De voorzitter opent de zitting op 12/09/2022 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 27.06.2022.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 27.06.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 27.06.2022 goed.
Volgens de ‘Barometer Digitale Inclusie’ van de Koning Boudewijnstichting (2020) ervaren mensen in een kwetsbare positie in de samenleving een hoger risico op digitale uitsluiting. Kansengroepen hebben vaak ongelijke toegang tot technologie zoals een laptop of internetverbinding. Ook beschikken ze soms over minder digitale vaardigheden waardoor ze minder gebruik maken van e-dienstverlening.
Vanuit de bevoegd Vlaams minister voor economie, innovatie, werk, sociale economie en landbouw, worden middelen ter beschikking gesteld voor de oprichting van digibanken. Het streefdoel is om 100 digibanken in Vlaanderen op te starten.
Het promotorschap voor Digibank Regio Diksmuide zal opgenomen worden door Stad Diksmuide. Digibank regio Diksmuide voorziet aldus bij goedkeuring in de uitrol van de digibankwerking op niveau van de lokale besturen Alveringem, Diksmuide, Houthulst, Koekelare, Kortemark en Lo-Reninge.
Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De Vlaamse overheid wil kwetsbare groepen meekrijgen in de digitaliseringsgolf door de oprichting van Digibanken. Hiervoor keurde het Departement Werk en Sociale Economie de projectoproep ‘voortraject digibank regio Diksmuide goed’ waarbij een subsidie voorzien werd van 14.500€ om binnen een periode van 4 maanden de nodige lokale partners te zoeken, een samenwerkingsovereenkomst uit te werken en een samenwerkingsstrategie uit te tekenen.
Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen (laaggeschoolden, senioren, kansarmen,…) te verkleinen via drie doelstellingen:
Het burgemeestersoverleg van 15 oktober 2021 ging principieel akkoord om binnen de referentieregio Westhoek 4 dossiers ‘oproep digibanken voortraject’ in te dienen, onder het promotorschap van de 4 kleinstedelijke centra Diksmuide, Ieper, Poperinge en Veurne. Rond deze centra worden de andere Westhoekgemeenten geclusterd zodat er een gebiedsdekkend verhaal is.
Het voortraject werd op 31 mei 2022 afgerond en de samenwerkingsstrategie, de samenwerkingsovereenkomst en de begroting van de projectsubsidie van 500.000€ liggen voor ter goedkeuring aan de partners.
Digibank regio Diksmuide voorziet aldus bij goedkeuring in de uitrol van de digibankwerking op niveau van de lokale besturen Alveringem, Diksmuide, Houthulst, Koekelare, Kortemark en Lo-Reninge.
DVV Westhoek én POM West-Vlaanderen zullen doorheen de verdere implementatie een ondersteunende rol blijven opnemen.
Het college van burgemeester en schepenen d.d. 06.07.2022 besliste principieel akkoord te gaan met de indiening van de oproep implementatietraject Digibank Regio Diksmuide.
- Samenwerkingsovereenkomst tussen de partners van Digibank Regio Diksmuide met in
Bijlage 1 de inhoudelijke samenwerkingsstrategie en actieplan
Bijlage 2 de begroting
Bijlage 3 planning
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Art. 1.
De gemeenteraad gaat akkoord dat Stad Diksmuide optreedt als initiatiefnemer en promotor voor de aanvraag van de subsidie voor projectoproep “Digibank - implementatietraject”.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de partners van Digibank Regio Diksmuide als bijlage bij dit besluit goed.
Per 1 januari 2023 dient elk te vormen woonmaatschappij in Vlaanderen een erkenningsdossier op te maken en te bezorgen aan de Vlaamse minister van wonen. Eén van de elementen van dit erkenningsdossier is een advies, goedgekeurd door de gemeenteraad, waaruit blijkt dat de te vormen woonmaatschappij lokaal ingebed en verankerd is.
Woonmaatschappij Ijzer & Zee startte reeds met de opmaak van een erkenningsdossier aangezien zij de ambitie heeft om tijdig de erkenning te kunnen aanvragen.
Dit wordt voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Naar aanleiding van de oprichting van de nieuwe woonmaatschappij per 1 januari 2023, dient elk te vormen woonmaatschappij in Vlaanderen een erkenningsdossier op te maken en te bezorgen aan de Vlaams minister van wonen. Eén van de elementen van dit erkenningsdossier is een advies, goedgekeurd door de gemeenteraad, waaruit blijkt dat de te vormen woonmaatschappij lokaal ingebed en verankerd is.
Woonmaatschappij Ijzer & Zee startte reeds met de opmaak van een erkenningsdossier, gezien zij de ambitie heeft om tijdig de erkenning te kunnen aanvragen.
In de brief dd. 08.07.2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Ijzer & Zee, wordt gevraagd om tegen uiterlijk 30.09.2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 1 januari 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
Het gemeentebestuur Koekelare is van oordeel dat woonmaatschappij Ijzer & Zee lokaal ingebed en verankerd is, gelet om op onderstaande redenen:
Briefwisseling woonmaatschappij Ijzer & Zee.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
Art. 1.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het Besluit Vlaamse Codex Wonen vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Dhr. Stijn Ramboer heeft zijn ontslag ingediend als lid van de algemene vergadering van de Eerstelijnszone Houtland en Polder aangezien hij reeds lid is van de raad van bestuur.
De gemeenteraad neemt hiervan kennis en duidt een nieuwe vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan.
Per mail d.d. 04.08.2022 werd het ontslag van de heer Stijn Ramboer als lid van de algemene vergadering van ELZ Houtland en Polder overgemaakt.
De gemeenteraad dient een nieuwe vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden.
Ontslag dhr. Stijn Ramboer.
Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.
Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van dhr. Stijn Ramboer als lid van de algemene vergadering bij de ELZ Houtland en Polder.
Art. 2.
De gemeenteraad duidt Valerie Vierstraete aan als lid van de algemene vergadering bij de ELZ Houtland en Polder.
Art. 3.
De gemeenteraad duidt Ann Van der Veken aan als plaatsvervangend lid van de algemene vergadering bij de ELZ Houtland en Polder.
Er wordt kennis genomen van de tussentijdse opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
De financieel directeur staat, onder de functionele leiding van de algemeen directeur, in voor het voorontwerp van de opvolgingsrapportering.
De algemeen directeur zorgt, in overleg met het managementteam, voor de opmaak van het voorontwerp van de opvolgingsrapportering.
De opvolgingsrapportering voor het eerste semester bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's;
De opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022 ligt voor ter zitting.
De opvolgingsrapportering werd besproken en gunstig geadviseerd door het managementteam op 25.08.2022.
De opvolgingsrapportering werd eveneens besproken in het college van burgemeester en schepenen op 30.08.2022.
Opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, B.S. 24.12.2018, zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 77, artikel 171, artikel 176, artikel 263, artikel 285,§2,1° en §3, artikel 287 en artikels 330 tot en met 334;
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, B.S. 22.05.2018, inzonderheid artikel 6 en artikel 29.
Art.1.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022, zoals gevoegd als bijlage.
Art.2.
Deze beslissing wordt bekendgemaakt conform de bepaling zoals opgenomen in artikel 285,§2,1° en §3 en artikel 287 van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid wordt, conform artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van de personeelsformatiewijziging en organogram. Naast een algemene actualisering van de tewerkstellingsbreuken, wordt voorgesteld om onderstaande functies te voorzien:
Volgende aanpassingen worden voorgesteld ten opzichte van de huidige formatie
1. Voorstel tot toevoeging van een extra administratief medewerker financiële dienst, C1-C2-C3, 19.00/38.00 in contractueel dienstverband (gemeente):
Gelet op de noden van de financiële dienst stelde het managementteam d.d. 13.06.2022 voor om over te gaan tot aanwerving van bovengenoemd profiel.
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel akkoord te gaan hiermee d.d. 09.08.2022
2. Voorstel tot toevoeging van een extra administratief medewerker personeelsdienst, C1-C2-C3, 25.00/38.00 in contractueel dienstverband (gemeente):
Gelet op de noden van de personeelsdienst stelde het managementteam d.d. 13.06.2022 voor om over te gaan tot aanwerving van bovengenoemd profiel.
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel akkoord te gaan hiermee d.d. 09.08.2022.
3. Voorstel tot toevoeging van een extra projectmedewerker, C1-C2-C3, 25.00/38.00 in contractueel dienstverband (OCMW):
Binnen het OCMW werden tijdens de voorbije jaren diverse projecten uitgewerkt:
Om deze projecten praktisch uitvoerend beter te ondersteunen en op te volgen in nauwe samenwerking met de sociale dienst/thuiszorgdiensten, is het voorstel een projectmedewerker - niveau C - aan te werven, die tevens inzet op verbindend werken met schakels als vrijwilligers, lokale verenigingen, scholen, externe diensten, woonzorgcentrum, organisaties.
Gelet op bovengenoemd nood stelde het managementteam d.d. 13.06.2022 voor om over te gaan tot aanwerving van bovengenoemd profiel.
Het vast bureau besliste principieel akkoord te gaan hiermee d.d. 09.08.2022.
4. Voorstel tot toevoeging van een extra pedagogisch coach, B1-B2-B3, 07.36/38.00 in contractueel dienstverband (gemeente):
Lokale besturen, organisatoren groepsopvang schoolgaande kinderen en baby's en peuters (met meer dan 18 T2 plaatsen) ontvangen een structurele jaarlijkse VIA6 subsidie voor het inzetten van pedagogische coaches op de werkvloer die instaan voor de competentieversterking van de kinderbegeleiders vanaf 1 januari 2022. Begunstigde organisatoren zullen deze structurele subsidie ontvangen in vier kwartaalvoorschotten en een saldo na afloop van het jaar. Voor ons bestuur bedraagt dit 180 x 109,06 = 19.630,80 EUR.
Het college van burgemeester en schepenen besliste principieel akkoord te gaan hiermee d.d. 09.08.2022.
5. Algemene actualisering
De tewerkstellingsbreuken werden geactualiseerd ten opzichte van de huidige formatie.
Voorstel tot formatiewijziging.
Voorstel tot wijziging organogram.
Notulen HOC-BOC d.d. 31.08.2022.
Rechtspositieregeling.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 07.12.2007.
Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel d.d. 19.12.1974.
Koninklijk besluit tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2, §1, 1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de formatiewijziging en de wijziging van het organogram zoals in bijlage opgenomen.
Het ontwerpdossier voor de renovatie van sporthal 1 - perceel elektrische installatie, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 januari 2018 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie Sporthal 1' toe te wijzen aan Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.
In het kader van de opdracht “Renovatie Sporthal 1 - Perceel 2 : Elektrische installatie” werd een ontwerpdossier opgesteld door de ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Bestek
Gedetailleerde meetstaat
Raming
Grondplan technieken - verzamelplan
Grondplan technieken - detailplan
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 133.495,25 euro excl. btw of 161.529,25 euro incl. btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-8 (ACT-119).
Art. 1.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie Sporthal 1 - Perceel 2 : Elektrische installatie”, opgesteld door de ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 133.495,25 euro excl. btw of 161.529,25 euro incl. btw.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 2.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-8 (ACT-119).
Het ontwerpdossier voor de renovatie van sporthal 1 - Perceel sanitair, verwarming en ventilatie, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 januari 2018 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie Sporthal 1' toe te wijzen aan Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.
In het kader van de opdracht “Renovatie Sporthal 1 - Perceel 3 : sanitair, verwarming en ventilatie” werd een ontwerpdossier opgesteld door de ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Bestek
Gedetailleerde meetstaat
Raming
Grondplan technieken - verzamelplan
Grondplan technieken - detailplan
Principeschema's sanitair en HVAC
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 483.430,00 euro excl. btw of 584.950,30 euro incl. btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-8 (ACT-119).
Art. 1.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie Sporthal 1 - Perceel 3 : Sanitair, verwarming en ventilatie”, opgesteld door de ontwerper, Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 483.430,00 euro excl. btw of 584.950,30 euro incl. 21% btw.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-8 (ACT-119).
Ten gevolge van de problematiek inzake de samenstelling van het gebruikte beton bij de aanleg van het fietspad langs de Kortemarkstraat, werd een dadingsovereekomst afgesloten tussen het provinciebestuur en de aannemer. De bijkomende verantwoordelijkheid van de provincie wordt vastgelegd in een addendum aan de initiële samenwerkingsovereenkomst.
De provincie en de gemeente sloten op 10 september 2013 een samenwerkingsovereenkomst betreffende het aanleggen van een fietspad langs de Kortemarkstraat te Koekelare en de Koekelarestraat te Kortemark. Een identieke samenwerkingsovereenkomst werd gesloten met de gemeente Kortemark.
De opdracht werd bij besluit van de deputatie van 26 november 2015 gegund aan bvba De Witte uit Maldegem, voor een bedrag van 858.073,81 euro, excl. BTW.
In de loop van 2018 werd evenwel vastgesteld dat het aangelegd fietspad begon af te schilferen, hetgeen De Witte er uiteindelijk toe aan zette haar betonleverancier N.V. Tanghe te dagvaarden voor de Ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Oostende, teneinde haar te veroordelen tot het betalen van een bedrag van 175.637,99 euro, meer interesten, zijnde de herstellingskosten voor het beschadigde fietspad.
Teneinde alle eventuele gerechtelijke expertises tegensprekelijk te laten verlopen is De Witte overgegaan tot dagvaarding in tussenkomst en gemeenverklaring van de provincie West-Vlaanderen, die in het kader van de voormelde samenwerkingsovereenkomst was opgetreden als aanbestedende overheid.
Bij beschikking van 5 maart 2020 werd door de Ondernemingsrechtbank mevrouw Ann Beeldens aangesteld als gerechtsdeskundige. Na een laatste plaatsbezoek op 25 mei 2021 werd gesuggereerd het fietspad te behandelen via hydrofobering, en de kosten te verdelen over de drie betrokken partijen. Op basis van dit voorstel werd een dadingsovereenkomst uitgewerkt die werd goedgekeurd door de provincieraad op 16 december 2021.
Overeenkomstig de goedgekeurde dadingsovereenkomst :
- voert De Witte de hydrofobering uit over het gehele door haar aangelegde fietspad en worden de kosten verdeeld onder de partijen De Witte, Tanghe en de Provincie;
- worden de hydrofoberingswerken uiterlijk binnen de week na uitvoering ervan schriftelijk opgeleverd (voorlopig én definitief) door de provincie;
- worden de werken die De Witte uitvoerde voor de Provincie (aanleg fietspad e.d., conform het bestek) na uitvoering van de hydrofoberingswerken formeel voorlopig én
definitief opgeleverd.
Omwille op de gerechtelijke procedure waarin – enkel – de partijen De Witte, Tanghe en de Provincie waren betrokken, en het dwingend karakter van de dadingsovereenkomst die een einde heeft gesteld aan deze procedure, dwingt zich een bijkomende nuancering op van de samenwerkingsovereenkomst dd. 10 september 2013, in het bijzonder waar artikel 3, § 4 bepaalt dat de gemeente zich ertoe verbindt om, na de voorlopige oplevering van de werken, het beheer van de (in artikel 1, §1 van de overeenkomst bedoelde) nieuwe infrastructuur gelegen op haar openbaar domein over te nemen en te onderhouden.
Gezien de Provincie in uitvoering van de dadingsovereenkomst de werken voorlopig én definitief heeft opgeleverd, en de Gemeente niet de kans had om, in toepassing van art. 18, §2 van de samenwerkingsovereenkomst, tegensprekelijk haar opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het proces-verbaal van oplevering, is de Provincie bereid in deze een bijkomende verantwoordelijkheid op te nemen.
Addendum samenwerkingsovereenkomst
Dadingsovereenkomst
Samenwerkingsovereenkomst 21.10.2013
Art. 1 :
Het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Koekelare betreffende het aanleggen van een fietspad langs de Kortemarkstraat te Koekelare en de Koekelarestraat te Kortemark, waarbij Artikel 3, §4 van de samenwerkingsovereenkomst wordt aangevuld met volgend lid :
“In de mate dat niet-gebruikelijke onderhouds- of herstellingswerken verband houden met de problematiek inzake de samenstelling van het gebruikte beton, voorwerp van de gerechtelijke procedure die werd gevoerd voor de Ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Oostende (AR A/19/00498), neemt de Provincie de kosten voor dat onderhoud of die herstelling ten laste. Is er slechts een gedeeltelijk oorzakelijk verband met de voormelde problematiek, dan worden de kosten voor onderhoud en herstelling gezamenlijk gedragen door de Provincie en de Gemeente, volgens een in onderling overleg te bepalen verdeelsleutel.
Met oog op de toepassing van het voorgaande lid, neemt de Gemeente onverwijld contact op met de Provincie zodra zij meent de desbetreffende niet-gebruikelijke onderhouds- of herstellingswerken te moeten uitvoeren. Deze werken kunnen enkel worden uitgevoerd na voorafgaand overleg met, en akkoord van de Provincie. Zonder dit voorafgaand overleg of akkoord wordt de Provincie ontslaan van haar verplichting tussen te komen in de kosten."
wordt goedgekeurd.
Art. 2 :
Dit adendum wordt, na ondertekening, overgemaakt aan het provinciebestuur.
De vervoerregio Westhoek is momenteel bezig met de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan, dat een kader zal geven aan het gewenste mobiliteitsbeleid voor deze vervoerregio. De opbouw van het regionaal mobiliteitsplan bestaat uit vier fasen:
Met de goedkeuring van de oriëntatienota in het voorjaar van 2020 werd de eerste fase afgerond. Sindsdien werd een intensief proces gevoerd, waarbij de vervoerregio met input van stakeholders en burgers een visie op de mobiliteit van de toekomst uitwerkte. Dit toekomstscenario omschrijft hoe de vervoerregio kijkt naar de mobiliteit in de regio in 2030, met een doorkijk tot 2050.
Het resultaat van dit proces is de voorliggende visienota, dewelke voorgelegd wordt aan de gemeenteraad ter kennisname.
De visienota doet geen uitspraak over budgetten en verantwoordelijkheden, maar omschrijft louter het toekomstbeeld dat de steden, gemeenten, provincie en Vlaamse actoren vertegenwoordigd in de vervoerregio nastreven. De nota moet dan ook in deze zin worden gelezen.
De visienota werd een eerste keer voorlopig gevalideerd in de vervoerregioraad van 1/06. Deze aangepaste versie ligt, voor een tweede keer, ter voorlopige validatie in de vervoerregioraad van 28/09/2022. Bijgevolg wordt aan de verschillende gemeenteraden gevraagd om eventuele opmerkingen door te geven, zodat deze kunnen worden meegenomen bij de goedkeuring. De intentie bestaat eruit om de visienota eind september af te ronden.
De visienota zal vervolgens de basis vormen voor het uitwerken van het actieplan. In deze derde fase van het regionaal mobiliteitsplan zal de visie worden geconcretiseerd naar regionale acties. Het college van burgemeester en schepenen zal ook in deze fase worden geconsulteerd. Eens het actieplan voorlopig wordt vastgesteld in de vervoerregioraad, zal het regionaal mobiliteitsplan ook een MER-procedure ondergaan (incl. openbaar onderzoek) en is een goedkeuring door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken voorzien.
Visienota.
PowerPointpresentatie toelichting van visienota.
Verslag vergadering Vervoerregioraad d.d. 01.06.2022
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen van 29 juli 1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26.04.2019.
Art. 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de visienota zoals in bijlage opgenomen.
Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden:
Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Langs de Zuidstraat t.h.v. het Molenplein, kunnen er door de oversteekplaats 2 parkeerplaatsen niet gebruikt worden. Er wordt voorgesteld om een oversteekplaats te verwijderen.
De bewoners van Moerewegel 13 kunnen hun eigendom moeilijk verlaten met hun voertuig als er aan de overzijde van de straat een ander voertuig geparkeerd staat. Er wordt voorgesteld om gele belijning aan te brengen aan de overzijde, t.h.v. huisnummer 20B in de Moerewegel.
Advies Politiezone parkeerverbod Moerestraat
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.
Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.
Art. 1.
Volgend artikel dient te worden aangevuld of gewijzigd :
Art. 4.3.1 Parkeerverbod ingevolge wegmarkering :
- Art. 4.3.1.3. Moerewegel : (…) en ter hoogte van het huis nummer 20B over een afstand van 3 meter
Art. 2.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 tot en met artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 3.
Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit besluit.
Rondvraag.
Raadslid Pollentier verwijst naar een recente vraag namens zijn fractie over de bewegwijzering n.a.v. de gestarte rioleringswerken in de Oostmeetstraat. Hij geeft aan dat er aanpassingen uitgevoerd werden en dit stemt hem tevreden. Hij vraagt om verder het nodige te doen voor de bewegwijzering voor de fietsers en doet het voorstel om een schoolstraat in te voeren op de wijk De Mokker. Hij vraagt ook aandacht voor de sensibilisering.
Burgemeester Patrick Lansens antwoordt dat ingrijpende infrastructuurwerken op een belangrijke verkeersas grote consequenties hebben. Zeker de eerste dagen na de start van de werken verliep het voor heel wat mensen chaotisch ondanks het feit dat er heel wat signalisatie geplaatst werd. Dit zorgde voor frustraties voor de weggebruikers. Er zijn geen alternatieven om de omleidingen helemaal anders te organiseren. Kort na de start van de werken heeft het bestuur ingegrepen door de signalisatie aan te passen, de snelheid te beperken en éénrichtingsverkeer in te voeren in de Pottebezemstraat en de Asstraat. Ondertussen heeft het verkeer haar weg gevonden.
Schepen Dirk Ampoorter vult aan dat de eerste dagen na de start van de werken inderdaad hectisch verliepen. Ondertussen werden de nodige aanpassingen gedaan. Het stoot hem tegen de borst dat er signalisatieborden worden weggenomen en naast de berm gegooid worden.
Raadslid Maertens verwijst naar de nieuwe verkeerslichten op het kruispunt Ringlaan-Moerestraat. Hij vraagt of het technisch probleem opgelost werd en wat het nut is van het oranje knipperlicht.
Schepen Ramboer antwoordt dat de nieuwe verkeerslichten op 1 september in werking gesteld werden. Initieel was het de bedoeling dat deze lichten 2 weken eerder operationeel waren, maar dit lukte technisch niet. Het modulair systeem kan nog bijgestuurd worden. Het detectievak werkt nog niet optimaal maar dit wordt nog opgelost. De knipperlichten hebben tot doel het fietsverkeer uit de Moerestraat te signaleren. Het indrukken van de fietsaanvraag is nog niet ingeburgerd bij de fietsers. Dit zal nog met stickers gesignaleerd worden.
Raadslid Dewulf vraagt hoe de afwezigheid van de jeugd- en sportconsulent wordt opgevangen. Kan deze functie later uitgebreid worden?
Schepen Lievens antwoordt dat heel wat taken door de directeurs werden opgenomen. Deze week start een vervanger om alle administratieve taken op zich te nemen.
Raadslid Dewulf verwijst naar het actueel thema energie. Door sommige gemeenten werd reeds een plan opgemaakt. Welke stappen zullen door het lokaal bestuur ondernomen worden?
Schepen Salenbien beaamt dat dit thema heel actueel is. Er wordt momenteel nagekeken om oa. het regime van de openbare verlichting aan te passen. Onze openbare verlichting wordt ook verder verled. Er wordt gebouw per gebouw nagezien welke maatregelen we kunnen nemen. Na een studie van Efin zullen 138 bijkomende zonnepanelen geplaatst worden, er wordt nog gekeken of er nog meer zonnepanelen mogelijk zijn. Energiedelen binnen onze gebouwen zal alvast mogelijk zijn.
Schepen Ramboer vult aan dat de diensten van het Sociaal Huis deze problematiek onmogelijk volledig op zich kunnen nemen. De hogere instanties zullen hiervoor ook de nodige beslissingen moeten nemen.
Raadslid Dewulf vindt het positief dat per gebouw gekeken wordt welke maatregelen mogelijk zijn. Hij verwijst ook naar een eerdere vraag van de krachtbalvereniging om zelf zonnepanelen te plaatsen op hun kantine, deze vraag werd niet ingewilligd.
Schepen Lievens antwoordt aan dat op de kantine van de krachtbalvereniging een groendak ligt.
Raadslid Lootens-Stael brengt een initiatief van Stad Ieper naar voor waarbij een éénmalige premie van 500 euro aan inwoners toegekend werd.
Burgemeester Patrick Lansens antwoordt dat dit initiatief bij hem niet gekend is.
Raadslid Pollentier verwijst naar de recente beslissingen op Europees en Belgisch niveau inzake de energiecrisis. Hij pleit voor de ondersteuning van de lokale verenigingen en dit te bekijken, bv. door het gratis aanbieden van de zaalinfrastructuur.
De burgemeester antwoordt dat enkel uitgeven momenteel al te gemakkelijk is. Na de opmaak van de budgetwijziging zal de financiële toestand van het lokaal bestuur heel duidelijk zijn. Dit zal in de gemeenteraad van december aan bod komen.
Raadslid Pollentier verwijst vervolgens naar de coronaperiode waarbij maatregelen genomen werden ten gunste van de verenigingen. Hij vraagt of MIROM extra inkomsten krijgt door de verkoop van geproduceerde energie. Is een teruggave van meerinkomsten naar de vennoten mogelijk?
Schepen Salenbien antwoordt dat in de raad van bestuur van MIROM alle thema’s besproken worden. Er zijn momenteel geen grote meerinkomsten. Er werd beslist om de prijszetting gelijk te houden. De vraag van het raadslid wordt meegenomen naar een volgende raad van bestuur.
Raadslid Lootens-Stael verwijst naar het verslag van het college van burgemeester en schepenen op 23 augustus. Er werd geen melding gemaakt van het feit dat Schepen Lievens afwezig was bij de behandeling van briefwisseling over een voorval in een horecazaak.
Burgemeester Patrick Lansens antwoordt dat Schepen Lievens de zitting verlaten heeft bij de behandeling van deze briefwisseling. We kijken het verslag nog na.
Raadslid Pollentier vraagt waarom een terrasvergunning in de Dorpsstraat geweigerd werd.
Schepen Lievens antwoordt dat op deze locatie enkel tijdens de coronaperiode een tijdelijke terrasvergunning werd toegekend.
De burgemeester vult aan dat er op deze locatie geen voldoende buffer is om een vrije doorgang te voorzien.
De voorzitter sluit de zitting op 12/09/2022 om 20:29.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter