Schepen Lievens antwoordt dat vorige week een overleg plaatsvond met de sportverenigingen waarbij afspraken werden gemaakt.
De voorzitter sluit de zitting op 30/01/2023 om 19:50.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter