De voorzitter opent de zitting op 16/10/2023 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 11.09.2023.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 11.09.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 11.09.2023 goed.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Martinus een budgetwijziging 2023 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De gemeenteraad nam in zitting van 10.10.2022 akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De kerkraad keurde de budgetwijziging 2023 goed op d.d. 27.06.2023.
De kerkraad diende de budgetwijziging 2023 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op 10.08.2023.
Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijziging 2023 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename ervan door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in de budgetwijziging 2023, werd aangepast en bedraagt 114.030,65 €. De gemeentelijke bijdrage blijft binnen de grenzen van de exploitatietoelage zoals opgenomen in het meerjarenplan.
Budgetwijziging 2023.
Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.
Beleidsnota budgetwijziging 2023.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt aan de kerkfabriek Sint-Martinus, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Gertrudis een budgetwijziging 2023 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
De gemeenteraad nam in zitting van 10.10.2022 akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
De kerkraad keurde de budgetwijziging 2023 goed op d.d. 21.02.2023.
De kerkraad diende de budgetwijziging 2023 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op 10.08.2023.
Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijziging 2023 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename ervan door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in de budgetwijziging 2023, blijft ongewijzigd.
Budgetwijziging 2023.
Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.
Beleidsnota budgetwijziging 2023.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt aan de kerkfabriek Sint-Gertrudis, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Pastoor van Ars een budgetwijziging 2023 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.
De gemeenteraad nam in zitting van 10.10.2022 akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.
De kerkraad keurde de budgetwijziging 2023 goed op d.d. 19.04.2023.
De kerkraad diende de budgetwijziging 2023 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op 10.08.2023.
Het centraal kerkbestuur diende de budgetwijziging 2023 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename ervan door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in de budgetwijziging 2023, werd aangepast en bedraagt 41.960,41 €. De gemeentelijke bijdrage blijft binnen de grenzen van de exploitatietoelage zoals opgenomen in het meerjarenplan.
Budgetwijziging 2023.
Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.
Beleidsnota budgetwijziging 2023.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt aan de kerkfabriek Pastoor van Ars, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Martinus een budget 2024 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De kerkraad keurde het budget 2024 goed op d.d. 27.06.2023.
De kerkraad diende het budget 2024 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 10.08.2023.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2024 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2024, bedraagt € 115.435 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Budget 2024.
Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.
Beleidsnota 2024.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Sint-Martinus, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Gertrudis een budget 2024 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
De kerkraad keurde het budget 2024 goed op d.d. 27.06.2023.
De kerkraad diende het budget 2024 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 10.08.2023.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2024 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2024, bedraagt € 47.880,97 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Budget 2024.
Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.
Beleidsnota 2024.
Terugbetalingstabellen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Sint-Gertrudis, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Sint-Andries een budget 2024 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Andries.
De kerkraad keurde het budget 2024 goed op d.d. 29.06.2023.
De kerkraad diende het budget 2024 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 10.08.2023.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2024 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2024, bedraagt € 5.854,10 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Budget 2024 .
Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.
Beleidsnota 2024.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Andries.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Sint-Andries, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek Pastoor van Ars een budget 2024 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.
De kerkraad keurde het budget 2024 goed op d.d. 14.06.2023.
De kerkraad diende het budget 2024 in bij het centraal kerkbestuur op d.d. 30.06.2023.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 10.08.2023.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2024 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2024, bedraagt € 44.692,44 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Budget 2024.
Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.
Aflossingstabel lening dakrenovatie fase 1.
Beleidsnota budget 2024.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Pastoor van Ars.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek Pastoor van Ars, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
Er werd door de kerkfabriek OLV Hemelvaart een budget 2024 opgemaakt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart.
De kerkraad keurde het budget 2024 goed op d.d. 29.05.2023
De kerkraad diende het budget 2024 in bij het centraal kerkbestuur.
Het erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom, verleende een gunstig advies op d.d. 22.08.2023.
Het centraal kerkbestuur diende het budget 2024 in bij het gemeentebestuur met oog op aktename door de gemeenteraad.
De gemeentelijke bijdrage, zoals voorzien in het budget 2024 , bedraagt € 1.007,61 en blijft binnen de grenzen van het bedrag zoals voorzien in het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025.
Budget 2024.
Advies erkend representatief orgaan, zijnde het bisdom.
Statusblad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12 september 1991, 19.976.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018, BS 19 december 2018, 100.723.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, BS 15 februari 2018, 11.050.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende kerkbesturen, BS 6 september 2004, 65.171.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek OLV Hemelvaart.
Art. 2.
Er wordt een afschrift overgemaakt voor passend gevolg aan de kerkfabriek OLV Hemelvaart, het centraal kerkbestuur, het erkend representatief orgaan en de deputatie.
De gemeenteraad keurt jaarlijks de lijst van erkende sportclubs goed, na advies van de sportraad.
Elk jaar keurt de gemeenteraad de lijst van erkende sportclubs goed, na advies van de sportraad.
Op deze lijst kom je terecht als je een aanvraag indient en voldoet aan de voorwaarden in het erkenningsreglement.
Deze erkenning is één van de voorwaarden om in aanmerking te komen om een subsidiedossier in te dienen voor subsidies jeugdwerking sportclubs.
Wijziging t.o.v. vorig jaar: TTC Sorry veranderde van naam naar TTC Koekelare.
lijst erkende sportclubs
advies sportraad
reglement erkenning sportclubs
De lijst met erkende sportclubs is gebaseerd op het erkenningsreglement.
De gemeenteraad keurt de lijst van de erkende sportclubs goed.
N.a.v. een gepland bouwproject door de Woonmaatschappij IJzer en Zee langs de Belhuttebaan, wordt er een wijziging van de rooilijn voorgesteld. De nieuwe rooilijn dient in eerste instantie voorlopig vastgesteld te worden door de gemeenteraad.
De Woonmaatschappij IJzer en Zee wenst een project te realiseren langs de Belhuttebaan op de vroegere site 'Hof De Fontein'.
Om voldoende parkeerruimte te voorzien op eigen terrein, is een kleine aanpassing van de rooilijn nodig.
In het kader van dit project zal er ook bijkomende ruimte gecreëerd worden voor het plaatsen van fietsen t.h.v. de bushalte, waardoor er minder hinder zal zijn voor voetgangers en omwonenden.
Landmeter Johan D'Haene heeft een ontwerp van rooilijnplan opgemaakt.
Overeenkomstig art. 17 van het decreet houdende de gemeentewegen, komt het aan de gemeenteraad toe om het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan vast te stellen.
De gemeenteraad moet het ontwerp van rooilijnplan in eerste instantie voorlopig vaststellen waarna, binnen een ordetermijn van 30 dagen, het openbaar onderzoek kan opgestart worden.
Na de definitieve vaststelling van het rooilijnplan zal een ruilakte ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Rooilijnplan Belhuttebaan
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, inzonderheid artikel 17.
Art. 1. Het ontwerp van rooilijnplan voor de Belhuttebaan wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 2. Het openbaar onderzoek wordt binnen een ordetermijn van 30 dagen opgestart.
Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden voor het aanbrengen van gele onderbroken belijning ter hoogte van de Moerewegel 14. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Gelet op het feit dat de bewoner van de woning gelegen te Moerewegel 14 moeilijk in en uit zijn garage kan rijden indien andere autobestuurders aan de overzijde parkeren, wordt voorgesteld om gele onderbroken markeringen aan te brengen.
De politie verleende een gunstig advies hiervoor, dewelke in bijlage teruggevonden kan worden.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.
Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.
Art. 1.
Volgend artikel dient te worden aangevuld of gewijzigd :
Gemeente Koekelare wenst, ter realisatie van het ruimtelijk uitvoeringsplan Site Da Vinci, de percelen gelegen in de Moerestraat te verwerven met als doel om een bijkomend woonaanbod te creëren in de hoofdkern ter uitvoering van de provinciale woonprogrammatie. De percelen zijn kadastraal gekend als gemeente Koekelare, 1ste afdeling, sectie C, met perceelnummers 989B en 1046K.
Binnen het plangebied van het RUP wordt een evenwicht gezocht tussen de ruimte om de vooropgestelde woonprogrammatie te realiseren, de ruimte om de toekomstige behoefte inzake gemeenschapsvoorziening in te vullen en het voorzien van ruimte voor een landschappelijke afwerking van het gebied enerzijds en functioneel groene ruimte voor het plangebied en de omgeving anderzijds.
De gemeente heeft de onderhandelingen aangeknoopt met de eigenaar van de onroerende goederen, teneinde deze onroerende goederen minnelijk aan te kunnen kopen. De gemeenteraad dient de ontwerpakte van aankoop goed te keuren.
Uit bovengenoemde onderhandelingen, werd overeengekomen deze onroerende goederen minnelijk aan te kunnen kopen.
Hieropvolgend werd een akte minnelijke onteigening onroerend goed opgemaakt door de Vlaamse Overheid (afdeling Vastgoedtransacties) tussen enerzijds het gemeenschapsonderwijs, het GO!, onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en anderzijds Gemeente Koekelare.
Gemeente Koekelare gaat over tot de aankoop van onderstaand goed:
Een oppervlakte van drie hectare vierenvijftig centiare zevenentachtig (3ha 54a 87ca):
Dit goed staat afgebeeld in gele kleur op het opmetingsplan, opgemaakt op 7 juli 2021 door landmeter-expert Johan D’Haene (zie bijlage).
De prijs voor bovengenoemde aankoop betreft € 1.200.000,00. De schatting werd voorafgaand opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties (zie bijlage).
De concrete voorwaarden hieromtrent kunnen worden teruggevonden in de ontwerpakte, dewelke teruggevonden kan worden in bijlage.
Schattingsverslag.
Opmetingsplan.
Ontwerpakte.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de aankoop van bovenstaand onroerend goed, overeenkomstig de modaliteiten zoals opgenomen in de ontwerpakte.
Art. 2.
Dhr. Koen Baert, Vlaamse Commissaris afdeling vastgoedtransacties, wordt gemachtigd om namens de gemeenteraad alle stukken en akten te ondertekenen.
Art. 3.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
Varia.
Raadslid Pollentier verwijst naar de plannen voor de herbestemming van de kerk op De Mokker. Hij stelt dat er door de architect een globaal mooi ontwerp werd opgemaakt met respect voor het gebouw en de omgeving. Vanuit zijn fractie uit hij 2 bezorgheden, nl. de inpasbaarheid voor de verenigingen die het gebouw gebruiken en respect voor de aanpalende begraafplaats. Hij vraagt om de plannen nog maximaal aan te passen n.a.v. de vragen die door verenigingen werden gesteld, bv. een afzonderlijke toegang voor de secundaire ruimte op de verdieping. Hij verwijst naar de wekelijkse activiteiten van de fanfares en de toneelvereniging. Mocht het technisch of financieel niet mogelijk zijn om deze aanpassingen uit te voeren, dan kan misschien nagedacht over een alternatief waarbij De Mokkernaere ofwel langer gehuurd wordt ofwel kan verworven worden. Hij vraagt de concrete plannen pas uit te werken als alle alternatieven werden bekeken, dit is immers een groot project en dit zowel infrastructureel en op financieel vlak.
De burgemeester antwoordt dat hij de bezorgdheid begrijpt, dit is een groot project wat op financieel vlak niet te onderschatten valt. Deze opportuniteit om de kerk op De Mokker te herbestemmen zal veel geld kosten. De voorlopige raming is al een stuk hoger dan de eerste ruwe raming. Dit herbestemmingsproject werd van meet af aan als een opportuniteit gezien waarbij verschillende functies in deze ruimte kunnen ondergebracht worden en de kerk ook gemoderniseerd kan worden. Ook het wegnemen van het verhoogde gedeelte en de realisatie van een verdieping kadert hierin. Uiteraard is deze verdieping geen exclusieve ruimte voor één vereniging. Wat het verder huren van De Mokkernaere betreft, moet ook het financieel luik tegen het licht worden gehouden. We hebben als lokaal bestuur een heel ruim patrimonium en we zitten op dat vlak aan onze limiet. Het is bijgevolg belangrijk om ons patrimonium optimaal in te vullen rekening houdende met het financieel gegeven, wat we proberen door het herbestemmen van deze kerk. Bijkomend investeren zou immers de kosten nog verhogen.
Raadslid Pollentier vraagt om goed na te kijken om het dubbel gebruik van deze ruimte maximaal mogelijk te maken.
Raadslid Dewulf vult aan dat we moeten vermijden dat na de ingebruikname van de herbestemde kerk geen vragen opkomen bij verenigingen indien bepaalde activiteiten niet mogelijk zouden zijn. Hij verwijst naar het feit dat bv. in De Balluchon geen fuiven kunnen plaatsvinden en in sporthal 2 geen wedstrijden voor basketbal en volleybal kunnen plaatsvinden.
De Burgemeester antwoordt dat zowel bij de realisatie van De Balluchon en sporthal 2 we altijd vooruitziend geweest zijn. Uiteraard is het onmogelijk om in elke infrastructuur alles mogelijk te maken.
Raadslid Demey vraagt of er geen mogelijkheid is voor de fanfares om de nieuwe grote ruimte in sporthal 1 te gebruiken in afwachting van de herbestemming van de kerk op De Mokker. Aangezien er zich nog geen nieuwe sportclubs aandienen om deze ruimte te gebruiken, vraagt hij om dit voorstel te bekijken.
Schepen Lievens antwoordt dat een nieuwe grote ruimte in sporthal 1 werd voorzien op vraag van de sportverenigingen. De intentie was om geen andere activiteiten te laten plaatsvinden.
De burgemeester antwoordt dat we deze vraag reeds eerder ontvingen en we reeds een antwoord bezorgd hebben aan de fanfares dat dit niet mogelijk is.
Schepen Salenbien suggereert dat ook de kerk in Bovekerke hiervoor zou kunnen gebruikt worden.
Raadslid Pollentier verwijst naar een eerdere vraag over de verbouwingswerken voor sporthal 1. Navraag leert hem dat er geen werfverslagen voor dit project beschikbaar zijn. Hij vindt dat een goede opvolging van dit project en de opmaak van werfverslagen heel belangrijk zijn. Hij is ongerust over de opvolging en coördinatie van dit groot project waar we ook reeds met belangrijke financiële meerkosten geconfronteerd werden.
Schepen Lievens antwoordt dat hij zijn ongerustheid kan begrijpen. Al herhaaldelijk werd gevraagd aan de architect om de nodige werfverslagen op te maken. We hebben de architect hiervoor ook aangemaand. De opmaak van deze werfverslagen is de verantwoordelijkheid van de architect. De opvolging door de architect verloopt goed aangezien hij technisch zijn materie goed beheerst.
Raadslid Lootens vult aan dat de opmaak van werfverslagen heel belangrijk is en bijgevolg de architect moet in gebreke gesteld worden. Belangrijk is om nu al per vergadering een dossier op te maken, foto’s te nemen zodat het lokaal bestuur alles kan meevolgen.
Raadslid Dewulf merkt op dat in het eerste deel van de Dorpsstraat auto’s geparkeerd staan ter hoogte van de werfzone voor een meergezinsproject. Kan hiervoor opgetreden worden?
De burgemeester antwoordt dat dit meermaals werd doorgegeven aan de politie. Hij zal dit opnieuw aankaarten.
Raadslid Dewulf verwijst naar het Vlaams kampioenschap tegelwippen. Hij vernam dat we als lokaal bestuur momenteel op de gedeelde plaats staan, is hier een reden voor?
Schepen Salenbien antwoordt dat we als lokaal bestuur zelf een onthardingsproject gerealiseerd hebben en het is de bedoeling dat ook de burger mee participeert. Dit is een samenwerkingsproject tussen lokaal bestuur en gemeente, misschien werd dit beperkt opgepikt.
Raadslid Dewulf las een artikel in Het Nieuwsblad over het stressniveau bij lokale besturen. Hij las dat 1 mandataris aangaf om zich niet meer kandidaat te stellen, hij vraagt over wie dit zou gaan.
De burgemeester antwoordt dat hij alvast niet heeft aangegeven om zich niet meer kandidaat te stellen.
Raadslid Demey merkt op dat de fietspaden in het traject Oostmeetstraat-Zandestraat en in De Moerestraat ter hoogte van het Da Vinci Atheneum niet in al te beste staat zijn.
Raadslid Demey merkt om dat er veel sluikstortafval ligt in de maaibermen, dit komt zeker nog eens boven bij het maaien van de grasbermen.
Schepen Ampoorter antwoordt dat het momenteel wegens afwezigheid van enkele medewerkers niet mogelijk is om iemand hiervoor bijkomend in te zetten.
Raadslid Demey vraagt wat de stand van zaken is voor de verhuring van De Inktpot. Zou de afwezigheid van een keuken een drempel zijn?
De burgemeester antwoordt dat er weinig interesse is hiervoor. Het is gebruikelijk dat in een horecapand geen keuken door de verhuurder wordt aangeboden.
De voorzitter sluit de zitting op 16/10/2023 om 20:05.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter