Terug
Gepubliceerd op 01/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/01/2022 - 19:00 cultuurzaal De Balluchon
Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
Patrick Lansens, Burgemeester
Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
Lode Claeys, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 24/01/2022 om 19:00.

Gelet op de huidige COVID-maatregelen dient iedereen verplicht een mondmasker te dragen zowel bij verplaatsingen als wanneer men zit. Het wordt toegelaten om als raadslid tijdens een tussenkomst het mondmasker af te zetten.

  • Openbaar

    • secretariaat

      • SECRETARIAAT - Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 20.12.2021

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. 

        Een lid van de gemeenteraad kan opmerkingen maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        Feiten, context en argumentatie

        Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Indien de gemeenteraad een aangelegenheid in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. 

        Relevante documenten

        Notulen van de gemeenteraad d.d. 20.12.2021.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 24.12.2018) zoals gewijzigd tot op heden, inzonderheid artikel 32 en artikel 278.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Tegenstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Met 15 stemmen tegen
        Besluit

        Art.1.

        De gemeenteraad beslist om de goedkeuring van de notulen d.d. 20.12.2021, zoals als bijlage opgenomen, te verdagen naar de volgende zitting.

      • SECRETARIAAT - Kennisname van het ontslag van lid van de gemeenteraad.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        Raadslid Kaat Depreitere heeft d.d. 04.01.2022 per brief haar ontslag als gemeenteraadslid ingediend bij de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad. 

        De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid Kaat Depreitere. 

        Feiten, context en argumentatie

        Raadslid Kaat Depreitere heeft d.d. 04.01.2022 per brief haar ontslag als gemeenteraadslid ingediend.

        Het ontslag is definitief van zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. 

        Relevante documenten

        Ontslag Kaat Depreitere. 

        Juridische grond - regelgeving

        Wet  betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van het vrijwillig ontslag als raadslid, ingediend per brief d.d. 04.01.2022, door mevrouw Kaat Depreitere.

      • SECRETARIAAT - Onderzoek geloofsbrieven, eedaflegging en installatie van het daaropvolgend lid van de gemeenteraad.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        Naar aanleiding van het ontslag van raadslid Kaat Depreitere dient de voorzitter van de gemeenteraad de geloofsbrieven van de eerste opvolger op de CD&V lijst, zijnde dezelfde lijst als deze waartoe het ontslagnemend raadslid behoort, de heer Sam Dewulf, te onderzoeken. Daarna kan de heer Sam Dewulf de eed afleggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad neemt kennis in de zitting van heden van het ontslag van raadslid Kaat Depreitere. 

        Emily Huyghe is de eerstvolgende opvolger op de CD&V lijst, zijnde dezelfde lijst als deze waartoe het ontslagnemend raadslid behoort. Zij heeft echter geen recht tot opvolging gelet op het feit dat Emily Huyghe niet meer woonachtig is te Koekelare. 

        Sam Dewulf is de daaropvolgende opvolger op de CD&V lijst, zijnde dezelfde lijst als deze waartoe het ontslagnemend raadslid behoort, en heeft bijgevolg recht tot opvolging heeft. 

        Overeenkomstig artikel 6§3 van het decreet over het lokaal bestuur dient het onderzoek van de geloofsbrieven, zijnde een recent uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister en een recent uittreksel uit het strafregister, aantoont dat de heer Sam Dewulf voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. 

        De heer Sam Dewulf bevindt zich niet in een onverenigbaarheid zoals opgelijst in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur. 

        De heer Sam Dewulf wordt bijgevolg onmiddellijk toegelaten tot de vergadering om de voorgeschreven eed af te leggen. 

        Juridische grond - regelgeving

        Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om de geloofsbrieven van het opvolgend raadslid Sam Dewulf goed te keuren. 

        Art. 2.

        De heer Sam Dewulf wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter de volgende eed af te leggen: 

        "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

        De heer Sam Dewulf legt voormelde eed af en wordt tot titelvoerend gemeenteraadslid aangesteld. Hij zal het mandaat beëindigen van de ontslagnemer. Hij sluit op het einde van de tabel van rangorde van gemeenteraadsleden aan. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname ontslag vertegenwoordiger in de beheerraad van de bibliotheek namens CD&V Koekelare en voordracht nieuwe vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        De heer Dries Bryon heeft zijn ontslag ingediend als lid van de beheerraad van de bibliotheek namens CD&V. De CD&V fractie draagt Kristof Follet voor als nieuwe vertegenwoordiger. 

        De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe vertegenwoordiger namens CD&V Koekelare in de beheerraad van de bibliotheek. 

        Feiten, context en argumentatie

        Per mail d.d. 07.01.2022 werd het ontslag van de heer Dries Bryon overgemaakt als lid van de beheerraad van de bibliotheek. 

        Vanuit CD&V werd meegedeeld dat zij Kristof Follet voordragen als nieuwe vertegenwoordiger namens hun fractie. 

        Relevante documenten

        Ontslag Dries Bryon. 

        Voordracht Kristof Follet. 

        Juridische grond - regelgeving

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Statuten van de beheerraad van de bibliotheek. 

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de voordracht van de heer Kristof Follet als vertegenwoordiger namens de CD&V-fractie in de beheerraad van de bibliotheek.

        Art. 2.

        Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de beheerraad van de bibliotheek en aan de heer Kristof Follet. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname ontslag vertegenwoordiger in de Dienstenchequeonderneming Koelibri EVA-VZW namens CD&V Koekelare en voordracht nieuwe vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        De heer Patrick Timmerman heeft zijn ontslag ingediend als lid van de raad van bestuur namens CD&V in de Dienstenchequeonderneming Koelibri EVA-vzw. De CD&V fractie draagt Dries Bryon voor als nieuwe vertegenwoordiger. 

        De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe vertegenwoordiger namens CD&V Koekelare in Dienstenchequeonderneming Koelibri EVA-vzw. 

        Feiten, context en argumentatie

        Per brief d.d. 07.01.2022 werd het ontslag van de heer Patrick Timmerman overgemaakt als lid van de raad van bestuur namens CD&V van de Dienstenchequeonderneming EVA-vzw. 

        Vanuit CD&V werd meegedeeld dat zij Dries Bryon voordragen als nieuwe vertegenwoordiger namens hun fractie. 

        Relevante documenten

        Ontslag Patrick Timmerman. 

        Mail voordracht Dries Bryon.

        Juridische grond - regelgeving

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Statuten van de Dienstenchequeonderneming Koelibri EVA-vzw. 

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van de voordracht van de heer Dries Bryon als vertegenwoordiger namens de CD&V-fractie in Dienstenchequeonderneming Koelibri EVA-vzw.

        Art. 2.

        Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Dienstenchequeonderneming Koelibri EVA-vzw en aan de heer Dries Bryon. 

      • SECRETARIAAT - Kennisname besluit van de gouverneur houdende ambtshalve vaststelling door de gouverneur van de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszone brandweer Westhoek voor het jaar 2022.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        Er is geen formeel akkoord aanwezig binnen de hulpverleningszone brandweer Westhoek voor wat betreft de gemeentelijke dotaties aan de zone voor het jaar 2022 zodat de gouverneur luidens artikel 68 van de wet van 15 mei 2007 de dotatie van elke gemeente van de zone voor dat jaar moet vaststellen.

        De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur houdende ambtshalve vaststelling door de gouverneur van de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszone brandweer Westhoek voor het jaar 2022.

        Feiten, context en argumentatie

        De hulpverleningszone liet door de firma ARCH een studie uitvoeren om tot een evenwichtige verdeelsleutel te komen. De resultaten van deze studie werden door de voorzitter en de zonecommandant toegelicht aan de gouverneur en de door ARCH berekende verdeelsleutel werd ook officieel aan de gouverneur bezorgd.

        Er werd geen consensus bereikt tussen de verschillende gemeenten binnen de hulpverleningszone brandweer Westhoek. 

        In zitting van 15 november 2021 keurde de gemeenteraad het voorstel voor de verdeelsleutel opgemaakt door Arch International nv goed met het oog op de vastlegging van de gemeentelijke dotatie voor de brandweerzone Westhoek.

        Er is geen formeel akkoord aanwezig binnen de hulpverleningszone brandweer Westhoek voor wat betreft de gemeentelijke dotaties aan de zone voor het jaar 2022 zodat de gouverneur luidens artikel 68 van de wet van 15 mei 2007 de dotatie van elke gemeente van de zone voor dat jaar moet vaststellen.

        De gouverneur oefent deze bevoegdheid uit als commissaris van de federale regering en dus onder het gezag van de Minister van Binnenlande zaken. De gouverneur moet naast de wettelijke voorschriften, ook de richtlijnen en aanbevelingen van de ministeriële omzendbrief in acht nemen. 

        In het besluit van de gouverneur d.d. 15.12.2021 houdende de ambtshalve vaststelling door de gouverneur van de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszone brandweer Westhoek voor het jaar 2022, werd het bedrag voor de gemeente Koekelare vastgesteld op €338.187,76.

        Relevante documenten

        Besluit van de gouverneur d.d. 15.12.2021 houdende de ambtshalve vaststelling door de gouverneur van de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszone brandweer Westhoek voor het jaar 2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen d.d. 29.07.1991.

        Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018.

        Koninklijk besluit tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszone d.d. 02.02.2009.

        Ministeriële omzendbrief betreffende de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszones d.d. 14.08.2014.

        Wet betreffende de civiele veiligheid d.d. 15.05.2007.

        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur d.d. 15.12.2021 houdende ambtshalve vaststelling door de gouverneur van de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszone brandweer Westhoek voor het jaar 2022.

    • personeel

      • PERSONEEL - Goedkeuring voorstel van de wijziging van de personeelsformatie en organogram.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het voorstel tot wijziging van de personeelsformatiewijziging en organogram. Naast een algemene actualisering van de tewerkstellingsbreuken, wordt voorgesteld om één extra voltijds equivalent toe te voegen, zijnde de functie deskundige preventie en noodplanning. Daarnaast wordt voor de buitenschoolse kinderopvang voorgesteld om de functie "begeleider" op D-niveau, te wijzigen naar "begeleider in opleiding", zodat er een onderscheid bestaat tussen de functie op C-niveau en op D-niveau. 

        Feiten, context en argumentatie

        Naast actualiseren van de tewerkstellingsbreuken van het huidig personeel, worden er twee wijzigingen voorgesteld ten opzichte van de huidige personeelsformatie en organogram:

        1. Voorstel tot toevoeging van een extra voltijds equivalent, zijnde de functie deskundige preventie en noodplanning (B1-B2-B3)

        Binnen lokaal bestuur Koekelare is het belangrijk om de thema's arbeidsveiligheid, veiligheid in het algemeen, noodplanning, coördinatie van evenementen en psychosociaal welzijn voldoende te behartigen. 

        De huidige personeelsbezetting moet uitgebreid worden om bovenstaande thema's op gestructureerde wijze te kunnen aanpakken. 

        Het managementteam d.d. 11.10.2021 adviseerde om over te gaan tot aanwerving van één extra voltijds equivalent op B1-B2-B3 niveau. 

        2. Rechtzetting begeleider buitenschoolse kinderopvang C1-C2-C3 / D1-D2-D3 / E1-E2-E3

        Binnen de huidige personeelsformatie bestaat er één functietitel "begeleider" met drie verschillende soorten weddeschalen, wat een onjuiste situatie betreft. Er wordt voorgesteld om aan de functietitel op D-niveau toe te voegen "in opleiding", waardoor er een onderscheid is tussen deze niveaus. De functietitel op E-niveau betreft een uitdovende individuele situatie. 

        De personeelsleden die op C-niveau zitten dienen te voldoen aan de algemene aanwervingsvoorwaarde (zijnde beschikken over een diploma van het secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs) en over de aanvullende aanwervingsvoorwaarden (kwalificatiebewijs, attest levensreddend handelen, uittreksel strafregister, kennis Nederlands of volgen leertraject Nederlands)

        Voor de personeelsleden die op D-niveau zitten is er geen diplomavereiste bepaald in de algemene aanwervingsvoorwaarde. Wel dienen zij te voldoen aan de aanvullende aanwervingsvoorwaarden (attest levensreddend handelen, uittreksel strafregister, kennis Nederlands of volgen leertraject Nederlands). Deze personen worden gestimuleerd om het kwalificatiebewijs te behalen zodat zij, na een procedure, kunnen bevorderen naar C-niveau (mits zij beschikken over een diploma secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs). 

        Het hoc-boc kwam d.d. 12.01.2022 bijeen en had geen opmerkingen. 

        Relevante documenten

        Voorstel tot formatiewijziging. 

        Voorstel tot wijziging van het organogram. 

        Verslag HOC-BOC 12.01.2022.

        Juridische grond - regelgeving

        Personeelsformatie.

        Rechtspositieregeling.

        Decreet voor het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017.

        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn d.d. 07.12.2007.

        Kwaliteitsbesluit buitenschoolse opvang van 16 mei 2014.

        Overgangsbesluit subsidies buitenschoolse kinderopvang van 24 september 2021.

        Decreet houdende de organisatie van de buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019.

        Besluit van De Vlaamse regering tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang van 16 oktober 2020.

        Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel van 19 december 1974. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De gemeenteraad beslist om akkoord te gaan met de voorgelegde wijzigingen. 

    • technische dienst

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren akte van aankoop voor een perceel grond gelegen in de Zuidstraat met het oog op de aanleg van een nieuwe waterloop.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        In het kader van het rioleringsproject R004247 'Afkoppeling knelpunt De Wallaart tot aan RWA Belhuttebaan' wordt een nieuwe waterloop aangelegd om een verbinding te maken tussen de Zuidstraat en De Wallaart. Voor de realisatie van dit project moet er grond worden aangekocht.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius wenst volgend rioleringsproject te realiseren : ‘W217045 – Afkoppeling knelpunt De Wallaart tot aan RWA Belhuttebaan’.

        Met het oog op de uitvoering van dit project werd door de gemeenteraad in zitting van 27 maart 2017 een samenwerkingsovereenkomst met Fluvius goedgekeurd.

        Een belangrijk onderdeel van dit project is de aanleg van een waterloop tussen de Zuidstraat en De Wallaart, richting Belhuttebaan, waardoor het hemelwater van de Zuidstraat niet langer in de vuilwaterriolering terecht komt en er gebufferd kan worden bij hevige neerslag.

        Het is noodzakelijk om een strook grond aan te kopen voor de realisatie van deze waterloop.

        De grondverwervingen zijn ten laste van het gemeentebestuur.

        Het college van burgemeester en schepenen heeft op 10.09.2019 de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid aangesteld voor de opmaak van de schattingsverslagen voor de grondverwervingen n.a.v. het rioleringsproject R004247 ‘Afkoppeling knelpunt de Wallaart tot aan RWA Belhuttebaan’.

        Het college van burgemeester en schepenen heeft op 10.09.2019 WVI dv aangesteld voor het voeren van de aankooponderhandelingen voor de grondverwervingen n.a.v. het rioleringsproject R004247 ‘Afkoppeling knelpunt de Wallaart tot aan RWA Belhuttebaan’. 

        Er werd een grondverwervingsplan opgemaakt door het studiebureau Jockheere uit Brugge.

        De Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid heeft een ontwerp van akte van verkoop van een onroerend goed opgemaakt voor volgend goed : 6a 84ca grond, gelegen nabij 'Plaats-Zuidkant', te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 106/P.

        Relevante documenten

        Het ontwerp van akte aankoop onroerend goed.

        Het grondverwervingsplan gracht Zuidstraat - Belhuttebaan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De akte van verkoop van 6a 84ca grond, gelegen nabij 'Plaats-Zuidkant', te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 106/P, met het oog op de aanleg van een afwateringsgracht tussen de Zuidstraat en de Belhuttebaan, opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt goedgekeurd voor 7.750,00 euro.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren akte van aankoop voor percelen grond en vestiging erfdienstbaarheden, gelegen in de Zuidstraat met het oog op de aanleg van een nieuwe waterloop.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        In het kader van het rioleringsproject R004247 'Afkoppeling knelpunt De Wallaart tot aan RWA Belhuttebaan' wordt een nieuwe waterloop aangelegd om een verbinding te maken tussen de Zuidstraat en De Wallaart. Voor de realisatie van dit project moet er grond worden aangekocht.

        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius wenst volgend rioleringsproject te realiseren : ‘W217045 – Afkoppeling knelpunt De Wallaart tot aan RWA Belhuttebaan’.

        Met het oog op de uitvoering van dit project werd door de gemeenteraad in zitting van 27 maart 2017 een samenwerkingsovereenkomst met Fluvius goedgekeurd.

        Een belangrijk onderdeel van dit project is de aanleg van een waterloop tussen de Zuidstraat en De Wallaart, richting Belhuttebaan, waardoor het hemelwater van de Zuidstraat niet langer in de vuilwaterriolering terecht komt en er gebufferd kan worden bij hevige neerslag.

        Het is noodzakelijk om een strook grond aan te kopen voor de realisatie van deze waterloop.

        Tevens is het noodzakelijk om een erfdienstbaarheid te vestigen op 2 percelen zodat de waterloop kan onderhouden worden.

        De grondverwervingen zijn ten laste van het gemeentebestuur.

        Het college van burgemeester en schepenen heeft op 10.09.2019 de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid aangesteld voor de opmaak van de schattingsverslagen voor de grondverwervingen n.a.v. het rioleringsproject R004247 ‘Afkoppeling knelpunt de Wallaart tot aan RWA Belhuttebaan’.

        Het college van burgemeester en schepenen heeft op 10.09.2019 WVI dv aangesteld voor het voeren van de aankooponderhandelingen voor de grondverwervingen n.a.v. het rioleringsproject R004247 ‘Afkoppeling knelpunt de Wallaart tot aan RWA Belhuttebaan’. 

        Er werd een grondverwervingsplan opgemaakt door het studiebureau Jockheere uit Brugge.

        De Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid heeft een ontwerp van akte van verkoop van een onroerend goed opgemaakt voor volgend goederen:

        • 2a 44ca grond, gelegen Zuidstraat 69, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 107/F met een tijdelijke werkzone op dit perceel van 13a 92ca
        • 10a 8ca grond, gelegen Brouwerijstraat, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 108 met een tijdelijke werkzone op dit perceel van 9a 87ca

        In de akte worden volgende erfdienstbaarheden gevestigd, met het oog op het ruimen van de beek:

        • een erfdienstbaarheidszone van 6a 82ca, gelegen Zuidstraat 69, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 107/F
        • een erfdienstbaarheidszone van 4a 55ca, gelegen Brouwerijstraat, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 108
        Relevante documenten

        Het ontwerp van akte aankoop onroerend goed.

        Het grondverwervingsplan gracht Zuidstraat - Belhuttebaan.

        Juridische grond - regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, BS 12.09.1991 zoals gewijzigd tot op heden.

        Het bestuursdecreet van 07 december 2018, B.S. 11.01.2019, inzonderheid titel II.

        Het decreet over het lokaal bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.

        Financiële impact

        De nodige kredieten voor de grondverwerving werden voorzien op het investeringsbudget van de meerjarenplanning 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De akte van verkoop van :

        • 2a 44ca grond, gelegen Zuidstraat 69, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 107/F met een tijdelijke werkzone op dit perceel van 13a 92ca
        • 10a 8ca grond, gelegen Brouwerijstraat, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 108 met een tijdelijke werkzone op dit perceel van 9a 87ca

        waarin volgende erfdienstbaarheden gevestigd worden :

        • een erfdienstbaarheidszone van 6a 82ca, gelegen Zuidstraat 69, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 107/F
        • een erfdienstbaarheidszone van 4a 55ca, gelegen Brouwerijstraat, te nemen uit een perceel kadastraal gekend als Koekelare, 1e Afdeling, Sectie D, nr. 108

        met het oog op de aanleg en onderhoud van een afwateringsgracht tussen de Zuidstraat en de Belhuttebaan, opgemaakt door de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt goedgekeurd voor 20.500,00 euro.

        Art. 2. Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren aangepaste gebruiksovereenkomst met de kerkfabriek Sint-Martinus voor het gebruik van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        Het OCMW is sinds de zomer van 2021 met de Sociale Kruidenier 'De Smoetstutte' een 4e gebruiker van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6. De gebruiksovereenkomst met de kerkfabriek Sint-Martinus wordt hiertoe aangepast.

        Feiten, context en argumentatie

        De pastorij, gelegen Kerkstraat 6, werd tot voor kort gebruikt door de Kerkfabriek Sint-Martinus, vzw Koekegoed en vzw Huize Tordale.

        Op 21 oktober 2019 werden de gebruiksovereenkomsten, waarin o.a. de gebruiksvergoedingen en de kostenverdeling voor de nutsvoorzieningen vastgelegd worden, goedgekeurd door de gemeenteraad.

        N.a.v. het medegebruik van het gebouw door het OCMW, de bouw van een berging voor Huize Tordale en het afsluiten van een nieuw abonnement voor internet, telefonie en digitale televisie, is het wenselijk om de gebruiksovereenkomsten aan te passen.

        Er wordt voorgesteld om voor de Kerkfabriek Sint-Martinus volgende elementen van de gebruiksovereenkomst aan te passen :

          - gebruik van gas, elektriciteit en water : 60 euro per maand (forfait)

          - gebruik vaste telefonie : 30 euro per maand

        De aangepast gebruiksovereenkomst werd principieel goedgekeurd door het college in zitting van 19 oktober 2021. Het ontwerp werd voorgelegd aan de gebruiker en er werden geen opmerkingen geformuleerd. 

        Relevante documenten

        De originele gebruiksovereenkomst.

        De aangepaste gebruiksovereenkomst.

        Juridische grond - regelgeving

        Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald artikel 52/1 lid 3 en 4.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De aangepaste gebruiksovereenkomst met de Kerkfabriek Sint-Martinus voor het gebruik van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6 te Koekelare wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        De startdatum van de aangepaste gebruiksovereenkomst betreft 01.02.2022.

        Art. 3.

        Het Schepencollege wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren aangepaste gebruiksovereenkomst met de vzw Huize Tordale voor het gebruik van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        Het OCMW is sinds de zomer van 2021 met de Sociale Kruidenier 'De Smoetstutte' een 4e gebruiker van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6. De gebruiksovereenkomst met de vzw Huize Tordale wordt hiertoe aangepast.

        Feiten, context en argumentatie

        De pastorij, gelegen Kerkstraat 6, werd tot voor kort gebruikt door de Kerkfabriek Sint-Martinus, vzw Koekegoed en vzw Huize Tordale.

        Op 21 oktober 2019 werden de gebruiksovereenkomsten, waarin o.a. de gebruiksvergoedingen en de kostenverdeling voor de nutsvoorzieningen vastgelegd worden, goedgekeurd door de gemeenteraad.

        N.a.v. het medegebruik van het gebouw door het OCMW, de bouw van een berging voor Huize Tordale en het afsluiten van een nieuw abonnement voor internet, telefonie en digitale televisie, is het wenselijk om de gebruiksovereenkomsten aan te passen.

        Er wordt voorgesteld om voor de vzw Huize Tordale volgende elementen van de gebruiksovereenkomst aan te passen :

        - gebruiksvergoeding : 430 euro per maand i.p.v. 400 euro per maand

         - tussenkomst van 35% in het verbruik van gas, water en elektriciteit (i.p.v. 45%)

         - gebruik digitale televisie : 30 euro per maand

        De aangepast gebruiksovereenkomst werd principieel goedgekeurd door het college in zitting van 19 oktober 2021. Het ontwerp werd voorgelegd aan de gebruiker en er werden geen opmerkingen geformuleerd. 

        Relevante documenten

        De originele gebruiksovereenkomst.

        De aangepaste gebruiksovereenkomst.

        Juridische grond - regelgeving

        Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De aangepaste gebruiksovereenkomst met de vzw Huize Tordale voor het gebruik van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6 te Koekelare wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        De startdatum van de aangepaste gebruiksovereenkomst betreft 01.02.2022.

        Art. 3.

        Het Schepencollege wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.

      • TECHNISCHE DIENST - Goedkeuren aangepaste gebruiksovereenkomst met de vzw Koekegoed voor het gebruik van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6.

        Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
        Patrick Lansens, Burgemeester
        Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
        Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
        Lode Claeys, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
        Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

        Het OCMW is sinds de zomer van 2021 met de Sociale Kruidenier 'De Smoetstutte' een 4e gebruiker van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6. De gebruiksovereenkomst met de vzw Koekegoed wordt hiertoe aangepast.

        Feiten, context en argumentatie

        De pastorij, gelegen Kerkstraat 6, werd tot voor kort gebruikt door de Kerkfabriek Sint-Martinus, vzw Koekegoed en vzw Huize Tordale.

        Op 21 oktober 2019 werden de gebruiksovereenkomsten, waarin o.a. de gebruiksvergoedingen en de kostenverdeling voor de nutsvoorzieningen vastgelegd worden, goedgekeurd door de gemeenteraad.

        N.a.v. het medegebruik van het gebouw door het OCMW, de bouw van een berging voor Huize Tordale en het afsluiten van een nieuw abonnement voor internet, telefonie en digitale televisie, is het wenselijk om de gebruiksovereenkomsten aan te passen.

        Er wordt voorgesteld om voor de vzw Koekegoed volgende elementen van de gebruiksovereenkomst aan te passen :

        - gebruik van gas, elektriciteit en water : 50 euro per maand (forfait)

        De aangepast gebruiksovereenkomst werd principieel goedgekeurd door het college in zitting van 19 oktober 2021. Het ontwerp werd voorgelegd aan de gebruiker en er werden geen opmerkingen geformuleerd. 

        Relevante documenten

        De originele gebruiksovereenkomst.

        De aangepaste gebruiksovereenkomst.

        Juridische grond - regelgeving

        Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Lode Claeys
        Voorstanders: Kelly Tanghe, Patrick Lansens, Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1.

        De aangepaste gebruiksovereenkomst met de vzw Koekegoed voor het gebruik van de voormalige pastorij in de Kerkstraat 6 te Koekelare wordt goedgekeurd.

        Art. 2.

        De startdatum van de aangepaste gebruiksovereenkomst betreft 01.02.2022.

        Art. 3.

        Het Schepencollege wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.

  • Rondvraag

    • Rondvraag.

      Aanwezig: Kelly Tanghe, Raadslid-voorzitter
      Patrick Lansens, Burgemeester
      Dirk Ampoorter, Stijn Ramboer, Schepenen
      Willy Boone, Dirck Devreker, Urbain Scharmin, Tom Pollentier, Carole Himpens, Laura Cools, Tine Maertens, Els Verhelst, Jolien Lootens-Stael, Marnix Demey, Sam Dewulf, Raadsleden
      Lode Claeys, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jessy Salenbien, Jan Lievens, Schepenen
      Eric Huyghe, John Eeckloo, Raadsleden

      Rondvraag.

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Pollentier verwijst naar de werking van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK). Hij stelde vast dat het LOK nog niet samengekomen is tijdens deze legislatuur. De laatste bijeenkomst vond plaats in 2018. Hij vraagt wat de reden is.

      Schepen Ramboer antwoordt dat dit niet vergeten werd. De Directeur Welzijn en Gezin heeft hiervoor een plan van aanpak opgemaakt. In maart wordt een wedersamenstelling voorzien. Er dringen zich enkele wijzigingen in de structuur op.

      Raadslid Pollentier is verontrust dat het LOK nog niet samenkwam want momenteel is de legislatuur al halverwege. Hij vraagt wat de visie is van het lokaal bestuur en of er een actueel zicht is op de wachtlijsten bij de opvanginitiatieven.

      De Burgemeester antwoordt dat hij niet betrokken is binnen het LOK en geen zicht heeft op welke stappen ondernomen moeten worden.

      Raadslid Pollentier antwoordt dat hij hierop zal terugkomen tijdens de volgende bijeenkomst van de gemeenteraad wanneer Schepen Lievens aanwezig is. Hij verwijst naar geplande uitbreidingen van de woonzones wat betekent dat jonge gezinnen zich in Koekelare zullen vestigen en nood zullen hebben aan opvanginitiatieven. Bijgevolg is het belangrijk zicht te hebben op de nodige opvangaccommodatie. Hij vindt dit een belangrijke kwestie en wil zijn bezorgdheid uiten.

      Raadslid Lootens-Stael verwijst naar enkele vragen die zij stelde tijdens de voorbije gemeenteraad inzake het financieel meerjarenplan. Dit werd ondertussen besproken met de Financieel Directeur.

      Raadslid Demey verwijst naar het maaien van de bermen en het delven van grachten langs de openbare wegen. In de periode tussen december en juni wordt niet gemaaid en vindt er wel bermvervuiling plaats door sluikstort. Zowel met het cameraproject van MIROM en de plaatselijke verenigingen wordt het zwerfvuil aangepakt. Hij vraagt om voorafgaand aan het maaien van de bermen en het delven van de grachten een aangepast maai- en delfplan op te maken aangezien heel wat zwerfvuil tijdens het maaien en delven opgenomen wordt.

      Schepen Ampoorter antwoordt dat hiervoor al inspanningen gedaan werden. Voor het delven van de grachten zal hij nog eens bespreken om een medewerker te laten voorlopen om het zwerfvuil te verwijderen.

      Raadslid Dewulf verwijst naar de toelichting over mobiliteit in juli 2020 tijdens de gemeenteraad. Hierbij kwam onder meer de verbinding met Torhout en Oostende aan bod. Hij vernam dat dit mobiliteitsdossier vast zou zitten. Hij had graag de stand van zaken vernomen en geweten wat de problemen actueel zijn. Werd een startdatum voorop gezet?

      Schepen Ramboer antwoordt dat al heel wat voorbereiding werd uitgevoerd en 2022 was voorzien als uitvoeringsjaar. Na een juridisch probleem bij de aanbesteding voor vervoer op maat werd dit dossier on hold gezet. Een deel van het openbaar vervoer is hieraan gelinkt. Hierover werden binnen de Vervoersregioraad herhaaldelijk vragen gesteld, doch op heden werd nog geen antwoord gekregen. Recent ontvingen we het bericht dat de aanbesteding van dit mobiliteitsdossier in orde zou zijn. Momenteel werd nog geen tijdspad meegedeeld.

De voorzitter sluit de zitting op 24/01/2022 om 19:39.

Aldus beslist in de zitting, de datum als voormeld. 

Namens de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lode Claeys
Algemeen directeur

Kelly Tanghe
Raadslid-voorzitter