Terug
Gepubliceerd op 30/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/02/2022 - 19:00 cultuurzaal De Balluchon
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/02/2022 om 19:00.

Gelet op de huidige COVID-maatregelen dient iedereen verplicht een mondmasker te dragen zowel bij verplaatsingen als wanneer men zit. Het wordt toegelaten om als raadslid tijdens een tussenkomst het mondmasker af te zetten.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 20.12.2021

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 20.12.2021.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 20.12.2021, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 20.12.2021 goed. 

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 24.01.2022

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag kan geraadpleegd worden via onderstaande link:

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 24.01.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad keurt de notulen d.d. 24.01.2022, zoals als bijlage opgenomen, goed.

        Art.2.

        De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekenen de notulen.

        Art. 3

        De gemeenteraad keurt het zittingsverslag d.d. 24.01.2022 goed. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname vaststelling gouverneur aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van de gouverneur met betrekking tot de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld op de gemeenteraad van 20.12.2021.

        Feiten, context en argumentatie

        De tweede meerjarenplanaanpassing 2020-2025 werd vastgesteld door de gemeenteraad op 20.12.2021.

        Het nazicht door de gouverneur van dit beleidsrapport heeft geleid tot een inhoudelijke vaststelling, dewelke in bijlage teruggevonden kan worden in het schrijven van de gouverneur. 

        Relevante documenten

        Briefwisseling inhoudelijke vaststelling van de gouverneur met betrekking tot de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen. 

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40, artikel 249, artikel 257, artikel 286 §1,3°, artikel 287, artikel 330 en artikel 596.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen. 

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen. 

        De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beheers- en beleidscyclus.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de vaststelling van de gouverneur met betrekking tot de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, zoals in bijlage bijgevoegd. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname ontslag vertegenwoordiger in de beheerraad van de bibliotheek namens CD&V Koekelare en voordracht nieuwe vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        Mevrouw Nadia Van Lerberghe heeft haar ontslag ingediend als lid van de beheerraad van de bibliotheek namens CD&V. De CD&V fractie draagt Ellen Lingier voor als nieuwe vertegenwoordiger. 

        De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe vertegenwoordiger namens CD&V Koekelare in de beheerraad van de bibliotheek. 

        Feiten, context en argumentatie

        Per mail d.d. 15.02.2022 werd het ontslag van mevrouw Nadia Van Lerberghe overgemaakt als lid van de beheerraad van de bibliotheek. Vanuit CD&V werd meegedeeld dat zij Ellen Lingier voordragen als nieuwe vertegenwoordiger namens hun fractie. 

        Relevante documenten

        Ontslag Nadia Van Lerberghe. 

        Voordracht Ellen Lingier. 

        Juridische grond - regelgeving

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Statuten van de beheerraad van de bibliotheek. 

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de voordracht van mevrouw Ellen Lingier als vertegenwoordiger namens de CD&V-fractie in de beheerraad van de bibliotheek.

        Art. 2.

        Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de beheerraad van de bibliotheek en aan mevrouw Ellen Lingier.  

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Hemelwater- en droogteplan - Goedkeuring.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        Er werd voor de gemeente Koekelare een hemelwater- en droogteplan opgemaakt door Fluvius. Het hemelwater- en droogteplan geeft een visie over hoe Koekelare op lange termijn zal omgaan met hemelwater. Dit plan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie
        Het hemelwater- en droogteplan geeft een visie over hoe Koekelare op lange termijn zal omgaan met hemelwater. Binnen dit plan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van de wateroverlast te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatverandering.

        Het is de bedoeling om een integrale visie uit te werken over waar en hoe het hemelwater afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen, onverharde en verharde oppervlakten kan worden ter plaatse gehouden, geïnfiltreerd, gebufferd en vertraagd afgevoerd.

        Naast de visie van het hemelwaterplan wordt een actiepuntenlijst met prioritering opgenomen. De actiepuntenlijst is een opsomming van maatregelen waarop de gemeente de komende jaren wil inzetten. Met deze actiepunten wil de gemeente de huidige en toekomstige problematieken rond water tegengaan, eventueel in samenwerking met andere actoren.

        Het plan formuleert een overzicht met knelpunten en prioriteiten voor het grondgebied Koekelare. Deze visie werd gevormd op basis van verschillende overlegsessies waarbij de knelpunten en bijhorende oplossingen voor een specifiek gebied of een specifiek thema besproken werden.

        Voor de inhoud en de vorm van een hemelwaterplan wordt verwezen naar de handleiding van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW). Bij de afvoer van hemelwater moet in de eerste plaats worden ingezet op het vermijden van afstroom van hemelwater, nadien hergebruik van hemelwater, infiltratie en ten slotte buffering met vertraagde afvoer. Deze principes zijn momenteel al verankerd in de milieuwetgeving Vlarem II (paragraaf 4.1.1) en de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen (paragraaf 4.1.6).

        Het hemelwaterplan werd principieel goedgekeurd door het schepencollege in zitting van 12/10/2021.

        Relevante documenten

        Het ‘Hemelwater- en droogteplan Koekelare’ opgemaakt door Fluvius

        Bijlage a : Bestaande toestand

        Bijlage b : RWA

        Bijlage c : Visie

        Bijlage d : Actiepunten

        Juridische grond - regelgeving

        De artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur Juridische grond.

        De artikelen 286 §1, 1°, 287 en 288 en de artikelen 330 tot en met 334 van het decreet lokaal bestuur.

        Het bestuursdecreet van 07/12/2018.

        Het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (de wetteksten waarop dit besluit is gebaseerd met een algemene draagwijdte).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Het hemelwater- en droogteplan voor Koekelare wordt goedgekeurd.


      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Aquafin nv en Fluvius System Operator cvba voor het project 21.501 Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        Met het oog op de uitvoering van infrastructuurwerken langs de Sterrestraat en de Brugse Heirweg (Aquafin project 21.501 Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat), wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de gemeente, Aquafin en Fluvius.

        Feiten, context en argumentatie

        Aquafin nv dient conform het investeringsprogramma 2019 en conform het technisch plan volgende werken uit te voeren : Projectnummer 21.501 - Collector Brugse Heirweg-Sterrestraat.

        Fluvius heeft in het kader van deze werken beslist om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen in de zijstraten Sterrestraat 84-116 en 122-144, Sterrewegel (tussen Sterrestraat  en nr. 14) en Hoogkwartier.

        De gemeente heeft in het kader van deze werken beslist om verfraaiingswerken uit te voeren langs delen van dit Aquafin-project en om te participeren in de werken van Fluvius, nl. de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de zijstraten Sterrestraat 84-116 en 122-144, Sterrewegel (tussen Sterrestraat  en nr. 14) en Hoogkwartier.

        Fluvius System Operator cvba treedt voor het voorwerp van deze overeenkomst op in naam en voor rekening van Infrax-West.

        De partijen zijn van oordeel dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd.

        Het protocol van 27 augustus 2008 inzake de samenwerking tussen Aquafin en Fluvius bij rioleringsprojecten is van toepassing op dit project.

        De samenwerkingsovereenkomst handelt inhoudelijk over het volgende :

        -       Artikel 1 :           opdrachtgevend bestuur

        -       Artikel 2 :           studie en ontwerp, vergunningen, onteigeningen en veiligheidscoördinatie

        -       Artikel 3 :           grondverzet/sloopopvolgingsplan

        -       Artikel 4 :           aanneming van werken

        -       Artikel 5 :           borgtocht

        -       Artikel 6 :           leiding der werken

        -       Artikel 7 :           toezicht der werken

        -       Artikel 8 :           wijziging en verrekening

        -       Artikel 9 :           aansprakelijkheid

        -       Artikel 10 :         boetes en kortingen wegens minwaarde

        -       Artikel 11 :         voorlopige en definitieve oplevering – vrijgave borgtocht

        -       Artikel 12 :         verzekeringen

        -       Artikel 13 :         waarborg

        -       Artikel 14 :         onderhoud en beheer

        -       Artikel 15 :         reiniging van riolering

        -       Artikel 16 :         aansluitingen

        -       Artikel 17 :         aansluitputten

        -       Artikel 18 :         archeologie

        -       Artikel 19 :         GIPOD

        -       Artikel 20 :         ketenaansprakelijkheid

        -       Artikel 21 :         inwerkingtreding

        Relevante documenten

        Het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst.

        Juridische grond - regelgeving

        Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 42 en 43, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

        Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur van Koekelare, Aquafin nv en Fluvius System Operator cvba voor het project 21.501 ‘Collector Brugse Heirweg - Sterrestraat’,  wordt in zijn geheel goedgekeurd en ondertekend.

        Art. 2.

        Afschrift van deze beslissing wordt, samen met de ondertekende samenwerkingsovereenkomst, overgemaakt aan Aquafin nv en aan Fluvius System Operator cvba.

      • TECHNISCHE DIENST - Aankoop verreiker technische dienst - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        Gezien de oplopende onderhouds- en herstellingskosten van de verreiker van onze technische dienst, wordt overgegaan tot aankoop van een nieuwe verreiker voor de technische dienst ter vervanging van het huidige toestel.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Aankoop verreiker technische dienst” werd een bestek met nr. 22.601 opgesteld door de Technische dienst.

        De uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 61.983,47 euro excl. btw of 75.000,00 euro incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        Relevante documenten

        Het bestek

        Juridische grond - regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Het bestek en de raming voor de opdracht “Aankoop verreiker technische dienst”, opgesteld door de Technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 61.983,47 euro excl. btw of 75.000,00 euro incl. 21% btw.

        Art. 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2022.

    • mobiliteit

      • MOBILITEIT - Goedkeuring wijziging van het algemeen verkeersreglement van 25 juni 2007.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

        Het algemeen verkeersreglement dient aangepast te worden voor het invoeren van tijdelijk parkeren langs de Schoolstraat. 

        Feiten, context en argumentatie

        De uitbaters van de bakkerij op de hoek van de Lekestraat en de Schoolstraat vragen om langs de Schoolstraat tijdelijk parkeren in te voeren.

        Er wordt voorgesteld om de Schoolstraat over een afstand van 12 meter in te richten als blauwe zone.

        De politie verleende gunstig advies hiervoor.

        Relevante documenten

        Advies Politiezone Polder tijdelijk parkeren Schoolstraat

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, BS 24.12.2018.

        Het algemeen verkeersreglement van de gemeente Koekelare, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2007 en de minister van Mobiliteit bij besluit dd 25.06.2007 en latere wijzigingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        Volgend artikel dient te worden aangevuld of gewijzigd :

        • Art. 5.1.2. Openbare wegen met blauwe zone reglementering, aangeduid door de verkeersborden E5, E7 of E9a tot E9g, aangevuld met het onderbord waarop een parkeerschijf is afgebeeld (type VII b):

                   - Art. 5.1.2.11. Schoolstraat, over een afstand van 12 meter.

        Art. 2. 

        Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 tot en met 288 van het decreet over het lokaal bestuur.

        Art. 3. 

        Overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit besluit.

  • Bijgevoegde punten

    • Bijgevoegde punt CD&V fractie m.b.t. lokaal overleg kinderopvang en beleidsvisie omtrent kinderopvang.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

      Een agendapunt naar aanleiding van een vraag tijdens de vorige gemeenteraad.

      Feiten, context en argumentatie

      Elke gemeente is verplicht een Lokaal overleg kinderopvang (LOK) op te richten, te organiseren en vorm te geven. Een LOK breng alle actoren samen die betrokken zijn bij kinderopvang binnen de gemeente zowel organisaties vanuit het lokaal bestuur als van private initiatieven. Het LOK kan het lokaal bestuur adviseren en ook kan dienen als signaalfunctie.

      We stellen vast dat het LOK in Koekelare niet meer is samengekomen in deze legislatuur. De laatste bijeenkomst van het LOK dateert van 24 mei 2018. Het is de enige gemeentelijke adviesraad die in de nieuwe legislatuur niet opnieuw werd samengesteld en bijgevolg ook nog niet is samengekomen intussen ruim drie jaar ver in deze legislatuur wat opmerkelijk is.

      • Wat is de reden dat het LOK niet werd opnieuw samengesteld en samengeroepen de afgelopen jaren? Schepen Lievens antwoordt dat hij hiervan op de hoogte is. In 2019 vond een gesprek met de aanbieders plaats in het Huis Proot. Daarna maakte de corona-crisis het niet mogelijk om fysiek samen te komen en had de personeelsuitval gedurende de voorbije 2 jaren een grote impact. De werking tijdens de coronacrisis in De Buidel was moeilijk en door personeelsuitval werd dit door een klein team aangepakt. Hierdoor werd de heropstart van het LOK vertraagd.
      • Werden door de bevoegde schepen hieromtrent de afgelopen jaren inspanningen voor gedaan? Schepen Lievens antwoordt dat dat de opstart door corona-crisis verschoven werd.  
      • Neemt men initiatief om het LOK alsnog samen te stellen? Schepen Lievens antwoordt dat dit voorzien is in maart.

      Kinderopvang is nochtans iets wat vele van onze burgers, gezinnen, kinderen, grootouders,… aanbelangt. Het is ook een feit dat het in een gemeente als Koekelare niet meer evident is om tijdig plaats te vinden voor een geschikte kinderopvang en er verschillende initiatieven ook dienen te werken met wachtlijsten. Zo komen er de komende jaren heel wat bijkomende woningen in onze gemeente. Als we hiervoor ook jonge gezinnen willen aantrekken en/of houden dan moeten we er voor zorgen dat de nodige accommodatie voor deze gezinnen voldoende voorhanden is. Kinderopvang is hierbij voor veel gezinnen een belangrijke prioriteit.

      • Heeft men zicht op de actuele wachtlijsten/wachttijden voor kinderopvang in onze gemeente? Schepen Lievens antwoordt dat jaarlijks in maart een overzicht opgevraagd wordt. Dit jaar werd dit al in februari opgevraagd. Een 30-tal aanvragen werden gedaan. Infano heeft dit recent ook opgevolgd. Op dit moment zijn er geen tekorten. 
      • Heeft men zicht op de prognoses naar nood van beschikbare plaatsen (adhv demografie en bijkomende woonkavels) de komende jaren? Schepen Lievens antwoordt dat het bestuur waakzaam blijft en de cijfers zal opvolgen. Als er opvangtekorten zijn, wordt actie ondernomen.

      Als lokaal bestuur kan men een belangrijke regierol opnemen omtrent lokale kinderopvang; Als we onze gemeente aantrekkelijk willen houden en maken voor jonge gezinnen om hier te blijven en om nieuwe jonge mensen aan te trekken zal er werk moeten gemaakt worden van ook een gemeentelijk beleid hieromtrent.  We zien voorbeelden vanuit andere gemeenten waarbij er in samenspraak met het LOK werk gemaakt wordt van bepaalde stimulerende initiatieven. (bvb subsidie voor opstartende dagopvang of groepsopvang, meezoeken naar gepaste huisvesting, het inventariseren van de nodige tekorten,…). Vanuit de CD&V fractie stellen we voor om werk te maken van een gemeentelijke visie , met concrete acties, omtrent lokale kinderopvang in onze gemeente. Hierbij kan het terug op te richten LOK ook een belangrijke partner zijn.

      •  Is er bereidheid vanuit het college om hieromtrent initiatief te nemen? En bijgevolg te bekijken of er concrete acties dienen ondernomen te worden? Schepen Lievens antwoordt dat het LOK dit in maart ter harte zal nemen.

      Raadslid Pollentier deelt mee dat hij tevreden is te vernemen dat er bereidheid is om het LOK samen te brengen en er geen grote tekorten zijn op dit moment. Hij vraagt om dit verder op te volgen. Personeelsuitval en de corona-crisis heeft volgens hem gevolgen gehad maar hij is van oordeel dat toch een kans gemist werd doordat in het begin van deze legislatuur het LOK nog niet opnieuw samengesteld werd.

  • Rondvraag

    • RONDVRAAG

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Jessy Salenbien, Jan Lievens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Willy Boone, Eric Huyghe, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, John Eeckloo, Tine Maertens, Els Verhelst, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jolien Lootens-Stael, Raadslid

      Rondvraag.

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Pollentier verwijst naar het budget 2022. Een lening van 5 miljoen euro wordt dit jaar niet opgenomen. Hij vraagt of het niet nuttig kan zijn, gezien de negatieve rente op spaartegoeden, om toch een lening aan te gaan .

      De Burgemeester deelt mee dat de lening 1 jaar opgeschoven is en voorzien is in 2023. Dit jaar is deze lening niet nodig. Op dit moment is er inderdaad een negatieve rente op spaartegoeden. Hij wijst ook op de slechte economische conjunctuur op dit moment. Waarschijnlijk zal daarom het budget 2022 moeten bijgepast worden.

      Raadslid Pollentier vernam dat in Torhout door een spreiding negatieve rentes vermeden worden waar een uitgave van 12,5 miljoen euro gespreid wordt. Hierdoor worden negatieve rentes vermeden. Misschien kan dit ook een piste zijn om eens na te kijken.

       

      Raadslid Pollentier verwijst naar een eerder vraag over de vergoeding voor de scholen voor de noodopvang. Hij vraagt wat de stand van zaken is.

      Schepen Lievens deelt mee dat de subsidies van de Vlaamse overheid voor het gebruik van de infrastructuur tijdens de week noodopvang aan de scholen overgemaakt worden.

      Raadslid Pollentier vernam dat de infrastructuur in deze school langer gebruikt werd?

      Schepen Lievens bevestigt dit. Deze school vroeg een vergoeding te bekomen voor het gebruik van de infrastructuur tijdens de week noodopvang. De schoonmaak werd door het lokaal bestuur ten laste genomen.

       

      Raadslid Dewulf verwijst naar de jaarlijkse ontvangst van de nieuwe inwoners. Hij vraagt hoe dit georganiseerd wordt en hij vraagt hoeveel uitnodigingen verstuurd werden in de periode 2019-2021 en wat de opkomst was. Dit mag hem schriftelijk overgemaakt worden. De communicatie van zo’n ontvangstmoment is zijn inziens ook belangrijk.

      De Burgemeester antwoordt dat het niet evident was om in de voorbije jaren deze ontvangst te organiseren. In het najaar 2021 werd opnieuw een ontvangst georganiseerd in De Balluchon. Zo’n avond start met een toelichting aan de hand met een powerpoint, daarna een mogelijkheid tot vraagstelling en daarna een netwerkmoment met een hapje en een drankje. De gevraagde cijfers zal hij bezorgen.

       

      Raadslid Demey vraagt wat de stand van zaken is inzake het verwijderen van de vervuilde grond in de nieuwe ambachtelijke zone Ten Barne. Hij vraagt of het afgraven van vervuilde grond beperkt blijft tot de beperkte zone?

      Schepen Salenbien antwoordt dat ze een antwoord zal bezorgen.

De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2022 om 20:05.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter