De voorzitter opent de zitting op 29/01/2024 om 19:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:
Notulen van de gemeenteraad d.d. 18.12.2023.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.
Art.1.
De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 18.12.2023, zoals als bijlage opgenomen, goed.
Art.2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.
Art. 3
De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 18.12.2023 goed.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de aanpassing van het algemeen reglement gemeentelijke administratieve sancties, inzake het maximumbedrag van een administratieve geldboete.
Gelet op de wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, waarbij het nieuwe grensbedrag vastgesteld werd op 500 euro, wordt voorgesteld om het algemeen reglement gemeentelijke administratieve sancties hieraan aan te passen.
In het vigerend algemeen reglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties staat er onder de “Sanctiebepalingen” dat “De inbreuken op bovenvermelde bepalingen, gepleegd door meerderjarigen, kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.”
Recent (op 12 september 2023) werd in de Kamer van Volksvertegenwoordigers een wetsontwerp ingediend tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties die werd aangenomen op 23 november 2023.
In het Belgisch staatsblad werd dit gepubliceerd op 29/12/2023.
Het maximale bedrag van een GAS-sanctie werd in de voormelde wet aangepast naar het nieuw grensbedrag van 500 euro
Een aanpassing van ons vigerend gas reglement aan dit nieuwe maximumbedrag is vereist om hiervan toepassing te laten maken. Dit ligt heden voor ter goedkeuring.
In de memorie van toelichting bij het wetsontwerp tot wijziging van de GAS-wet lezen we het volgende i.v.m. het verhogen van het maximumbedrag van de boete.
“De wijziging beoogt een verhoging van de maximale boetegrens van de GAS-boetes, doch enkel voor meerderjarigen.
In de huidige stand van de wetgeving bedraagt het maximale bedrag van de administratieve geldboete voor meerderjarigen 350 euro.
Een verhoging van het maximale boetebedrag zal toelaten het bedrag van de geldboete optimaal te moduleren in functie van de aard van de feiten en eventuele herhaling."
Er wordt hier onderlijnd dat het verhoogde bedrag een maximumbedrag is dat slechts uitzonderlijk kan opgelegd worden. De administratieve boete moet immers proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling. Dit laatste begrip wordt gedefinieerd in artikel 7 van de GAS-wet waarbij uitdrukkelijk gesteld wordt dat het moet gaan om een nieuwe vaststelling van een inbreuk waarvoor de overtreder reeds werd gesanctioneerd in de 24 maanden die de nieuwe vaststelling van de inbreuk voorafgaan.
In het uitzonderlijke geval dat de maximale geldboete van 500 euro zou worden opgelegd, dient dit dan ook bijzonder uitvoerig gemotiveerd te worden.
Naast preventieve en sensibiliserende acties, is handhaving zeer belangrijk waarbij doeltreffende, evenredige en afschrikkende boetes voor overtreders noodzakelijk zijn in de bestrijding van dit fenomeen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de aanpak van zwerfvuil en sluikstorten waarvoor in Vlaanderen een GAS-boete kan opgelegd worden.
Samen met bijvoorbeeld lawaaihinder zijn dit inbreuken die de burger als zeer storend ervaart en waarbij hogere boetes kunnen bijdragen tot een efficiëntere aanpak van deze vormen van overlast.
Er wordt voorgesteld dat de 4 steden en gemeenten binnen de Politiezone Polder het maximale bedrag van de administratieve geldboete voor meerderjarigen in hun uniform GAS-reglement aanpassen.
Gecoördineerde versie reglement GAS.
Art. 1.
In “DEEL 3. STRAF-EN SLOTBEPALINGEN, TITEL I: SANCTIEBEPALINGEN” van het vigerend gas reglement, onder de “Sanctiebepalingen” wordt het maximum bedrag van een administratieve geldboete van 350 euro vervangen door “500 euro”;
Art. 2.
Het voormelde bedrag is identiek in de vier gemeenten van de zone De Polder.
Om deze reden wordt de inwerkingtreding van onderhavige beslissing (normaliter de vijfde dag na bekendmaking) gefixeerd op de eerste van de maand volgend op de goedkeuring van een identieke tekst in en door alle gemeenteraden in de vier gemeenten van de zone De Polder.
De verhoogde gas sanctie zal slechts van toepassing zijn op die feiten gepleegd en dit vanaf haar voormelde inwerkingtreding (cf. het legaliteitsbeginsel : Nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege).
Art. 3.
Een afschrift van deze aanvulling zal conform art. 119 NGW worden
overgemaakt conform de richtlijnen ter zake:
- aan de deputatie van de provincieraad,
- aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg
- aan de griffie van de bevoegde politierechtbank in West-Vlaanderen.
Afschrift tevens over te maken aan:
- de sanctionerend ambtenaar van de vier gemeenten in de politiezone Polder : stephan.terryn@kortemark.be
- de Zonechef politiezone Polder (5460) : johan.geeraert@police.belgium.eu
Afschrift van onderhavige beslissing wordt tevens bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform, de wijziging van het retributiereglement vastgoedinformatie en de wijziging aan de toetredingsovereenkomst.
Het VIP-decreet werd finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 22.12.2023, dewelke in werking treedt op 01.01.2024. Er is een periode voorzien van twee maanden voor alle lokale besturen om alle formaliteiten in orde te brengen.
Het VIP-decreet werd finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 22.12.2023, dewelke in werking treedt op 01.01.2024.
Vanaf deze zogenoemde “decreetfase” zullen extra type aanvragers toegang hebben en zal de inning van de gemeentelijke bronretributies gebeuren door Athumi (Vlaams Datanutsbedrijf, de overheidsinstantie die VIP beheert). Met de ingang van de decreetfase zal het Vastgoedinformatieplatform als één centraal platform dienen voor ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ voor alle percelen in Vlaanderen.
Vanaf de decreetfase zullen Athumi en de lokale besturen gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn voor wat betreft het ter beschikking stellen van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving is het hierbij noodzakelijk dat er tussen Athumi en elk lokaal bestuur een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien Athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkersovereenkomst. Hiervoor werd de toetredingsovereenkomst aangepast (zie bijlage).
Gelet op de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Koekelare de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Bijlage 1. Toetredingsovereenkomst finaal.
Bijlage 2. Toetredingsovereenkomst met trackchanges.
Bijlage 3. Toetredingsovereenkomst overzicht wijzigingen.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 19.12.2022 inzake de goedkeuring aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform
Art. 2.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met het vernieuwd retributiereglement zoals hieronder weergegeven:
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Koekelare een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
100 EUR (per capakey) |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Koekelare en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Koekelare wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Koekelare en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Koekelare via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf de datum van inwerkingtreding alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Art. 3.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de gewijzigde toetredingsovereenkomst zoals in bijlage 1 opgenomen.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de wijziging van het subsidiereglement voor jeugdwerking sportverenigingen. Op vraag van de sportclubs werd de puntentelling van het subsidiereglement voor de jeugdwerking van de sportvereniging nagekeken en werd een voorstel van een geactualiseerd reglement uitgewerkt.
Enkele definities in het subsidiereglement moeten geactualiseerd en bijgevolg aangepast worden. Ook bij de puntentelling zijn sommige zaken achterhaald (bv. een infobrochure).
Bij veel sportclubs verloopt de communicatie tegenwoordig via een applicatie. Dit vraagt heel wat energie en vaak ook kosten van een vereniging en in het subsidiereglement is hierover nog niks opgenomen.
Er worden ook enkele categorieën extra voorzien in de puntentelling van trainers op basis van de assimilatietabel van de Vlaamse Trainersschool.
Dit voorstel van gewijzigd subsidiereglement werd gunstig geadviseerd door de Sportraad op 17.01.2024.
Art. 1.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de wijzigingen zoals in bijlage opgenomen.
Het ontwerpdossier voor de renovatie van het hoofddak van sporthal 1 - Perceel 6 : dakrenovatie, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 januari 2018 de ontwerpopdracht voor het project 'Renovatie Sporthal 1' toe te wijzen aan Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.
Bij de uitvoering van de renovatie werken werden enkele fundamentele gebreken vastgesteld aan het dak van de bestaande sporthal. De dakbedekking is op meerdere plaatsen losgekomen en enkel plaatselijke herstellingen uitvoeren, is geen duurzame oplossing.
Door de architect werd tevens vastgesteld dat de draagstructuur moet versterkt worden om bijkomende isolatie en een nieuwe waterdichte bedekking aan te brengen.
In het kader van de opdracht “Renovatie Sporthal 1 - Perceel 6 : dakrenovatie” werd een bestek opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 128.877,55 euro excl. btw of 155.941,84 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Bestek
Gedetailleerde meetstaat
Raming
Ontwerpplannen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0742-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-8 (ACT-119).
Art. 1.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie Sporthal 1 - Perceel 6 : dakrenovatie”, opgesteld door het architectenbureau Verba bvba uit Ardooie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 128.877,55 euro excl. btw of 155.941,84 euro incl. 21% btw.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0742-00/2210007/BESTUUR/CBS/0/IP-8 (ACT-119).
Met het oog op de aankoop van een elektrisch voertuig voor de technische dienst, wenst de gemeente toe te treden tot de aankoopcentrale 'Duurzame voertuigen' van de intercommunale IGEMO.
IGEMO heeft een groepsaankoop aangaande “duurzame voertuigen” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen - GUBES2100005”, voor een periode van 48 maanden.
IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Alle Vlaamse intercommunales werken samen in het kader van de aankoopcentrale duurzame voertuigen. De aankoopcentrale wordt bemand door een een personeelslid van IGEMO. WVI en de andere intercommunales verzorgen de eerstelijnscommunicatie naar de gemeenten.
Op 28 januari 2022 heeft de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan diverse partijen in functie van de percelen. De opdracht werd uitgebreid met bijkomende percelen en de uitbreiding werd gegund op 24 maart 2023.
Alle documenten met betrekking tot de beide overheidsopdrachten zijn ter inzage op de website www.gestroomd.be onder juridische info.
De oorspronkelijke opdracht werd gesloten op 19 april 2022 en de uitbreiding werd gesloten op 10 mei 2023.
De gemeente kan afnemen van de raamovereenkomst en begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 40.000 euro exclusief BTW.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IGEMO.
De gemeenteraad is op basis van het Decreet Lokaal Bestuur voor deze opdracht bevoegd om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2024/ACT-142/0200-00/2430000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 1.
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IGEMO aangaande de groepsaankoop “duurzame voertuigen”.
Art. 2.
Er zal van de raamovereenkomst afgenomen worden voor een geraamd bedrag van 40.000 euro exclusief BTW.
N.a.v. een gepland bouwproject door de Woonmaatschappij IJzer en Zee langs de Belhuttebaan, wordt er een wijziging van de rooilijn voorgesteld. De nieuwe rooilijn langs de Belhuttebaan moet na de voorlopige vaststelling en het openbaar onderzoek definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.
De Woonmaatschappij IJzer en Zee wenst een project te realiseren langs de Belhuttebaan op de vroegere site 'Hof De Fontein'.
Om voldoende parkeerruimte te voorzien op eigen terrein, is een kleine aanpassing van de rooilijn nodig. Hiertoe werd er een ontwerp van rooilijnplan opgemaakt.
De rooilijn werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 16 oktober 2023.
Het ontwerp van rooilijnplan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek en volgende instanties werden geïnformeerd : de betrokken eigenaars, de maatschappij voor openbaar vervoer (De Lijn), de deputatie van de provincie West-Vlaanderen en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het openbaar onderzoek werd gehouden in de periode van 12 december 2023 tot en met 10 januari 2024.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Overeenkomstig art. 17 §5 van het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, stelt de gemeenteraad binnen 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan vast.
Rooilijnplan Belhuttebaan
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.
Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, inzonderheid artikel 17.
Art. 1.
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan voor de Belhuttebaan definitief vast.
Art. 2.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijke rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.
Varia.
Raadslid verwijst naar de huurtarieven die gehanteerd worden voor de culturele infrastructuur, in het bijzonder voor het huren van De Balluchon. Er wordt een divers aanbod van activiteiten georganiseerd in De Balluchon waar bij sommige activiteiten opbrengsten gegenereerd worden en bij andere activiteiten, bv. lessenreeksen, dit niet het geval is. De verhoging van de tarieven sinds 2020, de coronajaren buiten beschouwing gelaten, is voor sommige cultuurverenigingen voelbaar. Het zou jammer zijn mochten om die reden activiteiten niet meer georganiseerd worden. Hij vraagt of de tarieven opnieuw herbekeken of geëvalueerd kunnen worden.
Schepen Salenbien antwoordt dat voor één specifieke organisatie die danslessen organiseert vorig jaar nog éénmalig een gunsttarief werd toegekend. We hebben dit goed gecommuniceerd naar de organisatie dat dit éénmalig was en we hebben ook het gebruik van onze sportinfrastructuur aangeboden. Wij passen dit jaar de tarieven toe zoals opgenomen in het gebruikersreglement voor De Balluchon. Een evaluatie van de huidige tarieven is nu niet voorzien en kan desgevallend aan bod komen in een volgende legislatuur.
Raadslid Pollentier verwijst naar een eerdere vraag over de staat van de drinkwaterleidingen en de vermindering van de waterdruk. Hij vraag of er een overleg met De Watergroep gebeurt en of er reeds een evolutie is.
Schepen Ampoorter antwoordt dat de verminderde waterdruk te maken heeft met de werken die momenteel in de Sterrestraat plaatsvinden. De overkoppeling van de nieuwe drinkwaterleidingen is normaal voorzien in de 3de week van februari. Na de ingebruikname van de nieuwe leiding, zou de waterdruk opnieuw verhoogd worden.
Raadslid Demey verwijst naar een schrijven dat we ontvingen van de gemeente Kortemark inzake de Steenstraat. Hij vraagt wat het standpunt is van het schepencollege inzake de vraag om de straat breder te maken.
Schepen Ampoorter antwoordt dat we dit schrijven hierover inderdaad ontvingen, maar er is hierover voorafgaand geen enkel overleg geweest. Er werd in de Steenstraat door onze diensten al heel wat steenslag aangevoerd om de putten te dempen naast de rijweg. In de Zuidstraat hebben we enkele jaren terug de steenslag weggenomen en enkele uitwijkstroken voorzien. We mogen alvast van deze rijweg over de volledige lengte van de Steenstraat geen brede straat realiseren.
Raadslid Demey verwijst naar de recente wateroverlast. Vele grachten op het openbaar domein worden onderhouden en gemaaid, het onderhoud van enkele grachten bleef achterwege en deze slibben dan dicht. Hij vraagt of dit onderhoud de taak is van de gemeente of van Fluvius?
Schepen Ampoorter antwoordt dat we met onze diensten heel wat inspanningen leveren om de gemeentelijke grachten te onderhouden. Recent hebben we alvast met het provinciebestuur samen gezeten om de knelpunten op ons grondgebied in kaart te brengen en om te zien of er knelpunten kunnen aangepakt worden.
Raadslid Demey verwijst naar de recente wateroverlast in het Hoogkwartier. Werd dit probleem niet vooraf opgenomen in het Fluviusrapport over onze rioleringen?
Schepen Ampoorter antwoordt dat de verstopte buis op privaat domein ligt. Niettemin hebben we deze buis open gemaakt. Destijds werd op deze plaats een open gracht ingebuisd.
Raadslid Demey vraagt of het onderhoud van het fietspad tussen De Pluim en de Korkentapstraat ook aangepakt zal worden?
Schepen Ampoorter antwoordt dat we enkele betonvakken in het fietspad zelf zullen vernieuwen.
Raadslid Demey verwijst naar de oversteek voor fietsers in de Ringlaan, meer bepaald ter hoogte van de Delhaize. Kan hier ook een gelijkaardige aanpak gebeuren voor de fietsoversteek zoals werd uitgevoerd aan het kruispunt met De Pluim?
Schepen Ampoorter antwoordt dat hij dit zal bekijken.
Raadslid Maertens vraagt of de fietssuggestiestrook in de Moerestraat ook wordt aangepakt?
Schepen Ampoorter antwoordt dat dit nog niet op de planning werd geplaatst.
Raadslid Maertens vraagt wat de reden is voor de wateroverlast ter hoogte van de Lange Max site.
Schepen Ampoorter verwijst naar de waterafvoer die richting zee gebeurt vanuit onze streek. Het peil van andere waterlopen zorgt ervoor dat er opwaarts waterproblemen ontstaan. Het probleem ter hoogte van de Lange Max site is gelinkt aan de verstopping van private grachten midden in het bosdomein.
De voorzitter sluit de zitting op 29/01/2024 om 19:46.
Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld.
Namens de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lode Claeys
Algemeen directeur
Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter