Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 29/01/2024 - 19:30 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 29/01/2024 om 19:48.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 18.12.2023

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Raadsleden

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 18.12.2023.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278 volgens artikel 74.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen d.d. 18.12.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het zittingsverslag d.d. 18.12.2023 goed. 

      • SECRETARIAAT - Special ad - Reglement verhuur minibus - Actualisering

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Raadsleden

        Het is aangewezen om het bestaand reglement voor het verhuur van de minibus Special ad bvba te actualiseren. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring gevraagd om het aangepast reglement voor de verhuur van deze minibus goed te keuren.

        Feiten, context en argumentatie

        Er wordt voorgesteld om het reglement verhuur minibus Special ad bvba te actualiseren.

        Volgende zaken worden aangepast:

        • artikel 1 - 1.2. - Adviesraden Koekelare - Toevoegen LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang).
        • artikel 1 - 1.3. - Elke vereniging met zetel en actieve werking in Koekelare.
        • artikel 2 - laatste zin - Zodra het voertuig aan de huurder – gebruiker wordt overhandigd, wordt de huurder – gebruiker de juridische bewaarder van dit voertuig overeenkomst artikel 1384 oud Burgerlijk Wetboek.
        • artikel 4 - de kilometervergoeding wordt bepaald op € 0,25 per km. Deze kilometervergoeding kan jaarlijks geïndexeerd worden.
        • artikel 8 
        • De huurder – gebruiker, vermeld onder artikel 1 – 1.1. en 1.2., kan in principe maximaal twee dagen per week gebruik maken van de minibus. Uitzonderingen worden individueel volgens beschikbaarheid behandeld.

                   De onthaalbediende gaat de beschikbaarheid na en doet de reservatie.

        • Voor de huurder – gebruiker, vermeld onder artikel 1 – 1.3., gelden de volgende afspraken:

          De vereniging richt een aanvraag voor het eerste gebruik van de minibus volgens onderstaande methode. Het komt het vast bureau te beslissen of de vereniging voldoet aan de voorwaarde vermeld onder 1.3 van dit reglement. De vereniging kan hiervoor de nodige bewijsstukken voorleggen.

          Per vereniging (niet per team) kan maximaal 6x/jaar gebruik gemaakt worden van de minibus en niet voor het regulier vervoer voor matchen op verplaatsing.

          De onthaalbediende gaat, na goedkeuring van het vast bureau (enkel bij eerste aanvraag), de beschikbaarheid na en doet de reservatie.

          Het voertuig kan gebruikt worden binnen en buiten de openingsuren van het Sociaal Huis, maar reservatie en afhaling van de sleutels kan enkel tijdens de kantooruren gebeuren.

          Maandag - Donderdag  8u00 – 12u00    13u30 – 16u00   Dinsdag  8u00 – 12u00    13u30 – 18u30    Woensdag en Vrijdag  8u00 – 12u00

        • artikel 10 - Aanpassing contactgegevens Ethias Assistance en politie.
        Relevante documenten

        . Reglement verhuur minibus - wijzigingen 2024

        Juridische grond - regelgeving

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 84.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist akkoord te gaan met bovengenoemde wijzigingen. 

    • sociale dienst

      • SOCIALE DIENST - Sociale kruidenier - Foodsavers i.s.m. Dreamland - Samenwerkingsovereenkomst

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Raadsleden

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring gevraagd voor de samenwerkingsovereenkomst in het kader van schenkingen door Dreamland. 

        Feiten, context en argumentatie

        Verhaal

        De wegwerpcultuur is binnen het huidige klimaat, de energie- en armoedecrisis een misdaad tegen de planeet en mensheid. Er wordt voldoende geproduceerd en toch gooien we in Vlaanderen splinternieuwe producten weg om nieuwe te produceren of aan te kopen. Wij vinden het op vandaag dan ook onverantwoord om dure bruikbare producten verloren te laten gaan. Duur speelgoed, kledij of andere non-food producten die een zeer hoge maatschappelijke waarde hebben! Foodsavers Westhoek , Foodsavers Oostende, Foodact 13 (en Interwest) slaan de handen in elkaar om voor de regio West-Vlaanderen overschotten van Dreamland maximaal te herbestemmen en solidair te herverdelen aan de kwetsbaren in de regio.

        Kadering

        Foodsavers Westhoek steekt de handen in elkaar met de West-Vlaamse collega’s Oostende en Kortrijk. Dreamland, onderdeel van Colruyt Group heeft een samenwerking met Foodsavers Gent voor het ophalen van speelgoed. Echter bleek de hoeveelheid voor 1 partner te veel waardoor er gezocht werd naar een tweede partner. Werking Foodsavers Westhoek startte een proeffase tot en met december 2023 voor West-Vlaanderen in samenwerking met Interwest als partner. Bij positieve evaluatie wordt samenwerking verder gezet. Iedere 2 weken rijdt de vrachtwagen naar Halle om speelgoed op te halen. Het speelgoed wordt vervolgens gesorteerd, hersteld en geëtiketteerd in het depot van Veurne en finaal verdeeld op bestelling bij lokale besturen (voedselverdeelpunt / tweedehandswinkel).

        • Enkel bij gelegenheden : Sint - Kerst - Pasen

        • Ieder kind (tot en met 12 jaar) kan per gelegenheid stuk ontvangen/ aankopen
         
        • Overschot kan aangeboden worden bij andere organisaties waar hulp wordt geboden aan kinderen.

        Kostprijs

        De totale kostprijs van Interwest bedraagt 484€ per ophaling. (chauffeur, huur vrachtwagen, diesel). We houden tevens rekening met de huur van stockage plaatsen (3.5€/ plaats exclusief BTW per pallet) en aankoop werkingsmateriaal (schroevendraaierset, testbatterijen, etiketten,…). Het totale kostenplaatje wordt gedeeld over 3 distributieplatformen.

        De gemaakte kosten die nog ten laste zijn van Foodsavers Westhoek worden gedragen door de lokale besturen die speelgoed afnemen om te verkopen/te schenken aan lokale gezinnen in armoede.  Onze gemeente werd ingedeeld in de categorie 'Afname middel min. 50 - max. 200 stuks' met een kostprijs van 500 €/jaar. Hierbij kunnen wij rekenen op een levering van het minimum aantal stuks. Als iedere afnemer beleverd werd, kan het minimum overschreden worden (tot aan de maximumgrens).

        Verdeling

        Waar de verdeling gebeurt beslist ieder lokaal bestuur. Om bewustwording te creëren verdelen we niet gratis en met begrenzing. (VB. Als er gewerkt wordt met kaarten kan iedere 3 maanden per kind een bedrag van 10€ op de kaart gezet worden. Zo leren ze ook omgaan met de producten die ze bewust kiezen. Er kan gewerkt worden met een fiche per kind die de aantallen bijhoudt, en er wordt een maximum aan gekoppeld.)

        Het vast bureau heeft op 21.12.2022 beslist om in dit project in te stappen tegen 01.07.2023 zodat we kunnen samenwerken voor geschenken voor Sint of Kerst 2023. 

        Op 29.11.2023 keurde de raad van bestuur van DVV Westhoek de samenwerkingsovereenkomst voor het project Dreamland in het kader van Foodsavers Westhoek goed. Er wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring. 

        Relevante documenten

        . PowerPoint presenatie Foodsavers i.s.m. Dreamland

        . Nota Foodsavers i.s.m. Dreamland

        . Brief DVV Westhoek d.d. 29.11.2023

        . Samnwerkingovereenkomst voor het project Dreamland i.k.v. Foodsavers Westhoek

        Juridische grond - regelgeving

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 84.

        Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, B.S. 05.08.1976, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 1, artikel 57,§1, artikel 60 en artikel 61.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist akkoord te gaan met de samenwerkingsovereenkomst zoals in bijlage opgenomen. 

  • Rondvraag

    • Varia.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Tom Pollentier, Carole Himpens, John Eeckloo, Tine Maertens, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Henri Dubois, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Verhelst, Sam Dewulf, Roy Vandendriessche, Raadsleden

      Varia. 

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Demey vraagt of we zicht hebben op de wachtlijst voor de klusjesdienst. Zijn er taken die door andere firma’s kunnen uitgevoerd worden?

      Schepen Ramboer antwoordt dat de wachtlijsten besproken worden in het BSCD. De wachttijden kunnen inderdaad oplopen. In elk geval werd het takenpakket voor onze klusjesdienst niet uitgebreid en werd het gebruikersreglement reeds aangepast.

De voorzitter sluit de zitting op 29/01/2024 om 20:00.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de raad voor maatschappelijk welzijn. 

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter