Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 28/03/2022 - 19:30 de raadzaal in De Brouwerij
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
Ann Van der Veken, Algemeen directeur-waarnemend
Verontschuldigd: Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Eric Huyghe, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 28/03/2022 om 20:10.

Voor deze zitting wordt het dragen van een mondmasker aanbevolen. Tijdens een tussenkomst kan het mondmasker afgezet worden.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 28.02.2022

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Ann Van der Veken, Algemeen directeur-waarnemend
        Verontschuldigd: Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 28.02.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278 volgens artikel 74.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Ann Van der Veken
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen d.d. 28.02.2022, zoals als in bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het zittingsverslag d.d. 28.02.2022 goed. 

    • personeel

      • PERSONEEL - Goedkeuring voorstel tot wijziging van het organogram.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Ann Van der Veken, Algemeen directeur-waarnemend
        Verontschuldigd: Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van het organogram. Concreet betreft dit een rechtzetting waarbij "budgethouderschap" op het organogram geschrapt wordt naar aanleiding van een opmerking die gemaakt werd door een raadslid in een voorgaande raad voor maatschappelijk welzijn. 

        Relevante documenten

        Voorstel tot wijziging van het organogram. 

        Verslag HOC-BOC 07.03.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Personeelsformatie.

        Rechtspositieregeling.

        Decreet voor het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 07.12.2007.

        Kwaliteitsbesluit buitenschoolse opvang van 16 mei 2014.

        Overgangsbesluit subsidies buitenschoolse kinderopvang van 24 september 2021.

        Decreet houdende de organisatie van de buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019.

        Besluit van De Vlaamse regering tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang van 16 oktober 2020.

        Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel van 19 december 1974. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Ann Van der Veken
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om akkoord te gaan met de voorgelegde wijzigingen. 

      • PERSONEEL - Goedkeuring voorstel tot wijziging rechtspositieregeling.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Ann Van der Veken, Algemeen directeur-waarnemend
        Verontschuldigd: Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van de rechtspositieregeling. Concreet dient de rechtspositieregeling in overeenstemming gebracht te worden met de gewijzigde regelgeving. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van deze aangelegenheid om de huidige rechtspositieregeling volledig te actualiseren.

        Feiten, context en argumentatie

        De rechtspositieregeling dient in overeenstemming te worden gebracht met de gewijzigde regelgeving:

        • Uitbreiding omstandigheidsverlof (geboorteverlof): 
          • Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 136 en 209 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijnen artikel 99 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voormaatschappelijk welzijn;
          • Programmawet van 20 december 2020. 
        • Uitbreiding omstandigheidsverlof (rouwverlof):
          • Wet van 27 juni 2021 tot uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof.
        • Opvangverlof, pleegzorg- en pleegouderverlof voor statutairen:
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 tot wijziging van hoofdstuk IV van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijnen artikel 99 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voormaatschappelijk welzijn
        • Schrappen dat de eindejaarstoelage nooit meer mag bedragen dan een twaalfde van het jaarsalaris:
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (toekomstig recht).
        • Wijziging moederschapsrust:
          • Wet tot wijziging van de periodes die plaatsvinden tijdens de voorbevallingsrust en in aanmerking kunnen worden genomen voor de verlenging van de nabevallingsrust van 12 juni 2020.
          • Wet op de arbeidswet van 16 maart 1971.

        Gelet op bovenstaande wordt tevens gebruik gemaakt van deze aangelegenheid om een volledige actualisering voor te stellen:

        • Het wegwerken van onvolledigheden, zaken die voor interpretatie vatbaar zijn;
        • Het toevoegen van bijlagen in de tekst;
        • Het optrekken van maximumduur voor relevante beroepservaring van 6 naar 10 jaar en van 10 naar 12 jaar voor knelpuntberoepen.
        • Het weglaten van de beperking tot C2 voor kinderbegeleiders
        • Het mogelijk maken van bevordering naar een graad van een hogere rang
        • Het gelijkstellen van langdurige afwezigheid na arbeidsongeval of beroepsziekte met langdurige afwezigheid na ziekte.
        Het hoc-boc kwam d.d. 07.03.2022 bijeen en had geen opmerkingen.

        Het document in bijlage bevat een overzicht van alle concrete wijzigingen die voorgesteld worden. 

        Tevens kan er een gecoördineerde versie teruggevonden worden in bijlage. 

        Relevante documenten

        Overzicht voorstel wijzigingen. 

        Gecoördineerde versie.

        Verslag HOC-BOC d.d. 07.03.2022

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden;

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II;

        De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, B.S. 24.12.1974, zoals gewijzigd tot op heden;

        Het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, B.S. 20.10.1984;

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 23.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 186, artikel 286,§1,2°, artikel 286,§2,2°, artikel 287, artikel 288 en artikels 330 tot en met 334;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [Rechtspositieregeling – Rechtspositiebesluit - BVR RPR G], (B.S. 24.12.2007), zoals gewijzigd tot op heden;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [BVR RPR O],  (B.S. 03.12.2010), zoals gewijzigd tot op heden;

        De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement  zoals vastgesteld door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 08.09.2020.

        Amendements

        Amendement 1 CD&V fractie:

        Net zoals nu reeds het geval is voor de functies in niveau A en B stellen we voor om voor alle functies te werken met een examen met bindende rangschikking. Op die manier werken we aan een verdere professionalisering van onze organisatie.

        Voorstel aanpassing:

        Art 19 lid 1:

        De selectieprocedures voor functies in de niveaus A, B, C , D en E resulteren in een bindende rangschikking in volgorde van het resultaat van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten.

        Lid 2: schrapping

        Stemming amendement 1 CD&V fractie:

        Met 4 stemmen voor (Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf), 11 stemmen tegen (Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Els Verhelst), 1 onthouding (Jolien Lootens-Stael)


        Amendement 2 CD&V fractie:

        Aanpassing van de meegerekende anciënniteit tot de volledige toepassing voor de inbreng van relevante anciënniteit binnen de privésector of als zelfstandige. Dit voor zowel graad, niveau en dienstanciëniteit als geldende anciënniteit.

        Voorstel aanpassingen:

        Art 96 lid1, Art 92 lid 2, Art 90 lid 2, Art 305, :

        Beroepservaring in de privésector of als zelfstandige wordt in aanmerking genomen voor de toekenning van periodieke salarisverhogingen, op voorwaarde dat ze relevant is voor de functie en dit zonder maximumduur.

        Stemming amendement 2 CD&V fractie:

        Met 4 stemmen voor (Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf), 11 stemmen tegen (Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Els Verhelst), 1 onthouding (Jolien Lootens-Stael).

        amendement 1.
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Ann Van der Veken
        Voorstanders: Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Tegenstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Els Verhelst
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 4 stemmen voor, 11 stemmen tegen, 1 onthouding
        Amendement 2.
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Ann Van der Veken
        Voorstanders: Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Tegenstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Els Verhelst
        Onthouders: Jolien Lootens-Stael
        Resultaat: Met 4 stemmen voor, 11 stemmen tegen, 1 onthouding
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Ann Van der Veken
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael
        Tegenstanders: Tom Pollentier, Tine Maertens, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

        Art.1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist akkoord te gaan met de wijzigingen zoals in het voorstel in bijlage opgenomen.

      • PERSONEEL - Goedkeuring voorstel tot wijziging arbeidsreglement.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Ann Van der Veken, Algemeen directeur-waarnemend
        Verontschuldigd: Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van het arbeidsreglement. Concreet dient het arbeidsreglement in overeenstemming gebracht te worden met de voorgestelde wijzigingen zoals opgenomen voor de rechtspositieregeling. Daarnaast wordt voorgesteld om een aantal bijlages toe te voegen.

        Feiten, context en argumentatie

        Het arbeidsreglement dient in overeenstemming te worden gebracht met de voorgestelde wijzigingen zoals opgenomen voor de rechtspositieregeling.

        Gelet op bovenstaande wordt tevens gebruik gemaakt van deze aangelegenheid om een aantal bijlages toe te voegen:

        • ICT-code;
        • Verplichtingen van de medewerkers in het kader van gegevensbescherming en informatieveiligheid;
        • Jouw privacy telt.
        Het hoc-boc kwam d.d. 07.03.2022 bijeen en had geen opmerkingen.

        Het document in bijlage bevat een overzicht van alle concrete wijzigingen die voorgesteld worden. 

        Tevens kan er een gecoördineerde versie teruggevonden worden in bijlage. 

        Relevante documenten

        Overzicht wijzigingen. 

        Gecoördineerde versie.

        Verslag HOC-BOC d.d. 07.03.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden;

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II;

        De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, B.S. 24.12.1974, zoals gewijzigd tot op heden;

        Het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, B.S. 20.10.1984;

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 23.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 186, artikel 286,§1,2°, artikel 286,§2,2°, artikel 287, artikel 288 en artikels 330 tot en met 334;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [Rechtspositieregeling – Rechtspositiebesluit - BVR RPR G], (B.S. 24.12.2007), zoals gewijzigd tot op heden;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [BVR RPR O],  (B.S. 03.12.2010), zoals gewijzigd tot op heden;

        De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement  zoals vastgesteld door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 08.09.2020.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Ann Van der Veken
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om akkoord te gaan met de wijzigingen zoals in het voorstel in bijlage opgenomen.

      • PERSONEEL - Goedkeuring voorstel tot wijzigingen reglement feedback, opvolging en evaluatie.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Ann Van der Veken, Algemeen directeur-waarnemend
        Verontschuldigd: Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt principiële goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van het reglement feedback, opvolging en evaluatie. Concreet dient het reglement feedback, opvolging en evaluatie in overeenstemming gebracht te worden met de voorgestelde wijzigingen zoals opgenomen voor de rechtspositieregeling. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van deze aangelegenheid om het reglement te actualiseren. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het reglement feedback, opvolging en evaluatie dient in overeenstemming te worden gebracht met de voorgestelde wijzigingen zoals opgenomen voor de rechtspositieregeling.

        Gelet op bovenstaande wordt tevens gebruikt gemaakt van deze aangelegenheid om onvolledigheden, zaken die voor interpretatie vatbaar zijn en bepaalde tegenstrijdigheden weg te werken. 

        Het hoc-boc kwam d.d. 07.03.2022 bijeen en had geen opmerkingen.

        Het document in bijlage bevat een overzicht van alle concrete wijzigingen die voorgesteld worden. 

        Tevens kan er een gecoördineerde versie teruggevonden worden in bijlage. 

        Relevante documenten

        Overzicht wijzigingen. 

        Gecoördineerde versie. 

        Verslag HOC-BOC d.d. 07.03.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden;

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II;

        De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, B.S. 24.12.1974, zoals gewijzigd tot op heden;

        Het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, B.S. 20.10.1984;

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 23.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 186, artikel 286,§1,2°, artikel 286,§2,2°, artikel 287, artikel 288 en artikels 330 tot en met 334;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [Rechtspositieregeling – Rechtspositiebesluit - BVR RPR G], (B.S. 24.12.2007), zoals gewijzigd tot op heden;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [BVR RPR O],  (B.S. 03.12.2010), zoals gewijzigd tot op heden;

        De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement  zoals vastgesteld door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 08.09.2020.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Ann Van der Veken
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om akkoord te gaan met de wijzigingen zoals in het voorstel in bijlage opgenomen.

      • PERSONEEL - Goedkeuring voorstel policy occasioneel thuiswerk.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Ann Van der Veken, Algemeen directeur-waarnemend
        Verontschuldigd: Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Eric Huyghe, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur

        Er werd voor de personeelsleden van het lokaal bestuur een policy voor occasioneel thuiswerk opgemaakt. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het voorstel policy occasioneel thuiswerk goed te keuren. 

        Feiten, context en argumentatie

        Naar aanleiding van de huidige coronapandemie tijdens de voorbije 2 jaren werd in onze maatschappij volop ingezet op telewerk en thuiswerk. 

        Veel lokale en provinciale besturen kregen voor de 1ste keer op grote schaal te maken met deze nieuwe werkvorm. Een combinatie van telewerk met ‘traditioneel’ bureauwerk bewees zijn nut en is een actueel thema in de publieke sector om dit na de coronapandemie ook verder te zetten. 

        In tegenstelling tot de private sector, zijn de lokale en provinciale besturen niet gebonden aan collectieve arbeidsovereenkomsten of wetgeving over occasioneel telewerk zoals CAO nr. 85 en de wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk.

        Lokale besturen dienen een eigen telewerkkader op te stellen. Dit kan naar eigen noden dankzij het principe van de lokale autonomie. Men dient hierbij wel rekening te houden met de hogere regelgeving en de dwingende bepalingen. 

        Het hoc-boc kwam d.d. 07.03.2022 bijeen en had geen opmerkingen.

        In bijlage werd een voorstel policy occasioneel thuiswerk opgenomen.

        Relevante documenten

        Voorstel policy thuiswerk occasioneel. 

        Verslag HOC-BOC d.d. 07.03.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden;

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II;

        De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, B.S. 24.12.1974, zoals gewijzigd tot op heden;

        Het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, B.S. 20.10.1984;

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 23.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 40, artikel 186, artikel 286,§1,2°, artikel 286,§2,2°, artikel 287, artikel 288 en artikels 330 tot en met 334;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [Rechtspositieregeling – Rechtspositiebesluit - BVR RPR G], (B.S. 24.12.2007), zoals gewijzigd tot op heden;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [BVR RPR O],  (B.S. 03.12.2010), zoals gewijzigd tot op heden;

        De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement  zoals vastgesteld door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 08.09.2020.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Ann Van der Veken
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om het voorstel occasioneel thuiswerk zoals in bijlage opgenomen goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2022 om 20:15.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de raad voor maatschappelijk welzijn. 

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Ann Van der Veken
Algemeen directeur-waarnemend

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter